The Alien - Link Select

Rabu, 19 Oktober 2011

SIHAT DENGAN CARA RASULULLAH???


BAGAIMANAKAH cara hidup yang diamalkan Rasulullah s.a.w yang perlu umat Islam contohi? Mencontohi Nabi bukan sekadar serpihan, tetapi perlu dalam semua aspek kehidupan kita.

Baginda sentiasa berada dalam keadaan sihat walaupun menggalas tugas berat dan mencabar. Perhatikan perbezaan dengan diri kita yang menghidap pelbagai penyakit serta penderitaan.

Badan kita sihat, tetapi kebanyakannya hati berpenyakit. Antara beberapa cara hidup sihat yang Baginda amalkan adalah:

Selalu bangun sebelum subuh

Rasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardu dan solat Subuh secara berjemaah.

Hal ini memberi hikmah yang mendalam antaranya mendapat limpahan pahala, kesegaran udara subuh yang baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan akal fikiran.

Aktif menjaga kebersihan

Rasulullah sentiasa bersih dan rapi. Setiap Khamis atau Jumaat, Baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.

“Mandi pada hari Jumaat adalah sangat dituntut bagi setiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan pemakai harum-haruman.” (Hadis riwayat Muslim)

Tidak pernah makan berlebihan

Sabda Rasulullah w yang bermaksud: “Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan).” (Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda: Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan.

Bahkan ada satu pendidikan khusus bagi umat Islam iaitu dengan berpuasa pada Ramadan bagi menyeimbangkan kesihatan selain Nabi selalu berpuasa sunat.

Gemar berjalan kaki

Rasulullah berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat. Apabila berjalan kaki, peluh pasti mengalir, roma terbuka dan peredaran darah berjalan lancar.

Ini penting untuk mencegah penyakit jantung. Berbanding kita sekarang yang lebih selesa menaiki kenderaan. Kalau mahu meletakkan kenderaan, mesti letak betul-betul di hadapan tempat yang hendak kita pergi.

Tidak pemarah

Nasihat Rasulullah ‘jangan marah’ diulangi sampai tiga kali. Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

Ada terapi yang tepat untuk menahan perasaan marah iaitu dengan mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka hendaklah kita duduk dan apabila sedang duduk, maka perlu berbaring.

Kemudian membaca Ta’awwudz kerana marah itu daripada syaitan, segera mengambil wuduk dan solat dua rakaat bagi mendapat ketenangan serta menghilangkan gundah
di hati.

Optimis dan tidak putus asa

Sikap optimis memberikan kesan emosional yang mendalam bagi kelapangan jiwa selain perlu banyakkan sabar, istiqamah, bekerja keras serta tawakal kepada Allah s.w.t.

Tidak pernah iri hati

Bagi menjaga kestabilan hati dan kesihatan jiwa, semestinya kita perlu menjauhi daripada sifat iri hati. “Ya Allah, bersihkanlah hatiku dari sifat-sifat mazmumah dan hiasilah diriku dengan sifat-sifat mahmudah.”

Pemaaf

Pemaaf adalah sifat yang sangat dituntut bagi mendapatkan ketenteraman hati dan jiwa. Memaafkan orang lain membebaskan diri kita daripada dibelenggu rasa kemarahan.

Sekiranya kita marah, maka marah itu melekat pada hati. Justeru, jadilah seorang yang pemaaf kerana yang pasti badan sihat.

Bahagia sebenarnya bukan mendapat tetapi dengan memberi. Sebenarnya, banyak lagi cara hidup sihat rasul semoga hati kita semakin dekat dengan Nabi yang amat kita rindukan pertemuan dengannya.

SSDI



KALIMAYAHAN

Vol. 1, No. 1 (3rd Quarter 2011) Ha 17 kasubangan sin bulan November 2011, ganap hika 606 tahun na dain ha tagna katindug sin pamarinta sin ka-Sultanan Sulu Darul Islam (SSDI) hapag uhanan hi Paduka Mahasari Maulana Sultan Shariful Hashim Abubakar, Sultan panagnaan sin Lupah Sug. In pamarinta adil sin Sultan nag anak-apu’ sampay timatas kulang-labi 530 tahun dain ha 1405 sampay pa 1936, tahun ka wafat ha Sultan Jamalul Kiram II. Puas dain duun, in nagsultan sa agun-agun bukunna ha atulan. Karna’ kaisa di’na kilahun in SSDI sin pamarinta Pilipinas; kaduwa nakasud na pa kapissukuan; katu bukun na kug-baya’ sin Tausug ha katiluagan; kaupat wala’ na naagad in taritib iban paglin sin pagsultan. Ha sabab ini, nalawa’ in sumangat (spirit) sin ra’yat ha tiranan sin pagsultan, malainkan in Kamahardikaan (Sovereignty) sin SSDI wala’ nalawa’.

Pasal ha waktu yadtu malamma na in kaput balis sin SSDI, karna’ piya ungsud sin parinta Milikan in manga sanjata sin Tausug pag puas sin paghamatung hi Sultan Jamalul Kiram II iban hi General John C. Bates (ha “Bates Treaty”) ha tahun 1899, nalugus in Tausug piasud in SSDI pa laum sin pamarinta Pilipinas ha bukun kug-baya’ sin ra’yat. Bang marayaw in kiatunan sin ra’yat sin SSDI ha lauman sin parinta Pilipinas, marai’ waina maka pikil magmuparik. Sagawa’, in hakikat sin parinta Pilipinas pissukuun in Tausug supaya di’na maka tukayad iban di’na maka gaus umatu atawa tumuntut sin kapatut nila pa Kalimayahan.

Ha laum labi 22 tahun dain ha katukbal sin Milikan pa Philippines sin “Independence” ha 1946 sampay pa jimatu in “Corregidor massacre” ha tahun 1968 - hambuuk panglaug sin parinta Philippine ha giatusan kabataan Tausug nagmamahil mag sundalu ha babaan sin pag tawagun “Operation Merdeka” sin Kaput Balis.

Ha panduga sin manga Tausug halul akkal, simari’at in pamissuku’ sin parinta ha manga Muslim, labi aula in bangsa Tausug ha katan lapisan sin masarakat (society). Muna-muna, katan kauman sin Muslim dain ha daggutan sampay pa kapu’an sin Mindanao iban Sulu, di’maghalin dain haka ‘da-ifan’ iban kamiskinan bang bandingun pa kauman sin manga kafir. Sumunud amuin hal kabuhianan sin tau lamud na in agama (religion), pag-usaha (commerce), iban pagpangadji’ (education). Bang sibu’-sibu’da dirihilan in katan kauman para hipag pasambu sin kauman nila, ma’na niya amu hayanat in kanakuraan sin Muslim (Tausug) ha politik. Sagawa’ ha tatkala di’pag usihatun sin parinta bang aunda timanda ‘project’, manunjuki baktulan nila ra in way kamumpaatan sumampay pa kauman sin manga Muslim. Hangkan misan biya’diin ka-adil sin Muslim, bang makalamud na mag politik, malawa’ in pagka-adil, malamin sin pagparinta kidjib, suap iban kungkaw. In dan sasakatan (roads) ha Lupah Sug nahinang na tungginganan bahasa amuna in sahaba’-haba’ dan ha katilingkal dunya pasal dain ha timpu sin Milikan pa tikmil masa ini, labina hanggatus tahun, waina mayan natalus hinang.

Pasal sin bautan kidjib, kungkaw iban suap amuna in nahinang liliran, in simintu sin dan di’ misan tumatas hangkatahun malarakna! Di’ta na kalagihan usihatun pa in katan pamissuku’ sin parinta ha manga Muslimin amuin wai simara’ ha pangatayan. Asalda, inshaAllah, bukunna malugay mamarinta na in SSDI. Duun ta na hipa nyata’ unu in pamarinta adil iban sin kaagi magpa sari’at kania. In mangi’nia bang in guwa’ sin hinang ta sibu’da iban sin siyunuran ta. Kugdanan kita sin kissa hinda “batak kai ambung”: umudju in hambuuk pa hambuuk sin sibu’da sila buslut.


Kain rentang di seluruh penempatan para Datu SSDI di Seluruh Kepulauan Sulu terutama di Lupa' Sug (Jolo) seperti Buansa, Luuk, Parang, Maimbung dll. Dengan kerelaan rakyat sendiri yang keluarkan kos merakyatkan SSDI dan Sultan mereka yang dikasihi PBMM SULTAN BANTILAN II.



Parinta adil Bang mamarinta na in SSDI, bukun siya magpaig ha manga ra’yat niya naghihinang ha parinta sin Pilipinas yari ha laum binaibayan sin SSDI, bang waira nahinang nila salla’ pa bangsa, hula’ iban agama Islam. Malainkan, bang kamattanan bat in sila sulang ha pamarinta SSDI sarta di’tuma-alluk pa undang-undang niya, kapatut sin parinta hitulak in panglamuri nila sahingga sila sumanggup na manaimai ha SSDI; sarta’ tuma-alluk na pa undang-undang niya .
Damikkian in sila halaum kawasa, saparati sin manga gubnul iban kamayulan, lilayun da isab in katan sin mapatut pa tattapun ha kawasa nila. Aun dain kanila in matup hinangun hulu-balang atawa ‘ambassador’ pa guwa’ hula’. Bihan in dagbus sin pamarinta adil; bukun mag bugit tau sagawa’ magpataud tau. Hisiu kanila in malasa ha bangsa sarta adil in pagparinta, dih sila kagantian. Sari’ di’ na, pindahun sila pa hinang amuin labi matup kanila.

MNLF, kusug baugbug sin SSDI

In manga ‘gagandilan’ anggauta sin Moro National Liberation Front (MNLF) lamud ha kusug baugbug sin parinta sin ka-Sultanan Sulu Darul Islam (SSDI). Ha pag patindug sin MNLF, nakajanji’ in mahadjana magjihad karna’ hula’- bangsa-agama, supaya madauhat in Kamahardikaan. Hangkan in katan masi-masi aun pa ‘jihad’ ha laum pangatayan nila, wajib na kanila tumuku ha SSDI supaya hikatunai na in janji’ nila pa Tuhan. Ha sabab ini, manawag-tawag in SSDI pa katan ra’yat sin Tausug: “magtaayun kitaniu tumuku ha pamarinta adil pa hika sanyang sin mahadjana’ iban pagmabuga’ pa Tuhan supaya kitaniu salamat Dunya-Akhirat.”

Muda-mudahan, salam duaa iban kasi-lasa kaniu katan
Datu Habib Sakiral Daie, Executive Minister Sultanate of Sulu Darul Islam [SSDI]

HERBA???

Benarkah produk herba atau apa sahaja dalam bentuk serbuk merbahaya kepada kesihatan?

Kebelakangan ini ada beberapa majalah serta akhbar yang menyiarkan artikel yang memberikan pendapat mengenai kemungkinan produk berbentuk serbuk memudharatkan kesihatan. Ianya diterbitkan dalam suasana terdapat trend produk-produk terbaru yang dikeluarkan dalam bentuk extraction. Apakah ini salah satu perang saikologi bagi memenangi pasaran? Semua yang ditulis setakat yang saya tahu tidak pernah dibekalkan dengan data-data yang terang dan jelas. Kalaulah ada mereka yang mengatakan bahawa serbuk ubatan yang menyebabkan terjadi batu karang dan batu dalam hempedu, itu hanyalah sangkaan semata-mata yang tidak berdasarkan kepada ilmu.

Kalau kita mengkaji beberapa ilmu mengenai sistem tubuh iaitu sistem pencernaan (digestive system), sistem peredaran darah (circulatory system) dan sistem pembuangan (excretory system), sudah tentu dapat dibuktikan dengan jelas bahawa tuduhan sedemikian adalah merupakan satu fitnah jahat yang dilemparkan kepada bahan yang sepatutnya menjadi penyembuh utama seperti yang diajar oleh nabi melalui hadisnya ‘kesembuhan itu terdapat pada 3 perkara, minum mada berbekam dan kay.

Dalam sistem pencernaan, makanan yang kita makan masuk melalui mulut lalu bergerak ke dalam perut, usus kecil dan usus besar lalu dikeluarkan melalui anus dalam jangkamasa 9 jam lebih kurang. Dalam perjalanan tersebut enzim-enzim pencernaan telah berperanan sehingga makanan bertukar kepada bentuk yang sesuai untuk diserap terutamanya di usus kecil dan sedikit di usus besar. Air, asid dan enzim bertindak melarutkan bahan-bahan untuk membolehkan ianya diserap. Bahan-bahan yang tidak larut semuanya akan masuk ke usus besar, melalui beberapa proses lalu ada yang diserap dan bakinya dikeluarkan sebagai najis termasuk serbuk herba. Serbuk herba yang melalui jalan yang sama mengalami beberapa proses sehingga bahan aktif, mineral dan vitamin dilarutkan lalu diserap sambil hampasnya keluar melalui najis. Penyerapan dari usus kecil ke dalam saluran darah adalah dalam bentuk bahan terlarut dan mustahil untuk serbuk kayu di serap.

Batu dalam hempedu terbentuk disebabkan oleh kandungan kolestrol yang terlalu tinggi dalam darah. Kolestrol yang tinggi terjadi apabila seseorang mengalami masalah usus tersumbat dan mempunyai tabiat suka makan makanan berlemak. Hempedu yang mengeluarkan cecair hempedu (bile) gagal berfungsi dengan berkesan lalu lemak yang mempunyai kepekatan yang tinggi membentuk batu dalam hempedu. Ianya tidak ada kena mengena dengan serbuk herba yang kita ambil kerana mustahil serbuk herba dapat sampai ke kantung hempedu.

Batu karang pula terbentuk disebabkan oleh kepekatan asid yang terlalu tinggi dalam darah. Kepekatan asid yang tinggi membentuk kristal yang lama kelamaan membesar dan mengganggu sistem urin. Kencing kerap, sakit pinggang dan kencing berdarah adalah di antara tanda awal pembentukan batu karang.

Kepekatan asid menjadi terlalu tinggi adalah disebabkan oleh kelemahan yang berlaku kepada fungsi buah pinggang. Juga disebabkan oleh tabiat pemakanan seperti gemar makan sea food dan pengambilan daging berlebihan. Buah pinggang bekerja menapis dan mengeluarkan asid dari darah. Dengan kehadhiran 1.2 juta penapis yg dinamakan nephron, asid di tapis keluar dan darah menjadi bersih. Nephron hanya menapis dan mengeluarkan asid dan bahan toksik. Keunikan Nephron adalah tentang penapisnya yang teramat halus sehingga tidak dapat ditembusi walaupun oleh sel darah merah, apatah lagi serbuk herba.

Isu serbuk herba sebenarnya tidak timbul di sini, sebab bagaimana untuk melalui dan masuk ke sistem buah pinggang walhal ke dalam saluran darah pun ia tidak boleh masuk. Saya berharap dengan penjelasan ini dapat melenyapkan sangkaan-sangkaan negatif mengenai herba yang ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Soal keberkesanan produk dalam bentuk serbuk dan extraction memerlukan satu perbincangan yang lain kerana banyak faktor sebenarnya yang mempengaruhi keberkesanan produk bukan sekadar bentuk ianya disediakan.

PJS AZIZAN BIN AHMAD
Presiden Kelab Pemimpin Utara HPA (KPU)