Syiah (شيعة Syi'aṯ) ialah mazhab kedua
terbesar dalam Islam selain
daripada Sunni. Muslim Syi'ah mengikuti Islam berbeza dengan
apa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad dan Ahlul Bait-nya
kerana menolak hadis yang berlawanan dengan kepercayaan mereka.[1] Syi'ah
menolak kepemimpinan dari tiga Khalifah Sunni pertama malah
sebahagian mereka menghina para Khulafa'Ar-Rasyidin yang merupakan sahabat
Rasulullah S.A.W ini [2]seperti jugaSunni menolak Imam
Syi'ah. Bentuk tunggal dari Syi'ah adalah Shī`ī (Bahasa Arab: شيعي.) menunjuk kepada pengikut dari Ahlul Bait dan Imam Ali.
Tetapi Ali bin Abi Talib dan para Ahlul Bait sendiri
telah menolak kepercayaan Syi'ah dan menyatakan mereka sebagai kafir.[perlu rujukan] Kebanyakan
Sunni Islam mengatakan bahawa Mahzab Syiah merupakan satu kefahaman yang
bercanggah dengan ajaran Islam kerana fahaman ini mendakwa bahawa Ali iaitu
sepupu Rasulullah sepatutnya menjadi khalifah selepas kewafatan Baginda, dan
bukannya Abu Bakar.[3][4]
Sejarah Syiah
Terdapat dua pendapat jelas tentang
terhasilnya aliran Syiah.[5] Pendapat
pertama mengatakan ketika berlakunya Perang Siffin di
antara Ali RA dan Muawiyah RA. Pandangan ini secara tidak langsung mengatakan
bahawa pengikut Ali RA beraliran Syiah manakala pengikut Muawiyah pula Sunnah
wal Jamaah. Namun demikian ia bukanlah begitu. Ijtihad yang dinyatakan oleh
Muawiyah didapati tidak benar dan pendapat Ahli Sunnah jelas lebih cenderung
kepada Ali RA.
Pendapat kedua pula mengatakan
kemunculan Syiah setelah kematian Husain bin Ali RA.[5] Ketika
beliau keluar daripada pemerintahan Yazid bin Muawiyah atas panggilan penduduk Iraq yang akan
menyokongnya di sana nanti. Namun, mereka mengkhianati beliau dan menyebabkan
beliauterbunuh di Karbala.
Akibat daripada pembunuhan itu, muncul
sekolompok muslim menuntut agar pembunuhan tersebut dituntut bela. Ada pula
sekolompok yang lain menghukum kelompok ini kafir kerana sudah terkeluar dari
pemerintahan Bani Umayyah. Lalu berlakulah pergaduhan dan menyebabkan beberapa
orang daripada kalangan penyokong Husain terbunuh dan mereka digelar sebagai
Syiah.
Ini secara tidak langsung menjelaskan
hubungan kuat antara Syiah dan Husain RA berbanding Ali RA sendiri. Ini jelas
apabila para pengikut Syiah menyambut 10 Muharram sebagai
mengingati hari kematian Husain disambut dan tidak pula hari kematian Ali.
Akibat
dari peristiwa itu, wujud golongan yang menentang pemerintahan Umayyah dari
segi politik sahaja, sedangkan akidah, dan mazhab fiqh mereka masih tidak
bertentangan dengan Ahli Sunnah. Mereka adalah pemimpin awal Syiah yang masih
bermazhab Sunni.
Aliran
Aliran Syiah Islam berpecah kepada
cabang-cabang kecil. Tiga cabang yang utama pada masa kini mempunyai bilangan
pengikut yang besar. Yang paling terkenal dan terbesar ialah golongan Syiah Imam Dua Belas atau Imamiyyah/Ja'fariyyah (اثنا عشرية
iṯnāʿašariyya) yang merangkumi 90% penduduk di Iran dan sebahagian
besar penduduk Iraq.
Golongan Syiah yang kecil lain termasuklah al-Kaisaniyyah, al-Zaidiyah, Imamiyyah, al-Ghulat, Ismailiyah,
dan Syiah Imam Bertujuh. Alawiyyah dan Duruzi juga
menganggap diri mereka Syiah meskipun mereka tidak sentiasa diiktiraf oleh
Syiah lain. Tarikat-tarikat Sufi beraliran Syiah termasuklah Tarikat Alevi,
Bektashi Hamadani dan Fatimiyyah. Dua puluh peratus dari penduduk Turki
mengikut Tarikat Alevi sementara Lubnan dan Syria pula mempunyai bilangan besar
golongan Duruzi dan Alawi.
Aliran Syiah mempercayai bahawa Nabi
telah mewasiatkan Keturunannya menjadi pemimpin umat Islam dan hendaklah
bersatu di bawah Imam.
Pergerakkan Hizbullah di Lubnan adalah
dari golongan Syiah Imam Dua Belas.Di Malaysia, aliran ini tidak dibenarkan
melakukan ritual harian dan ditolak fahaman mereka oleh Majlis Fatwa Malaysia.[7] Golongan
Syiah telah melakukan beberapa dialog dengan pihak Ahlul Sunnah di seluruh
dunia termasuk Malaysia namun tiada sebarang pindaan undang-undang yang
dilakukan bagi menghalalkan pergerakkan atau penyebaran fahaman mereka.[perlu rujukan]
Mengikut pandangan Syiah
Pengertian Syiah mengikut pandangan
syiah sendiri adalah seperti berikut:
Perkataan Syiah (mufrad) disebut
sebanyak empat kali dalam al-Qur'an dan
ia memberi erti golongan atau kumpulan;pertama dalam Surah as-Saffat: 83-84,
firman Tuhan yang bermaksud,"Dan sesungguhnya Ibrahim benar-benar termasuk
Syiahnya (golongannya), ingatlah ketika ia datang kepada Tuhannya dengan hati
yang suci".
Kedua,dalam Surah Maryam: 69, firman
Tuhan yang bermaksud,"Kemudian pasti Kami tarik dari tiap-tiap golongan
(Syiatihi) siapa antara mereka yang sangat derhaka kepada Tuhan yang Maha
Pemurah".
Ketiga dan keempat adalah Surah
al-Qasas: 15, firman Tuhan yang bermaksud,"Dan Musa masuk ke kota
(Memphis) ketika penduduknya sedang lengah, maka didapatinya dalam kota itu dua
orang lelaki yang berkelahi; yang seorang dari golonganya (Syiatihi) (Bani
Israil) dan seorang (lagi) dari musuhnya (Syiatihi) meminta pertolongan kepadanya
untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya".
Sementara itu, ada perkataan Syiah dalam
Hadith Nabi S.A.W lebih dari tiga kali, antaranya disebut oleh Imam as-Suyuti
dalam tafsirnya Durr al-Manthur, Beirut, Jilid 6, hal.379 - Surah al-Bayyinah,
Nabi S.A.W bersabda:"Wahai Ali, engkau dan Syiah engkau (golongan engkau)
di Hari Kiamat nanti keadaannya dalam redha dan diredhai", dan sabdanya
lagi:"Ini (Ali) dan Syiahnya (golongannya) (bagi) mereka itulah yang
mendapat kemenangan di Hari Kiamat nanti".
Dengan ini kita dapati bahawa perkataan
Syiah itu telah disebutkan dalam al-Qur'an dan Hadith Nabi S.A.W.
Yang dimaksudkan oleh oleh al-Quran dan
hadith itu bukanlah kata khusus kepada puak Syiah ini, melainkan kata umum
kepada pengikut kepada sesuatu golongan pengikut, yakni golongan Ibrahim a.s,
golongan yang derhaka, golongan Musa a.s. Bahkan Rasulullah sendiri pernah
bersabda mafhumnya: golongan kamu Ali akan terbahagi tiga. orang yang terlampau
memuja mu, orang yang terlampau membenci mu dan orang yang cinta kepadamu
kerana Allah. Golongan pertama dan kadua itu masuk neraka. Golongan ketiga itu
masuk syurga. Terbukti golongan pertama dan kedua itu puak Syaih dan Khawarij.
Ijtihad kebanyakkan para ulama Sunni sebagai Syiah yang menyeleweng ialah
golongan Syiah daripada Imamiyyah/Ja'fariyyah dan Zaidiyyah, yang diringkaskan sebagai Ghulat kerana mendewakan Ali. Imam
al-Ghazali dalam bukunya Mustazhiri menentang keras Syiah kerana ia mengandungi
pengajaran Batiniah. Imam Ja'far as-Sadiq AS, generasi kelima keturunan Ali bin
Abi Talib dan Fatimah Zahrah r.a, pula menyatakan Syiah tidak boleh dikahwini
dan diadakan sebarang urusan keagamaan kerana aqidah mereka bertentangan dengan
al-Qur'an dan Hadith. Golongan Syiah Imamiyyah mengganggap Ja'far as-Sadiq AS
sebagai imam keenam umat Islam. Walaupun beliau tidak mengakuinya dan tidak
menerima baiah mereka itu.
Aqidah
5 perkara menjadi Rukun Kepercayaan atau Usūl al-Dīn bagi golongan Mazhab Syiah:
1. Tauhid -
Bahawa Allah s.w.t. itu Satu
2. Adalah -
Bahwaa Allah s.w.t. itu Maha Adil
3. Qiyamah -
Bahawa Allah s.w.t. akan membangkitkan manusia untuk pengadilan di Hari Kiamat
4. Nubuwwah -
Bahawa Nabi dan Rasul yang ma'asum dilantik oleh Allah untuk mengajar
dan membimbing manusia. Muhammad s.a.w. merupakan Nabi dan Rasul terakhir.
5. Imamah - Bahawa Allah melantik orang-orang
tertentu sebagai pemimpin umat manusia, yakni sebagai Imam. Umat manusia
sentiasa ada seorang Imam dan hanya seorang Imam sahaja boleh wujud pada bila-bila
masa. Sesetengah Rasul adalah Imam. Contohnya Nabi Ibrahim a.s. yang merupakan
Nabi, Rasul dan Imam. Tidak semua imam adalah Nabi atau Rasul pula. Contohnya
Imam Ali, yang bukannya seorang Rasul mahupun Nabi tetapi Imam.
Percanggahan dengan Sunni
Puak Sunni kumpulan orang Islam yang
memang berpegang pada sunnah Rasul walaupun mazhab ini diasaskan secara lengkap
setelah 200 tahun wafatnya Rasullah.
kajian dan penyelidikan yang natural
sedakan syeikh al-Azhar, Syaikh Mahmud Syaltut. Dia telah mengeluarkan fatwanya
yang disiarkan pada tahun 1959M, di majalah Risalatu al-Islam yang diterbitkan
oleh Darul al-Taqrib baina al-Madhahib al-Islamiyyah atau Lembaga Pendekatan
antara Mazhab-mazhab dalam Islam, yang berpusat di Kaherah, Mesir, nombor 3
tahun 11 halaman 227 sebagai berikut:
1. "Agama Islam
tidak mewajibkan suatu mazhab tertentu atas siapapun di antara pengikutnya.
Setiap muslim berhak sepenuhnya untuk mengikuti salah satu mazhab yang mana jua
yang telah sampai kepadanya dengan cara yang benar dan menyakinkan. Dan
hukum-hukum yang berlaku di dalamnya telah dicatat dengan teliti dan sempurna
dalam kitab-kitab mazhab yang bersangkutan, yang memang dikhususkan untuknya.
Begitu pula, setiap orang yang telah mengikuti salah satu di antara
mazhab-mazhab itu, diperbolehkan pula untuk berpindah ke mazhab yang lain -
yang manapun juga - dan dia tidak berdosa sedikitpun dalam perbuatannya
itu....."
Kemudian dia berkata
lagi:"Sesungguhnya mazhab Ja'fariyyah yang dikenali dengan sebutan mazhab
Syi'ah Imamiyyah Ithna Asy'ariyah adalah satu mazhab yang setiap orang boleh
beribadah dengan berpegang kepada aturan-aturannya seperti juga mazhab-mazhab
yang lain...." "Kaum Muslimin sayugia mengerti tentang hal ini, dan
berusaha melepaskan diri dari kongkongan 'Asabiyyah (fanatik) dalam membela
sesuatu mazhab tertentu tanpa berasaskan kebenaran...."
1. Dalil-dalil yang kuat
dan hujah-hujah yang kukuh dan terang seperti matahari di waktu siang tanpa
dilindungi awan, telah menyakinkan bahawa mazhab Ahlu l-Bait AS adalah mazhab
yang benar yang telah diambil oleh Syi'ah daripada para imam Ahlu l-Bait AS dan
daripada datuk mereka Rasulullah S.A.W daripada Jibrail AS daripada Allah SWT.
Mereka tidak akan menukarkannya dengan yang lain sehingga mereka berjumpa
dengan Allah SWT.
2. Wahyu telah diturunkan
di rumah mereka dan Ahlul l-Bait (isi rumah) lebih mengetahui dengan apa yang
ada dalam rumah daripada orang lain. Lantaran itu orang yang berfikiran waras
tidak akan meninggalkan dalil-dalil dari Ahlu l-Bait AS dengan mengambil
dalil-dalil dari orang-orang asing (di luar rumah).
3. Banyak ayat-ayat
al-Qur'an yang menolak dakwaan syiah ini akan menerangkannya kepada kalian
nanti.
4. Banyak hadith-hadith
yang sahih daripada Nabi S.A.W yang menunjukkan kebenaran Ahlu l-Bait AS di
dalam buku-buku Ahlus Sunnah dan Syi'ah. Sila lihat buku Syi'ah Wa Hujjahtu-hum
al-Tasyayyu' (Syi'ah dan hujah mereka tentang Tasyayyu') dan juga buku
al-Muruja'at (Dialog Sunnah - Syi'ah) khususnya dialog keempat. Ia akan
memuaskan hati anda jika anda orang yang insaf. Jika tidak, keuzuran anda
adalah disebabkan kejahilan anda sendiri.
Percanggahan Syiah daripada Sunni
Mengikut Pandangan Mazhab Sunni,
perkara-perkara yang diamalkan oleh Mazhab Syiah yang bertentangan dengan
mereka;
·
Khalifah diwasiatkan secara nas
·
Imam adalah maksum berdasarkan firman Allah
·
Saidina Ali adalah Pemimpin umat Islam setelah wafat Rasulullah
·
Mencela para sahabat nabi dan ummahatul mukminin[perlu rujukan]
·
Menghalalkan nikah Muta'h yang diharamkan oleh Islam Sunni
·
Menolak beberapa Ijmak ulama yang tidak bertanggungjawab
·
Menolak Qias
·
Menerima hadith yang diriwayatkan sebahagian Ahli Sunnah Wal-Jamaah
walaupun mengatakan para sahabat yang merawikan hadis itu kafir[perlu rujukan]
·
Mengharuskan Jamak sembahyang dalam semua keadaan
Isu-isu Sunni dan Syiah
Mengikut pandangan Syiah, bahawa;
·
Khalifah/Imamah adalah berdasarkan nas al-Quran dan hadith Nabi S.A.W.
·
Menerima sahabat yang baik dan menolak perlakuan sahabat yang bertentangan
dengan al-Quran dan hadith Nabi S.A.W.
·
Sumber perundangan Islam adalah al-Quran, Hadith dan Aqal, qias ditolak
sebagaimana hukum wanita yang berada dalam keadaan haidh diharamkan melakukan
solat tetapi tidak qadha solatnya tidak boleh diqiaskan dalam hukum puasa
dimana wajib qadha puasanya yang tertinggal ketika haidh. Dalam al-Quran Iblis
laknatullah alaihi melakukan qias asal kejadian adam dari tanah manakala Iblis
dari api (mengikut Iblis) sepatutnya dia lebih mulia dari Adam tetapi mengapa
Allah SWT memerintahkan Iblis sujud kepada Adam. Dalam hal ini qias bukan
kaedah yang benar dan tepat menentukan hukum.
·
Nikah Mut'ah adalah halal mengikut nas al-Qur'an dan Hadith Nabi S.A.W dan
diamalkan pada zaman Nabi S.A.W dan zaman khalifah Abu Bakar- sepertimana
pengakuan sahabat Jabir bin Abdullah dalam riwayat Sohih Muslim, " Kami
para sahabat di zaman Nabi SAW dan di zaman Abu Bakar melakukan muta ah dengan
segenggam korma dan tepung sebagai maharnya, kemudian Umar mengharamkannya
kerana kes Amr bin khuraits."
·
Menerima hadith yang sesuai dengan Kitabullah dan menolak riwayat yang
bertentangan dengan Kitabullah kerana tidak mungkin hadith Nabi S.A.W
bertentangan dengan Kitabullah.
·
Solat jamak harus dalam semua keadaan berdasarkan riwayat contohnya dalam
Sahih Muslim daripada Ibn Abbas dalam bab solat jamak. Rasulullah S.A.W
menjamak antara Zuhur dan Asr serta antara Maghrib dan Isya tanpa ada sebab,
sama ada takut, uzur (sakit) atau berpergian (musafir).
Penyatuan Syiah dan Sunni
Penyatuan antara Syiah dan Sunni pernah
cuba dilakukakan oleh beberapa ulama terdahulu seperti Syeikh Musa Jarullah,
ulama sunnah di Rusia, dan Syeikh Mustafa As-Sibaie.[8] Semuanya
gagal apabila gesaan supaya pengikut syiah menerima akidah sunni tidak diterima
oleh pengkkut syiah. Syeikh Yusuf
al-Qaradawi pula mengatakan bahawa penyatuan yang cuba
dilakukan oleh golongan Syiah hanyalah bertujuan mengajak golongan Sunni
menyertai pegangan Syiah, yang sama sekali bercanggah dengan pegangan Sunni
sendiri.
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia yang bersidang pada 5 May 1996 telah membincangkan Syiah Di
Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Bersetuju supaya keputusan Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa yang telah diadakan pada 24 dan 25 September 1984 [Kertas
Bil. 2/8/84, Perkara 4.2. (2)] mengenai aliran Syiah yang menetapkan seperti
berikut :” Setelah berbincang dan menimbang kertas kerja ini Jawatankuasa telah
mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al – Zaidiyah dan
Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.” Dimansuhkan.
Menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia
hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal
Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
Menyokong dan menerima cadangan pindaan
Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri – Negeri bagi memperuntukkan
dengan nyata bahawa agama bagi Persekutuan dan Negeri – Negeri hendaklah agama
Islam berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan
Akhlak.
Memperuntukkan pindaan kepada semua
Undang – Undang Negeri dan Hukum Syarak bagi menyelaraskan takrif hukum Syarak
atas Undang- Undang Islam seperti berikut :” Hukum Syarak atau Undang – Undang
Islam ertinya Undang – Undang Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal
Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlaq. ”
Memperakukan bahawa ajaran Islam yang
lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan Hukum
Syarak dan Undang – Undang Islam dan demikian penyebaran apa –apa ajaran yang
lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dilarang.
Menetapkan bahawa semua umat Islam di
negara ini adalah tertakluk kepada undang – undang Islam Hukum Syarak yang
berasaskan pegangan kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah sahaja.
Menetapkan bahawa penerbitan , penyiaran
dan penyebaran apa- apa buku, risalah , filem , video dan lain – lain berhubung
dengan ajaran Islam yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah
adalah diharamkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan