TAMAN FIRDAUS DAN JAHANAM : SATU
KEPULANGAN ABADI.
OLEH : MOHAMED IBRAHEEM
BAHAGIAN 1
BAB 1 : SALAM
Aku masih belum dapat melelapkan kedua-dua
belah mataku ini. Sebelum aku ke Jordan tiga tahun lepas, kampung ini begitu
aman dan sunyi. Ada yang bekerja membanting tulang di ladang getah dan ada yang
telah menjadi penternak berjaya. Tak kurang pula yang hanya menangkap ikan
darat dan menjualnya di simpang tiga, hanya untuk mencari sesuap rezeki bagi
menyara keluarga tercinta. Teringat juga
dimasa kecilku. Aku leka dengan tali air, bendang dan muara. Mereka menjadi
teman sejati ku. Sebelum aku ke sana, aku mesti singgah di warung ayah Tasha
untuk membeli ais kepal berinti kacang merah, sedapnya tidak terhingga. Pasti
menjilat jari!
Kisah lama
terhenti bila sang nyamuk berlabuh di pipi. Aku bersyukur kerana dua puluh
lapan hari aku di sini, yang tinggal hanya beberapa hari lagi, saki baki cuti,
yang perlu aku habiskan di kampung kelahiran ku, Kampung Sungai Murni.
Aku amat
kecewa suasana tidak lagi seperti dulu. Gegendang telinga ini masih terdengar
rintihan dua imam, kenduri si Salim yang dipulaukan, kambing Joyah yang hilang,
harga getah meruncing, dan yang terbaru si Samiah, jiran muda sebelah rumah
sudah pula menjadi janda, entah mengapa musibah telah melanda satu demi satu,
tanpa henti.
Esok aku
akan ambil bubu di muara, sebelum tu singgah dahulu di warung Wak Seman. Beli
kopi "O" pekat dan roti bakar calit mentega sebagai sarapan. Aku
terbayang wajah Tasha, anak dara Wak Seman, dia pasti tertunduk malu setiap
kali bersua dengan ku. Harap-harap esok dia akan tolong ayahnya di warung kopi
atau setidak-tidaknya dia akan bersimpuh dengan kain batiknya di tangga kayu
beranda.
Tiba-tiba
hatiku jadi sayu, bila tahu kisah diriku diperkatakan orang. Aku sudah tidak seperti
dulu. Aku dikatakan pembawa gila isim akibat pembawakan ideologi baru. ‘Lantaklah’Bisik
suara hatiku.
Esoknya aku
bangun awal. Aku meniti batas untuk ke warung Wak Seman. "Macam tu
juga!" Bisik hati kecil ku. Jelas kelihatan Wak Seman, Pak Rashid dan
Lebai Ngah duduk bersembang semeja. Aku tak mahu singgah diwarung kopi kerana
firasat ku mula membisikan bahawa mereka sedang mengata-gata pada ku lagi.
Tangan
dihulur, pinggang dicekak, berkerut kening Wak Seman mengeluar pendapat.
"Apa dia tau – baru balik dari Jordan sudah berani membangkang Lebai Ngah."
"Nanti
dulu, Seman oiiii!" pintas Pak Rashid. "Tu pun dia, panggil dia! mari
sebentar Brahim, Lebai Ngah pun ada dekat sini, banyak sangat kami dengar pasai
kamu ni Brahim. Kami mahu dengar dari mulut kamu sendiri, Lebai Ngah pun ada di
sini." Pelawa Pak Rashid.
Aku
dipersimpangan dilema. Kali ini aku terjebak. Perlukah aku menolak undangan
mereka? atau haruskah aku memberanikan diri? ‘Haq tetap haq, batil mesti
ditentang!’ Bisik hati kecil ku.
"Salamun
Alaikum". Aku menyapa sekelian yang ada.
"Cuba
Lebai dengar apa dia kata tadi, dia kata ‘Salamun Alaikum’, kita kata Assalamualaikum
Waramatullahi Wabarakatuh." Bentak Pak Rashid sambil kerling pada ku.
"Dari
mana kamu dapat perkataan tu Brahim?" Tanya Lebai Ngah padaku.
"Qur’an."
Kataku sepatah.
"Ayat
mana tu?" Tanya si Lebai.
"Betul tu Lebai, budak Brahim ni, cuba
mengajar ayat-ayat Qur'an kepada kita. Dia tak tahu, kita dah makan garam
dulu!" Wak Seman, si taukeh warung menyampuk sakan.
"Lebai,
kalau saya ringkaskan, Quran ialah satu Pembeza, untuk hambaNya (25:1). Qur'an
itu mulia (55:77), indah (85:21), bijaksana (36:2). Ayat Kitab yang jelas
(12:1).Satu penurunan daripada Pemelihara semua alam (26:192). Di dalamnya
tiada keraguan dan menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa (2:2). Satu
perkataan yang menetapkan (86:13). Satu bentuk kehukuman (13:37). Kami yang
menurunkan Peringatan tersebut dan Kami yang menjaganya (15:9). Satu teguran,
satu penyembuhan bagi apa yang di dalam dada, satu petunjuk, dan satu
pengasihan bagi orang-orang mukmin (10:57). Kebijaksanaan (Hikmah) yang
Pemelihara kamu mewahyukan kamu (17:39). Ia adalah di dalam ibu Kitab, di sisi
Kami; sungguh tinggi, bijaksana (43:4) Satu cahaya, yang dengannya Kami memberi
petunjuk kepada siapa yang Kami mengkehendaki (42:52). Satu penyembuhan, satu
pengasihan bagi orang mukmin, dan bagi orang zalim, ia dalam kerugian (17:82).
Kitab yang tidak ada sebarang kebengkokan (18:1). Memberi amaran akan bencana
yang keras daripada-Nya, dan untuk memberi berita gembira kepada orang mukmin
(18:2) Yang menyuruh mereka pada yang baik, dan melarang kemungkaran,
menghalalkan benda yang baik, mengharamkan yang buruk, membebaskan mereka
daripada beban dan belenggu mereka (7:157). Kami menurunkan kepada kamu Kitab
dengan benar, mengesahkan Kitab sebelumnya, dan mengawalnya dan hakimkanlah
menurut apa yang Allah menurunkan, jangan mengikuti keinginan mereka untuk
mengabaikan yang benar (5:48), antara yang persoalan yang menarik untuk difikirkan
ialah ia adalah satu Peringatan yang diberkati, yang Kami menurunkan; maka
adakah kamu sekarang menolaknya ? (21:50) dan inilah Ahsan-al-Hadith (39:23),
iaitu hadis yang paling baik sebagai sebuah Kitab". Kata ku lagi.
Masing-masing
diam menanti kata-kataku seterusnya.
Aku
lanjutkan semula. “Oleh kerana Al-Qur'an
adalah wahyu Allah (42:7), untuk menjadi pedoman hidup dan sumber hukum bagi
setiap Muslim (4:105; 5:49,50; 45:20), maka dengan Kitab ini juga saya akan
bacakan ayat 6:54 yang menyatakan "Dan apabila orang-orang yang
mempercayai ayat-ayat Kami datang kepada kamu, katakanlah, "Salamun
alaikum (Kesejahteraan ke atas kamu)." Pemelihara kamu menuliskan
(menetapkan) untuk diri-Nya pengasihan, bahawa sesiapa antara kamu membuat
kejahatan dalam kejahilan, dan sesudah itu bertaubat, dan membetulkan, maka
sesungguhnya Dia Pengampun, Pengasih."
Masing-masing
diam, menunggu. Mungkin terkejut
dengan peneranganku yang panjang lebar.
"Salahkah
kalau saya ikut arahan Tuhan?" Aku bertanya.
"Salah
tu, memang tak salah, tapi Assalamualaikum Warah Matullah Hi Walbarakatuh itu kan
lebih baik dan lebih sempurna. Itu yang Nabi ajar pada sahabat-sahabat baginda,
seterusnya para sahabat muktabar telah
membukukan perkataan tadi lalu terjadilah apa yang dipanggil buku hadis."
Lebai berkata. Wak Seman, dan Pak Rashid mengangguk-angguk tanda setuju, macam
itik nila pulang petang.
Wak Seman
dan Pak Rashid mulai tersengih. Gigi-gigi jarang yang dipenuhi dengan karat nikotin
rokok jelas kelihatan. “Lebai akan meratah si Brahim hidup-hidup. Lebai dah 20
tahun mengajar di pondok. Sekarang dia menjadi pengetua dipondok Darul Wal-Sunnah.
Sapa tak kenal Lebai Ngah, cukup terkenal dengan fatwanya. Dulu kerap masuk TV dan ceramah di radio,
sekarang ini dia di barisan pembangkang.”
"Lebai,
sedarkah apa yang Lebai katakan ini?"Aku bertanya spontan.
Wajah Lebai
mula bertukar warna. Merah padam jadinya.
“Tahukah
Lebai perkataan ini konsistan dari manusia, hingga ke malaikat, di akhirat dan
mereka yang berada di Al-Akraf pun berkata dengan perkataan yang sama. Lebih
menarik lagi bila Tuhan juga memberi salam sedemikian rupa.” Aku mula berhujah.
Mereka
terdiam. Aku mengambil kesempatan ini sebaiknya, kerana bukan senang nak
berdebat dengan puak tua-tua keladi ini, yang amat terkenal dengan slogan parti
songsang mereka. Siapa yang tidak menyokong parti mereka adalah puak sesat dan
akan masuk Neraka.
"Cubalah
Lebai fikirkan, 7:46. Dan antara keduanya ada tabir, dan di atas Benteng adalah
lelaki-lelaki yang mengenali masing-masing dengan tanda mereka yang memanggil
orang-orang Taman, "Salamun alaikum!" Mereka belum memasukinya, dan
mereka sangat menginginkannya." Kemudian Lebai, malaikat akan menyeru pula
kepada orang-orang yang berbuat baik supaya masuk ke Syurga dengan berkata
13:24. Salamun alaikum, kerana kamu telah bersabar." Sangat baiknya tempat
kediaman muktamad. Dan dalam ayat berikutnya 16:32. Yang malaikat-malaikat
mematikan sedang mereka berkeadaan baik, dengan berkata, "Salamun alaikum!
Masuklah ke Taman kerana apa yang kamu telah buat. 39:73 Kemudian orang-orang yang takut kepada
Pemelihara mereka dihalau dalam kumpulan-kumpulan ke Taman, sehingga apabila
mereka datang kepadanya, dan pintu-pintunya dibuka, dan penjaga-penjaganya
berkata kepada mereka, “Salamun alaikum (Kesejahteraan ke atas kamu)! Kamu
telah maju dengan baik; masuklah untuk tinggal selama-lamanya.”
Kemudian
Lebai, di dalam Syurga tidak ada percakapan sia-sia kerana Allah telah
berfirman di dalam Quran 10:10. "Seruan mereka di dalamnya, "Engkau
disanjung, ya Allah", dan salam hormat mereka, "Salam", dan
akhir seruan mereka, "Segala puji bagi Allah, Pemelihara semua alam."
Dan dalam surah Yasin yang kita baca pun ada menyebutkan salam Allah 36:58.
"Salam!" ialah perkataan
daripada Pemelihara yang Pengasih." Itu yang Allah ajar, Lebai Ngah
beranikah untuk tidak patuh dengan perintahNya?” Tanya ku pada si Lebai.
Pak Rashid
mula mengganguk. Lebai Ngah pula mula nampak mati kutu. Telinganya bertambah
merah. Dia membetulkan serban hijau yang hampir lusuh itu, seterusnya pula dia
membelai pula janggutnya yang hanya beberapa helai itu. "Jadi salahkah
jika aku ingin mengucapkan Assalamualaikum WarahMatullah Hi Wlabarakatuh?"
Lebai seolah-olah ingin meminta satu kepastian.
"Salah!"
Jawapku sepatah.
"Mengapa
salah?" Tanya Lebai Ngah lagi, terkejut dan Nampak sangat tidak puas hati
dengan jawapanku.
"Kerana
dalam 58:8. "Tidakkah kamu merenungkan orang-orang yang dilarang daripada
pembicaraan rahsia, kemudian mereka mengulangi apa yang mereka telah dilarang
padanya, dan mereka berbicara rahsia dalam dosa dan permusuhan, dan dalam
mengingkari rasul? Kemudian, apabila mereka datang kepada kamu, mereka memberi
salam hormat kepada kamu dengan yang tidak menurut salam hormat daripada Allah
kepada kamu; dan mereka berkata, "Mengapa Allah tidak mengazab kita kerana
apa yang kita mengatakan?" Cukuplah bagi mereka Jahanam, di mana mereka
dipanggang - satu kepulangan yang buruk!" Kata ku, seterusnya aku bertanya
kembali. "Kenapa susah sangat untuk Lebai nak ikut salam seperti yang
Allah ajarkan itu?"
"Quran
sendiri kata kita kena pegang pada hadis, oleh itu hadis yang mengajar
Assalamualaikum WarahMatullah Hi Walbaraakatuh." Ujar si tuan Lebai.
"Lebai,
kalau hadis bertentangan dengan Quran, Lebai nak pilih yang mana?" Tanyaku
lagi.
Lebai hanya
membeliakan kedua-dua matanya. Lebai tahu, semua ulamak-ulamak seluruh dunia
baik dari zaman sesudah Nabi wafat hingga ke kiamat sekalipun, dari golong
Sunnah Wal Jamaah hingga ke Shiah pasti akan mengakui kalau hadis bertentang
dengan Quran, maka secara otomatik hadis itu tertolak.
"Takkan
kamu pura-pura tak tahu, apa sahaja yang rasul beri kamu, ambillah, apa sahaja
yang dia melarang kamu daripadanya, hentikanlah!" Lebai mula naik berang.
"Minta
maaflah banyak-banyak Lebai Ngah, janganlah Lebai Ngah ambil sebahagian sahaja
daripada ayat untuk berhujah, ayat itu dari surah 59 ayat 7 “Segala apa
rampasan perang yang Allah memberi rasul-Nya daripada penduduk bandar-bandar
raya adalah kepunyaan Allah, dan rasul-Nya, dan sanak saudara yang dekat, dan anak-anak
yatim, dan orang-orang miskin, dan musafir, supaya ia jangan bergilir antara
orang-orang kaya antara kamu. Apa sahaja yang rasul memberi kamu, ambillah; apa
sahaja yang dia melarang kamu daripadanya, hentikanlah. Dan takutilah Allah;
sesungguhnya Allah keras dalam pembalasan sewajarnya". Kata ku lagi.
"Ini
perihal kes rampasan perang, Lebai. Katakanlah kalau harta rampasan perang
sebanyak seratus keping wang emas, tujuh puluh ekor kuda, enam belas baju besi,
dan lapan buah lembing. Bagaimana Nabi
hendak membahagikan harta tersebut sama rata. Kalau Nabi bagi saya baju besi mungkin saya
tak dapat kuda, mungkin pula Lebai akan dapat kuda, Pak Rashid pula mungkin
akan mendapat sepuluh keping wang emas. Apa
yang penting, buat Nabi ialah tunaikan perintah Allah seperti ayat 59:7. Kita dan masyarakat mesti akur pada agihan
Nabi, kerana sesungguhnya Allah keras dalam pembalasan sewajarnya!" Kataku menutup hujah.
"Ucapan
salam yang selalu kita sebut itu kan sama saja maksudnya." Ujar Pak Rashid
pula. "Lagipun, ramai yang buat sejak dari kamu belum lahir lagi,
Brahim."
"Pak
Rashid, beginilah. Seperti yang terdapat
di dalam al-Qur'an, ejaan bagi beri salam hormat, iaitu salamun alaikum dan
salam adalah tanpa huruf alif lam. Sebenarnya, bagi semua kalimat salam yang
terkandung di dalam ajaran Tuhan tidak mengandungi huruf alif lam kecuali satu
sahaja (yang mengandungi alif lam) iaitu pada ayat 59:23. Pada ayat tersebut,
kalimat al-salam atau disebut assalam diguna untuk Nama Tuhan. Itu satu-satunya
nama Tuhan, Assalam, yang tercatat di dalam al-Qur'an. Justeru itu, kalimat Assalam dan Salam adalah
tidak sama. Saya tidak setuju atau rela untuk menyamakan kedudukan antara
nama-Nya yang mulia dengan cara beri salam antara hamba-hamba-Nya. "Kami tidak alpakan sesuatu di dalam
al-Kitab…" (6:38) “Sesungguhnya Kami buatkan untuk manusia di dalam
al-Qur'an ini tiap-tiap macam persamaan…." (30:58) "Satu perkataan yang
menetapkan." (86:13) “Kitab yang cukup jelas.”(6:114) “Alif Lam Ra. Inilah
ayat-ayat al-Kitab, dan al-Qur'an yang jelas.” (15:1). Tambahan pula, ajaran
Tuhan sudah cukup terperinci dengan di mana diletak-Nya alif lam dan di mana
tidak diletak huruf-huruf tersebut. Dalam perbezaan ejaan tentu ada perbezaan
maksud. Sebaliknya, kalau terdapat orang
menyatakan mereka sama, kerana mengikut kata sesetengah orang, maka
terpulanglah baginya, sama ada dia mahu ikut ajaran Tuhan atau ajaran
lain. Mengapa susah sangat untuk ikut
ajaran Tuhan yang mudah, lagi diberkati?" Kata ku menutup semula hujah
yang terbuka tadi.
"Aku
tak puas hati. Malam karang kita berjumpa disini. Aku akan bawa Ustaz Harun
Hashim sekali. Dia tu bekas universiti Al-Azhar. Dia ada PHD. Dia regu kamu."
Kata Lebai Ngah lagi. "Jangan lupa lepas Isyak, jangan pula kamu
lupa!"
Pesan Lebai
Ngah berkali-kali sambil mencapai basikal mininya. Dia terus mengayuh cepat.
Sesekali dia menoleh kebelakang, mungkin masih tak puas hati agaknya.
Aku minta
diri sambil berkata "Salamun Alaikum". Wak Seman, dan Pak Rashid
jelas terpinga-pinga. Adakah mereka sedang memikirkan bagaimana hendak menjawap
salam yang amat janggal sekali bagi mereka itu. Aku terus berlalu. Menuju ke
muara. Melihat bubu. Entah mengena entahkan tidak.
BAB 2 – MAHZAB
Alhamdulilah – bubu ku hampir separuh penuh
dengan muatan sepat dan keli. Esok bolehlah minta emak buat gulai lemak cili
api. Tambah pula dengan cili padi dan pucuk ubi. Enaknya tidak terperi.
Matahari telah lama pergi. Bulan pula silih berganti. Aku harus pergi. Ada tamu
sedang menanti.
Di warung,
seperti yang dijanjikan. Lebai Ngah, Ustaz Harun ditemankan dengan Pak Rashid
dan Wak Seman sedang menunggu di warung. Asap rokok tembakau jawa dan bau curut
menyusuk hidung. Aku membetulkan cermin
mata ku.
"Brahim,
kamu ini bermazhab apa?" Ustaz Harun mula memecah keheningan malam. Aku
belum melabuhkan punggung di bangku panjang.
"Salamun Alaikum" ucap ku dengan perlahan-lahan. Aku pun mencari tempat untuk melabuh punggung, maklumlah, bangku panjang telah berusia lanjut. Aku harus berhati-hati. Namun kedua-dua bola mata aku liar terus memerhatikan gerak mulut mereka. Ada yang terkumat-kamit, ada yang tidak bergerak dan ada yang terus mengatakan "Wa’alaikumus Salam Waroh Matullah Hi Walbarakatuh".
"Salamun Alaikum" ucap ku dengan perlahan-lahan. Aku pun mencari tempat untuk melabuh punggung, maklumlah, bangku panjang telah berusia lanjut. Aku harus berhati-hati. Namun kedua-dua bola mata aku liar terus memerhatikan gerak mulut mereka. Ada yang terkumat-kamit, ada yang tidak bergerak dan ada yang terus mengatakan "Wa’alaikumus Salam Waroh Matullah Hi Walbarakatuh".
"Dosa!"Kataku
ringkas.
Bebola mata
Ustaz Harun hampir tersembol keluar dari rongganya. "Mengucap
Brahim!"
"Kita
ini mazhab Sunnah Wal Jama’ah, Mahzab yang diperakui." Lebai Ngah mula
berhujah.
"Izinkan
saya tanya satu soalan kepada Lebai dan Ustaz Harun. Nabi Muhammad bermazhab
apa? Shafie, Hambali, Hanafi, Maliki,
Qardani, Mutazillah, Khawarij atau Shiah?" Tanya ku.
"Nabi
tidak pernah bermahzab. Semua mazhab hanya datang setelah Nabi wafat."
Jawab Ustaz Harun, yakin.
“Alhamdulilah,
kalau Nabi Muhammad sendiri tidak bermazhab, Allah pun tak suruh kita
bermahzab, kenapa pula kita mesti untuk bermazhab?" Kata ku dengan nada
perlahan.
"Errrr…
Kita kena bermazhab pasai bahasa Quran itu tinggi, bukan taraf kita untuk
mengkajinya, imam-imam muktabar sudah mengkaji Quran, kita ikut sajalah arahan
mereka." Ustaz Harun mula berceramah. “Serahkan kepada yang pakar!”
"Ya…
ya…" suara-suara menyokong datang dari pelbagai arah.
Tanpa
mempedulikan mereka. Dengan wajah yang tenang aku membuka beg galas,
mengeluarkan Quran dan aku letakkannya di atas meja. Mata ku masih liar
memerhatikan gerak-geri mereka. Aku beri pada Ustaz Harun. Ustaz sambut dengan
selamba.
"Cuba
lihat 6:159. "Orang-orang yang membuat pecahan dalam agama mereka, dan
menjadi golongan-golongan, kamu bukanlah daripada mereka dalam apa-apa pun.
Urusan mereka hanyalah kepada Allah, kemudian Dia akan memberitahu mereka apa
yang mereka telah buat".
Mereka
diam, menunggu.
“Adakah ayat
ini susah benar hendak difaham sehingga memerlukan ulamak atau tuan guru untuk
menghuraikan dan manafsir pada kita?" Aku bertanya pada Ustaz Harun lagi.
Tiada
jawapan dari mulut mereka. Semuanya diam
tidak bersuara.
"Cuba
tenggok ayat 19:37 pula. "Tetapi golongan-golongan berselisih sesama
mereka, kemudian kecelakaanlah bagi orang-orang yang tidak percaya kerana
senario hari yang besar." Lanjut ku lagi.
"Cuba
Ustaz perhatikan baik-baik, tiap-tiap golongan asyik berselisih sesama mereka, UMNO
dengan PAS, Sunnah dengan Shiah, masing-masing asyik mengatakan merekalah puak
yang terbaik di sisi Allah, maka dengan egonya pula mereka akan berfatwa bahawa
selain dari puak mereka adalah puak kafir yang menyesatkan." Kata ku lagi.
"Jika
saya tanya, puak manakah yang paling benar di sisi Allah, semua manusia akan
berlumba-lumba mendakwa bahawa puak mereka sajalah di jalan yang benar. Tidak
ada satu manusia sekali pun yang sanggup mengakui yang merekalah dari puak yang
songsang, betul tak?" Tanya ku
lagi.
"Ustaz lupakah bahawa Allah telah
berfirman 30:32."Daripada orang-orang yang memecahkan agama mereka, dan
menjadi golongan-golongan, tiap-tiap golongan berbangga dengan apa yang di sisi
mereka." Dan dalam satu ayat yang lain pula 43:65. "Tetapi
golongan-golongan antara mereka berselisih; maka kecelakaanlah bagi orang-orang
yang membuat kezaliman kerana azab hari yang pedih."Kata u lagi.
Aku pandang
pula Wak Seman yang masih diam membatu. "Wak Seman, suatu masa dahulu, ada
terjadi satu peperangan besar kerana mempertahankan hujah yang wajarkah
"Bismillah" itu patut dibaca kuat ataupun perlahan di permulaan
Fatihah. Ratusan pejuang kedua-dua pihak terbunuh, kemudian perang lagi kerana
fahaman fanatik Sunni dan Shiah. Ini
terjadi kerana masing-masing mempertahankan ideologi masing-masing. Kaki cucuk
adalah ulamak-ulamak syaitan dari puak-puak mereka sendiri, yang mengeluarkan
fatwa bahawa darah mangsa mereka adalah halal, dan kalau mereka pula yang
terbunuh, mereka akan mendapat ganjaran syurga, tapi sorrylah, Allah sendiri
menjanjikan mereka dengan azab yang pedih."
"Astagfirullah."
Sepatah perkataan keluar dari mulut Pak Rashid.
“Oleh itu,
saya ingin membuat satu kenyataan disini, bahawa berdasarkan ayat-ayat di atas,
maka saya tidak bermahzab!" Kataku, tegas.
Ada mulut
yang terlopong besar, terkejut dengan kata-kataku yang tiba-tiba meledak tegas.
"Kamu
sesat!" Pintas Pak Rashid cepat, rona wajahnya berubah.
"Kalau
dengan Qur’an itu, saya sesat, saya rela, saya akur!" Bentak ku, suara ku
sedikit merendah dan tegas berbanding tadi.
Angin sejuk
kian terasa. Bunyi cengkerik sesekali memecah keheningan malam. Aku hanya
menanti hujah bantahan. Mungkin mereka sedang memerah otak untuk mematikan
hujah ku.
"Jika
kamu tak bermazhab, adakah kamu ikut mana-mana tarekat?" Tanya Wak Seman.
"Saya
sempat meyelamatkan diri saya dari mulut buaya, takkan pula saya nak menjerumuskan
diri saya dalam mulut naga? Cuba Wak semak Surah 72 ayat 11 hingga 15." Kata ku lagi.
"Dan
sebahagian daripada kami adalah yang salih, dan sebahagian daripada kami
tidaklah demikian; jalan-jalan (tarekat) kami berlainan. Sesungguhnya kami
menyangka bahawa kami tidak dapat mengandaskan Allah di bumi, dan tidak juga
mengandaskan-Nya dengan melarikan diri. Apabila kami mendengar petunjuk, kami
percaya kepadanya; dan sesiapa yang mempercayai Pemeliharanya, Dan sebahagian
daripada kami muslim, dan sebahagian daripada kami menyimpang. Mereka yang
tunduk patuh mencari kelurusan hati, Tetapi bagi mereka yang menyimpang, mereka
menjadi kayu api untuk Jahanam!" Aku membaca ayat itu kepada mereka.
Wak Seman
mengangguk.
"Tak
mahulah Wak, saya tak mahu jadi kayu api buat Jahanam." Kata ku lagi. Aku
cuba berseloroh.
"Dahlah
kamu tak bermahzab, tidak pula bertarekat, kamu pula tak tahu bahasa Arab,
macam mana kamu hendak memahami Quran? Bahasa Quran itu tinggi!" kata Wak
Seman.
Berdesing
telingaku bila Wak Seman berkata begitu.
"Perlu
tahu bahasa Arab baru boleh faham Quran ke Wak? Adakah Wak ingat Abu Jahal, Abu
Lahab, Firaun, Haman dan Qarun tak faham bahasa Arab? Adakah isteri Nabi Nuh
dan isteri Nabi Lut dan bapa Nabi Ibrahim pun tak paham bahasa Arab?"
"Sebenarnya
mereka pilih untuk tidak beriman. Wak harus faham, Syurga bukan dibuat khas
untuk orang yang tahu berbahasa Arab, manakala Neraka bukan pula bukan dicipta
untuk mereka yang tidak tahu berbahasa Arab!" Tegasku. "Isteri Firaun
tahu juga tahu bahasa Arab, tapi, Alhamdulilah, dia pilih untuk beriman. Wak, udah lah tu, janganlah asyik mengatakan
bahawa bahasa Quran tinggi hingga kita tidak boleh faham, adakah Wak tahu siapa
yang mengajar Quran?"
"Guru
Qur’anlah!" Bentak Wak Seman.
"Kalau
saya mengatakan 55:1."Yang Pemurah, Mengajar Al-Qur'an". Apa Wak nak
bantah?" Tanya ku lagi.
"Adakah
kamu ingat Allah mengajar Quran kepada kamu, Brahim?" Tiba-tiba sahaja Ustaz
Harun mencelah, cuba untuk menyokong hujah Wak Seman.
"Allah
telah berfirman 40:57. "Sungguh, ciptaan langit dan bumi adalah lebih
besar daripada ciptaan manusia; tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahuinya." Ustaz, kalau Allah sendiri telah mengatakan bahawa ciptaan
manusia ini kecil, adakah pula untuk mengajar hamba-Nya pula menjadi suatu
tugasan yang mustahil bagi Allah?" Tanya ku lagi.
Wak Seman menghulur
tangan kanan. Urat-urat tua membaluti kulitnya yang berkerdut, manakala bulu
roma perang pula menghiasi seluruh tangan tuanya itu.
"Cuba
Wak baca ayat 12:1 & 12:2" pinta ku.
"Alif
Lam Ra. Inilah ayat-ayat Kitab yang jelas. Kami menurunkannya sebagai sebuah
Qur'an bahasa Arab, supaya kamu faham". Wak Seman mula membaca Quran
dengan dialek Jawanya.
"Bagaimana
Wak, adakah Wak faham maksud ayat itu?" Tanya ku. Wak Seman hanya
mengganguk.
"Apa
yang Wak faham?" Tanya ku lagi.
"Apa
yang aku baca tadi, aku fahamlah, Tuhan kata, ayat-ayat Kitab yang jelas, Quran
diturunkan dalam bahasa Arab supaya kita paham. " Jawab Wak Seman.
"Kalau
macam tu, Alhamdulilah, senanglah kerja saya." Kata ku sambil kerling pada
Ustaz Harun. "Nabi Muhammad adalah orang Arab, Qur’an pula turun dalam
bahasa Arab untuk Nabi Muhammad sampaikan pada kaumnya yang bertutur bahasa
Arab. Ini adalah supaya semua orang faham, tetapi, kalaulah pada masa itu,
Quran diturunkan dalam bahasa Jawa, apa nak jadi?"
Aku cuba
bermain logik.
"Aku
tak faham apa yang hang cuba kata Brahim, hang ni dah gila!" Sang Ustaz
komen, cukup tak puasa hati.
"Apa
yang saya cuba kata ialah, kalau Quran diturunkan dalam bahasa Jawa sekali pun,
maka lihat 41:44. "Jika Kami membuatnya sebuah Qur'an dalam bahasa asing,
tentu mereka berkata, "Mengapakah ayat-ayatnya tidak dijelaskan? Adakah
dalam bahasa asing sedang orangnya Arab?" Katakanlah, "Bagi
orang-orang yang percaya, ia adalah satu petunjuk, dan satu penyembuhan; tetapi
orang-orang yang tidak mempercayai, di dalam telinga mereka ada sumbatan, dan
bagi mereka, ia adalah satu kebutaan; mereka itu, mereka dipanggil dari tempat
yang jauh.” Kata ku lagi.
"Manakala
dalam ayat 18:57 pula, Allah telah berfirman melalui lidah nabiNya yang
bermaksud "Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang diperingatkan
dengan ayat-ayat Pemeliharanya, lalu dia berpaling daripadanya, dan melupakan
apa yang tangan-tangannya mendahulukan? Sesungguhnya Kami meletakkan penudung
pada hati mereka supaya mereka tidak memahaminya, dan di dalam telinga mereka
sumbatan; dan walaupun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, mereka tidak akan
mendapat petunjuk selama-lamanya."
Lalu aku
sambung lagi "27:1. Tha Sin. Inilah ayat-ayat Al-Qur'an, dan sebuah Kitab yang jelas." Dan dalam
surah 54 sahaja, ada 4 ayat iaitu 17,22, 32 dan 40 mangatakan, "Sesungguhnya
Kami memudahkan Al-Qur'an untuk Peringatan. Adakah sesiapa yang mengingatinya?"
Mereka diam
tidak berkata apa.
"Saya
rasa tak susah untuk memahami ayat tersebut, betulkan Wak?" Tanya ku lagi.
Wak Seman
mengangguk, tanda setuju.
“Sebenarnya
bahasa bukan satu isu, Qur’an itu mudah untuk difahami oleh semua manusia yang
waras, tetapi syaitan-syaitan yang berserban tinggi telah memesongkan manusia
pada ajaran Tuhan." Kata ku.
Ustaz Harun
Bin Hashim terdiam. Matanya tepat
memandang ke arah ku. Dia seolah-olah ingin menelan aku hidup-hidup. Aku tak kisah semua itu. Apa yang aku pasti Tuhan tidak tipu hambaNya.
Ujian baru sahaja tamat ke atas Wak Seman. Dia mula faham Qur’an dengan bahasanya sendiri, tidak seperti hari-hari yang lalu di mana dia baca Qur’an dalam bahasa Arab, bahasa yang dia sendiri tak faham.
Ujian baru sahaja tamat ke atas Wak Seman. Dia mula faham Qur’an dengan bahasanya sendiri, tidak seperti hari-hari yang lalu di mana dia baca Qur’an dalam bahasa Arab, bahasa yang dia sendiri tak faham.
BAB 3 : WUDUK / SUNNAH
Malam masih muda. Air kopi dan teh panas saling berganti. Kretek, curut dan rokok daun tembakau jawa
pula menjadi penghalau nyamuk yang setia. Masing-masing tidak berubah tempat.
Masing-masing diikat dengan rasa ingin tahu dengan apa yang kami bincangkan.
"Bagaimana
kamu berwuduk, Brahim?" Tanya Ustaz
Harun. Tiba-tiba pasal wuduk pula dibawa ke meja perbincangan.
Aku senyum,
berdehem membetulkan serak suara yang mula menguasai. Aku mulai bersuara,
menjawab soalan Ustaz Harun. "Allah telah berfirman 5:6. "Wahai
orang-orang yang percaya, apabila kamu berdiri untuk solat, basuhlah muka kamu,
dan tangan kamu hingga siku, dan sapulah kepala kamu, dan kaki kamu hingga
pergelangan kaki. Jika kamu dalam junub, bersihkanlah diri kamu; tetapi jika
kamu sakit, atau dalam perjalanan, atau jika salah seorang antara kamu datang
dari tandas, atau kamu menyentuh perempuan, dan kamu mendapati tiada air, maka
bertayamumlah (minta pertolongan) dengan debu tanah yang baik, dan sapulah muka
kamu, dan tangan kamu dengannya. Allah tidak menghendaki untuk membuat sebarang
kesulitan bagi kamu, tetapi Dia menghendaki untuk membersihkan kamu, dan supaya
Dia menyempurnakan rahmat-Nya ke atas kamu, supaya kamu berterima kasih."
"Jadi
kalau macam tu, kentut batal tak wuduk?" Tanya sang Ustaz.
"Kentut
tak batal wuduk kerana orang kentut tak pergi cari tandas." Kataku sinis.
"Kamu
tahu macam mana nak basuh muka, berapa kali nak basuh?" Tanya Ustaz Harun.
"Kalau
Ustaz nak tahu muka itu ada di mana, tolong suruh anak kecil seusia empat tahun
itu basuh muka. Itulah muka, kemudian
basuhlah sekadar Ustaz larat, tapi jangan pula membazir, takut jadi teman syaitan
seperti ayat 17:27 sudahlah." Sindirku, terus berhujah.
"Kamu
jangan kurang ajar, Brahim!" Ustaz Harun mula meninggikan suara.
"Saya
kata begitu kerana Ustaz cuba memperbodohkan minda Ustaz sendiri. Walaupun
Ustaz tahu di mana muka, tapi Ustaz nak ulamak memberitahu Ustaz di mana
letaknya muka Ustaz." Kataku lagi.
"Kalau
aku nak basuh tiga kali apa salahnya? itu Sunnah!" Kata Pak Rashid.
Semua bersetuju kecuali aku.
Semua bersetuju kecuali aku.
"Kalau
begitu baik mandi sekali. Itu lebih bersih, tapi Allah berfirman seperti ayat
itu "Dia menghendaki untuk membersihkan kamu, dan supaya Dia
menyempurnakan rahmat-Nya ke atas kamu, supaya kamu berterima kasih".
Inilah ujian. Allah kata cukup dengan empat anggota kerana Allah hendak
menyempurnakan rahmatNya ke atas kita supaya kita berterimakasih - ikut atau
ingkar!" Kataku, selamba.
"Agak-agak
Pak Rashid, bila Pak Rashid tanya soalan begitu pada Nabi, apa jawapan
Nabi?" Tanya ku.
"Tentulah
Nabi basuh seperti apa yang Allah suruh!" Pintas Ustaz Harun cepat.
"Kalau
begitu basuh saja empat anggota. Itu arahan Allah. Itu yang Nabi buat. Itu juga
Nabi ajar, tetapi, kalau rasa tak cukup lagi, maka silalah ikut arahan
tuhan-tuhan lain." Kataku lagi.
"Malas
aku nak layan budak ni. Cakapnya berbelit!" Bentak Ustaz Harun.
"Siapa
yang berbelit? tadi Ustaz mengaku nak basuh lebih kerana Sunnah Nabi, untuk
pahala yang lebih konon, sekarang Ustaz kata empat bahagian cukup. Yang mana satu yang betul ni?" Aku
pura-pura bertanya.
Ustaz
harun, diam. Serba salah untuk menjawab.
"Ustaz,
izinkan saya jelaskan di sini, tidak ada Sunnah Nabi kerana 6:50. Katakanlah,
"Aku tidak mengatakan kepada kamu, 'Aku mempunyai perbendaharaan Allah'.
Aku tidak mengetahui yang ghaib, dan aku tidak mengatakan kepada kamu, 'Aku
seorang malaikat'; aku hanya mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku."
Katakanlah, "Adakah orang yang buta dengan orang yang melihat sama? Tidakkah
kamu memikirkan?. Seterusnya dalam ayat
yang lain 7:188. Katakanlah, "Aku tidak ada kuasa untuk memanfaatkan
diriku atau memudaratkan, kecuali seperti yang Allah mengkehendaki. Sekiranya
aku mengetahui yang ghaib, tentu aku mengambil banyak kebaikan, dan keburukan
tidak akan menyentuhku. Aku hanyalah seorang pemberi amaran dan pembawa berita
gembira bagi kaum yang mempercayai."
"Seterusnya,
surah 72 ayat 21 hingga 23, Katakanlah, "Sesungguhnya aku tidak memiliki
kuasa kepada kamu, sama ada untuk kemudaratan atau untuk kelurusan. Katakanlah,
"Daripada Allah, yang melindungi aku tiada sesiapa, dan aku mendapati,
selain daripada-Nya, tiada perlindungan, Melainkan satu Penyampaian daripada
Allah, dan Mesej-Mesej-Nya. Dan sesiapa mengingkari Allah dan rasul-Nya,
baginya api Jahanam; di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya, dan
selamanya." Kataku lagi.
“46:9.
Katakanlah : Aku bukanlah yang baru antara rasul-rasul, dan aku tidak
mengetahui apa yang akan diperbuatkan terhadapku, atau terhadap kamu. Aku hanya
mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku; aku hanyalah seorang pemberi amaran
yang jelas."
Allah telah menitah perintah untuk Nabi supaya membuat keyataan rasmi pada kaumnya bahawa dia sendiri adalah di antara para rasul, dia sendiri tidak mengetahui apa yang akan diperbuatkan terhadapnya sendiri, atau terhadap orang lain. Nabi hanya mengikuti apa yang diwahyukan kepadanya, dan dia sendiri pula hanyalah seorang pemberi amaran yang jelas." Kata ku lagi.
Allah telah menitah perintah untuk Nabi supaya membuat keyataan rasmi pada kaumnya bahawa dia sendiri adalah di antara para rasul, dia sendiri tidak mengetahui apa yang akan diperbuatkan terhadapnya sendiri, atau terhadap orang lain. Nabi hanya mengikuti apa yang diwahyukan kepadanya, dan dia sendiri pula hanyalah seorang pemberi amaran yang jelas." Kata ku lagi.
"Manakala
dalam ayat 10:15. Dan apabila ayat-ayat Kami dibacakan kepada mereka,
bukti-bukti yang jelas, orang-orang yang tidak mengharapkan untuk bertemu
dengan Kami berkata, "Datangkanlah Al-Qur'an selain yang ini, atau
tukarkanlah ia." Katakanlah, "Tidak patut bagiku untuk menukarkannya
dengan kemahuan diriku sendiri. Aku tidak mengikuti apa-apa, melainkan apa yang
diwahyukan kepadaku. Sesungguhnya aku takut, jika aku mengingkari Pemeliharaku,
akan azab hari yang besar."
"Ustaz,
dalam ayat ini, mereka beri cadangan
kepada Nabi supaya Nabi memilih ayat itu sendiri. 7:203. "Dan apabila kamu
tidak mendatangkan kepada mereka satu ayat, mereka berkata, "Mengapakah
kamu tidak pilih sendiri?" Katakanlah, "Aku hanya mengikuti apa yang
diwahyukan kepadaku daripada Pemeliharaku; inilah bukti yang nyata daripada Pemelihara
kamu, dan petunjuk, dan pengasihan, bagi kaum yang mempercayai."
"Ustaz,
dalam ayat 38:70, Nabi berkata "Hanya ini yang diwahyukan kepadaku, bahawa
aku hanyalah seorang pemberi amaran yang jelas." Kataku lagi. "Oleh
itu, perlukah kita menukar syariat Allah seperti ayat 42:21. Atau, adakah
mereka mempunyai sekutu-sekutu yang mensyariatkan untuk mereka sebagai agama,
yang dengannya Allah tidak mengizinkan? Jika tidak kerana Kata Ketetapan, tentu
ia diputuskan antara mereka. Bagi orang-orang yang zalim, azab yang pedih.”
Kalau Nabi sendiri mengaku tidak ada Sunnahnya, siapa pula yang memandai-mandai berkata ini semua Sunnah Nabi? Kalaulah benar Nabi berani menokok tambah hukum Allah, macam Allah kata empat bahagian, tetapi Nabi buat lapan bahagian, tahukah Pak Rashid apa Allah akan buat pada Nabi?"
Kalau Nabi sendiri mengaku tidak ada Sunnahnya, siapa pula yang memandai-mandai berkata ini semua Sunnah Nabi? Kalaulah benar Nabi berani menokok tambah hukum Allah, macam Allah kata empat bahagian, tetapi Nabi buat lapan bahagian, tahukah Pak Rashid apa Allah akan buat pada Nabi?"
"Entah!"
selamba sahaja Pak Rashid menjawap.
Ustaz Harun
buat-buat tercenggang.
"Jawapan
itu ada pada ayat 69, ayat 44 hingga 47. Sekiranya dia mengada-adakan terhadap
Kami sebarang ucapan, Tentu Kami mengambilnya dengan tangan kanan, Kemudian
pasti Kami memotong urat jantungnya, Dan tiadalah seseorang daripada kamu yang
dapat menghalangi dia."
Aku terus
menyambung hujah. “Ayat ini serius Ustaz, kalau Nabi berani menokok tambah pada
sebarang arahan Allah, Allah akan mematikan Nabi dengan memotong urat
jantungnya!"
"Kamu
tidak faham Brahim." Ustaz Harun cuba berceramah. "Sunnah itu sebagai
pelengkap Quran!"
"Sudahlah
Ustaz, ayat-ayat ini dibaca sendiri di hadapan Ustaz, lagi-lagi Ustaz buat-buat
tak faham, baiklah kalau begitu, saya minta tolong Ustaz untuk membuat satu
kenyataan rasmi di sini bahawa Quran itu tidak lengkap, dan perlu ada Sunnah lain untuk
memperlengkapkan Quran!"
Aku cuba
memusing belitan hujah Ustaz Harun sebagaimana belitnya serban dia, begitulah
belitan lidahnya. Ustaz Harun tersentak. Sekali lagi dia tersandar di tiang
warung. Dia terdiam seketika. Aku menghirup saki-baki kopi yang telah lama
sejuk. Ustaz tidak berani membuat keyataan tersebut, mungkin dia teringat ayat yang melarang supaya
jangan berlebihan dalam agama.
"Buat pengetahuan
Ustaz, Nabi hanya menyampaikan sesuatu yang jelas bukan tinggalkan sesuatu yang
menjadi keraguan pada kita. Lepas tu
kita pula mengambil keraguan tersebut lalu bertengkar dan berbunuh sesama kita,
atas dasar yang masing-masing sendiri tidak pasti. Macam tu pun boleh, macam
ini pun boleh. Akhirnya kita bercelaru, bergolong-golongan, berpecah-pecah
sampai hari ini. Cuba lihat ayat 5:67. "Wahai rasul, sampaikanlah apa-apa
yang diturunkan kepada kamu daripada Pemelihara kamu kerana, jika kamu tidak
buat, tidaklah kamu menyampaikan Mesej-Nya. Allah melindungi kamu daripada
manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang tidak
percaya." Kataku lagi.
"Nabi sendiri membuat pengumuman dengan
lidahnya sendiri bahawa 7:68. Aku menyampaikan kepada kamu Mesej-Mesej
Pemeliharaku, dan aku adalah penasihat kamu yang setia". Selanjutnya Allah
telah berfirman dalam ayat 34:28. "Kami tidak mengutus kamu melainkan
kepada seluruh manusia sebagai pembawa berita gembira, dan pemberi amaran;
tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya." Hujah aku berakhir di situ.
Masing-masing
diam, cuba menghadam hujah-hujah ku. "Sebenarnya
Ustaz, Nabi kita adalah seorang penasihat yang setia, manakala syaitan juga
ingin untuk menjadi penasihat manusia juga. Masing-masing cuba menasihat
manusia, oleh itu kita sebagai manusia mempunyai dua pilihan, ikut Nabi atau
ikut syaitan. Tolong buka ayat 7:19, 20 & 20 sekali lagi.”
Ustaz Haun
membaca. "Wahai Adam, tinggallah kamu dan isteri kamu di Taman, dan
makanlah dari mana kamu menghendaki, tetapi jangan mendekati pokok ini supaya
kamu tidak termasuk orang-orang yang zalim. Kemudian syaitan membisikkan kepada
mereka, untuk menampakkan kepada mereka apa yang disembunyikan daripada mereka,
bahagian-bahagian aib mereka. Berkata, "Pemelihara kamu melarang kamu
daripada pokok ini hanya supaya kamu menjadi malaikat-malaikat, atau kamu
menjadi makhluk-makhluk yang hidup berkekalan.
Dan ia bersumpah kepada mereka, "Sesungguhnya aku, kepada kamu,
adalah penasihat."
"Allah
melarang Adam dari mendekati pokok itu. Syaitan pun datang dan memperjelaskan
"sebab musabab" Allah melarang dari mendekati pohon itu, lepas itu
dia mengaku bahawa dialah penasihat bagi Adam." Kata ku lagi. "Semenjak
dari peristiwa tersebut, kerja tuan penasihat ini berlarutan hingga hari ini
dan sampai kiamat. Cuba Ustaz lihat, kalau Allah kata empat bahagian basuhan
cukup, syaitan kata tak cukup lagi. Jika kamu nak pahala lebih maka kamu
basuhlah lebih, kerana Nabi buat lebih."
"Penghujung
ayat 5:6 tadi "… supaya Dia menyempurnakan rahmat-Nya ke atas kamu, supaya
kamu berterima kasih." Takkan tak cukup lagi dengan janji Allah?"
Kata ku selamba.
"Brahim,
apa yang aku faham, kesemua ucapan dan perbuatan Nabi hanyalah wahyu yang diwahyukan
kepadanya. Tak begitu Brahim?" Pak Rashid pula mencuba memecah kesunyian
malam.
"Kalau
semua ucapan dan perbuatan Nabi itu wahyu, bila Nabi suruh isterinya memasak
lauk kegemarannya, adakah itu juga wahyu dari Allah? kalau Nabi sakit dan minta
ubat pada isterinya adakah ini juga wahyu dari Allah? kalau Nabi nak
"itu" dari isterinya adakah itu juga wahyu yang diwahyukan
kepadanya?" Pintas ku.
"Pak
Rashid, sebenarnya ayat itu berbunyi begini. Surah 53 ayat 2 hingga 10. Teman
kamu tidak sesat, dan tidak juga silap, Dan tidak juga berkata-kata daripada
keinginannya. Ini tidak lain hanyalah satu wahyu yang diwahyukan, Yang mengajar
dia, yang sangat dalam kekuatan, Sangat kuat; dia tegak mengambang, Di horizon
yang tinggi, Kemudian mendekati dan turun, Jarak dua ibu panah, atau lebih
dekat, Kemudian mewahyukan hamba-Nya, apa yang dia mewahyukan. Hatinya tidak berdusta
pada apa yang dia lihat. Nah, Allah
telah memerintahkan Nabi supaya memberitahu pada kaumnya bahawa Nabi tidak
sesat, dan Nabi tidak merepek. Nabi tak akan berkata sesuatu mengikut nafsu
dia. Malaikat Jibrail pula yang mengajarnya, dan jarak mereka berdua
tersangatlah dekat. Itulah proses penurunan Quran." jelas ku.
Semua
mendiamkan diri. Mereka mula menyemak Qur’an. Qur’an pula berlegar dari satu
tangan ke tangan yang lain. Aku hanya sempat memerhatikan Quran itu digilirkan.
– Alhamdulilah, aku terus membacakan ayat 25:30. “Rasul berkata, "Wahai
Pemeliharaku, sesungguhnya kaumku mengambil Al-Qur'an ini sebagai suatu yang
tidak dipedulikan."
"Mengapa perlu Nabi mengadu kepada Allah
di akhirat nanti bahawa umatnya telah mengambil Qur’an sebagai satu yang tidak
diacuhkan, cubalah kita berfikir sejenak?" Aku melontar pertanyaan ini.
BAB
4 : HUKUM BIBLE
Masing-masing tidak berubah tempat. Beberapa pasang bola mata
masih memerhati pada ku. Bau kretek dan
curut sudah menjadi sebati. Asap berkepul-kepul memenuhi ruang warung. Aku
agak, dengan asap rokok yang menguasai ruang warung, semua nyamuk telah rebah menyembah bumi.
Lebai Ngah, Ustaz Harun, Pak Rashid, dan Wak Seman masih menjadi penghuni setia
di depan ku.
"Kalau begitu apa
pasal ulamak-ulamak tu tulis kitab-kitab?" Lebai Ngah kembali bersuara. "Mereka bangun malam, sembahyang
berakaat-rakaat dan berpuasa pula di siang hari hanya untuk menulis sebuah
kitab semata-mata mencari keredo’an Allah." Wak Seman pula menyampuk.
"Oh, mencari
keredo’an Allah dengan kitab-kitab yang bercanggah dengan Qur’an tu ke?"
Tanya ku.
"Budak bertuah ni tak
sayang mulut. Ishk, aku sepak kang!" Bentak Ustaz Harun.
Aku lempar senyuman
padanya lalu berkata. "Sebagai permulaan, Allah kata mereka akan mendapat
tiga kali celaka dalam ayat 2:79. Maka
kecelakaanlah bagi orang-orang yang menulis al-Kitab dengan tangan-tangan
mereka, kemudian mereka berkata, "Ini daripada Allah," supaya mereka
menjualnya untuk harga yang sedikit; kecelakaanlah bagi mereka kerana apa yang
tangan-tangan mereka menulis, dan kecelakaanlah bagi mereka kerana usaha-usaha
mereka." Kata ku lagi. “Dalam 9:9.
Mereka menjual ayat-ayat Allah untuk harga yang sedikit, dan menghalangi
daripada jalan-Nya; sesungguhnya amatlah jahat apa yang mereka buat."
"Mengapa Ustaz marah
saya bila saya kata kitab-kitab tersebut bercanggah dengan hukum Allah?"
Aku minta penjelasan.
"Mereka imam besar,
imam hebat, bukan setaraf dengan kamu, takkan pula mereka ingin menyesatkan
kita, lainlah orang macam kamu!" Ustaz mula menyindir.
"Kalau Ustaz nak
marah sekalipun, janganlah pada saya,
saya hanya membaca ayat-ayat-Nya. Kalau nak marah juga, marah sajalah pada
Tuhan." Aku merayu simpati dalam sinis.
"Macam si Nik Aziz yang berfatwa bahawa Allah telah mencarut dalam
Qur’an. Dia sanggup menipu menggunakan nama Allah, hanya untuk mempertahankan
sebuah buku yang ditulis oleh anak buahnya."
"Woi, nama Nik Aziz
jangan sekali kau sebut. Dia tu ulamak besar!" Sampuk Pak Rashid lagi.
"Maaflah, Pak Rashid.
Saya terlupa. Adakah dia tu maksum?” Tanya
ku lagi. “Kalau macam tu, dia lebih
hebat dari Nabi, kerana Nabi sendiri kena tegur oleh Allah di beberapa tempat dalam
Qur’an."
Pak Rashid tertunduk bisu.
Matanya liar, mungkin mencari idea untuk hujahnya. "Dia orang ilmuan,"
katanya lagi. "Hang tak baca biograpi dia?" Tanya Pak Rashid bertalu.
"Baca, nak saya ulas
buku tu?" Tanya ku lagi, sambil senyuman kulemparkan padanya.
"Kalau berani!"
Sepatah kata Pak Rashid, mencabar.
"Baiklah, buku
biografi Dato’ Nik Aziz Nik Mat ditulis untuk mengampu. Susur galur keluarga
Nik Aziz (muka 6) dalam salasilah ini terdapat seorang Puteri bernama Puteri
Sadong yang telah membunuh suaminya bernama Raja Abdullah dan seorang lagi ahli
salasilah ini yang bernama Raja Abdul Rahim telah mengganti Raja Abdullah. Raja
Abdul Rahim seorang pemerintah yang zalim sehingga membawa implikasi kepada
pembunuhan baginda sendiri." Keadaan juga malap ketika pemerintahan Long
Sulaiman. Beliau terbunuh dalam satu perselisihan faham dan ditikam oleh
mentuanya sendiri. Pembunuhan, komplot
dan perselisihan faham telah mengambil tempat dalam warisan sejarah ini yang
turut mempunyai mitosnya yang tersendiri sehingga membuat Dewan Ulama PAS
terpaksa berdiam diri, bilamana Nik Aziz mengatakan bahawa "keturunan raja
Jembal dilarang makan rebung buluh betung…" Mengikut mitos ini pula
sesiapa keturunan Raja Jembal yang makan rebung buluh betung akan diserang
"kudis besar di seluruh badan". Di sini letaknya satu jalan untuk Nik
Aziz membuktikan kesahihan salasilahnya. Nik Aziz dikatakan melanjutkan
pelajaran ke "Universiti Deobond, India" pada 1952. Sebenarnya tidak
pernah wujud sebuah "Universiti Deobond" di India. Deoband di utara
Uttar Prodesh memang masyhur dengan Madrasah Darul Ulum Deoband yang melatih
pelajar India menjadi ‘ulama’. Selain dari Deoband, madrasah Darul Ulum juga
terdapat di Lucknow, Hyderabad, Mumbai dan tempat lain di India. Walaupun masyhur,
madrasah ini tidak bertaraf universiti (jamiah). Sesudah habis belajar Nik Aziz kembali ke
kampung "dengan berpakaian kemas, bertali leher dan berkasut kilat".
Hampir seminggu beliau tidak dapat mandi apabila melihatkan air perigi yang
begitu keruh." Kata ku lagi.
"Nah, saya nak bagi
pula fatwa Nik Aziz melawan perintah Tuhan. Pertama, pada muka surat 45, Nik Aziz berkata
"Akidah adalah satu manifestasi atau konsekuensi daripada, iman" dan
juga bahawa "rentetan daripada iman itu akan melahirkan suatu penyerahan
diri kepada Allah secara total". Maksudnya, seseorang perlu beriman dulu
sebelum dia boleh menyerah diri (Islam) kepada Allah, sebaliknya, ajaran Allah
dan Rasul-Nya pula berbunyi demikian: "Orang Arab berkata, kami sudah
beriman. Katakanlah, kamu belum beriman tetapi katakanlah kami sudah menyerah
diri kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu dan jika kamu taat kepada
Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun amalanmu,
sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang" (Surah
49:14)." Kata ku lagi.
"Kedua, tentang masalah kemiskinan di Kelantan, Nik Aziz
berkata, kemiskinan tidak boleh dibasmi dan istilah 'membasmi kemiskinan’
adalah khayalan (muka 135). Ini kerana
kemiskinan "adalah ciptaan Tuhan yang mesti diterima oleh manusia". Dalam Ucapan persidangan Dewan Undangan Negeri
Kelantan, 23 April 1991, Datuk Nik Aziz Nik Mat, misalnya pernah berkata dalam
ucapanya sebagai Menteri Besar: "Membasmi kemiskinan adalah satu perkara
yang berada di luar kebolehan manusia kerana ia adalah ciptaan Tuhan yang mesti
diterima oleh manusia. Kemiskinan tidak boleh dibasmi tetapi hanya boleh
dikurangkan. Oleh itu istilah membasmi kemiskinan adalah khayalan",
sebaliknya Allah telah menegaskan "Syaitan menjanjikan kamu kemiskinan dan
menyuruh kamu pada kesumbangan, tetapi Allah menjanjikan kamu keampunan-Nya dan
pemberian-Nya dan Allah Merangkumi, Mengetahui" (2: 268). Oleh itu jelas di sini, Nik Aziz telah
menjanjikan kemiskinan seperti janji syaitan." Kata ku sambil menghirup
saki-baki kopi.
"Anehnya, tidak ada juga industri kain jubah, topi kopiah,
atau industri serban tok guru yang dibangunkan oleh kerajaan PAS, malah, kain
sejadah, kain jubah dan kopiah juga diimport dari Taiwan dan China. Tetapi,
golongan-golongan penipu ini masih mengaku kononnya MEMBANGUN BERSAMA ISLAM
walaupun kilang kain batik rakyat sendiri tertutup. Mereka berpegang kepada falsafah songsang
padang pasir yang sedikit sekali berkaitan dengan ajaran Allah dan Rasul-Nya."
Kata ku lagi.
"Ayat (3:112) Mereka itu ditimpa kehinaan di mana mereka
berada, kecuali (mereka berpegang) dengan tali dari Allah dan tali (perdamaian)
dari manusia; dan mereka itu kembali dengan mendapat kemurkaan dari Allah serta
ditimpa kemiskinan. Demikian itu, kerana mereka kafir akan ayat-ayat Allah dan
membunuh nabi-nabi tanpa kebenaran. Demikian
itu, sebab mereka itu derhaka dan melampaui batas." Kata ku lagi.
"Walapun Tuhan kata macam tu, tetapi orang bodoh berani
pula berkata: "Kemiskinan adalah suatu fenomena atau sunnah alam yang
kekal berjalan seiring dengan rentetan hidup setiap manusia" semata-mata
untuk mengelak rakyat jelata daripada menyoalkan kegagalan mereka membasmi
kemiskinan." Kata ku lagi.
"Adakah bencana kemiskinan yang menimpa penduduk Kelantan
terhasil daripada kedaifan pemikiran Nik Aziz yang rela mendusta ayat Allah
supaya lebih mudah membohongi orang mengenai kemiskinan dan bekerjasama dengan
syaitan?" Tanya ku pada mereka.
Malangnya tiada hujah bantahan.
"Ketiga, Nik Aziz merakamkan keseronokan menggila PAS
memenangi Kelantan pada 1990. Dia menyifatkan kemenangan itu hasil daripada
"kerjasama antara malaikat di langit dengan para pengundi di bumi"
sebaliknya, kejayaan PAS di Kelantan melalui pertolongan Tengku Razaleigh dan
lebih daripada 250,000 ahli UMNO yang menyokong Tengku Razaleigh pada masa itu.
Jadi malaikat PAS sebenarnya ialah Tengku Razaleigh dan lebih daripada 250,000
ahli UMNO". Kata ku lagi.
"Keempat, Nik Aziz pula mengatakan "Islam dan sistem
politiknya tidak perlu bersandar atau bersaing dengan sebarang fahaman,
ideologi atau isme-isme rekaan manusia." Ini satu lagi kes cakap tak
serupa bikin oleh PAS sebab agama sosialisme anutan DAP sekarang bersuara
dengan begitu lantang bahawa PAS tidak akan dibenarkan bertanding lebih
daripada satu pertiga kerusi Parlimen supaya PAS tidak berpeluang menubuhkan
kerajaan Islam." Kata ku.
"Demikianlah antara kandungan biografi Nik Aziz yang
ditulis oleh seorang tukang bodek yang tanpa segan silu menulis dalam prakata
biografi ini, "Pengalaman dan
dasawarsa masa tidak dapat membohongi diri saya bahawa beliau (Nik Aziz)
sememangnya seorang personaliti yang menjadi idola setiap lapisan
masyarakat...". Tujuannya ialah
untuk menjunjung Nik Aziz menjadi 'idola' atau berhala yang pemberi panduan
bagi pengikutnya yang daif, dan sudah tentu biografi ini akan diletakkan di
suatu tempat yang sangat tinggi, sila perhatikan firman Allah "Syaitan
telah menguasai mereka, dan menjadikan mereka melupakan Peringatan Allah. Mereka itu golongan syaitan; sesungguhnya
golongan syaitan, merekalah orang-orang yang rugi!" (58:19)". Kata ku
lagi.
Kucapai mencapai teko
kopi, tuang dalam cawan. Semua mata tertumpu padaku. Aku buat muka selamba.
"Tadi, nombor berapa?"
Tanya ku.
"Empat!" Jawap
si Lebai.
