The Alien - Link Select

Isnin, 11 Julai 2011

PEMILIK MUTLAK HARTA ANDA!

Muhasabah

Harta itu milikku?

Cuba lakukan beberapa perkara berikut :

· Lihat duit tunai yang ada dalam dompet. Berapakah jumlah yang ada di dalam dompet itu?
· Lihat buku akaun simpanan bank atau penyata akaun simpanan. Berapakah jumlah yang tertera pada baki akhir di situ?
· Selak pula penyata simpanan amanah saham atau pelaburan dalam unit trust, berapakah jumlahnya kini?
· Lihat rumah yang kita diami kini. Jika rumah itu dibeli atau dibina dengan hasil titik peluh sendiri, berapakah nilai semasanya kini?
· Apa lagi harta yang dimiliki? Tanah, rumah sewa, kedai yang disewakan, barang kemas atau mungkin juga asset syarikat?


Ramai manusia berfikir, duit tunai itu milik kita kerana berada dalam dompet milik kita. Simpanan dalam bank dan pelaburan jangka panjang juga milik kita kerana jelas tertera nama kita pada penyata akaun itu. Begitu juga asset lain seperti rumah, tanah dan sebagainya.

Namun sedarkah kita bahawa kita tidak pernah memiliki apa-apa kerana semua itu milik Allah yang hanya dipinjamkan sementara dan kita hanya pentadbirnya. Buktinya semua harta itu tidak mampu dibawa bersama saat kita meninggalkan dunia ini, apatah lagi untuk dimanfaatkan.

Apa milik Kita? Milik kita hanyalah apa-apa yang kita berikan atau sedekahkan. Jika semalam kita mendermakan RM 1 kepada peminta sedekah, maka RM 1 itulah milik kita. Jika hari ini kita ada menyumbangkan sebuah Al-Quran atau sepasang telekung solat untuk sebuah masjid, maka itulah asset milik kita. Jika kita memberikan nafkah kepada ahli keluarga, maka itulah juga harta milik kita.
Sesuatu harta itu hanya akan menjadi milik kita setelah kita manafaatkannya untuk kebaikan akhirat, bukan sesuatu yang disimpan di dunia.

Jika hari ini dicongak jumlah duit atau harta yang disedekahkan pada jalan Allah, berapakah agaknya jumlahnya?

Tiada ulasan: