The Alien - Link Select

Selasa, 23 November 2010

AKU BUDAK SULUK


Hari ini, subuh lagi aku dah bangun macam biasa. Boie sudah bangun awal-awal, nak keje... tapi aku liat sikit nak solat pagi ni, rasa lenguh je leher dan bahagian belakang badan,. Mungkin tilam tak selesa sangat kot pada badan aku ni... Aku terlelap seketika, sedar-sedar jam dah 6.00 pagi, aku bergegas bangun dan mandi, Boie pula dah solat subuh dan bersedia untuk aku hantar ke rumah mak, kakak Boie sudah lama tunggu, sebelum sampai simpang perumahan 17, hp bunyi, Boie angkat dan beritahu kakak dia yang kami sudah dah nak sampai ke rumah mak.
Sebaik menghentikan kereta kancil yang aku drive, adik Boie sudah mula buka gate depan, kelihatan kakak dia menunggu hadapan pintu rumah yang disimbahi cahaya lampu dari dalam. Dah salam dan cium2 sikit, aku drive balik umah sewa ku.... nak solat subuh. Aku tak solat lagi hehehe... jam dah menunjukkan 6.22 pagi... sampai rumah aku saterika baju kerja dan lepas tu Solat(sempatlah sunat wudhuk, taubat dan wajib Subuh..serta amalan khas) lepas tu minum pagi sambil layan majalah “AKU BUDAK MINANG” yang aku memang tak jemu-jemu nak baca.... seronok layan cite brader Ujang dan adiknya Aca tu... macam life aku gak masa dulu-dulu... tapi, life aku bukanlah kat Malaysia.(rahsia besar ni) hehehe.. aku lahir di mana???
Sebenarnya aku lahir pada 17 Oktober 1977 di sebuah kampung yang terletak di selatan Mindanao, merupakan wilayah Kerajaan Sulu. Nama pulau inidipanggil Jolo dengan sebutan bunyinya Holo, Sulu. Dan kampung aku dipanggil Sucuban. Sebuah kampung yang terletak menghadap ke lautan Pasifik yang luas... kawasan ini ketika itu memang masih dara lagi(sekarang aku tak taulah dara ke tak, sebab dah 28 tahun aku tak pernah balik sana dah...) Di sini kebanyakkannya adalah saudara mara aku juga(kira majoriti la penghuninya adalah keluarga aku...) kiranya orang pentingla juga datuk aku masa tu... aku jadi cucu kesayangannya yang cukup nakal dan berani. Berbanding kanak-kanak seusia aku yang cukup gentar dan takut menghampiri kem askar(Sundalu) Filipina yang kelihatan menggerunkan kerana senjata-senjata mesingan mereka. Bagi aku semua itu amat menyeronokan, aku tak pernah takut pada mereka. Masa tu, anjing pun aku tak takut... kalau anda nak tau, Sundalu ini suka makan anjing dan ular. Habis ular dan anjing kat kampung aku tu diorang makan... tapi, aku taklah makan walaupun aku paling rapat dengan mereka sebab aku ada kawan di dalam kem askar tu, namanya Jimmy(tak taulah masih hidup ke tak...)
Aku happy dalam tu, dan habiskan hampir 90% life kanak-kanak aku selama sebulan penempatan mereka di kampung aku.( kerana platun mereka ini bergilir2). Seronok memang seronok, aku selalu dapat minuman tin, macam sprite dan sebagainya laa... semuanya diorang bawa dari tempat diorang yang lebih moden berbanding kampung aku tu... bangga la juga pada orang kampung kerana aku pernah menyelamatkan seekor anjing dewasa milik salah seorang sedara aku laa... anjing tu kena tangkap oleh Sundalu ni ... untuk dimakan... aku tak peduli, amik anjing tu dalam kereta kebal diorang dan masa tu hanya aku yang berani masuk dalam kereta kebal diorang tu. Aku gelar kereta kebal diaorang tu “Sikatuuna” – nama ini mungkin lahir dari kata “Siki” yang bermakna Kaki. Manakala Tuuna pula bermaksud lebih dari dua... maknanya Sikatuuna bermaksud kenderaan yang berkaki banyaklah... sebab tayar dia kan banyak dan ada rantai leper yang menyambung ke semua tayar besi tersebut. Kiranya aku adalah juga pengaruh dalam kem tentera tu laa..sebab aku bebas keluar masuk kem tu tanpa siapapun yang larang... hehehehe

Hmmm.. aku nak keje jap.. bersambung....

Tiada ulasan: