ALLAH S.W.T
Berfirman :
“Wahai
orang-orang yang percaya, dituliskan bagi kamu BERPUASA sebagaimana dituliskan
bagi orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertakwa. Pada hari-hari yang terhitung; dan jika
sesiapa antara kamu sakit, atau jika dia dalam perjalanan, maka sebilangan
daripada hari-hari lain; dan bagi orang-orang yang tidak boleh, ditebus dengan
memberi makan seorang miskin, tetapi lebih baik baginya, yang buat kebaikan
dengan sukarela, bahawa kamu berpuasa adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu
tahu. Bulan Ramadan yang padanya
al-Qur'an diturunkan untuk menjadi satu petunjuk bagi manusia, dan sebagai
bukti-bukti yang jelas daripada Petunjuk itu, dan Pembeza. Maka hendaklah
orang-orang antara kamu yang menyaksikan (hadir) pada bulan itu, berpuasa; dan
sesiapa yang sakit, atau dalam perjalanan, maka sebilangan daripada hari-hari
yang lain. Allah hendakkan kemudahan bagi kamu, dan tidak hendak kesukaran bagi
kamu; dan agar kamu cukupkan bilangan, dan agungkan Allah, bahawa Dia beri
petunjuk kepada kamu supaya kamu berterima kasih. Dan apabila hamba-hamba-Ku tanya kamu
mengenai Aku, Aku lebih dekat untuk sahut seruan orang yang menyeru apabila dia
seru kepada-Ku; maka hendaklah mereka sahut Aku, dan hendaklah mereka percayai
Aku supaya mereka menjadi benar. Dihalalkan
bagi kamu, pada malam puasa, bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah
pakaian bagi kamu, dan kamu, pakaian bagi mereka. Allah tahu bahawa kamu
khianati diri-diri kamu sendiri, dan terima taubat kamu, dan maafkan kamu. Maka
sekarang campurilah mereka, dan carilah apa yang Allah tuliskan (tetapkan)
untuk kamu. Dan makan dan minumlah, sehingga benang putih menjadi jelas bagi
kamu daripada benang hitam, pada fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sampai
malam, dan jangan campuri mereka sedang kamu bertekun (iktikaf) di masjid. Itu
had-had (hudud) Allah; janganlah keluar daripadanya. Begitulah Allah
menjelaskan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya mereka bertakwa.”
[Q.S. LEMBU /
AL-BAQARAH 2: 183-187]
“… dan lelaki
yang BERPUASA dan perempuan yang
BERPUASA, dan lelaki yang menjaga kemaluan mereka dan perempuan yang menjaga,
dan lelaki yang mengingat Allah dengan banyak dan perempuan yang mengingat -
bagi mereka, Allah sediakan ampunan dan upah yang besar.”
[Q.S. GOLONGAN
BERSEKUTU / AL-AHZAB 33:35]
RASULULLAH
NABI MUHAMMAD S.A.W
Bersabda :
“Bila malam
(al-lail) telah datang dari arah sini (timur) dan siang telah pergi dari arah
sini (barat) dan telah tenggelam matahari (Malam), maka sungguh orang puasa
telah berbuka.”
[ H.R.S : Imam
Bukhari Ra. A. ]
“Barang siapa
mendirikan puasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan kebaikan, maka akan
diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu.”
[ H.R.S : Imam
Bukhari & Imam Muslim Ra. A. ]
“Bila kamu
telah melihat tanggal 1 bulan Ramadan, maka puasalah, dan bila kamu melihat
tanggal 1 Syawal, maka berhari rayalah. Tetapi bila mendung, maka perkirakanlah
(sesuai dengan hari perhitungan).”
Daripada Ibnu
Umar R.A
[ H.R.S : Imam
Bukhari & Imam Muslim Ra. A. ]
MALAM AL-QUR’AN DITURUNKAN
Peristiwa-peristiwa besar yang berkisar di
sekitar Petunjuk Allah, dari Adam hingga ke Nabi terakhir, tentu banyak yang
telah berlaku. Namun tidak semua diceritakan di dalam al-Qur'an, atau tidak
diceritakan dengan panjang lebar. Maka apa yang diceritakan adalah apa yang
manusia harus tahu sahaja.
Peristiwa penurunan al-Qur'an adalah suatu
yang besar juga, yang tidak ditinggalkan sebutannya di dalam al-Kitab. Ia
disebut berulang kali. Justeru ayat-ayatnya didapati agak banyak tetapi
terselit di sana sini di beberapa buah halaman al-Qur'an yang mulia. Lalu
ayat-ayat tersebut disusun di sini mengikut kronologinya.
Ayat pertama dapat dibaca dalam surah
al-Baqarah. Ia mengisahkan al-Qur'an diturun pada bulan Ramadan. Sempena
penurunan itu manusia diwajibkan berpuasa pada bulan berkenaan. Ayat yang
dimaksudkan berbunyi,
"Bulan Ramadan yang padanya al-Qur'an
diturunkan untuk menjadi satu petunjuk bagi manusia, dan sebagai bukti-bukti
yang jelas dari Petunjuk itu, dan Pembeza. Maka hendaklah orang-orang antara
kamu yang menyaksikan (hadir) pada bulan itu, berpuasa;" (2:185)
Al-Qur'an diturunkan pada suatu malam bulan
Ramadan. Pada malam itu hamba-Nya yang dipilih untuk menerima telah
diperjalankan dari sebuah masjid, iaitu Masjidil Haram, ke sebuah masjid
(tempat sujud) lain yang lebih jauh daripada tempat baginda tinggal. Tujuan
baginda diperjalankan ke destinasinya adalah untuk diperlihatkan sebahagian
daripada ayat-ayat Tuhannya. Firman Tuhan,
"Dia disanjung, yang menjalankan
hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram ke masjid yang lebih jauh
di mana sekitarannya Kami berkati, supaya Kami lihatkan kepadanya sebahagian
daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang
Melihat." (17:1)
Seperti itu juga kepada Nabi Musa yang
telah diperjalankan supaya pergi ke gunung untuk menerima kitab Taurat.
Malam tersebut terus disebut di dalam
al-Qur'an. Kali ini ia dipanggil malam yang diberkati. Dan frasa ayat-ayat Kami
yang disebut di dalam ayat di atas diganti dengan kalimat Kitab pula.
Firman-Nya,
"Demi Kitab yang jelas.
Kami turunkannya pada satu malam yang
diberkati; Kami selamanya beri amaran,
Di dalamnya segala urusan yang bijaksana
ditentukan,
Sebagai satu urusan daripada Kami; Kami
selamanya utus,
Sebagai satu pengasihan daripada Pemelihara
kamu; sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Mengetahui," (44:2-6)
Al-Qur'an yang diturunkan pada malam yang
diberkati itu adalah jelas dan mengandungi segala urusan yang bijaksana, yang
sudah ditentukan. Di dalamnya juga terkandung amaran daripada Tuhan.
Kitab tersebut adalah wahyu yang
diwahyukan, yang dibawa oleh dia yang sangat kuat. Dia tegak mengambang di
horizon yang tinggi, kemudian turun mendekati Nabi, lalu wahyukan apa yang dia
wahyukan. Mungkin di situlah tempat masjid yang lebih jauh yang disebut tadi.
Firman-Nya,
"Ini (al-Qur'an) tidak lain hanya satu
wahyu yang diwahyukan,
Yang mengajar dia, yang sangat dalam
kekuatan,
Sangat kuat; dia tegak mengambang,
Di horizon yang tinggi,
Kemudian mendekati dan turun,
Jarak dua ibu panah, atau lebih dekat,
Kemudian mewahyukan hamba-Nya, apa yang dia
wahyukan." (53:4-10)
Dia yang wahyukan Nabi itu adalah bukan
Tuhan. Ayat-ayat bakal dipetik di sini akan jelaskannya.
Berhenti sejenak untuk mengisahkan
pertemuan Nabi dengannya buat kali kedua. Ceritanya begini (sambungan petikan
di atas):
"Sesungguhnya dia telah melihatnya
sekali lagi,
Di sisi pohon bidara berbatasan (sidratil
muntaha),
Di sisinya taman (jannah) untuk menginap,
Ketika sesuatu yang menutupi, menutupi
pohon bidara,
Penglihatannya tidak menyimpang, dan tidak
juga melampaui batas.
Sesungguhnya dia telah melihat satu
daripada ayat-ayat Pemeliharanya yang paling besar." (53:13-18)
Mungkin yang dilihatnya sebagai satu
daripada tanda-tanda Tuhan yang paling besar ialah kitab original al-Qur'an
berupa papan (seperti disket atau disk?) yang dijaga. Firman mengenainya
berbunyi,
"Tidak, tetapi ia sebuah al-Qur'an
yang cemerlang,
Pada papan yang dijaga." (85:21-22)
Atau, baginda melihat malaikat yang membawa
turun al-Qur'an yang indah.
Kembali kepada perbincangan mengenai tajuk.
Wahyu yang disampaikan berupa ucapan. Lantas, diandaikan iaitu Nabi telah
menulis untuk menyalinnya. Ini padan dengan sebuah ayat mengandungi dakwaan
orang-orang di sekeliling baginda bahawa Kitab yang dibawanya telah diimlakkan
kepadanya, berbunyi "Mereka berkata, 'Dongeng orang-orang dahulu kala, yang
dia tulis, yang diimlakkan kepadanya pada waktu awal pagi dan petang."
(25:5)
Wahyu yang diucapkan itu adalah ucapan
Rasul yang mulia. Dia mempunyai kekuatan (disebut lagi) dan berkedudukan kukuh
di sisi Allah, selain ditaati dan dipercayai. Firman-Nya,
"Sesungguhnya ia adalah ucapan Rasul
yang mulia,
Mempunyai kekuatan, dengan Yang mempunyai
Arasy kukuh,
Ditaati, dan lagi, dipercayai.
Teman kamu bukanlah orang yang dirasuk.
Sesungguhnya dia melihatnya di horizon yang
terang.
Dia tidaklah lokek dengan yang ghaib."
(81:19-24)
Nabi telah melihat Rasul tersebut di
horizon (disebut lagi) yang terang. Rasul menurut al-Qur'an adalah juga
daripada golongan malaikat, bukan manusia sahaja.
Dalam ayat yang lain, Allah menyatakan
bahawa al-Qur'an dibawa turun oleh Roh Amin - "Sesungguhnya ia adalah satu
penurunan Pemelihara semua alam, Dibawa turun oleh Roh Amin (Roh yang
dipercayai)," (26:192-193).
Sementara di awal al-Qur'an, nama Jibril
disebut sebagai yang turunkan al-Qur'an ke dalam hati Nabi terutamanya -
".... Jibril, maka dialah yang turunkannya ke dalam hati kamu, dengan izin
Allah, mengesahkan apa yang sebelumnya, dan petunjuk, dan berita gembira bagi
orang-orang mukmin." (2:97)
Oleh itu, mungkin tidak salah menyimpulkan
bahawa dia yang sangat kuat, Rasul yang mulia dan Roh Amin adalah sebenarnya
malaikat Jibril.
Sebutan mengenai malam al-Qur'an diturunkan
diakhiri dengan ayat-ayat berikut:
"Sesungguhnya, Kami turunkannya
(al-Qur'an) pada malam yang berkuasa.
Dan tahukah kamu apakah ia malam yang
berkuasa?
Malam yang berkuasa adalah lebih baik
daripada seribu bulan,
Padanya malaikat-malaikat dan Roh turun,
dengan izin Pemelihara mereka, dengan segala perintah,
Sejahteralah ia, hingga terbit fajar."
(97:1-5)
Malam al-Qur'an diturunkan adalah malam
yang berkuasa, dan diberkati seperti yang telah dinyatakan. Pada malam itu
malaikat-malaikat dan Roh turun dengan segala perintah Tuhan.
Perkataan Roh di dalam al-Qur'an membawa
beberapa erti. Satu daripadanya ialah ayat-ayat Tuhan atau al-Qur'an seperti
yang dijelaskan dalam ayat berbunyi "Begitulah Kami wahyukan kamu Roh
daripada perintah Kami. Kamu tidak tahu apakah al-Kitab itu, dan tidak juga
keimanan; tetapi Kami membuatnya satu cahaya, yang dengannya Kami beri petunjuk
kepada siapa yang Kami hendaki daripada hamba-hamba Kami. Dan kamu,
sesungguhnya kamu beri petunjuk pada jalan lurus," (42:52)
Lantaran itu, frasa daripada ayat-ayat
97:1-5 di atas yang berbunyi "malaikat-malaikat dan Roh turun ..... dengan
segala perintah," boleh diertikan kepada malaikat-malaikat dan ayat-ayat
al-Qur'an turun ..... dengan segala perintah.
Suatu malam pada bulan Ramadan, lebih 1400
tahun yang lalu, ditentukan Allah jadi diberkati, berkuasa dan amat baik, lebih
baik daripada seribu bulan. Kerana ayat-ayat-Nya, atau al-Qur'an, diturunkan.
Malam itu penuh kesejahteraan. Namun, kesejahteraannya berakhir apabila terbit
waktu fajar pada hari itu. Akan tetapi, al-Qur'an atau Roh yang ditinggalkan
terus jadi cahaya bagi hamba-hamba Allah yang dihendaki-Nya dapat petunjuk ke
jalan lurus, sampai Hari Kiamat.
Selamat Berpuasa.
BERIKUT IALAH PERKARA-PERKARA YANG BERLAKU
DALAM BULAN RAMADHAN YANG TIDAK DIAJAR OLEH ALLAH DALAM QUR’AN. TETAPI DIAJAR
DALAM HADIS-HADIS LAHWA YANG BERTENTANGAN DENGAN AL-QUR’AN YANG MULIA.
ZAKAT FITRAH
Oleh W.
Kassim
Hadis mengatakan, setiap orang Muslim, samaada
yang merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan, mesti bayar zakat fitrah
sebanyak satu sa' = 3 kilogram gandum atau kismis atau susu masam kering atau
kurma atau barli.
Abu Sa'id al-Khudri
AL-MUWATTA
17.28.54
We used to pay the zakat al-fitr with a sa' of
wheat, or a sa' of barley, or a sa' of dates, or a sa' of dried sour milk, or a
sa of raisins, using the sa' of the Prophet, may Allah bless him and grant him
peace.
AL-MUWATTA
17.28.53
The Messenger of Allah, may Allah bless him and
grant him peace, made the zakat of breaking the fast at the end of Ramadan
obligatory on every Muslim, whether freeman or slave, male or female, and
stipulated it as a sa' of dates or a sa of barley.
Abdullah ibn Umar
SAHIH AL-BUKHARI
2.579
Allah's Apostle (peace_be_upon_him) enjoined
the payment of one sa' of dates or one Sa' of barley as Zakat al-Fitr on every
Muslim slave or free, male or female, young or old, and he ordered that it be
paid before the people went out to offer the 'Id prayer.
(One Sa' = 3 Kilograms approx.)
Di Malaysia, ulamak tentukan zakat fitrah ialah
segantang beras atau RM yang senilai dengannya yang perlu dibayar kepada amil
bertauliah. Tauliah itu umumnya diberikan kepada kroni-kroni Jabatan Agama dan
Masjid. Amil berhak ambil 1/8 bahagian daripada jumlah yang dikutipnya sebagai
komisen. Maka bersungguh-sungguhlah amil-amil itu dengan kreativiti
masing-masing untuk mendapatkan kutipan fitrah sebanyak mungkin. Sebab itu,
hari ini kita dapati setiap bulan Ramadan, amil berada dimana sahaja orang
berada samaada di kaki lima, depan shopping complex atau pejabat; mereka persis
seperti Hindu penjual kacang putih ditahun-tahun 60 - 70an dahulu.
Menunaikan zakat fitrah dengan beras dianggap
lebih afdal (lebih pahala) dan hampir kepada sunnah daripada dengan RM. Itu
yang biasa diamalkan tidak berapa lama dahulu. Apabila masyarakat bertambah
maju, mereka menganggap bayaran fitrah dengan beras menyusahkan pembayar dan
amil. Maka amil pun menggunakan kreativiti mereka dengan sediakan segantang
beras yang dibungkus dengan karung kertas. Seseorang yang ingin bayar fitrah
dengan beras, cuma perlu membeli beras itu terlebih dahulu daripada amil
mengikut harga yang ditetapkan dan beras itu kemudiannya diberikan semula
kepada amil sebagai zakat fitrah. Jika seseorang itu ada sepuluh orang ahli
keluarganya, dia akan membeli beras yang sama berulang-berulang sepuluh kali
dan menyerahkannya kembali kepada amil sebagai zakat fitrah. Demikianlah beras sebungkus
itu dijual olok-olok beratus-ratus kali dalam sehari. Pembayar fitrah sangka
amalan mereka afdal, dan dapat pahala lebih dengan cara berolok-olok itu.
Mereka tidak sedar sebenarnya mereka memperolok-olokkan Tuhan.
Amalan membeli beras dari amil untuk bayar
zakat juga sudah tidak popular dizaman sekarang. Namun ia masih terdapat
dikampung-kampung. Hari ini kebanyakan orang cuma pentingkan kemudahan; maka
bayar fitrah dengan wang sahaja jadi pilihan ramai.
Amil itu pula ada berbagai ragam. Ada amil yang
mudah berurus (user friendly): pembayar memberinya wang, dan amil keluarkan
resit, maka selesailah urusan fitrah itu. Ada pula amil yang adakan upacara,
dengan menyuruh pembayar melafazkan istihar bayaran fitrahnya yang diikuti pula
dengan lafaz penerimaan oleh si amil. Setengah amil akan berdoa pula terkumat
kamit setiap kali bayaran fitrah diserahkan ketangannya. Semua ini adalah
rekaan-rekaan yang memang tidak terdapat di dalam hadis berkaitan zakat fitrah.
Bayaran zakat fitrah berdasarkan segantang
makanan bagi setiap orang ahli keluarga adalah tidak adil. Seorang jutawan yang
tiada anak cuma perlu bayar zakat segantang beras untuk dirinya, atau dua
gantang jika dia beristeri. Tetapi seorang buruh atau pegawai rendah, yang
mempunyai sepuluh tanggungan perlu bayar sepuluh gantang beras. Hukum yang
tidak adil ini tidak mungkin datang dari Allah yang maha adil. …. Adilkah jika seorang hamba pun dipaksa
bayar zakat?
Imam Muslim tidak mencatitkan tentang zakat
fitrah di dalam kitab hadis sahihnya. Berarti Muslim sendiri menganggap hadis
zakat fitrah di dalam sahih Bukhari sebagai hadis palsu; sepertimana banyak
lagi hadis Bukhari yang dianggapnya palsu.
Hari ini, badan- badan Zakat yang
telah memungut berjuta RM dari umat islam telah didapati gagal menyampaikan
duit zakat kepada golongan yang sangat memerlukan. Zakat dilakukan dengan
kerelaan hati muslim, dan diberi kepada pihak-pihak tertentu sahaja.
Dan zakat fitrah, yang dibayar oleh umat pada
tiap-tiap bulan Ramadan, adalah satu contoh bagi ajaran zakat yang palsu. Zakat
seperti itu dengan syarat-syaratnya tidak disebut di dalam al-Qur'an,
bermaksud, tidak diajar dalam ajaran agama Allah sebenar. Maka, tiada ajaran
ALLAH tentang ZAKAT FITRAH ini dalam wahyuNya (AL-QUR’AN).
ZAKAT,SEDEKAH DAN NAFKAH BOLEH DIBERI PADA
BILA-BILA MASA MENURUT KEPERLUAN YANG DIGARISKAN OLEH ALLAH DALAM QUR’AN SURAH 9
: 60.
NABI LARANG BERTERAWIH DI MASJID
Oleh W. Kassim
Kita lihat dalam sepanjang bulan Ramadan orang
membanjiri masjid kerana bersolat Tarawih. Marilah kita lihat hadis yang paling
sahih dikalangan orang Ahlusunnah untuk mengetahui samada amalan makin popular
ini adalah sunnah atau perintah dari Nabi.
SAHIH BUKHARI
Jilid: 8
No: 134
Dirawayatkan oleh Zaid bin Thabit
Rasulullah buat sebuah bilik kecil (dengan
tikar yang dibuat dari daun palma). Rasulullah keluar (dari rumahnya) dan
bersolat di dalam bilik kecil itu. Beberapa orang lelaki turut bersolat bersama-sama
beliau. Malam keesokannya mereka datang lagi untuk bersolat, tetapi Rasulullah
tidak keluar. Oleh itu mereka berteriak-teriak dan mengetuk pintu rumah
Rasulullah dengan batu. Rasulullah keluar kepada mereka dalam keadaan marah dan
berkata: "Kamu mahu menggesa (Tarawih itu di dalam masjid) dan aku bimbang
kalau solat (Tarawih) akan jadi wajib keatas kamu. Maka kamu semua lakukan
solat ini dirumahmu, kerana solat yang lebih baik bagi seseorang itu ialah yang
dilakukan dirumahnya, kecuali solat wajib Jumaah."
Mengikut hadis ini, Nabi sendiri tidak suka ke
masjid untuk solat Tarawih. Untuk mengelak dari pergi ke masjid, beliau telah
buat bilik kecil berdindingkan tikar yang diperbuat dari daun palma di luar
rumahnya. Namun demikian, orang yang ternampak beliau bersolat Tarawih telah
mengikut bersama.
Pada malam kedua Nabi tidak keluar dari
rumahnya dan orang berteriak-triak serta mengetuk pintu rumahnya dengan batu.
(Adakah ini caranya mereka menunjukkan kejengkelan mereka kerana Nabi tidak ke
masjid bersolat Tarawih?) Maka Nabi keluar dengan marah lalu perintah mereka
supaya tidak bersolat Tarawih di masjid, tetapi lakukannya di rumah
masing-masing.
Nampaknya orang ASWJ- SUNNI bukan sahaja
kelihatan menentang Qur’an, tetapi mereka juga kelihatan menentang perintah
Nabi yang terdapat di dalam hadis kuat Sahih Bukhari. Malah pada hari ini, hal ini sduah menjadi
satu tradisi dna budaya masyarakat Islam
Sunni di Malaysia.
Hari ini sejarah berualang kembali. Golongan
yang sama, juga jengkel terhadap orang yang tidak turut bersama mereka,
menentang perintah Nabi. Untuk meramaikan dan memeriahkan lagi kumpulan
penentang ini, MOREI diadakan sebagai
tarikan.
OLEH ITU, SOLAT TARAWIH INI WAJIB DIADAKAN DI
RUMAH SENDIRI. DAN DILARANG KERAS OLEH NABI UNTUK DILAKUKAN DI MASJID KECUALI
SOLAT WAJIB (FARDHU) BERJEMAAH (SOLAT FAJAR, SOLAT WUSTA, SOLAT ISYAK DAN SOLAT
PADA HARI JUMAAT)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan