SALAMUN ALAIKUM....
persoalan : APAKAH NABI MUHAMMAD BERKHATAN?
Umat Islam berkhatan kerana kononnya mengikut Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Sarah. Menurut ulamak, mereka harus ikut Nabi Ibrahim sebab terdapat ayat di dalam al-Qur'an yang menyuruh Nabi Muhammad ikut anutan Nabi Ibrahim.
Ayat tersebut memang ada (3:68 atau 3:95), tetapi tentang Nabi Ibrahim dan isteri berkhatan tidak ada. Kalau berkhatan jadi satu suruhan dalam agama tentu al-Qur'an telah menyebutnya, seperti solat yang disebut bersama Nabi Ibrahim.
Sebaliknya, tentang Nabi Ibrahim berkhatan disebut pula di dalam kitab lain iaitu kitab agama Kristian. (Kitab-kitab karangan ulama Islam mengenainya tidak disebut di sini sebab mereka ditulis lama selepas penulisan kitab Bible dan juga al-Qur'an.) Sebutan Bible mengenai khatan Nabi Ibrahim dipetik daripada ALKITAB (Bible bahasa Indonesia/Melayu, terbitan Lembaga Alkitab Indonesia, Jakarta, 1996) berbunyi,
Kejadian 17:
9. Lagi firman Allah kepada Abraham: "Dari pihakmu, engkau harus memegang perjanjian-Ku, engkau dan keturunanmu turun-temurun.
10. Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang, perjanjian antara Aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat;
11. haruslah dikerat kulit khatanmu dan itulah akan jadi tanda perjanjian antara Aku dan kamu.
9. Lagi firman Allah kepada Abraham: "Dari pihakmu, engkau harus memegang perjanjian-Ku, engkau dan keturunanmu turun-temurun.
10. Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang, perjanjian antara Aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat;
11. haruslah dikerat kulit khatanmu dan itulah akan jadi tanda perjanjian antara Aku dan kamu.
24. Abraham berumur sembilan puluh sembilan tahun ketika dikerat kulit khatannya.
Cerita ulama Islam mengenai khatan Nabi Ibrahim hampir serupa, iaitu ia adalah perintah Allah, dan dilakukan sendiri olehnya. Tetapi usia Nabi Ibrahim ketika berkhatan agak berbeza sedikit. Ulama Islam mengatakan 80 tahun berbanding 99 menurut Bible Kristian.
Khatan bagi lelaki diamal dengan luas di kalangan orang-orang Yahudi. Bagi Kristian pula tidak, kerana menurut mereka, suruhan tuhan hanya ke atas Yahudi. Untuk penjelasan selanjut sila rujuk bahagian Kamus di dalam ALKITAB (muka 351) yang tertulis seperti berikut:
Sunat Tanda, bahwa seorang sudah terhisab dalam perjanjian dengan Allah. Dilakukan pada tubuh setiap anak laki-laki di Israel pada umur delapan hari (Kej. 17:9-14). "Orang-orang yang tidak bersunat" berarti: bangsa-bangsa bukan Israel (mis. Gal. 2:7).
Hanya lelaki dikhatan. Di dalam kitab-kitab Kristian dan Yahudi khatan bagi perempuan tidak disebut, tetapi hanya segelintir Yahudi dikatakan mengamalkannya.
Mengkhatan perempuan dalam Islam didapati meluas, kelihatan seperti wajib dilakukan. Kononnya ia bermula dengan khatan Siti Sarah isteri pertama Nabi Ibrahim. Petikan daripada sebuah laman web mengenainya berbunyi,
Seperti amalan khatan di kalangan lelaki yang bermula pada zaman Nabi Ibrahim, amalan berkhatan bagi wanita juga berlaku pada zamannya apabila isterinya Sarah, dikhatankan.
Peristiwa itu bermula apabila Hajar yang juga isteri Nabi Ibrahim mengandung, Sarah berasa cemburu lalu bersumpah untuk memotong tiga bahagian anggotanya sendiri.
Nabi Ibrahim bimbang kalau-kalau Sarah akan memotong hidung dan telinganya lalu Baginda menyuruhnya melubangkan kedua-dua telinganya dan berkhatan. Setelah itu amalan khatan jadi sunnah bagi wanita Islam.
Cerita agak berlainan sedikit dengan kandungan e-mel di atas. Lain ustaz lain pula ceritanya. Namun, isteri yang cemburu dengan sebahagian anggotanya dikerat tidak dilupakan.
Dapat difahamkan juga iaitu bukan sahaja Nabi Ibrahim tetapi Siti Sarah, yang kedua-duanya sudah tua, mengkhatankan diri-diri mereka sendiri, tanpa mengundang atau mengupah tukang-tukang kerat yang mahir.
Nabi Ibrahim kononnya berkhatan atas perintah Allah, sementara Siti Sarah atas arahan suaminya. Dan perbuatan itu dikatakan jadi amalan agama Ibrahim.
Cerita berkhatan Nabi Ibrahim dengan Siti Sarah tidak disahkan oleh Allah di dalam al-Qur'an. Itu penting kerana ia diturunkan untuk mengawal dan mengesahkan kandungan kitab-kitab sebelumnya. Firman Allah,
"Dan Kami turunkan kepada kamu Kitab dengan yang benar, mengesahkan Kitab sebelumnya, dan mengawalnya." (5:48)
Apapun sebab diberi oleh orang-orang yang menyokong amalan berkhatan, misalan agama, kesihatan, seksual dan lain, harus diingat bahawa ia bukan suruhan Allah lantas tidak jadi suruhan agama.
Apapun sebab diberi oleh orang-orang yang menyokong amalan berkhatan, misalan agama, kesihatan, seksual dan lain, harus diingat bahawa ia bukan suruhan Allah lantas tidak jadi suruhan agama.
Justeru, harus difikirkan tentang kebaikan tidak mengkhatankan anak-anak lelaki dan perempuan. Biarlah mereka hidup tanpa kehilangan sebahagian daripada anggota badan, walaupun sedikit. Dan biarlah mereka hidup tanpa ikut ajaran-ajaran kitab Kristian, Yahudi atau Islam palsu tetapi hanya ikut Kitab al-Qur'an yang diturunkan Tuhan mereka.
ADA ARTIKEL TENTANG NABI BERKHATAN...
Benarkah Nabi saw dilahirkan sudah berkhitan?
1. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya. Dalil yang menjadi sandaran mereka ialah:
- ".عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: "من كرامتي اني ولدت مختونا ولم ير احد سوأتي
Maksudnya: Antara kemuliaanku ialah aku dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan tiada siapa pun melihat kemaluanku.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini terlalu lemah (daif jiddan) kerana terdapat perawi hadis yg bernama Sufyan bin Muhammad al-Massisi. Berikut komentar jaguh-jaguh hadis terhadap kedudukan beliau dalam periwayatan hadis:
i. Kata Ibn Hibban: Tidak halal berhujah dengan hadis riwayatnya. (Rujuk: Kitab al-Majruhin, jld. 1, hlm. 395, al-Ilal al-Mutanahiah, jld. 1, hlm. 171)
ii. Kata Ibn Adiyy: Dia seorang pencuri hadis, melakukan taswiah (menggugurkan perawi lemah) dalam sanad hadis dan sebahagian hadis riwayatnya palsu. (Rujuk: al-Kamil fi al-Dhu'afa', jld. 3, hlm. 419)
ii. Kata Ibn Adiyy: Dia seorang pencuri hadis, melakukan taswiah (menggugurkan perawi lemah) dalam sanad hadis dan sebahagian hadis riwayatnya palsu. (Rujuk: al-Kamil fi al-Dhu'afa', jld. 3, hlm. 419)
- عبد الله بن عباس عن أبيه العباس بن عبد المطلب قال ولد رسول الله صلى الله عليه وسلم مختوناً مسروراً
Maksudnya: Dari Ibn Abbas, dari ayahnya (al-Abbas): Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya.
Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif.
- Kata Ibn Abd al-Barr: Sanad hadis al-Abbas ini tidak kukuh (daif). (Rujuk: al-Isti'ab, jld. 1, hlm. 17)
- Ini kerana terdapat perawi yang bernama al-Khabairi dlm sanad hadis ini dan dia dituduh sebagai pendusta. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)
- Ini kerana terdapat perawi yang bernama al-Khabairi dlm sanad hadis ini dan dia dituduh sebagai pendusta. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)
2. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dikhitankan oleh Abdul Muttalib. Dalil bagi pendapat ini ialah:
عن ابن عباس أن عبد المطلب ختن النبي صلى الله عليه وسلم يوم سابعه وجعل له مأدبة وسماه محمداً صلى الله عليه وسلم
Maksudnya: Daripada Ibn Abbas katanya: Sesungguhnya Abdul Muttalib yang mengkhitankan Nabi saw pada hari ketujuh kelahirannya, dan dia menyediakan makanan (kenduri) dan menamakannya Muhammad saw.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif disebabkan dua illah (cacat):
1. Ia riwayatkan Muhammad bin Abi al-Sariyy. Beliau daif pada Abu Hatim dan Ibn Adiyy. Ibn Hajar menyatakan beliau soduq tetapi mempunyai kesilapan (صدوق له أوهام). Barangkali hadis ini antara kesilapan bleliau. (Rujuk: al-Jarh wa Ta'dil, jld. 8, hlm. 105, al-Kamil, jld. 6, hlm. 123, Taqrib al-Tahzib, jld. 2, hlm. 504)
2. Hadis ini tidak diriwayatkan dengan jalur lain. Maknanya beliau bertafarrud dalam meriwayatkan hadis ini. (Rujuk: al-Tamhid, jld. 21, hlm. 61)
2. Hadis ini tidak diriwayatkan dengan jalur lain. Maknanya beliau bertafarrud dalam meriwayatkan hadis ini. (Rujuk: al-Tamhid, jld. 21, hlm. 61)
3. Sebahagian ulama berpendapat bahawa malaikat yang mengkhitankan Nabi saw pada waktu peristiwa belah dada. Dalil mereka:
عن أبي بكرة :
إن جبريل خَتَنَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حين طهر قلبه
إن جبريل خَتَنَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حين طهر قلبه
Maksudnya: Jibril mengkhitankan Nabi saw ketika menyuci jantungnya.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif kerana terdapat perawi yang bernama Abdul Rahman bin 'Uyaynah al-Basri, Maslamah bin Muharib al-Ziyadi dan ayahnya (Muharib) adalah perawi yang tidak dikenali. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)
Kesimpulannya, tiada hadis sahih atau hasan berhubung perkara ini. Jadi, tidak seharusnya kita mengaitkan kisah ini kepada baginda. Ini kerana lahir dalam keadaan berkhitan dan terputus tali pusat bukanlah suatu keistimewaan yang perlu dibanggakan sebaliknya ia merupakan satu penghinaan. Buktinya seperti berikut:
1. Ummu Salamah ra berkata:
ابن صياد ولدته أمه أعور مختونا مسرورا
Maksudnya: Ibn Sayyad (seorang yahudi yang disangka Dajjal oleh sebahagian sahabat) dilahirkan dalam keadaan buta sebelah mata dan telah berkhitan dan terputus tali pusatnya.
- al-Busiri berpendapat bahawa perawi hadis ini tsiqah. al-Albani menilainya sahih. (Rujuk: Ithaf al-Khiarah, jld. 8, hlm. 124, Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 586)
2. Diceritakan bahawa salah seorang Maharaja Rom juga dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan dia dikutuk oleh Imru' al-Qais. (Rujuk: Tuhfatul Maudud, hlm. 205)
Oleh sebab itu, Ibn al-Qayyim berpandangan bahawa Nabi saw dikhitankan seperti bayi-bayi arab yang lain. Maka tiada riwayat yang sahih dalam isu ini kerana berkemungkinan amalan khitan ini amalan biasa yang tidak perlu untuk diceritakan. (Rujuk: Zad al-M'aad, jld. 1, hlm. 80)KALAU DAH SEMUA HADIS DHOIF, TAK BOLEH PAKAI... MAKA, SOALANNYA....
-MENGAPA UMAT ISLAM PUAK SUNNI BERKHATAN?
-AJARAN SIAPA BERKHATAN INI?
-APAKAH NABI MUHAMMAD BERKHATAN?
PERSOALAN YANG BELUM ADA JAWAPAN SEHINGGA KINI.....