"Kelima, setelah Nik
Aziz dikritik hebat, dia telah mempertahankan dirinya disebuah stadium, antara
hujahnya ialah: Dia ambil ayat 2:18, "Pekak, bisu, buta; maka mereka tidak
akan kembali". (2) (2:65), "Dan sesungguhnya kamu mengetahui
orang-orang antara kamu yang mencabuli Sabat, dan Kami berkata kepada mereka,
"Jadilah kamu beruk, menyelinap dengan melarat." (3) (7:179)
"Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai
hati, tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak
melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya.
Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat.
Mereka itu, merekalah orang-orang yang lalai". (4) Masa di Hudaibiyyah.
Hudair bin Warqa’ bercakap perkara yang paling tidak menyenangkan hati
Rasulullah, dan tidak menyenangkan menteri-menteri Nabi termasuk Saidina Abu
Bakar. Bila Saidina Abu Bakar mendengar perkataan-perkataan yang pelik keluar
daripada Hudair, memperlekeh-lekehkan Islam sambil dia pegang janggut Nabi,
lepas itu dia tolak dengan hulu pedang. Lepas itu dia kata lagi perkataan-perkataan
yang tidak menyenangkan.
Lalu Saidina Abu Bakar bangun dan berkata
"unsus-bunzur-latt" di depan Nabi. ‘Unsus’ maknanya jilat, hisap
olehmu. ‘Buzur’ maknanya kemaluan. ‘Latt’ nama bagi tuhan musyrik Quraisy. Maknanya "hisap oleh mu kemaluan
Latt". Ini perkataan mencarut yang
keluar dari mulut Saidina Abu Bakar di depan Nabi, dan Nabi tak berkata
apa-apa. Nabi bagi peluang kepada Saidina Abu Bakar mencarut di depan dia sendiri.
Nabi tak kata apa walaupun perkataan yang begitu sekali hina. Cerita ini ada
dalam "Sirah Nabawiyyah" karangan Dr. Said Ramadhan Al Butti. Apa yang boleh dihujahkan lagi, ayat 2:18,
2:65 dan 7:129 tidak ada perkataan mencarut dan cabul sama sekali. Cuba guna
akal kita yang waras untuk menghakim hujah Nik Aziz." Kata ku panjang.
"Aku pun tak nampak
mencarut di sini" kata si Lebai pada Pak Rashid.
"Lebai, apa yang
pasti Quran itu bahasanya indah, sebagai contoh, seperti ayat 5:6. … atau jika
salah seorang antara kamu datang dari tandas, atau kamu menyentuh perempuan …,
lihat perkataan "menyentuh", begitu indah sebagai ganti ‘bersetubuh’.”
Kata ku lagi.
"Habis macam mana
kamu nak komen hadis tadi?" Tanya sang Ustaz.
"Ustaz, masa di
Hudaibiyyah, kalaulah benar Saidina Abu Bakar bersikap demikian, maka dia bukan
orang yang bertakwa, seperti ayat 49:3. "Sesungguhnya orang-orang yang
merendahkan suara mereka di sisi rasul Allah, mereka itulah orang-orang yang
hatinya Allah uji untuk takwa (takut kepada Tuhan); bagi mereka, keampunan dan
upah yang besar", dan kalau benar Nabi diam tanda bersetuju dengan
Syaidina Abu Bakar maka, 49:7. "Dan ketahuilah bahawa rasul Allah adalah
di kalangan kamu. Jika dia mentaati kamu dalam kebanyakan urusan, kamu akan
menderita; tetapi Allah menjadikan cinta pada keimanan kepada kamu,
menampakkannya indah di dalam hati kamu, dan Dia menjadikan kamu benci pada
ketidakpercayaan (kekafiran), dan kefasiqan, dan keingkaran. Mereka itu, merekalah yang berfikiran
waras." Jawab ku.
"Nampak tak, Allah
kata kalau Nabi ikut emosi Abu Bakar dengan memaki hamun, kamu akan menderita.
Apa yang pasti 68:4. "Sesungguhnya kamu (Muhammad) adalah di atas budi
pekerti yang besar". Saya rasa Nik Aziz percaya pada cerita karut
marut." Kata ku ringkas.
"Yang keemam ialah
kenyataan Nik Aziz yang termuat dalam akhbar rasmi Pas keluaran 16-31 Ogos
2001, semasa menyampaikan ceramah sempena Jubli Emas Pas peringkat Negeri
Selangor di Taman Melewar pada 29 Jun 2001, dia kata, bahawa di Semenanjung
Tanah Melayu dulu, alim ulama kita telah menyemaikan benih Islam tahun 1951
dengan menubuh Pas pada tahun itu. (Fikrah Harakah, 16-31, muka 3, para 2). Nak
kata merapu pun boleh, nak kata gila pun boleh, adakah dia ingat benih Islam
hanya baru disemai oleh ulama Pas ketika mereka menubuh Pas pada tahun 1951 dan
ini kerana kita semua mengetahui bahawa benih Islam mula disemai di Malaysia
melalui saudagar Arab, Parsi dan India sejak dari kurun yang ke 13 lagi dan
satu lagi adakah beliau tidak mahu mengiktiraf dan tidak mengenangkan jasa
ulama yang telah menjadi guru beliau dan sebaliknya hanya mengiktiraf jasa
ulama yang menubuhkan Pas pada tahun 1951 saja?" Kata ku.
"Yang ketujuh Nik Aziz telah berkata pada 23 Januari 1999:
”Jika DAP ikhlas nak tolong Pas, saya terima. Usahlah DAP, syaitan pun boleh
saya terima. Pada Februari 1999 pula Nik Aziz mengulangkan sekali lagi bahawa
beliau sanggup berkawan dengan syaitan.
Nik Aziz berkata: ``...Dan bersungguhnya ambo baru ni, ambo kata
kita akan terima siapa dia nak sokong kita hatta syaitan sekalipun. Bila ambo
kata lagu ni, ada seorang. Hai! Dia kata kecek ni cermat sikit kan jadi rosak
akidah. Orang hok kecek ni orang Kelantan juga. Baru jadi timbalan menteri.
Dianya hok parti rosak akidah, dia beringat kita takut rosak akidah.'' (Ceramah
Nik Aziz di Kota Bharu pada Februari 1999).
Ini kerana beliau sendiri ketika dapat menguasai Kelantan dalam
pilihan raya umum tahun 1990 mendakwa Pas mendapat pertolongan malaikat, tetapi
dalam pilihan raya umum tahun 1997 dia sanggup pula bekerjasama dengan syaitan
untuk mendapat kemenangan dan memerintah Malaysia." Kata ku lagi.
Tiba-tiba Wak Seman
tersenyum.
"Wak, Mungkin untuk
tujuan mendapatkan simpati orang ramai, Nik Aziz telah meminjam lidah syaitan
untuk berucap demikian. Dengan itu beliau sanggup berbohong dan berdusta
seperti sentiasa dilakukan oleh syaitan dan suku sakatnya." Kata ku lagi. "Wak, yang lebih gila ni, Dalam ceramah
yang sama (Februari 1999) Nik Aziz mendakwa mengucap Ahad, Ahad, Ahad iaitu
Tuhan satu, Tuhan satu, Tuhan satu itu adalah sama dengan menyebut Pas, Pas,
Pas – hok, itu baru hujah yang kesembilan." Kata ku.
"Ok, lah, yang
kesepuluh pulak, ketika dia menyampaikan ceramah di Kampung Delima, Wakaf
Bharu, Tumpat pada 14 September 1999 Nik Aziz berkata, masuk Islam itu bererti
masuk Pas, malah Tok Guru ini juga sering mendakwa dalam beberapa ceramah pada
masa lalu bahawa mengundi UMNO haram tetapi mengundi Pas halal, menentang UMNO
atau kerajaannya halal tetapi menentang Pas dan kerajaan haram dan macam-macam
karut-marut lagi." Kata ku.
"Akhir sekali yang
kesebelas, dia mengeluarkan hukum dengan mendakwa bahawa jika seseorang itu
mati kerana melawan UMNO maka matinya adalah syahid. Fatwa ini terbit dari
ceramah Hadi Awang pada 7 April 1983 di Banggol Peradong, Kuala Terengganu.
Ucapan ini telah dicetak dan disebarkan dalam kempen pilihanraya kecil Dewan
Undangan Negeri Kemumin dan Dewan Undangan Negeri Selising, Kelantan pada
September 1983. Menurut Ustaz Omar Khalid, seorang bekas pemimpin PAS, katanya:
Dia sendiri pernah mendengar Nik Aziz ada berkata: Jika melawan UMNO, tiba-tiba
mati, maka matinya itu dikira syahid." Kata ku lagi.
"Brahim, hang ragut
sekali nama Tuan Guru Hadi Awang?" Tanya sang Ustaz, tidak senang dengan
kata-kata ku.
"Apa nak buat, pukat Tarik."
Kata ku sambil menoleh pada Pak Rashid.
"Apa pula salah
dia?" Tanya Wak Seman.
"Wak nak tahu, di antara
fatwa-fatwa Hadi Awang pula, pertama, berkelahi dengan penyokong BN adalah
diharuskan. Fatwa ini dibuat oleh Hadi
Awang dalam ceramahnya secara terbuka pada 24 September 1983 di Kampung Bukit
Kulim, Marang, Terengganu. Dia berhujah
dengan ayat 2:251. "Dan mereka mengalahkan mereka, dengan izin Allah, dan
Daud membunuh Jalut; dan Allah memberinya kerajaan dan kebijaksanaan, dan Dia
mengajarnya apa yang Dia mengkehendaki. Sekiranya Allah tidak mengusir manusia,
sebahagian mereka dengan sebahagian yang lain, tentu rosaklah bumi, tetapi Allah mempunyai pemberian kepada semua
alam. Kedua, dalam "Amanat
Hadi", membawa kepada peristiwa berdarah di Memali, Baling, Kedah pada 19
November 1985, seramai 18 orang termasuk Ibrahim Libya telah terkorban kerana
terpengaruh dengan Amanat Hadi Awang yang mengkafirkan UMNO. Amanat Hadi Awang telah melahirkan golongan
pelampau agama yang berperwatakan seperti taksub kepada pemimpin mereka, keras
kepala, keras hati, degil, bertindak keras tidak bertempat, bersikap kasar dan
agressif terhadap orang lain, jahat sangka terhadap orang lain, gemar menabur
fitnah dan mengkafir sesama Islam."
"Ketiga, Haji Hadi
juga dalam ucapannya pada 7 April 1981 di Banggol Peradong, Kuala Terengganu
telah menegaskan: "Kita tidak payah menukar agama. Kita menjadi kafir
dengan mengatakan politik suku agama suku."
"Keempat, sandiwara
hudud PAS ialah kenyataan Abdul Hadi Awang sebagaimana dilaporkan dalam Utusan
Malaysia 7 Mac 2000 iaitu "hukum hudud adalah salah satu aspek daripada
0.0001 hukum Allah". Mengapakah sebelum Abdul Hadi memerintah Terengganu,
UMNO dihukum tidak Islamik atau kafir kerana tidak melaksanakan hudud yang
dianggap begitu besar? Sekarang apabila sudah mendapat kuasa, hudud yang
dianggap begitu besar dahulu telah berubah menjadi begitu kecil untuk PAS
sehingga nilainya 1/10,000 (satu persepuluh ribu) daripada hukum Islam?"
Kata ku lagi, "Wak,
saya bacakan kepada Wak, Amanat Haji Hadi Awang "Saudara-saudara sekelian,
percayalah! Kita menetang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN,
bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan
penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh
kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara,
perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad
dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan
ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati dalam Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak
payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk
Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku."
Kata ku lagi.
Semua terdiam seketika,
menghadam fakta-fakta yang aku utarakan kepada mereka. Suasana semakin sunyi.
Malam semakin menganjak ke larut malam.
Aku teruskan hujah ku tanpa mempedulikan asap rokok yang mengitari ku,
seakan mau melindungi aku dari serangan nyamuk yang banyak di sekeliling warung
itu. "Sebenarnya ada banyak ulamak
PAS yang suka buat fatwa seperti, sesiapa yang menentang PAS dia menentang
Islam kerana Islam itu PAS dan PAS itu Islam. Fatwa ini bermula dari risalah
kecil tulisan Almarhum Khaidir Khatib yang disebarkan menjelang pilihanraya
umum 1969. Sehingga hari ini fatwa ini berjalan sebara berterusan.
Kempen-kempen setiap kali menjelang pilihanraya pensyarah-pensyarah PAS mendakwa
bahwa parti PAS sahaja yang memperjuangkan Islam. Fatwa ini secara sedara atau
tidak sedar telah menguasai pemikiran rakyat, termasuk golongan pelajar di
pusat-pusat pengajian tinggi dan kakitangan kerajaan. Timbul perasaan berdosa
jika tidak menyokong PAS, dan fatwa-fatwa sampingan seperti tidak sah
sembahyang berimamkan orang UMNO, diharamkan makan daging binatang ternakan
yang disembelih orang UMNO, tidak boleh belajar dan mendengar kuliah-kuliah
dari guru-guru dan ustaz UMNO dan tidak sah akad nikah dengan imam yang
dilantik oleh Majlis Agama dibawah kerajaan UMNO." Kata ku jujur.
"Semua ulamak bagi
hang ni semuanya penipu, betulkan Brahim?" Sindir sang Ustaz.
Aku tergelak kecil, sambil
mencapai cawan kopi. Kuhirup lagi kopi yang dah suam itu. Kemudian aku memandang mereka semua, kemudian
kembali ke wajah Ustaz. "Banyak
ulamak penipu, Ustaz!”
"Sebagai permulaan,
Allah kata celaka, maka tempat pulangannya juga celakalah, dan kekal terus di dalamnya.
Kita sudah tertipu dengan fahaman masuk
Neraka Jahanam sekejap, lepas kena azab, kita akan masuk pula syurga. Sebenarnya
Ustaz, kalau dah masuk Neraka Jahanam itu, maka terpaksalah tinggal di dalamnya
buat selama-lamanya, macam Yahudi dan Nasrani berkata yang mereka juga akan
masuk neraka, tetapi hanyalah untuk beberapa hari sahaja." Kata ku lagi.
"Kamu ni merepek
benarlah Brahim." Ustaz Harun membantah sakan.
"Baiklah, Ustaz.
Lihat 4:169. Kecuali jalan ke Jahanam, di dalamnya tinggal selama-lamanya dan
selamanya, dan itu bagi Allah adalah mudah.
9:63. Tidakkah mereka mengetahui bahawa sesiapa menentang Allah dan
rasul-Nya, maka baginya api Jahanam, di dalamnya tinggal selama-lamanya? Itulah
kerendahan yang besar. 9:68. Allah menjanjikan orang-orang munafik lelaki, dan
orang-orang munafik perempuan, dan orang-orang yang tidak percaya, dengan api
Jahanam, di dalamnya tinggal selama-lamanya. Cukuplah itu bagi mereka; Allah
melaknatkan mereka, dan bagi mereka, azab yang kekal. 16:29. Maka masuklah
pintu-pintu Jahanam, di dalamnya tinggal selama-lamanya." Buruknya tempat
tinggal orang-orang yang sombong! 43:74. Tetapi orang-orang yang berdosa akan
tinggal selama-lamanya di dalam azab Jahanam. 72:23. Melainkan satu Penyampaian
daripada Allah, dan Mesej-Mesej-Nya. Dan sesiapa mengingkari Allah dan
rasul-Nya, baginya api Jahanam; di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya, dan
selamanya. 98:6. Orang-orang yang tidak
percaya daripada ahli Kitab, dan orang-orang yang menyekutukan berada di dalam
api Jahanam, di dalamnya tinggal selama-lamanya; mereka itulah seburuk-buruk
makhluk.
Ustaz Harun, terdiam lama.
Wajahnya berkerut memikirkan hujahku.
"Cukup setakat itulah
Ustaz, Allah telah berfirman kalau masuk Jahanam maka ia akan tinggal kekal
didalamnya buat selama-lamanya. Sah, kita sudah kena tipu dek fatwa jahat ulamak-ulamak,
yang memutarbelitkan ayat-ayat Allah.
Allah kata kekal, mereka kata sebentar saja. Haruskah kita dengar mereka yang
telah menobat diri mereka sendiri sebagai Ustaz, Tok Guru, Tuan Guru, Kiai atau
Ulamak." Kata ku selamba.
Tiba-tiba yang tadi agresif
tadi telah mulai diam. Tunduk, seperti sedang memikirkan sesuatu. Aku pasti
otak mereka sedang mula bekerja setelah sekian lama disejuk-bekukan,
dikongkong, dijajah, diperkuda dan diperkotak-katikan oleh sekutu-sekutu
Tuhan. Aku pasti, otak mereka telah
mendapat oksigen baru atau setidak-tidaknya minyak pelincir sentatik.
"Itulah namanya
Ijtihad para ulamak. Kalau ijtihad mereka betul mereka mendapat dua pahala,
kalau tidak betul, mereka mendapat satu pahala." Ustaz Harun mula
mencabar, kembali bersemangat setelah terdiam seketika.
"Baiklah saya akan
buktikan, Ijtihad ulamak-ulamak besar itu sonsang. Mereka lebih faham dan taat
Bible dari Quran. Di masa yang sama Ustaz cuba jelaskan ‘betul dapat dua
pahala, salah dapat satu pahala’, bolehkan Ustaz?" Ujar ku.
ZINA
“Dalam 24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina,
sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam
agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu
mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang
mukmin mempersaksikan azab mereka."
Ustaz setuju dengan ayat Quran ini?" Tanya ku.
"Ya, kalau belum
kawin seratus sebatan, jika sudah berkahwin maka direjam kedua-duanya sehingga
mati di pasar atau tempat laluan awam." Kata Ustaz Harun dengan selamba. "Mengikut hadis Bukhari 8:82:816. Saydina `Umar R.A. pernah bersumpah bahawa
ayat rejam asalnya wujud dalam Al-Quran sebelum ianya dimansukhkan bacaan
tetapi kekal hukumnya. Ayat itu bermaksud: "Lelaki dan perempuan dewasa
(muhsan/berkahwin) apabila berzina maka rejamlah kedua-duanya sekaligus sebagai
balasan daripada Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana". `Umar mengatakan, "Kami telah membaca dan kami telah
memahaminya, Rasulullah S.A.W. merejam dan kami pun merejam selepasnya. Aku
bimbang selepas berlalunya suatu tempoh masa, ada manusia yang berkata `kami
tidak dapati hukum rejam dalam kitab Allah', maka mereka sesat kerana
meninggalkan satu kewajipan yang diturunkan Allah dalam kitab-Nya. Demi Allah,
sekiranya aku tidak khuatir manusia akan menuduh `Umar menambah sesuatu dalam
kitab Allah, nescaya aku akan tulis semula ayat rejam itu." Sumpah `Umar
ini diriwayatkan dengan sanad paling sahih oleh Ashab Al-Sittah (imam-imam yang
merakam enam kitab hadis terkemuka)."
Aku tersenyum kecil lalu
aku mengeluarkan Bible dari dalam beg galasku. Tiba-tiba semua muka berubah. Hati kecil ku cuba menyelam bisikan-bisikan
hati mereka.
"Ini buku orang
Kristian!" Suara garau Pak Rashid memecah keheningan malam. "Mana
boleh baca, berdosa. Haram!"
"Memang benar Pak
Rashid, tidak membaca Bible, walau bagaimanapun, ingin saya menjelaskan disini
bahawa Pak Rashid dan orang kampung kita sangat akur pada hukum Bible hingga
mereka sanggup bermati-matian mempertahankan hukuman-hukuman tersebut."
Jelas ku lagi.
"Hang dah sewel
mamat, mana ada aku ikut Bible?" Pak Rashid mulai serius.
Semua bebola mata hampir
tersembul keluar. Dahi mereka berkerut. Entah apa yang mereka fikirkan. Hanya
Allah Maha Mengetahui.
"Sebelum saya buka
Bible ini, sekali lagi saya nak tanya, perlukah kita merejam orang yang berzina
seperti saranan Ustaz Harun tadi?" Aku bertanya.
"Mestilah setuju
seratus peratus setuju. Itulah menifesto parti kami dan enekman yang bakal kami
laksanakan di kampung ini." Ustaz Harun mula berceramah politik.
Aku terus membaca RSV -
Deut 22: 21~24. “21 then they shall bring out the young woman to the door of
her father's house, and the men of her city shall stone her to death with
stones, because she has wrought folly in Israel by playing the harlot in her
father's house; so you shall purge the evil from the midst of you. 22 "If
a man is found lying with the wife of another man, both of them shall die, the
man who lay with the woman, and the woman; so you shall purge the evil from
Israel. 23 "If there is a betrothed virgin, and a man meets her in the
city and lies with her, 24 then you shall bring them both out to the gate of
that city, and you shall stone them to death with stones, the young woman
because she did not cry for help though she was in the city, and the man
because he violated his neighbor's wife; so you shall purge the evil from the
midst of you.”
"Ustaz nak ikut Hudud
yang mana? Hudud Quran 24:2 dengan 100 sebatan atau Hudud Bible iaitu dengan
merejam penzina dengan batu sampai mati?" Tanya ku lagi.
Aku membaca pula ayat
4:25. "Dan sesiapa antara kamu yang tidak mempunyai kemewahan untuk
membolehkan mengahwini wanita-wanita merdeka yang mukmin, maka dia mengambil
pemudi kamu yang mukmin yang tangan kanan kamu memiliki; Allah sangat
mengetahui mengenai keimanan kamu, sebahagian kamu daripada sebahagian yang
lain. Maka kahwinilah mereka dengan izin keluarga mereka, dan berilah mereka
upah mereka dengan baik sebagai wanita-wanita dalam ikatan perkahwinan, bukan
dalam perzinaan, atau mengambil sebagai teman rahsia, tetapi apabila mereka
telah dinikahi dan jika mereka melakukan kesumbangan, maka bagi mereka separuh
daripada azab wanita yang merdeka. Itu adalah bagi orang-orang antara kamu yang
menakuti dosa zina; dan lebih baik bagi kamu jika kamu bersabar. Allah
Pengampun, Pengasih".
"Bagaimana pula Ustaz
nak separuhkan "hukum rejam sampai mati"? Cukup dengan rejam sampai
kepala pecah setengah atau sampai sebelah mata tersembul keluar? Cuba Ustaz jelaskan?"
Aku minta penjelasan.
Melihat Ustaz Harun
terdiam lama, aku memberi cadangan "Bagi saya mudah sahaja Ustaz, saya
akan separuhkan dari seratus sebatan tersebut dan hasilnya ialah lima puluh
sebatan." Kata ku ringkas. "Nah, kalau mengikut Hadis dari Omar tadi,
Qur’an sudah tidak lengkap, tidak terpelihara dan cacat. Betul tak?" Aku
bertanya. Namun, tidak ada jawapan yang ku terima.
"Isk, isk….. logik
juga hujah kamu Brahim." Wak Seman mula nampak yakin.
"Tak teringin saya
nak berbohong pun, hadith Ibn Maja 36/144 dan Ibn Hanbal 3/61;5/131, 132,
183;6/269 menceritakan bahawa bahagian ayat Quran tentang rejam itu sebenarnya
ada tetapi telah dimakan dek kambing. Saya pun hairan kerana hadis itu
bercanggah sama sekali dengan janji Tuhan 15:9. "Kamilah yang menurunkan
Peringatan, dan Kamilah yang menjaganya." Kata ku lagi.
"Adakah kambing,
iskkk, kambing makan Quran, tak logik, tak logik". Kata Lebai Ngah,
menggeleng-geleng kepalanya.
"Itulah hadis yang di
dakwa sebagai pelengkap Qur’an." Sindir ku pada Ustaz Harun.
AQIDAH
"Konsep Aqiqah tidak ada dalam Quran. Konsep Aqidah ada
hanya dalam Bible Hebrew. Mengikut kamus The Oxford Companion to the Bible
mukasurat 43 menyatakan bahawa "Aqedah: The Hebrew word for Binding and
the common designation for Genesis 22:1 ~19. in which God tests Abraham by
commanding that he sacrifice his sons Isaac. Abraham "binds" Isaac -
verse 9". Aku berkata lagi.
The New Testament refers to the Aqedah not as example of a
redemptive sacrificial death but rather as an example of faith.
01 After these things God tested Abraham, and said to him,
"Abraham!" And he said, "Here am I."
02 He said, "Take your son, your only son Isaac, whom you
love, and go to the land of Mori'ah, and offer him there as a burnt offering
upon one of the mountains of which I shall tell you."
03 So Abraham rose early in the morning, saddled his ass, and
took two of his young men with him, and his son Isaac; and he cut the wood for
the burnt offering, and arose and went to the place of which God had told him.
04 On the third day Abraham lifted up his eyes and saw the place
afar off.
05 Then Abraham said to his young men, "Stay here with the
ass; I and the lad will go yonder and worship, and come again to you."
06 And Abraham took the wood of the burnt offering, and laid it
on Isaac his son; and he took in his hand the fire and the knife. So they went
both of them together.
07 And Isaac said to his father Abraham, "My father!"
And he said, "Here am I, my son." He said, "Behold, the fire and
the wood; but where is the lamb for a burnt offering?"
08 Abraham said, "God will provide himself the lamb for a
burnt offering, my son." So they went both of them together.
09 When they came to the place of which God had told him,
Abraham built an altar there, and laid the wood in order, and bound Isaac his
son, and laid him on the altar, upon the wood.
10 Then Abraham put forth his hand, and took the knife to slay
his son.
11 But the angel of the LORD called to him from heaven, and
said, "Abraham, Abraham!" And he said, "Here am I."
12 He said, "Do not lay your hand on the lad or do anything
to him; for now I know that you fear God, seeing you have not withheld your
son, your only son, from me."
13 And Abraham lifted up his eyes and looked, and behold, behind
him was a ram, caught in a thicket by his horns; and Abraham went and took the
ram, and offered it up as a burnt offering instead of his son.
14 So Abraham called the name of that place The LORD will
provide; as it is said to this day, "On the mount of the LORD it shall be
provided."
15 And the angel of the LORD called to Abraham a second time
from heaven,
16 and said, "By myself I have sworn, says the LORD,
because you have done this, and have not withheld your son, your only son,
17 I will indeed bless you, and I will multiply your descendants
as the stars of heaven and as the sand which is on the seashore. And your
descendants shall possess the gate of their enemies,
18 and by your descendants shall all the nations of the earth
bless themselves, because you have obeyed my voice."
19 So Abraham returned to his young men, and they arose and went
together to Beer-sheba; and Abraham dwelt at Beer-sheba.
"Nah, seterusnya mari
pula kita tengok ayat-ayat Bible yang berikut". Pintaku lagi.
Heb 11:17 By faith Abraham, when he was tested, offered up
Isaac, and he who had received the promises was ready to offer up his only son,
Rom 4:16 That is why it depends on faith, in order that the
promise may rest on grace and be guaranteed to all his descendants--not only to
the adherents of the law but also to those who share the faith of Abraham, for
he is the father of us all,
The Oxford Companion to the Bible juga menyatakan bahawa
"From antiquity the Aqedah has been portrayed in the arts, for example ait
appears on a wall painting of the third century CE Synagogue at Dura-Europos
and on a floor mosaic of the sixth century Synagogue at Beth-Alpha".
"Ustaz, seperti yang
saya kata, dalam Quran tidak ada perkataan dan konsep Aqedah, yang ada hanyalah
perkataan serta konsep "Iman", jadi nak ikut yang mana, Quran dengan
"Iman" atau Bible dengan " Aqedah"?” Tanya ku lagi.
Semua yang ada tiba-tiba
mati kutu, mereke membaca Bible, sambil mengangguk-anguk.
MURTAD
"Murtad, kena bunuh, itu yang agenda parti tuan-tuan
memperjuangkan. Betul tak?" Tanya ku lagi. Masing-masing takut bersuara,
cuma Ustaz sahaja berani mengangguk tanda setuju.
"Bagaimana untuk
menghukum si murtad?"Tanyaku lagi.
"Rejam!" Jawap
Ustaz sepatah, tegas. "Mengikut Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah
(II) 1993 - Kerajaan Negeri Kelantan", (3) Sesiapa yang disabitkan
melakukan kesalahan irtidad (murtad), hendaklah sebelum dijatuhkan hukuman ke
atasnya dikehendaki oleh Mahkamah supaya bertaubat dalam tempoh yang tidak
kurang daripada tiga hari setelah dia didapati salah. (4) Sekiranya dia enggan bertaubat dan masih
lagi berterusan dengan pendiriannya terhadap perbuatan yang dilakukan atau
perkataan yang disebutkan itu, maka Mahkamah hendaklah mengisytiharkan hukuman
bunuh ke atasnya dan memerintahkan supaya hartanya sama ada diperolehi sebelum
atau selepas dia melakukan kesalahan itu dirampas untuk dipegang bagi keperluan
Baitul-Mal:" (Bahagian I, perenggan 23)". Sang Ustaz cuba berceramah
tentang draf hudud partinya.
"Ini merupakan satu lagi hukuman yang dipelajari daripada
seorang ulama jahiliah yang bernama Uzair. Puak-puak Yahudi memanggil dia
"anak Tuhan" (9:30) yang hidup kira-kira 2,000 tahun sebelum al-Quran
diturunkan. Apapun, hukuman ini adalah hukuman jahiliah, dan Tuhan telah
bertanya "Adakah putusan jahiliah yang mereka menginginkan? Dan siapakah
yang lebih baik putusannya daripada Allah bagi kaum yang yakin?"
(5:50). Si Uzair, ini memandai-mandai
membuat hukum agama. Allah sendiri berfirman bahawa Dia sendiri akan menghukum
orang murtad seperti yang tersurat di dalam firman-Nya yang bermaksud
"Wahai orang-orang yang percaya, sesiapa antara kamu yang berpaling
(murtad) daripada agamanya, maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Dia
mencintai, dan mereka mencintai-Nya; rendah diri terhadap orang-orang mukmin,
keras terhadap orang-orang yang tidak percaya; mereka berjuang di jalan Allah,
dan tidak takut akan celaan mana-mana pencela. Itulah pemberian Allah; Dia
memberinya kepada siapa yang Dia mengkehendaki; dan Allah Merangkumi,
Mengetahui" (5:54)". Kata ku
lagi.
"Ayat 2:256. Tidak
ada paksaan dalam agama. Yang benar telah jelas daripada yang salah. Maka
sesiapa yang tidak percaya kepada Thagut, dan mempercayai Allah, dia berpegang
pada pemegang yang paling kukuh, yang tidak akan putus; Allah Mendengar,
Mengetahui". Kata ku lagi. Ayat
10:99. Dan sekiranya Pemelihara kamu mengkehendaki, sesiapa yang di bumi tentu
percaya, kesemua mereka, kesemuanya. Adakah kamu akan memaksa manusia sehingga
mereka menjadi orang-orang mukmin (yang mempercayai)?". Kata ku lagi.
“Ayat 4:137. Orang-orang
yang percaya, kemudian tidak percaya, kemudian percaya, kemudian tidak percaya,
kemudian bertambah dalam ketidakpercayaan (kekafiran), Allah tidak akan
mengampuni mereka, dan tidak juga memberi petunjuk kepada mereka pada sebarang
jalan". Kata ku lagi.
"Kalau dah rejam
sampai mati, ayat Tuhan 4:137 tidak mungkin terlaksana, kerana orang itu dah
mati, mustahilkan, jadi sekali lagi terbukti yang Quran ini mempunyai cacat
cela!" Kata ku lagi."Nah, kalau dia dihukum mati, bagaimana nak
jalankan seruan Tuhan supaya dia diuruskan dengan bijaksana, tegur mereka
dengan baik dan berdebat dengan mereka dengan cara yang lebih baik, adalah
mustahil nak nasihatkan orang dah mati, betul tak? Cuba lihat ayat 16:125.
"Serulah ke jalan Pemelihara kamu dengan kebijaksanaan dan teguran yang
baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya
Pemelihara kamu, Dia sangat mengetahui orang-orang yang sesat daripada
jalan-Nya, dan Dia sangat mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk".
Kata ku lagi. "Sekarang cuba lihat pula apa yang Bible sarankan, seperti
ayat Deut 17:1~5".
1 "You shall not sacrifice to the LORD your God an ox or a
sheep in which is a blemish, any defect whatever; for that is an abomination to
the LORD your God.
2 "If there is found among you, within any of your towns
which the LORD your God gives you, a man or woman who does what is evil in the
sight of the LORD your God, in transgressing his covenant,
3 and has gone and served other gods and worshiped them, or the
sun or the moon or any of the host of heaven, which I have forbidden,
4 and it is told you and you hear of it; then you shall inquire
diligently, and if it is true and certain that such an abominable thing has
been done in Israel,
5 then you shall bring forth to your gates that man or woman who
has done this evil thing, and you shall stone that man or woman to death with
stones.
"Deut 13:6~10 ada juga seterusnya menceritakan akan bab
Murtad." Kata ku lagi.
6 "If your brother, the son of your mother, or your son, or
your daughter, or the wife of your bosom, or your friend who is as your own
soul, entices you secretly, saying, 'Let us go and serve other gods,' which
neither you nor your fathers have known,
7 some of the gods of the peoples that are round about you,
whether near you or far off from you, from the one end of the earth to the
other,
8 you shall not yield to him or listen to him, nor shall your
eye pity him, nor shall you spare him, nor shall you conceal him;
9 but you shall kill him; your hand shall be first against him
to put him to death, and afterwards the hand of all the people.
10 You shall stone him to death with stones, because he sought
to draw you away from the LORD your God, who brought you out of the land of
Egypt, out of the house of bondage.
"Wah, rasa-rasanya
parti ini taat sungguh pada hukum-hukum Bible. Parti Kristian ke ni?"
Tanya ku sambil menoleh kepada Ustaz Harun. “Dalam 2:217. ....... Dan sesiapa
daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak
percaya, amalan mereka menjadi sia-sia, di dunia dan di akhirat, dan mereka
itulah orang-orang Api; di dalamya mereka tinggal selama-lamanya. 47:25.
Orang-orang yang kembali (murtad) ke belakang mereka setelah petunjuk menjadi
jelas bagi mereka, syaitanlah yang menghasut mereka, dan memanjangkan
angan-angan mereka. Jangan takut, Allah sendiri dah bagi gerenti, tapi kalau
tak percaya pada yang ghaib, susahlah hendak percaya ayat 5:54. "Wahai orang-orang
yang percaya, sesiapa antara kamu yang berpaling (murtad) daripada agamanya,
maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Dia mencintai, dan mereka
mencintai-Nya; rendah diri terhadap orang-orang mukmin, keras terhadap
orang-orang yang tidak percaya; mereka berjuang di jalan Allah, dan tidak takut
akan celaan mana-mana pencela. Itulah pemberian Allah; Dia memberinya kepada
siapa yang Dia mengkehendaki; dan Allah Merangkumi, Mengetahui". Kata ku.
"Betul juga, yang
mana lebih baik, seratus orang Islam yang beriman atau dua ratus orang yang
hanya mengaku dirinya Islam, itu pun akibat terpaksa?” Sampuk Lebai Ngah.
"Kekadang saya
terfikir juga, adakah kekuasaan Allah itu begitu terbatas sehingga manusia
terpaksa menjaga agamaNya bagi pihak diriNya?" Aku berhujah. "Quran, ada menceritakan perihal
pemuda-pemuda mukmin pengikut Nabi Isa lari dari penganiayaan pihak berkuasa
Kristian yang sudah menyeleweng dan bersembunyi dalam sebuah gua, mereka ini
akan direjam sampai mati atau dipaksa menukar agama mereka, jika mereka
tertangkap (18:20), dan satu lagi cerita perihal Nabi Ibrahim. Bila beliau
merosakkan patung-patung kaumnya, beliau hendak dihukum bakar oleh kaumnya,
tetapi Tuhan telah menyelamatkan beliau daripada api itu. (21: 68-69), apa yang
saya nak hujahkan di sini ialah hukum rejam dan bakar adalah hukuman orang
kafir zaman jahiliah."
"Jadi, siapa pula
yang memandai-mandai yang mengambil hukuman rejam ni?" Lebai Ngah
bertanya. "Ahli-ahli hukum yang muncul setelah Imam Shafie (150-204
Hijrah), yang bertanggungjawab menjadikan Sunnah Nabi sebagai sumber hukum
setaraf dengan Quran, mereka juga bersandar semata-mata kepada sebuah hadis
riwayat Bukhari yang menyatakan: ''Barangsiapa yang murtad, bunuhlah dia'',
lantas kita mempunyai satu pilihan – ikut hukum Allah atau ikut hukum ulamak.” Kataku lagi.
"Sebelum buat pilihan
tu silalah semak ayat 5:50."Adakah putusan jahiliah yang mereka
menginginkan? Dan siapakah yang lebih baik putusannya daripada Allah bagi kaum
yang yakin?" Kata ku lagi. “Begitu
juga perempuan baru bersalin, kotornya ( tempoh berpantang ) hingga ke empat
puluh hari."
…. BERSAMBUNG
Tiada ulasan:
Catat Ulasan