The Alien - Link Select

Rabu, 30 September 2015

SOLAT DALAM QUR'AN ???

Daripada lima rukun Islam kita dapati bahawa perkataan Salat adalah yang paling kerap disebut di dalam jumlah lima. Solat perkataan yang disebut sebanyak 67 kali dalam al-Quran.

Solat memberikan khasiat yang diperlukan oleh jiwa dan merupakan satu kaedah yang pasti untuk mencapai kebenaran dan mendekatkan diri kepada Pencipta kita. Al-Quran menyenaraikan beberapa faedah diperolehi dari memerhatikan Salat:

1- Salat melindungi orang yang beriman daripada Naib jahat dan:

"Dirikanlah Salat, bagi Salat melarang maksiat dan kejahatan" 29:45

2- Salat menguatkan kepercayaan kita dan menjadikan kita mencapai kepastian:

"Oleh itu, hendaklah kamu mengagungkan Tuhan kamu menyanyi memuji-Nya, dan yang sujud dan sembahlah Tuhanmu sampai anda mencapai kepastian." 15: 98-99

3- Salat (bersama-sama dengan amal) adalah pelaburan terbaik di akhirat:

"Orang-orang yang selalu membaca kitab Allah, mematuhi Salat dan menghabiskan sembunyi dan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, sedang mencari perdagangan yang tidak boleh kehilangan. Dia akan memberikan mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari kemurahan hati-Nya. Allah Maha Pengampun, Mensyukuri. " 35: 29-30

4- Di atas semua, Salat adalah untuk memperingati Allah:

Sesungguhnya, objektif yang paling penting dalam solat adalah untuk memperingati Allah.

"Anda akan membacakan apa yang diwahyukan kepadamu dari kitab dan perhatikan Salat, bagi Salat melarang maksiat dan kejahatan dan mengingati Allah adalah yang paling penting. Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan." 29:45

"Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku, maka hendaklah kamu menyembah-Ku dan dirikanlah Salat untuk memperingati Aku." 20:14

SYARAT SOLAT

Sebelum membuat tinjauan solat, orang yang beriman hendaklah mematuhi beberapa pra-syarat. Ini adalah Niat, pengabdian, Wuduk dan Direction.

1- Niat

Ini pertama pra-syarat niat bersungguh-sungguh untuk menjalin hubungan dengan Allah swt. Cadangannya tidak boleh hadir jika seseorang itu di bawah mabuk:

"Wahai orang yang beriman, janganlah kamu hampiri solat dalam keadaan mabuk, sehingga anda tahu apa yang anda katakan." 04:43

Salat tidak diterima dari sesiapa sahaja yang mabuk daripada kesan alkohol atau dadah. Sebagai perkara fakta, arak membentangkan satu-satunya kes dalam al-Quran di mana saja manusia dilucutkan dari berkat Salat. Ini bukan kerana mengambil arak adalah dosa yang paling besar, tetapi kerana orang yang mabuk akan hanya tidak tahu apa yang dia / dia katakan.

Jika seseorang itu tidak sedar apa yang mereka katakan, pra-syarat pertama untuk solat itu akan menjadi tidak hadir; bahawa menjadi niat untuk memperingati dan menyembah Allah. Dengan kata lain, ia tidak dosa mengambil arak itu sendiri yang merompak manusia itu dari berkat Salat, tetapi ia adalah kesan dosa pada minda yang adalah punca larangan itu.

Pada hakikatnya, tidak ada dosa (tidak termasuk penyembahan berhala) itu sendiri yang memerlukan larangan Salat. Untuk itu ia adalah lebih tepat untuk mengatakan bahawa arak tidak melarang Salat, tetapi sebaliknya menafikan mukmin dari manfaat Salat.

Al-Quran menegaskan kenyataan bahawa tidak ada orang yang beriman yang pernah dilucutkan kurnia Salat, dengan syarat bahawa dia / dia berada di dalam deria penuh mereka, walaupun selepas melakukan yang paling mengerikan dosa. Dosa dan perbuatan-perbuatan yang baik adalah bebas daripada satu sama lain, masing-masing akan direkodkan dan dinilai dengan saksama. Ada dosa akan menghapuskan amal yang baik:

"Barangsiapa yang mengerjakan seberat zarah kebaikan akan melihatnya dan sesiapa yang berbuat sebesar zarah kejahatan akan melihatnya" 99: 7-8

Walau bagaimanapun, dan kerana Allah adalah Maha Penyayang, Dia telah memerintahkan supaya orang yang beriman, perbuatan baik mereka akan menghapuskan dosa-dosa mereka:

"............. Perbuatan baik menghapuskan perbuatan-perbuatan yang buruk" 11: 114

Dan seolah-olah yang tidak mencukupi untuk menunjukkan rahmat terbatas Tuhan Beliau juga telah menetapkan bahawa sesiapa yang percaya dan menjalani kehidupan yang benar, Dia juga akan mengubah dosa-dosa mereka ke dalam kredit:

"........ Tuhan mengubah dosa-dosa mereka kepada kredit, Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" 25:70

Untuk semua yang ia menjadi jelas mengapa kita perlu meningkatkan perbuatan baik kita, khas dan selepas melakukan satu dosa.

Pengesahan bahawa alkohol itu sendiri tidak melarang Salat tetapi ia adalah kesan alkohol yang menyebabkan, terdapat dalam perkataan yang berikut:

"Wahai orang yang beriman, janganlah kamu hampiri solat dalam keadaan mabuk, sehingga anda tahu apa yang anda katakan." 04:43

Dalam erti kata lain, jika seseorang minum alkohol dan mendapat satu mabuk adalah dilarang daripada memelihara solat, tetapi apabila kesan alkohol memakai keluar dan satu sedar sekali lagi seseorang boleh melihat solat, walaupun alkohol masih berjalan di dalam darah, dan akan terus berada di dalam darah untuk beberapa hari.

2- Wuduk

"Wahai orang yang beriman, apabila kamu berdiri untuk memerhatikan Salat, anda harus mencuci muka kamu dan kedua tangan anda ke siku dan sapulah kepala kamu dan kaki kamu hingga pergelangan kaki." 5: 6

Ini adalah wudhu yang diputuskan dalam al-Quran. Ini terdiri daripada empat langkah mudah:

1- Cuci muka 2- Cuci tangan hingga ke siku 3- Lap kepala 4- Lap kaki ke buku lali.

Walaupun arahan ini sangat jelas dalam al-Quran, majoriti umat Islam hari ini berwudhu mereka dengan cara yang berbeza. The wuduk mereka melakukan diambil dari "Sunnah" (metodologi nabi), mereka percaya bahawa cara ini wuduk adalah cara nabi melakukan wudhu beliau. Untuk empat langkah yang ditetapkan dalam al-Quran mereka menambah membasuh tangan untuk pergelangan tangan, mulut, hidung, telinga, leher.

Mereka berhujah bahawa kerana "kebersihan adalah sebahagian daripada kepercayaan yang baik" (sebagai "hadis" yang terkenal berkata), maka bersih satu adalah sebelum solat yang lebih baik. Langkah-langkah tambahan yang tidak dijumpai di dalam wudu Quran menaikkan soalan berikut:

1- Adakah ia difikirkan bahawa nabi yang kita diberitahu dalam al-Quran adalah "contoh yang baik" bagi orang yang beriman, dan yang telah dikurniakan menerima al-Quran, dan yang telah diperintahkan oleh Allah untuk mengikuti Al-Quran dan apa-apa lagi (5: 48), telah sebenarnya diabaikan wuduk al-Quran dan telah mengikuti orang yang berbeza?

2- Adakah wuduk yang ditetapkan oleh Allah yang tidak mencukupi? Mempunyai nabi sebenarnya mencipta kaedah yang lebih baik dan lebih bersih wuduk?

3- Semua ini akhirnya membawa kepada persoalan penting; adalah tujuan dan matlamat kebersihan wuduk selepas semua?

Jawapan kepada ketiga-tiga soalan ini adalah negatif. Untuk butiran lanjut mengenai maksud wuduk, sila semak artikel berikut: Tujuan Wudu (Wuduk)

3- pengabdian

"Katakanlah," My Salat, amalan ibadah saya, hidupku dan matiku, semuanya bertaqwa kepada Allah, Tuhan semesta alam. Beliau tidak mempunyai rakan kongsi. Ini adalah apa yang saya telah diperintahkan dengan dan aku orang yang pertama untuk mengemukakan "6: 162-163

"Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku, maka hendaklah kamu menyembah-Ku dan perhatikan Salat untuk memperingati saya." 20:14

Selaras dengan arahan di atas al-Quran, orang yang beriman harus menumpukan dan mendedikasikan SEMUA Salat mereka (serta semua ibadah yang lain) dengan nama Allah semata. Peringatan nama lain daripada Allah di dalam solat adalah satu tindakan penyembahan berhala.

Orang-orang yang berbakti semua agama mereka kepada Allah semata diberi gelaran "Ebad Al-Mukhlaseen" yang diterjemahkan kepada hamba-hamba suci Tuhan. The Mukhalseen perkataan berasal dari perkataan Arab "Khales" yang bermaksud tulen. Ungkapan "Al-Deen Al-Khales" seperti dalam 39: 3 bermakna Agama Suci, dan ia menerangkan agama yang dikhaskan benarnya kepada Allah semata-mata.

". Kami telah membawa menurunkan kepada kamu kitab dengan benar, supaya menyembah Allah mengabdikan agama semata-mata kepada-Nya tentu, agama itu perlu menumpukan semata-mata kepada Allah." 39: 2-3
Satu tanda lain dari kebaktian pada Allah adalah ungkapan rasa hormat kepada Allah dalam solat:

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, yang khusyuk dalam solat mereka." 23: 1-2
4- Arah (kiblat)

Dengan wahyu al-Quran kiblat kami telah ditetapkan sebagai Masjid Al-Haram (2: 144). Selain itu, kami diberi arahan untuk menghadapkan muka ke arah Masjid Al-Haram di mana sahaja kita apabila kita memerhatikan solat (2: 149-150):


"Dan dari mana sahaja anda ditolak, anda akan memalingkan mukamu ke arah Masjid Al-Haram. Ini adalah perkara yang benar dari Tuhanmu, dan sesungguhnya Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." 2: 149

"Sesungguhnya dari mana sahaja anda ditolak, anda akan memalingkan mukamu ke arah Masjid Al-Haram dan di mana sahaja kamu berada, kamu menghadapkan muka ke arah itu supaya rakyat tidak akan mempunyai tuntutan terhadap anda, kecuali yang zalim di antara mereka. Oleh itu tidak takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku dan bukannya supaya Aku sempurnakan nikmat-Ku atasmu, dan supaya kamu mendapat petunjuk. " 2: 150


POSISI SOLAT

Al-Quran memberikan kita tiga kedudukan yang perlu dipatuhi semasa solat. Ini adalah berdiri, ruku 'dan sujud. Solat bermula dalam kedudukan berdiri:

"peliharalah semua solat dan Salat Al-Wusta, dan berdiri dgn tulus ikhlas kepada Allah." 2: 238

"Jadi ia diseru oleh malaikat sedang ia berdiri sembahyang di Mihrab,:" Allah menggembirakan kamu John; mengesahkan perkataan dari Allah, tuan, moral, dan seorang nabi yang soleh. "03:39

"Dan jika kamu berada di antara mereka dan anda membawa solat mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri dengan anda dan biarkan mereka berpegang kepada senjata mereka. Kemudian apabila mereka telah sujud hendaklah mereka diletakkan di belakang anda dan biarlah kumpulan lain, yang mempunyai belum memerhatikan Salat, memerhatikan Salat dengan anda semasa kekal berhati-hati dan semasa memegang senjata mereka. " 4: 102

Ketiga-tiga ayat di atas menunjukkan kedudukan berdiri. Ayat 4: 102 khususnya menunjukkan bahawa Salat bermula dalam kedudukan berdiri.

Kata-kata: "jika anda adalah antara mereka dan anda membawa solat mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri dengan anda dan biarkan mereka berpegang kepada senjata mereka" menunjukkan permulaan salat, iaitu kerana ia tidak boleh dilaksanakan untuk mengatakan bahawa sekumpulan orang yang beriman akan menyertai salat di tengah-tengah atau berhampiran penghujungnya! Oleh itu kata-kata "mari sekumpulan daripada mereka berdiri bersama kamu" menunjukkan bahawa solat bermula dalam kedudukan berdiri.

Penyerahan kepada Allah hendaklah diisytiharkan secara fizikal dan secara simbolik dengan terlebih dahulu rukuk dan sujud:

"Kami jadikan Ibrahim untuk menubuhkan Suci:" Anda tidak boleh memuja tuhan yang lain selain daripada Aku, dan membersihkan kuil saya bagi mereka yang melawat, mereka yang tinggal berhampiran, dan orang-orang yang rukuk dan sujud "22:26

"Muhammad-rasul Allah, dan mereka bersama dengan dia adalah keras dan tegas terhadap orang-orang kafir, tetapi baik dan belas kasihan sesama mereka. Anda lihat mereka rukuk dan sujud, kerana mereka meminta rahmat dan kebenaran Tuhan" 48:29

Majoriti besar daripada ayat al-Quran bercakap tentang ruku 'dan sujud dalam perintah itu. Ini seolah-olah perkembangan logik dari kedudukan berdiri, iaitu berdiri kemudian ruku 'kemudian sujud.

Solat berakhir dengan sujud:

"...... Kemudian apabila mereka telah sujud hendaklah mereka diletakkan di belakang anda dan biarlah kumpulan lain, yang belum memerhatikan Salat, memerhatikan Salat dengan anda semasa kekal berhati-hati dan semasa memegang senjata mereka." 4: 102

Perkataan "apabila mereka telah sujud" menunjukkan dengan jelas sujud yang menandakan berakhirnya solat, selepas itu kumpulan baru datang untuk memerhati Salat mereka di tempat kumpulan pertama. Tidak ada menyebut dalam 4: 102, atau di mana sahaja dalam al-Quran, bahawa orang yang beriman harus mengikuti sujud dengan berdiri sekali lagi dan mengulangi kitaran.

------------------------

Ketiga-tiga pergerakan fizikal Al-Quran (berdiri, ruku 'dan sujud) tidak dikehendaki pada waktu-waktu kecemasan, ketakutan, dan hal keadaan yang luar biasa (2: 239).

"Jika anda berada dalam keadaan takut, maka ketika berjalan atau menunggang, kemudian apabila anda adalah selamat, anda hendaklah memperingati Allah sebagai Dia telah mengajarkan kepadamu apa yang sebelum ini tidak tahu." 2: 239


Perkataan Salat

Merujuk kepada kata-kata yang dituturkan semasa Salat, dan mengingati bahawa tujuan solat adalah untuk memperingati dan memuliakan nama Allah sahaja, kami mendapat petunjuk dalam al-Quran berkenaan dengan perkara yang berikut:

Pertama: Segala perkataan solat harus dari al-Quran.

Kedua: Ungkapan Khusus al-Quran itu akan digunakan semasa solat.

______________

Pertama: Perkataan orang Salat harus dari al-Quran.

1- "Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari kitab Tuhanmu. Tidak ada yang berubah-ubah perkataan-Nya dan anda tidak akan mendapat tempat perlindungan selain-Nya." 18:27

Ayat ini tidak menyatakan apa-apa satu aktiviti, akibat membaca kata-kata al-Quran boleh dilakukan pada setiap masa termasuk semasa kita menyembah Allah melalui salat.

2- "Anda akan membacakan apa yang diwahyukan kepadamu dari kitab dan perhatikan Salat." 29:45

Ayat ini berbicara mengenai dua aktiviti, bacaan Al-Quran dan juga solat. Hakikat bahawa Tuhan bercakap tentang dua aktiviti dalam ayat yang sama memberikan kami nasihat yang baik untuk menggunakan al-Quran semasa sembahyang kami.

3- "Mereka tidak semua yang sama; di kalangan rakyat buku ini adalah sebuah negara yang tegak, mereka membaca ayat-ayat Tuhan pada waktu malam, semasa mereka sujud." 3: 113

Ayat ini pergi satu langkah ke hadapan, ia bercakap tentang orang benar dan bagaimana mereka membaca Kitab Suci ketika sujud. Seperti yang kita tahu sujud adalah salah satu daripada perbuatan Salat, dan oleh itu terdapat tanda-tanda yang lebih kukuh di sini bahawa kata-kata dibacakan ketika solat mestilah daripada kitab (dalam kes al-Quran).


4- 20:14 kita diberitahu bahawa solat diperhatikan bagi tujuan memperingati (zhikr) Allah:

"Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku, maka hendaklah kamu menyembah-Ku dan perhatikan Salat untuk memperingati saya." 20:14

Kami melihat perkataan yang sama, "zhikr" Tuhan yang disebut dalam ayat berikut:

"...... Dan apabila engkau menyebut nama Tuhanmu dalam al-Quran semata-mata, mereka berpaling ke belakang mereka dan lari dalam pelarian." 17:46

(ps perkataan "zhikr" adalah kata nama dan perkataan "zhakart" adalah kata kerja)
17:46 memberitahu kita bahawa orang yang beriman memperingati Allah dengan menggunakan al-Quran semata-mata. Dan kerana peringatan Allah adalah semata-mata dan teras Salat kami (20:14) maka ia mesti berkata bahawa semua peringatan kita Allah dalam solat hendaklah dengan menggunakan al-Quran semata-mata.
Mungkin ayat di atas (20:14 dan 17:46) bersama-sama menyediakan keputusan paling kukuh di kalangan empat ayat di atas untuk menunjukkan bahawa kata-kata Salat mesti dari al-Quran semata-mata.

Kedua: Yang kata-kata al-Quran untuk dibaca semasa solat?

Harus dinyatakan di sini bahawa kecuali kata-kata dalam butiran 2 dan 6 (di bawah) yang disebut secara jelas dalam al-Quran yang berkaitan dengan Salat (17: 111), kata-kata yang lain (di bawah) tidak wajib dan tidak juga oleh mana-mana ertinya satu-satunya kata-kata untuk digunakan dalam Salat kami. Kita boleh berkata kata-kata ini dan juga menambah kepada mereka jika kita ingin perkataan daripada al-Quran yang memuliakan Allah.

Membaca Al-perkara di bawah semasa Salat memenuhi beberapa objektif. Perkara 1 (Fatihah) adalah satu-satunya surah dalam al-Quran yang terdiri daripada doa yang ditujukan semata-mata kepada Allah. Item 3 dan 4 adalah kata-kata yang memuliakan Tuhan dan yang kita diperintahkan oleh Allah untuk membaca, jadi termasuk mereka dalam solat atau di luar solat adalah dinasihatkan, manakala sebagai butiran 5 terdiri daripada intipati tauhid jadi harus satu deklarasi untuk mengucapkan pada setiap masa , jadi di mana yang lebih baik daripada solat kita?

Sebelum kita memulakan solat kita mesti meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan, perkataan Bahasa Arab adalah: "A'uzu b" Allah min Al-syaitan Al-Rajeem ", dan dalam bahasa Inggeris kita tidak mengatakan: Aku berlindung kepada Allah dari syaitan ditolak.
Ini adalah kerana semasa solat kita akan membaca kata-kata Al-Quran dan kita disuruh berlindung kepada Allah setiap kali kita membaca al-Quran:

"Apabila kamu membaca al-Quran, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan ditolak" 16:98

Kita diperintahkan di 6: 162 untuk menumpukan setiap perkataan dalam Salat kami dengan nama Allah semata-mata, dan dengan itu kata-kata ini mesti berkata sebelum kita mula solat dan tidak semasa solat.

1- Walaupun tidak ada arahan khusus untuk membaca Utama (Fatihah) khususnya dalam solat, namun kerana ia adalah pembukaan buku ini dan ia terdiri daripada panggilan kepada Allah dalam semua perkataan, maka adalah wajar untuk membacanya dalam pembukaan Salat kami.

Mengingati bahawa Allah memberitahu kita bahawa Dia tidak mahu kami kesusahan dalam mengamalkan agama kita, oleh itu ia adalah wajar untuk membaca petikan yang agak panjang (seperti Key) dalam keadaan berdiri dan bukannya rukuk atau sujud supaya sakit dan lama tidak akan terlalu membebankan badan lemah mereka. Oleh yang demikian, bacaan Utama (Al-Fatihah) dalam keadaan berdiri adalah apa yang umat Islam lakukan.

2- Ungkapan "Allahu Akbar" dilafazkan kerap setiap kali berubah  posisi dna gerakan semasa Salat mematuhi perintah Allah untuk membesarkan-Nya seperti dalam 2: 185 dan 17: 111.

3- "Sobhan Rabi Al-Azeem" (Puji Tuhanku the Great). Ini adalah selaras dengan: "Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Besar" 56:74. Kata-kata ini dapat diucapkan pada masa-bila masa dalam Salat, dan sebaik-baiknya dalam semua jawatan.

4- "Sobhan Rabi Al-Aala" (Puji Tuhanku yang Maha Tinggi). Ini adalah selaras dengan: "Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi" 87: 1. Kata-kata ini dapat diucapkan pada masa-bila masa dalam Salat, dan sebaik-baiknya dalam semua jawatan.

Memuji Allah adalah digalakkan pada setiap masa dan khususnya selepas sujud:

"Dan pada malam hari, hendaklah kamu mengagungkan-Nya dan juga selepas sujud." 50:40

5- The Syahadah (pengakuan keimanan) adalah rukun Islam yang pertama dan merupakan pengakuan iman monoteistik kami. The Syahadah yang diucapkan mana peringkat dalam solat dan apa-apa bilangan kali:

Kata-kata orang Syahadah ialah: Ash "Hadu ana la illaha ila Allah" (Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah).

"Allah menyaksikan bahawa tidak ada Tuhan melainkan Dia, dan begitu juga para malaikat dan orang-orang yang mempunyai pengetahuan." 03:18

6- Dalam 17: 111 kita membaca perkataan yang berikut:

"Al-Hamdu l'Allah alazhee lam yattakhizha waladan, wa lam Yakun lahu shareekun Bayaran al mulk, wa lam Yakun lahu waleyyon min al zhol"

Kata-kata ini diterjemahkan kepada:

"Segala puji bagi Allah yang tidak pernah mengambil seorang anak, dan tidak Dia Beliau pernah mempunyai rakan kongsi dalam kerajaanNya, tidak juga Dia pernah mempunyai sebarang sekutu dalam kelemahan." 17: 111

Dalam 17: 110 Allah memerintahkan kita untuk menggunakan suara yang sederhana dalam Salat kami, dengan serta-merta selepas itu Allah memerintahkan kami:

"dan berkata," Segala puji bagi Allah, yang tidak pernah anak, ....... "

Perkataan "dan mengatakan" pada awal ayat 111 menunjukkan bahawa subjek ini masih Salat (subjek 110). Ini bermakna bahawa kita harus mengucapkan kata-kata tertentu semasa Salat kami.

Ia adalah menarik untuk ambil perhatian bahawa 3-ungkapan yang mempunyai makna yang penting:

a- "Segala puji bagi Allah yang tidak pernah mengambil anak"

Kata-kata ini menyucikan kita dari tuntutan orang-orang Kristian yang memberi Tuhan seorang anak lelaki (6: 101).

b- "Dia juga tidak pernah mempunyai rakan kongsi dalam kerajaanNya"

Kata-kata ini menyucikan kita dari orang-orang Islam rasuah yang membuat Muhammad sebanding dengan Allah dalam segala apa yang mereka katakan atau lakukan (12: 106).

c- "Dia juga tidak pernah mempunyai sekutu dalam kelemahan"

Kata-kata ini menyucikan kita dari para ulama Yahudi yang mendakwa bahawa tangan Allah terikat dan dengan demikian Ia tidak dapat melakukan perkara-perkara tertentu (5:64).

Pada hakikatnya, dengan mengucapkan kata-kata ini, dan sentiasa menyedari bahaya dan rasuah kumpulan ini, kita menyucikan jiwa kita dan memelihara kesucian agama kita. Kata-kata ini harus diucapkan semasa Salat kami.

Untuk mengikuti kata-kata ini kita kemudian membesarkan Tuhan kerap (Allah Akbar) ....

7- The "berakhir" daripada Salat

Sejak berakhirnya solat yang dijalankan oleh hampir semua umat Islam hari ini tidak sesuai dengan ajaran Al-Quran, dengan itu isu ini akan diberikan analisis khas di sini.

Pengakhiran tradisional yang dituturkan oleh kebanyakan umat Islam hari ini ialah:

"Al-Salamu alaykum wa Rahmat Allah wa Barakatu". (Salam sejahtera ke atas kamu dan Allah "s rahmat dan rahmat-Nya). Frasa ini diucapkan dua kali pada akhir solat, sekali dengan kepala berpaling ke kanan dan sekali dengan kepala berpaling ke kiri.

Walau bagaimanapun, jika kita berhenti seketika dan menganggap sah untuk mengatakan kata-kata ini pada akhir solat kita segera akan berhadapan dengan soalan-soalan berikut:

A- Siapakah kita menangani apabila kita mengucapkan kata-kata ini? Sesungguhnya kita tidak boleh menangani Tuhan kerana kita tidak boleh berkata kepada Allah: "mungkin rahmat dan berkat-berkat Tuhan kepada kamu"!

Ada yang mengatakan bahawa kata-kata ini ditujukan kepada rakan seiman lain yang berdoa bersama kami. Tetapi alasan ini adalah palsu, hanya kerana kata-kata ini diucapkan oleh orang yang beriman walaupun mereka berdoa sepanjang sendiri!

Sebahagian yang lain akan mengatakan bahawa kata-kata ini ditujukan kepada kedua-dua malaikat yang mencatat semua perbuatan kita, seorang daripadanya adalah di bahu kanan dan satu adalah di sebelah kiri kami.

Di sini kita mesti bertanya mengapa kita perlu menangani malaikat? Lagipun, Salat kami tidak ditujukan kepada mereka! Al-Quran perkara ini dengan sangat jelas bahawa setiap perkataan dalam Salat kami adalah untuk Allah dan tiada siapa yang lain:

"Katakanlah," Salat saya, amalan ibadah saya, hidupku dan matiku, hanyalah semua bertaqwa kepada Allah, Tuhan semesta alam "6:. 162 (lihat juga 39:11 dan 20:14)

Untuk mengarahkan mana-mana perkataan di dalam Salat kami kepada yang lain dari Allah itu memang bertentangan dengan ajaran al-Quran dan perlu ditolak sama sekali.

B- Jika kata-kata ini tidak ditujukan kepada Allah dan hendaklah dengan itu ditolak, maka apakah kata-kata yang betul untuk diucapkan untuk menamatkan Salat kita? Seperti biasa, Allah telah sekali lagi menunjukkan kepada kita bahawa al-Quran menawarkan penjelasan kepada segala sesuatu (16:89). Sesungguhnya Allah telah memberikan kita dalam al-Quran kata-kata yang tepat yang harus diucapkan untuk menamatkan Salat. Ini terdapat dalam ayat berikut:

"Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan mereka membimbing mereka menurut kepercayaan mereka sungai-sungainya mengalir di bawah mereka di dalam Syurga yang penuh nikmat sembahyang mereka isinya;.." Be You dimuliakan tuhan kami, "Ucapan mereka di dalamnya adalah," Peace , "dan akhir doa mereka ialah:" Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. "10: 9-10

Ayat ini bercakap tentang orang yang beriman model yang akan diberi ganjaran di taman-taman syurga. Yang kita ketahui mengenai kata-kata terakhir dalam sembahyangnya "Al-Hamdu l'Allah Rab Al-Alameen" (Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam). Ia masuk akal yang sempurna bahawa kita harus mengikuti contoh mereka (jika kami ingin berakhir di langit juga) dan akhirnya doa kita memuji Allah SWT dan bukan mengucapkan selamat tinggal kepada para malaikat!

----------------------

Ringkasan perkataan al-Quran untuk Salat:

Sebelum kita mula solat kita tidak mengatakan:
"A" uzu b "Allah min Al-syaitan Al-Rajeem" (Aku berlindung kepada Allah dari syaitan ditolak "16:98.

Semasa Salat kami, kami mengatakan perkataan di bawah serta apa-apa perkataan lain yang kita boleh memilih dari al-Quran. Kita boleh mengulangi mana-mana kata-kata apa-apa bilangan kali dan kita boleh berkata apa-apa daripada mereka dalam mana-mana satu daripada tiga kedudukan. Idea ini adalah untuk rohani percuma ketika kita menyembah Allah.

1- Al-Fatihah (The Key)

2- "Allahu Akbar" (Allah Maha Besar) yang akan dituturkan kerap, 2: 185 dan 17: 111.

3- "Sobhan Rabi Al-Azeem" (Puji Tuhanku the Great). 56:74

4- "Sobhan Rabi Al-Aala" (Puji Tuhanku yang Maha Tinggi). 87: 1

5- The Syahadah (Kesaksian): "Ash'hadu alla illaha ila Allah" (Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah). 03:18

6- "Al-Hamdu l'Allah alazhee lam yattakhizha waladan, wa lam Yakun lahu shareekun Bayaran al mulk, wa lam Yakun lahu waleyyon min al zhol". (Segala puji bagi Allah yang tidak pernah mempunyai anak, maka Dia tidak mempunyai sekutu dalam kerajaanNya, maka Dia tidak memerlukan sekutu dalam kelemahan). 17: 111

7- The Salat berakhir dengan kata-kata:

"Al-Hamdu l'Allah Rab Al-Alameen (Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam)" 10:10

Seperti yang dinyatakan, kata-kata di atas boleh digunakan di mana-mana daripada tiga kedudukan (berdiri, ruku 'dan sujud), dan juga mengulangi sekali atau sebanyak mana yang kita mahu.

Perlu juga dijelaskan bahawa selain barangan 2 dan 6 di atas, yang kita mesti menyebut dalam Salat kami (17: 111), semua kata-kata yang lain adalah terpulang kepada kita untuk mengucapkan atau bercampur dengan kata-kata al-Quran lain yang memuliakan Allah semata. Oleh itu, tidak mungkin perkataan lain sama-sama betul untuk Salat.
Orang yang beriman yang berbeza akan mempunyai kata-kata al-Quran yang berbeza yang mereka menyokong dan yang mereka akan mengucapkan semasa Salat mereka dan itu adalah sempurna mengapa.

Isu ini adalah berbeza semasa solat berjemaah di mana sekumpulan orang yang beriman akan mengikuti kata-kata yang dituturkan oleh Imam yang mengetuai solat.


Untuk keselesaan dan kata-kata al-Quran
(yang juga boleh dibaca semasa Salat)

[2: 255] Allah; tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal. Tidak pernah mengubah saat ketaksedaran atau tidur mengatasi-Nya. Kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan yang ada di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa'at di sisi-Nya, kecuali dengan izin-Nya? Dia tahu masa mereka dan masa depan mereka, dan mereka tidak mencapai apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan memelihara keduanya tidak pernah membebankan Nya. Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.

[2: 286] Ya Tuhan kami, jangan letakkan kepada kami beban yang berat sebagaimana yang Anda diletakkan di atas orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, jangan letakkan kepada kami apa yang kami tidak sanggup ampunilah kami, ampunilah kami dan berilah rahmat kepada kami. Anda di Master kami supaya menyokong kami terhadap kaum yang kafir.

. [3:26] Katakanlah: "Tuhan kami: pemilik semua kedaulatan Anda memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Anda merampas kedaulatan dari sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkau memberi maruah kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan kamu melakukan kepada penghinaan sesiapa yang Engkau kehendaki . Dalam tangan-Mu segala sesuatu yang baik. Anda mampu segala sesuatu.

[3:27] Anda bergabung malam ke dalam siang dan bergabung siang ke dalam malam. Anda mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan Anda peruntukan bagi sesiapa yang engkau kehendaki tanpa batas. "

[4:77] Katakanlah: "kesenangan di dunia ini bermakna sedikit, manakala akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang takut akan Allah dan anda tidak akan menanggung berlaku zalim."

[6:14] Katakanlah: "Apakah akan aku selain Allah sebagai sekutu, Penggerak langit dan bumi, dan Dia memberi makan dan tidak diberi makan?"

[6: 164] Katakanlah: "Patutkah aku mencari selain Allah sebagai tuhan yang apabila Dia ialah Tuhan segala sesuatu?

[6: 162-163] Katakanlah: "Salat saya, amalan ibadah saya, hidupku dan matiku, hanyalah semua bertaqwa kepada Allah, Tuhan sekalian alam Dia tiada sekutu Inilah yang saya telah diperintahkan dengan, dan saya.. adalah orang pertama yang hantar.

[9:51] Katakanlah: "Tiada apa yang akan menimpa kita, kecuali apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dia adalah Tuhan kita. Kepada Tuhan-orang yang beriman akan percaya."

[13:30] Katakanlah: "Dialah Tuhanku. Tiada Tuhan melainkan Dia. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan ia adalah Dia yang saya beralih kepada."

[23: 118] Katakanlah: "Ya Tuhanku, ampunilah dan berilah rahmat Daripada semua orang-orang yang murah hatinya, sedang Engkaulah sahaja yang Maha Penyayang.".

[34:36] Katakanlah: "Tuhanku mengembang peruntukan itu kepada siapa saja yang dikehendaki-Nya, atau menyekat, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."

[34:50] Katakanlah: "Sekiranya aku sesat, saya sesat kerana kelemahan saya sendiri. Dan jika aku mendapat petunjuk maka itu adalah kerana inspirasi Tuhan saya. Dia Maha Mendengar lagi Maha Dekat."

[39:11] Katakanlah: "Aku hanyalah diperintahkan supaya menyembah Allah, mengabdikan agama semata-mata kepada-Nya semata-mata."

[39:14] Katakanlah: "Allah adalah Satu yang aku sembah, mengabdikan agama saya semata-mata kepada-Nya semata-mata."

[39:46] Katakanlah: "Tuhan kami, Pemula langit dan bumi, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Anda memberi keputusan di antara hamba-hambamu mengenai apa yang mereka berbantah-bantahan dalam."

[112: 1] Katakanlah: "Dia adalah Allah, Dialah.
[112: 2] Allah Yang Mutlak.
[112: 3] Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan.
[112: 4] Dan tidak ada yang serupa dengan-Nya ".

[113: 1] Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan fajar
[113: 2] dari kejahatan apa yang telah diwujudkan.
[113: 3] dan dari kejahatan kegelapan kerana ia jatuh
[113: 4] dan dari kejahatan wanita bertiup dalam knot
[113: 5] dan dari kejahatan orang yang salah dengki apabila ia dengki ".

[114: 1] Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan manusia.
[114: 2] Raja rakyat.
[114: 3] Dewa rakyat
[114: 4] dari kejahatan pembisik yang licik
[114: 5] yang membisikkan ke dalam dada manusia,
[114: 6] sama ada dari golongan jin, atau orang-orang ".


SOLAT WAJIB

Tiga Salat (Sembahyang) yang dibenarkan dalam al-Quran

Solat disebut namanya dalam al-Quran ialah:

1- Salat Al-Fajr (Dawn sembahyang) 24:58

2- Salat Al-Isha (Malam sembahyang) 24:58

3- Al-Salat Al-Wusta (The Prayer Tengah) 2: 238.

Walau bagaimanapun, 99% daripada semua orang Islam di dunia mendakwa bahawa Tuhan menetapkan 5 solat.
5 salat mereka adalah: Fajr - Zhohr - Asar - Maghrib - Isyak.
Mereka menukar nama daripada Salat Al-Wusta (The Prayer Tengah) untuk Salat Al-Zhohr, dan mereka menambah 2 salat yang merupakan Asar dan Maghrib.

Persoalannya ialah: Jika solat yang ditetapkan memang lima setiap hari, mengapa al-Quran hanya mempunyai tiga dinamakan salat? Untuk menyelidik isu ini kami membentangkan perkara-perkara berikut:

Pertama: Mengapa ada hanya tiga bernama salat dalam al-Quran?

Jika benar bahawa Allah yang diberi kuasa 5 salat wajib setiap hari, maka kita mesti menyiasat mengapa terdapat hanya 3 nama-nama salat diberikan dalam al-Quran?

Penjelasan berikut dan merit mereka dikemukakan:

1- Nama-nama salat yang lain tidak berada di dalam al-Quran kerana al-Quran tidak mengandungi semua butiran. Ini adalah tuntutan palsu kerana Tuhan memberitahu kita dalam 6: 114 bahawa buku itu adalah terperinci sepenuhnya dan dalam 6:38 bahawa tiada yang ketinggalan dalam buku ini:

"Patutkah aku mencari selain Allah sebagai sumber hukum sesudah Ia menurunkan kepada kamu kitab ini sepenuhnya terperinci?" 6: 114

"Kami tidak meninggalkan apa-apa daripada buku" 06:38

2- Tuhan terlupa untuk menyebut dua lagi nama-nama salat! Pilihan ini juga palsu, Allah tidak lupa:

"Dia berkata," Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, di dalam rekod. Tuhanku tidak pernah keliru, maka Dia tidak lupa. " 20:52

3- Allah tidak menyebut nama-nama 2 salat yang lain kerana mereka tidak penting. Jika solat tidak penting mereka tidak akan menjadi wajib, dan hasilnya, untuk mendakwa bahawa terdapat lima solat wajib menjadi tuntutan palsu.

4- Allah tidak menyebut nama-nama yang lain 2 solat kerana Allah mahu kita meneka mereka! Sekali lagi ini adalah palsu, Al-Quran adalah jelas dan bukan sebuah buku teka-teki:

"ALR Ini adalah tanda-tanda buku yang jelas" 12: 1

"Kami jadikan ia (al-Quran) mudah untuk difahami dan dalam bahasa anda sendiri (bahasa) kamu dapat mengambil pelajaran." 44:58

5- Allah tidak menyebut nama-nama 2 salat yang lain kerana Tuhan mereka boleh didapati dalam hadis. Ini adalah tuntutan palsu kerana kita diperintahkan untuk tidak menegakkan apa-apa sumber hukum selain daripada al-Quran (6: 114, 7: 3 dan 05:48). Kami juga diarahkan secara khusus tidak percaya mana-mana hadith yang lain dari Al-Quran:

"Ini adalah ayat-ayat Allah yang Kami membacakannya kepadamu dengan benar. Di mana hadis yang lain dari Allah dan ayat-ayatNya yang mereka percaya "45: 6

Hakikat bahawa Tuhan sengaja menggunakan perkataan "di mana hadith" adalah sangat penting.

6- Allah tidak menyebut nama-nama semua salat kerana mereka datang kepada kita melalui ritual diwarisi, dan kerana Tuhan mahu kita ikuti apa yang kita warisi dari ibu bapa kita walaupun ia tidak terdapat di dalam al-Quran! Sekali lagi tuntutan yang melanggar al-Quran. Dalam Al-Quran kita diperintahkan untuk tidak mengikut apa yang kita warisi dari ibu bapa kita jika ia tidak jelas terdapat di dalam Al-Quran:

"Dan apabila dikatakan kepada mereka:" Ikutilah apa yang Allah telah memberitahukan (Quran), "mereka berkata:" Kami tidak lain hanyalah mengikuti apa yang kami dapati ibu bapa kita lakukan. " Bagaimana jika ibu bapa mereka tidak faham, dan mereka tidak mendapat petunjuk "2: 170

7- Allah tidak menyebut nama-nama yang lain 2 solat, kerana tidak ada yang lain 2 solat menurut undang-undang al-Quran.

Orang-orang beriman yang tulen yang percaya bahawa Al-Quran mengandungi semua butiran, tanpa IFS atau mencari-cari alasan, tidak akan menerima mana-mana pilihan lain daripada pilihan 7.
Kedua: Adakah al-Quran memberikan waktu yang tepat untuk setiap salat?

Tuhan memberitahu kita bahawa masa setiap doa adalah tepat diberikan dalam al-Quran "kitaban mawqootan" 4: 103. Perkataan "kitaban" yang bermaksud 'buku' merujuk kepada al-Quran, atau 'yang yang ditulis', dan perkataan "mawqootan" ertinya khusus ditetapkan masa. Penggunaan sengaja dua perkataan ini oleh Allah mengesahkan bahawa masa yang tepat dilantik bagi setiap solat diberikan dalam al-Quran. Sekali lagi ini sesuai dengan hakikat bahawa Al-Quran mengandungi semua butiran.

Waktu yang tepat daripada tiga salat diberikan dalam al-Quran dan mereka adalah seperti berikut:

The Fajr (Subuh) Doa (disebut namanya dalam 24:58)

Doa ini bermula apabila fajar (subuh) bermula. Permulaan Subuh diberikan dalam 2: 187. Ia bermula apabila ray nipis pertama cahaya diperhatikan di langit. Kata-kata dalam 2: 187 adalah: "sehingga benang putih menjadi dibezakan kepadamu dari benang hitam pada waktu subuh." Doa ini berakhir pada waktu matahari terbit seperti yang akan dijelaskan secara lebih terperinci di bawah.

The Isya (Malam) Doa (disebut namanya dalam 24:58)

Doa malam sepadan dengan hujung hari. Ia adalah imej cermin salat Subuh itu. Doa ini bermula pada waktu matahari terbenam dan berakhir apabila semua cahaya telah hilang dari langit malam.

The Wusta (Tengah) Doa (disebut namanya dalam 2: 238)

Tengah atau doa 'Wusta' bermula apabila matahari mula merosot dari jarak yang tertinggi di langit (dulook al-shams), yang di tengah hari, dan berakhir pada waktu matahari terbenam seperti yang dinyatakan di bawah.

Ketiga: kali terperinci bagi setiap salat

Waktu yang tepat daripada Dawn (Subuh) doa dan petang (Isyak) solat diberikan dalam ayat berikut:

"Kamu mestilah Mengerjakan Salat, pada dua bahagian siang dan pada bahagian berhampiran malam." 11: 114

Secara tradisinya, ayat ini telah diterjemahkan bercakap tiga doa: dua Salat di hujung hari ditambah dengan salat tambahan pada waktu malam, sebanyak 3 salat.

Walau bagaimanapun, ini jelas tersalah memahami. Ayat yang sebenarnya bercakap tentang hanya dua solat. Ini akan menjadi jelas sebaik sahaja kami mewujudkan maksud sebenar kata-kata kunci dalam 11: 114.

1- "bahagian siang" adalah matahari terbit dan matahari terbenam. Arahan A untuk memerhatikan solat pada kedua tepi siang itu tidak mencukupi dalam memberikan julat masa untuk salat yang bersangkutan. Ini kerana matahari terbit dan matahari terbenam (kedua-dua hujung hari) adalah peristiwa-peristiwa yang mengambil masa kurang daripada 2 minit untuk selesai. Sesungguhnya Allah tidak mengharapkan semua orang percaya untuk memerhatikan salat semasa masa yang sangat singkat ini! Hanya dengan penambahan perkataan "wa zulufan min al-layl" dalam ayat yang sama bahawa kita diberikan pelbagai masa bila kedua-dua salat yang hendaklah dipatuhi.

2- Beberapa jurubahasa, telah mendakwa bahawa kita boleh melihat Salat sekitar dua mata dan bukan sahaja semasa matahari terbit / terbenam matahari yang sebenar, tetapi ini adalah sama-sama tidak boleh diterima. Tafsiran ini menimbulkan soalan baru sah: Bila sebenarnya akan menjadi 'sekitar dua mata'? Ia akan menjadi sebelum matahari terbit (dan matahari terbenam) atau selepas matahari terbit (matahari terbenam)? Ia adalah jelas bahawa kita akan ditinggalkan tanpa apa-apa petunjuk tentang bila sebenarnya untuk melihat kedua-dua solat. Walau bagaimanapun, frasa 'zulufann min al-layl' memberikan kita masa yang tepat daripada dua salat.

3- Terdapat beberapa tafsiran perkataan 'min zulufann al-layl. Yang biasa digunakan ialah (bahagian malam) atau (pada waktu malam) atau (beberapa bahagian malam). Walau bagaimanapun, tiada tafsiran ini adalah tepat dan tidak selaras dengan penggunaan al-Quran dengan perkataan "zulufann" seperti yang akan ditunjukkan.

Akar perkataan "zulufann" adalah "Zulfa". Perkataan "Zulfa" digunakan dalam al-Quran bermaksud dekat atau sehampir dalam:

"... .. Orang-orang yang mendirikan sekutu di sisinya," Kami hanya memuja mereka supaya mereka mendampingkan kami 'Zulfa' (tutup) kepada Allah "" 39: 3

Oleh itu, frasa "zulufann min al-layl" ertinya bahagian-bahagian yang berhampiran malam. Persoalan yang jelas ialah: berhampiran dengan apa? Tiada apa yang boleh digambarkan sebagai 'berhampiran' secara mutlak. Perkataan 'dekat' boleh mempunyai makna yang apabila kita mempunyai titik rujukan yang perkara ini adalah berhampiran. Sebagai contoh, kita tidak boleh mengatakan "rumah saya sudah dekat" ataupun "kerusi sudah dekat"! Ini frasa sendiri tidak mempunyai apa-apa makna, tetapi kita boleh mengatakan "rumah saya berhampiran sekolah" dan "kerusi berhampiran meja". Jadi sekarang kita perlu membaca 11: 114 lagi dan melihat apa yang Allah maksudkan dengan 'bahagian berhampiran malam', atau dalam erti kata lain, dekat kepada apa? Satu-satunya titik rujukan lain yang diberikan dalam 11: 114 adalah "bahagian siang", yang matahari terbit dan matahari terbenam. Oleh itu, perkataan "zulufann min al-layl" hanya boleh bermaksud bahagian-bahagian malam yang berhampiran dengan matahari terbit dan matahari terbenam.

Dengan pengetahuan bahawa bila-bila masa antara matahari terbenam dan matahari terbit ditakrifkan sebagai malam dalam al-Quran (butiran di: Definisi Malam dalam al-Quran) ia menjadi jelas bahawa sebahagian dari waktu malam yang berhampiran matahari terbit adalah masa Fajr (subuh), ini adalah jam atau lebih sebelum matahari terbit apabila terdapat beberapa cahaya di langit. Begitu juga sebahagian dari waktu malam yang berhampiran matahari terbenam adalah Isyak (malam), ini adalah jam atau lebih selepas matahari terbenam apabila cahaya di langit.

Hasilnya, 11: 114 bercakap tentang dua salat sahaja, dan Tuhan memberi kami dalam 11: 114 lingkungan dua salat. Julat bagi kedua-dua salat adalah bahagian-bahagian malam yang sebelum matahari terbit dan selepas matahari terbenam.

Mungkin perkataan "wa", yang bermaksud 'dan' yang diletakkan di hadapan frasa 'zulufann min al-layl' adalah perkataan yang menjadi subjek utama salah tafsir. Ramai yang telah memahami perkataan 'wa' bermaksud (dan Salat tambahan), bagaimanapun, perkataan 'wa' hanya menghubungkan kedua tepi siang, dengan bahagian bersebelahan malam, memberi julat masa untuk salat dua .

Dua Salat di hujung hari yang disebutkan dalam 11: 114 diberi nama-nama tertentu dalam al-Quran. Mereka adalah Salat Al-Fajr (Dawn sembahyang) dan Salat Al-Isha (Malam sembahyang).

Tidak menghairankan, zaman "Subuh" dan "Esha" ditakrifkan dalam kamus Bahasa Arab sebagai kali sebelum matahari terbit dan matahari terbenam selepas masing-masing.

-------------------

Sekarang kita sampai kepada Salat ketiga yang disebut dalam al-Quran, iaitu Al-Salat Al-Wusta (2: 238). Waktu salat ini diberikan dalam ayat berikut:

"Kamu mestilah Mengerjakan Salat dari 'Dülük' matahari (ketika matahari merosot dari jarak yang tertinggi) sehinggalah 'ghasaq al-layl (kegelapan malam)" 17:78

Perkataan "Wusta" (2: 238) adalah terbitan daripada perkataan 'Wasat' yang bermaksud pertengahan. Oleh itu kata-kata "Al-Salat Al-Wusta" bermakna 'The Prayer Tengah. Tengah-tengah perkataan (Wusta) dalam 2: 238 tidak boleh mempunyai makna dalam erti kata yang mutlak. Untuk menjadi 'pertengahan' mesti merujuk kepada dua mata lain. Satu-satunya titik rujukan lain yang diberikan dalam al-Quran yang berkaitan dengan salat adalah matahari terbit dan matahari terbenam (hujung hari dalam 11: 114). Oleh itu bermula pertengahan salat ketika matahari telah mengembara tepat separuh jalan antara matahari terbit dan matahari terbenam. Ini adalah pada tengah hari.

Masa yang tepat untuk solat Tengah (Salat Al-Wusta), yang diberikan dalam 17:78, adalah dari saat matahari mula keturunan dari titik tertinggi pada tengah hari (Dülük al shams) sehingga kegelapan bermula malam ( ghasaq al-layl).

Kegelapan itu sendiri bermula kira-kira satu jam atau lebih sebelum matahari terbenam, tetapi masa sebelum matahari terbenam masih sebahagian daripada sehari, tetapi kerana Allah berfirman: "kegelapan malam" ia mesti menjadi permulaan kegelapan tetapi juga sebahagian dari waktu malam . Ini akan menjadi sebaik sahaja matahari terbenam, kerana dengan itu kegelapan sedang terbenam di dalam dan ia juga adalah sebahagian daripada malam. Sekiranya Allah hanya berkata "sehingga kegelapan" ini bermakna masa sebelum matahari terbenam ketika matahari masih sehingga kegelapan mula menjalar masuk.

Perlu juga dinyatakan bahawa sebahagian ulama telah mentafsirkan perkataan "hingga waktu gelap malam" bermaksud ketika itu adalah sama sekali gelap! Tetapi ini tidak betul, untuk menunjukkan maksud yang betul, pertimbangkan contoh berikut yang menggariskan beberapa logik asas:

Apabila seseorang memberitahu: Berjalan sehingga anda mendapat ke laut kemudian mula renang.

Adakah ini bermakna bahawa lelaki itu harus berenang apabila dia mendapat ke permulaan laut, apabila dia sampai ke tengah-tengah laut atau apabila dia sampai ke akhir laut? Sememangnya ia bermakna apabila dia mendapat untuk awal-awal laut.

Dengan cara yang sama, jika Allah berkata: "hingga waktu gelap malam" ia bermakna sehingga awal-awal kegelapan dan seperti yang dinyatakan, apabila ia juga waktu malam.

Jadi untuk meringkaskannya, masa untuk memerhatikan Wusta Salat adalah bila-bila masa antara tengah hari dan matahari terbenam.
-------------------

Seperti yang kita lihat, bukan sahaja kita hanya mempunyai tiga nama solat di dalam al-Quran, terdapat juga tiga kali ditakrifkan untuk solat dalam al-Quran. Mereka yang mengikuti sembahyang lima waktu sehari tidak dapat mencari nama-nama lebih daripada tiga salat di dalam buku ini, bahkan tidak dapat mencari masa yang ditetapkan untuk solat lima mereka dalam al-Quran. Semua maklumat mereka datang daripada sumber-sumber di luar al-Quran. Mereka berbuat demikian kerana mereka mendakwa bahawa al-Quran tidak mempunyai semua butiran. Dan dengan berbuat demikian, mereka menunjukkan kekufuran mereka dalam jaminan Allah bahawa Al-Quran adalah sepenuhnya terperinci (6: 114) dan apa-apa yang telah ketinggalan dalam buku (06:38)!

Keempat: manipulasi biasa

Oleh kerana terdapat hanya tiga bernama salat dalam al-Quran, peguam bela daripada lima salat telah cuba untuk memanipulasi beberapa perkataan Al-Quran untuk menguatkuasakan bukan al-Quran lima tradisi salat mereka. Berikut adalah beberapa manipulasi mereka:

- Ada yang mendakwa bahawa perkataan 'Zahira' di 24:58 merujuk kepada salat yang mereka panggil dengan nama yang sama. Para penyokong daripada 5 solat telah cuba untuk memanipulasi perkataan ini dalam 24:58 supaya memberi kuasa kepada salat yang dipanggil 'zohr. Tetapi Jika kita melihat ayat 24:58, kita perhatikan bahawa perkataan 'solat' ini hanya berkaitan dengan 2 Salats (Subuh dan Esha), dan kita juga ambil perhatian bahawa Tuhan hanya bercakap tentang 'masa hari' (nama tidak salat) yang Allah memanggil Zahira (zohr). Jika terdapat Salat dipanggil Salat Al-Zohr, tidak akan kami menjangka untuk melihat perkataan 'salat Al-Zahira / Zohr' dalam 24:58, sama seperti Tuhan menyebut Salat Al-Fajr dan Salat Al-Esha dalam ayat yang sama dengan nama mereka? Masa 'Zahira' diperkatakan dalam 24:58 adalah masa yang Allah rizab untuk privasi sebagai kata-kata di 24:58 menjelaskan, dan bukan satu nama untuk salat a.

- Ada juga yang telah cuba untuk memanipulasi ayat-ayat Al-Quran yang bercakap tentang masa Asar (petang) seperti 103: 1, tetapi sekali lagi apabila kita membaca 103: 1 kita tidak melihat apa-apa sebutan salat perkataan. Asar adalah semata-mata masa hari yang Allah merujuk kepada. Al-Quran juga bercakap tentang masa yang lain hari seperti 'duha (pagi) di 93: 1, tetapi sekali lagi ini bukan merujuk kepada salat yang dengan nama itu. Konsep salat tidak disebut secara langsung atau tidak langsung dalam mana-mana ayat-ayat ini.

- Namun satu lagi kes manipulasi oleh mereka yang telah mencuba untuk mengubah makna perkataan al-Quran 'tasbih' (mengagungkan) untuk menunjukkan salat. Al-Quran mengajak kita untuk memuliakan Allah pada pelbagai masa hari (03:41, 20: 130, 50:39). Perbuatan 'tasbih' adalah berbeza daripada perbuatan salat. Tasbeeh (mengagungkan Allah) boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak mempunyai pra-syarat, tetapi salat mempunyai waktu tertentu dalam sehari dan hanya boleh dilakukan mengikut peraturan tertentu seperti wudhu, menghadap kiblat .. dan lain-lain

Kelima: Matahari diberikan sebagai pemasa

Beberapa abad yang lalu pada zaman dahulu, orang ramai tidak mencetak senarai kali solat dan carta astronomi, dan lain-lain Mereka tidak dapat berbuat seperti kita sekarang, menghidupkan radio atau TV atau mendapatkan Jadual Waktu Solat. Bagaimanapun, Tuhan sudah putus satu cara untuk menentukan waktu solat walaupun bagi mereka masyarakat awal yang tidak mempunyai kemudahan kita ada hari ini. Tuhan mesti berikan kepada mereka satu cara semula jadi menentukan masa-masa sembahyang.

Ketiga-tiga salat yang ditetapkan masa merujuk kepada pergerakan matahari di langit kami. Ini adalah satu kaedah semula jadi yang boleh digunakan oleh semua orang dan lama sebelum manusia mencipta carta astronomi canggih.

Selagi ada cahaya di langit (sebelum matahari terbit dan selepas matahari terbenam) kita tahu ia adalah masa untuk masing-masing Subuh dan Isyak.

Dengan Salat Al-Wusta ia juga sangat mudah. Apabila kita melihat tiada bayang-bayang di bawah kita apabila kita berdiri, kita tahu bahawa ini adalah apabila matahari berada paling tinggi di langit. Apabila kita mula melihat bayang-bayang yang paling kecil, ini adalah permulaan salat al-Wusta, ia berakhir apabila matahari terbenam. Ia tidak boleh menjadi lebih mudah!

Keenam: Isu 'raka'

Akhirnya kita sampai kepada isu berapa raka yang perlu dipatuhi dalam setiap salat.

Kitaran berdiri, ruku 'dan sujud secara tradisinya dipanggil' raka '. Menurut undang-undang al-Quran, Allah tidak menyatakan apa-apa bilangan tertentu raka yang perlu dipatuhi dalam solat. Lebih penting, raka perkataan tidak muncul di mana-mana dalam al-Quran, jadi kita mesti membuangnya dan hanya berfikir dari segi berdiri, ruku 'dan sujud ketika memperingati Allah semata.

Para penyokong daripada 5 solat mendakwa bahawa bilangan raka untuk masing-masing diperhatikan semasa setiap satu daripada 5 solat adalah 24434. Dengan kata lain, 2 raka di Subuh, kemudian 4 raka semasa solat 'zohr' mereka, dan sebagainya.

Sebagai permulaan, dan kerana terdapat hanya tiga Salat ditetapkan oleh Allah untuk orang yang beriman, kemudian format ini 24434 adalah palsu.

Sekumpulan yang berbeza yang juga menyokong format 5 solat telah datang dengan beberapa pengiraan berdasarkan nombor 19 untuk mendakwa bahawa format 24434 telah dipelihara sejak Abraham.

Pengiraan ini telah terbukti secara kebetulan dan dengan itu tidak boleh diambil kira dalam apa-apa cara sebagai tanda-tanda Ilahi. Untuk maklumat lanjut mengenai perkara ini, sila lihat halaman berikut: Kod 19 dan format 24434

Sebahagian ulama yang lain telah mendakwa bahawa bilangan minimum Raka semasa apa-apa doa mesti dua. Mereka mendasarkan tuntutan ke atas konsesi-Quran untuk memendekkan Salat pada masa perang (4: 101). Mereka menyatakan bahawa jika kita diberikan petunjuk untuk memendekkan solat, maka ia mesti sekurang-kurangnya dua Raka, itu adalah kerana ia tidak boleh dilaksanakan untuk memendekkan solat itu jika ia telah dibuat hanya satu Raka!

Kesilapan dalam tafsiran ini bermata dua:

1- Ia berasaskan satu konsep bukan al-Quran yang merupakan raka itu.

2- Ia juga berada dalam kesesatan kerana konsesi-Quran untuk memendekkan salat adalah berkaitan masa, ia tidak berkaitan dengan frekuensi raka itu. Seperti yang dinyatakan, konsep 'raka' bukanlah satu konsep Al-Quran. Al-Quran bercakap tentang berdiri, ruku 'dan sujud tanpa bila-bila masa atau sekatan kekerapan, yang membolehkan kita untuk menghabiskan masa yang kita ingin dalam mana-mana jawatan-jawatan ini. Dalam erti kata lain, kita boleh menghabiskan satu minit dalam kedudukan berdiri atau sepuluh minit. Kita boleh membaca Al-Fatihah (The Key) sekali atau sepuluh kali. Sama-sama seseorang boleh memuji Tuhan ketika sujud tiga kali atau 20 kali. Seseorang itu boleh sujud sekali atau lima kali, dan sebagainya.

Jika kita menambah fakta bahawa orang yang berbeza menjalankan kelajuan yang berbeza dalam mengucapkan doa-doa mereka, maka kita sekali lagi terpaksa menerima bahawa memendekkan salat adalah berkaitan dengan masa keseluruhan kita berikan kepada solat dan tidak kepada bilangan raka-kanak.

Konsesi untuk memendekkan Salat diberikan dalam 4: 101 Oleh itu satu masa yang berkaitan satu. Tuhan memberitahu kami jika anda biasanya menghabiskan (sebagai contoh) 10 minit dalam Salat anda, anda mungkin menghabiskan 2 atau 3 minit apabila anda berada di perang.

Selain daripada satu bulan yang ditetapkan memerintahkan untuk berpuasa, kita dapati bahawa tidak ada amalan dan ritual Islam yang lain telah diberikan kekerapan yang ditetapkan dalam al-Quran, dan untuk satu kebijaksanaan hebat juga. Untuk maklumat lanjut sila lihat: Frekuensi Hilang


RAKAAT DALAM SOLAT?
Berapa banyak rakaat? Islam tradisional menjalankan Salat mereka dalam unit yang mereka panggil 'rakaat'. Satu rakaat adalah kitaran berdiri, ruku 'dan sujud. Mereka juga mengikuti format yang ketat untuk solat yang merupakan 24434. Ini bermakna pertama Salat mereka (Fajr) mempunyai 2 rakaat, kedua Salat mereka (Zhohr) mempunyai 4 rakaat dan sebagainya. Kami tidak mencari format ini, mahupun mana-mana format yang lain, dalam al-Quran. Di samping itu, perkataan rakaat sendiri tidak terdapat di dalam al-Quran.

Al-Quran memberi kita jaminan berikut:

"Patutkah aku mencari selain Allah sebagai sumber hukum sesudah Ia menurunkan kepada kamu kitab ini sepenuhnya terperinci?" 6: 114

".... Tiada apa yang telah ketinggalan dalam buku" 06:38
Ramai yang meragui jaminan Tuhan bahawa Al-Quran mempunyai semua butir-butir (6: 114) dan apa-apa yang telah ketinggalan dalam buku (06:38) sentiasa menimbulkan soalan berikut:

"Jika Quran mempunyai semua butir-butir seperti yang kamu katakan, maka anda boleh menunjukkan kepada saya di mana kita mencari bilangan rakaat dalam al-Quran?"

Untuk memulakan, hakikat bahawa al-Quran mempunyai semua butiran dalam maklumat ini adalah suatu tuntutan yang kita buat, tetapi jaminan yang diberikan oleh Allah di dalam al-Quran. Apa yang mereka tidak sedar ialah soalan mereka (di atas) menyokong satu pengakuan yang jelas bahawa mereka tidak percaya 6: 114 dan 6:38!
Sesungguhnya al-Quran tidak mempunyai apa-apa bilangan rakaat, tetapi ia bukan kerana al-Quran tidak mempunyai semua butiran, tetapi kerana konsep rakaat sendiri tidak dibenarkan oleh Allah.
Solat Al-Quran adalah semata-mata terdiri daripada berdiri, ruku 'kemudian sujud dalam perintah itu. Ini bermakna bahawa sebaik sahaja sujud dibuat, Salat selesai.
Untuk melihat satu urutan berdiri, ruku 'dan sujud tidak bermakna bahawa Salat akan dikurangkan kepada masa yang singkat sama ada! Tidak sama sekali, orang yang memegang Salat bebas untuk menghabiskan masa sebanyak atau sedikit dalam setiap satu daripada tiga kedudukan. Orang yang dapat bertahan dalam doa selama dua minit, dua puluh minit atau untuk apa-apa jangka masa. Perkara yang sama boleh dikatakan dari ruku 'dan sujud.

Ada juga yang telah mencadangkan bahawa dalam 4: 101 Allah memberikan kepada kita konsesi untuk memendekkan Salat kami di masa perang atau bahaya, hasilnya mereka mendakwa bahawa Salat mesti terdiri daripada sekurang-kurangnya 2 rakaat kerana ia tidak mungkin untuk memendekkan satu rakaat!
Sekali lagi, kesilapan dalam tafsiran mereka adalah kerana mereka memilih titik permulaan (bilangan rakaat) yang tidak merupakan satu konsep al-Quran, dengan itu keputusan mereka juga un-Quran.
Memendekkan Salat adalah berkaitan dengan masa keseluruhan yang diberikan kepada solat dan tidak kepada bilangan unit (rakaat) dipatuhi. Bagaimana ia boleh berkaitan dengan bilangan unit (rakaat) apabila keseluruhan konsep rakaat bukan al-Quran?
Adakah ini bermakna bahawa jika kita biasanya menghabiskan 10 atau 15 minit dalam Salat kami, pada masa-masa perang ini boleh dipendekkan kepada hanya beberapa minit. Dalam semua kes, solat tetap akan terdiri daripada berdiri, ruku 'kemudian sujud.

Selain itu, kami diberi keterangan Al-Quran dalam 4: 102 bahawa sujud menandakan berakhirnya solat. Perkataan dalam 4: 102 yang bercakap kepada nabi (atau kepada mana-mana pemimpin Salat pada waktu perang) berkata:

"Dan jika kamu berada di antara mereka dan anda membawa solat mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri dengan anda dan biarkan mereka berpegang kepada senjata mereka. Kemudian apabila mereka telah sujud biarkan mereka diletakkan di belakang anda dan biarlah kumpulan lain, yang belum memerhatikan Salat, memerhatikan Salat dengan anda semasa kekal berhati-hati dan semasa memegang senjata mereka. "4: 102

Perkataan "apabila mereka telah sujud" adalah sangat jelas dan mereka menunjukkan bahawa sebaik sahaja mana-mana kumpulan telah sujud, ini akan menandakan akhir Salat mereka. Ambil perhatian bahawa Tuhan tidak pernah berkata bahawa mereka harus sujud beberapa kali, tidak juga Tuhan mengatakan bahawa mereka harus berdiri dan mengulangi kitaran. Bukti jelas al-Quran bahawa Salat selesai selepas sujud yang pertama.


Apakah Salat Jumaat yang berjemaah Salat? Adakah ia satu Salat tambahan?


Bilakah ia dipatuhi?

[62: 9] Wahai orang yang beriman, apabila seruan untuk solat diumumkan pada hari Jumaat, anda hendaklah bersegera untuk peringatan Allah dan menggugurkan semua perniagaan. Ini adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.
[62:10] Apabila Salat selesai, anda akan tersebar di bumi, kemudian ia memohon belas kasihan Allah dan sentiasa mengingat Allah supaya kamu berjaya.

Menganalisis input Al-Quran dan memberikan jawapan kepada soalan di atas adalah perlu untuk berpecah balasan kepada tiga bahagian:

Pertama:
Apakah Salat Jumaat berjemaah?

Allah selalu memberikan kita kata kunci dalam ayat-ayat bilamana perlu untuk mengesahkan makna tertentu. Ini adalah kes mengenai Salat disebutkan dalam 62: 9.
Tujuan kajian ini adalah untuk membentangkan kepada pembaca tiga perkataan utama dalam 62: 9-10 yang menjawab soalan-soalan di atas.

Selain hakikat bahawa perkataan Jummah bermakna jemaah, kita mencari perkataan kunci pertama yang mengesahkan bahawa solat di 62: 9 adalah berjemaah Salat. Perkataan ini "intashiru" di 62:10. Ini kata-kata bermakna "kamu akan tersebar":

[62:10] Apabila Salat selesai, anda akan tersebar di bumi, kemudian ia memohon belas kasihan Allah dan sentiasa mengingat Allah supaya kamu berjaya.

Perkataan "tersebar" membayangkan bahawa terdapat jemaah atau sekumpulan orang maka mereka bersurai atau tersebar. Seseorang itu sendiri tidak boleh tersebar.

Kedua:
Apakah Salat di 62: 9 yang Salat tambahan, atau salah satu daripada tiga Quran Salat?

Sekali lagi, kata kunci dalam 62: 9 menunjukkan kepada kita bagaimana tepat dan teliti firman Allah dan bagaimana mereka sentiasa menunjukkan makna yang sangat khusus.
Untuk menunjukkan kata-kata kunci yang berkaitan dengan isu ini, marilah kita mula-mula melihat dua cara untuk Pengungkapan kata-kata kunci:

1-
[62: 9] Wahai orang yang beriman, apabila panggilan untuk Jumaat Salat diumumkan, anda hendaklah bersegera untuk peringatan Allah dan menggugurkan semua perniagaan. Ini adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

2-
[62: 9] Wahai orang yang beriman, apabila seruan untuk solat diumumkan pada hari Jumaat, anda hendaklah bersegera untuk peringatan Allah dan menggugurkan semua perniagaan. Ini adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

Kata-kata yang dipilih oleh Allah adalah orang-orang kedua (ditunjukkan dalam hijau). Pembaca akan dapati bahawa perkataan dalam penyusunan kata-kata yang pertama (yang ditunjukkan dalam merah) menunjukkan bahawa terdapat Salat dikenali sebagai "Jumaat Salat" yang bebas daripada tiga Salat telah dibenarkan dalam al-Quran (Fajr - Wusta - Isyak).

Walau bagaimanapun, kita perhatikan bahawa Allah sangat berhati-hati untuk menggunakan kata-kata (solat pada hari Jumaat) yang bertentangan dengan (Jumaat Salat). Ini perubahan dalam penyusunan kata-kata tidak mungkin kelihatan penting, tetapi sebenarnya ia adalah. Sebagai worded oleh Allah, solat diperkatakan dalam 62: 9 adalah salah satu daripada Salat telah diberi kuasa dan hari yang disebutkan adalah hari Jumaat, iaitu ia adalah salah satu daripada tiga Salat yang diperhatikan setiap hari, dan tertakluk di sini adalah hari Jumaat(Waktu berkumpul).

Ketiga:
Mana satu daripada tiga Salat adalah berjemaah solat dalam 62: 9?

Kata kunci lagi mengesahkan bahawa solat yang disebut dalam 62: 9 adalah Wusta Salat dan tidak Fajr atau Isyak.

1- Perkataan "menggugurkan semua perniagaan" menghapuskan Fajr Salat kerana tidak ada yang mungkin menjatuhkan kerja di bermulanya Fajr Salat.

2- Kata-kata "kamu akan tersebar di bumi, kemudian ia memohon belas kasihan Tuhan" menghapuskan Isha Salat kerana kata-kata ini menjemput orang ramai untuk kembali bekerja kerana mencari nikmat Allah. Sekali lagi dan sebagai peraturan, ini tidak berlaku selepas Isyak Salat.

----------------------------



Kesimpulannya, Salat diperkatakan dalam 62: 9 adalah Wusta Salat berjemaah yang diperhatikan pada hari Jumaat.

Tiada ulasan: