The Alien - Link Select

Isnin, 26 November 2007

SAM C1G1 PART 2





SISTEM C1G1 DIAKTIFKAN’

Hisyam memerhatikan skrin visual matanya itu. Perkataan itu berkelip-kelip dengan warna hijau terang. Carta penyukat tenaga dan beberapa portal lain muncul mendadak pada paparan visual matanya. Jam menunjuk ke angka digit 12:00 tengahari. Tarikh pula pada angka 17 Oktober 2015 Masihi. ‘SISTEM STABIL DAN BERSEDIA’. Perkataan kedua itu mengambil tempat, juga dengan warna yang sama.
Hisyam buka mata pelahan-lahan. Badannya terasa cukup segar dan sihat. Hatinya rasa lapang dan tenang. Sebaik sahaja kelopak matanya terbuka luas, dia merenung dan memerhati sekliling dengan teliti. Berkali-kali juga sistem tumpuan pengelihatannya digerak-gerakkan ke serata ceriuk dan objek yang wujud dihadapannya.
Ada seorang lelaki tercongok di hadapannya kemudian diikut pula oleh beberapa orang lain yang berpakaian putih. Dia mengerdipkan matanya berkali-kali.
“Selamat pagi, Hisyam!”
satu suara bergema menendang gegendang telinganya. Dia segera menganalisa suara itu. Dan hasil analisa itu mengatakan bahawa suara itu milik Prof. Ikmal. Dia segera bangun dan menghampiri lelaki itu.
METROPOLIS KUALA LUMPUR

SOLO melangkah tenang. Bumbung bangunan setinggi 30 tingkat itu cukup menyenangkannya bergerak. Dengan sut hitam istimewanya dia kelihatan hampir sama dengan langit gelap di malam yang suram itu. Langsung tidak kelihatan pergerakkannya kecuali bayang-bayangnya yang setia mengekori setiap gerakan tubuh hitamnya. Kadang-kadang kilat memancar sekilas membuatkan tubuhnya wujud dan jelas kelihatan seketika. Cuaca malam itu sedikit mendung dengan awan yang sarat dengan hujan yang bakal turun bila-bila masa sahaja. Angin malam bertiup agak kuat dan membawa bersama aroma kota yang tercemar walaupun sedikit segar.
Seluruh kawasan itu diimbas dengan Google istimewa. Setiap pergerakan yang memancarkan haba tidak terlepas dari fokus visualnya. Setiap ceruk bangunan diimbas dengan teliti dan cermat.

Bon Huat berpegang kemas pada dahan pokok yang sebesar pemeluknya itu. Nalurinya cukup tajam dalam suasana malam yang dingin itu. Di bawahnya kelihatan seorang lelaki yang berpakaian hitam dan memakai alat khas ‘pengelihatan malam’ sedang melutut dan memerhatikan kawasan sekitarnya. Di tangan kanan lelaki itu ada sebilah pisau Rambo yang digenggam kemas tetapi akhirnya pisau itu disarungkan kembali. Lelaki itu kelihatan cukup terlatih dan gerakannya cukup cermat dan teliti. Dia menajamkan pengelihatannya. Dia bukan manusia biasa. Dia mampu melihat dalam kegelapan malam. Mujurlah dulu dia anggota khas komando dalam tentera di negaranya. DNA mereka telah diubahsuai dan ditentukan oleh saintis yang bertugas di jabatan sains dan teknologi ketenteraan di ibu pejabat. Dengan kepakaran saintis-saintis cina itu mereka telah dipilih sebagai sukarelawan bagi menguji keberkesanan sejenis cecair yang kononnya dicampur dengan bahan-bahan asing yang tidak dikenali terhadap manusia.
Dan hasilnya, dua orang daripada sepuluh orang mati dalam ujian itu. Manakala, bakinya berubah dan bertukar menjadi ‘manusia mutasi’. Ada yang mendapati mereka memiliki keistimewaan tertentu selepas disuntik dengan ‘cecair’ tersebut. Ada yang memiliki kekuatan fizikal, ada mampu mendengar bunyi dari jarak jauh, ada yang mampu melompat tinggi, ada mampu mengawal objek dengan mata, ada mampu membunuh dengan percikan ludah dan dirinya sendiri memiliki kemampuan untuk melihat dalam gelap. Kalaulah seekor kucing memiliki kemampuan pengelihatan enam kali ganda berbanding manusia normal maka dia memiliki kemampuan tiga kali ganda seekor kucing yang memiliki kemampuan asal.

PLANET MARIKH

“Salkarin…”
Makhluk yang berkulit unggu kemerah-merahan itu menoleh ke arah suara tersebut. Wajah makhluk Marian itu ditatap seketika sebelum beralih ke tingkap khas dalam ruang yang serba putih itu. Tubuh makhluk itu licin dan tiada sedikitpun bulu atau rambut pada tubuh mereka. Dengan kulit yang keungguan itu mereka kelihatan seolah-olah patung berwarna unggu. Hanya pakaian mereka yag membezakan diri di antara mereka.
“Sakron…” nama itu disebut sambil menarik nafas. “Apa hal?”
“Salkarin… Saikon semakin tidak puas hati dengan cara kita. Dia mahu segala aktiviti kita dan perancangan masa depan itu didedahkan di depan umum. Dia mahu seluruh rakyat Marian tahu rancangan kita.” Makhluk yang dipanggil Sakron itu menerangkan niat dan tujuannya.
Salkarin kembali memandang Sakron. “Saikon memang biadap… tapi aku tak kisah sangat apa yang dia lakukan. Tiada seorang pun kaum kita yang menyokong cita-citanya. Saikon tak perlu kau takuti. Dia cuma seorang sahaja. Dia tidak akan mampu menghalang cita-cita kita. Kau jangan bimbang!”
Sakron mengeluh.
“Apa lagi?”
“Saikon disokong oleh Zaltar dan kumpulan Palsenaida.” Ujar Sakron.
“Zaltar?”
“Zaltar, anak Kaldin.”
“Kaldin? Pegawai Pencegah Jenayah tu?”
“Ya…” jawab Sakron tenang.
Wajahnya kelihatan tenang namun Salkarin tahu Sakron memang risau dengan situasi yang baru mereka hadapi itu.
“Jangan risau, Sakron. Zaltar takkan mampu berbuat apa-apa!”
Pelahan-lahan kesunyian menguasai ruang.
Seketika mereka hanya memandang ke arah luar tingkap bilik itu. Di luar bilik itu kelihatan bangunan-bangunan tinggi pelbagai bentuk. Ribuan cahaya lampu pelbagai warna itu menerangi seluruh ruang bandaraya Moras, yang terbina di bawah tanah tersebut sejak ribuan tahun dahulu itu.
Salkarin memandang wajah Sakron.
Tiba-tiba satu tenaga mendesis di sudut ruang itu. Satu bola cahaya muncul di sudut kiri ruang itu. Cahaya biru memancar keluar dari lapisan bola cahaya itu. Sakron terpaku seketika melihat keindahan bola cahaya itu. Ada corak warna di lapisan itu. Corak yang pelbagai jenis dan rupa. Semuanya bergabung membentuk lapisan yang mengawal cahaya biru tadi. Bola cahaya itu berfungsi sebagai portal pengangkutan ke mana-mana destinasi dalam bandaraya itu. Pengangkutan jenis itu amat popular dan merupakan salah satu jenis pengangkutan yang utama di bandaraya itu.
Dalam beberapa saat sahaja satu lembaga tersembul keluar dari bola cahaya itu.
“Dewis!” Suara Salkarin bergema sebaik sahaja mengenali pendatang itu.
Lembaga itu mengangguk dan senyuman terukir di bibirnya yang sama warna dengan kulitnya itu.
“Maharaja Zadar baru saja tiba dari Zuhal.” Lapor Dewis
“Pason dah sampai?” Tanya Sakron tanpa mengendahkan laporan Dewis itu.
Dewis mengangguk. “Kita ada maklumat terbaru…”
“Maklumat apa?” Tanya Salkarin.
“Ejen Ramus sudah menguasai sebuah kilang yang sesuai untuk tentera Krizod!”
“Hmmm… kalau begitu. Siapkan kapal. Kita bertolak sehari lagi.” Salkarin bersuara tegas, memerintah.
Sakron dan Dewis mengangguk faham.
“Tinggalkan aku di sini!” Sambung Salkarin tanpa mengalihkan pandangannya dari pemandangan bandaraya bawah tanah itu.
Sakron dan Dewis beredar dan hilang dalam bebola pengangkutan itu.
“Bumi…” gumam Salkarin, senyuman sinisnya terukir.
Untuk apa SAM C1G1 dibangunkan kembali? Siapakah SOLO dan apakah yang dilakukannya? Siapa Bon Huat dan mengapakah Aizad memburunya? Siapa pula Salkarin di Planet Marikh dan apakah tujuannya ke atas Bumi? Anda ingin tahu? Tunggu kisah ini di dalam episod SAM C1G1- Serangan Marian!

Tiada ulasan: