The Alien - Link Select

Ahad, 29 Mei 2011

MASUK NERAKA!!!

"Aku bengang betul ngan budak trafik tu. Bingai!" kata Haris, geram.
M menoleh dan merenung sahabatnya itu. "Kenapa, Haris?"
"Ade la tadi seorang budak trafik tu. ade ke patut, disamannya aku sebab parking kat tepi jalan tu. aku tau lah jalan tu line kuning!" Haris mengetap gigi.
"Tenang, Haris. cuba ko cite kat aku apa halnya tu."
"Tadilah, ada budak trafik tu. aku pi bangunan PKNS tu. kan kat tepi jalan tu ada banyak keta parking at situ. aku parking lah kat situ. masa aku nak masuk bengunan , aku toleh semula ke tempat aku letak keta tu. nak pastikanlah ia kat situ kan... tiba-tiba pula datang budak trafik ni, naik motor ngan kawan dia. aku tau diorang sedang bertugas menyaman kereta yang parking kat situ, aku cepat-cepatlah kembali ke kereta, tetapi malangnya, budak tu dah siap bagi surat saman kat cermin keta aku. punya geram aku masa tu.... aku nak parking jap je! bukan lama pun. masa tu aku ada lagi..bukannya dia tak nampak!"
"Dah tu?" kata M, ingin tahu.
"Dah tu, aku pikir aku salah la kan, jadi aku amiklah tiket saman tu. budak dua ekor tu lak pi kereta kat depan aku. samalah, saman juga. aku masa tu geram dan tak puas sikit. aku tunggu sampai diorang habis saman kereta yang berderet tepi jalan tu. tetapi aku terkejut, budak trafik tu berhenti di kereta yang kelima. diorang terus jalan sedangkan ada 7 kereta lagi yang ada di tempat yang sama. Kompom lah tak adil kan?!"
M tidak beri komentarnya, tetapi mengangguk-angguk macam burung belatuk.
"Mau je aku baling ngan batu motor diorang tadi."
"Rileklah bro, sabar." M senyum. "Dah tu apa ko boleh buat?"
"Apa boleh buat, dioarng dah jauh. takkan aku nak kejar. Buang minyak aku je!"
M kembali mengangguk-angguk.
"kalau ko apa ko buat?"
"Kalau aku?"
"Ya, kau akan buat apa, kalau ko kena macam ni?"
"Kalau aku... aku biar je!"
"Biar je?"
"habis tu?"
"Buatlah something... takkan ko nak bayar saman tu lak?"
"Alaa... tak payah, dah budak trafik tu nak MASUK NERAKA! lantaklah dia!"
"Takkan ko nak diamkan je?"
"Budak tu yang pilih tindakan dia macam tu. kalau aku, aku biar je.... dia nak buat jahat... aku lagi JAHAT. takde masanya aku nak betulkan orang macam tu! diri aku sendiri tak betul dan takde masa nak betulkan orang lain. takkan aku nak terhegeh-hegeh, ye tak?!"
"maksud ko?"
"Maksud aku..." M merenung sahabatnya. " buat jahat masuk Neraka, buat baik masuk Syurga. Konsep yang amat mudah, bukan?"
Haris diam dan menanti.
"Dah buat tu buat jahat dengan kerja dia, kerja yang diamanahkan. sepatutnya dia buat kerja tu, saman semua kereta yang ada kat situ. ini tak. pilih kasih! dah satu amanah diarosakkan. satu lagi dia tidak adil pada ko dan pada yang lain. fahamkan?"
"Oooo..." Haris angguk, faham.
"Kalau aku tegur, kang. tak pasal-pasal dia masuk Syurga. betul tak? so, biarlah dia masuk NERAKA!" kata M. dengan senyum kambingnya.

PENGAJARAN : Fikir sebelum bertindak!

Tiada ulasan: