The Alien - Link Select

Rabu, 10 Jun 2015

SOLAT MENURUT QUR’AN DAN HADIS YANG SELARI DENGAN QUR'AN - UNTUK MUSLIM YANG BERAGAMA ISLAM???

Kami tidak turunkan al-Qur'an kepada kamu supaya kamu jadi sengsara (20:2).  Seperti yang ALLAH ajar dalam Qur’an, bahawa segala wahyu dan hukum  agama yang diturunkannya kepada Nabi Muhammad SAW adalah dariNya(10.37, 39:1) sendiri  dalam bentuk yang boleh dibaca (96:3) dengan JELAS(15 : 1, 28: 2) lagi menjelaskan, terperinci setiap macam persamaan(17:89).

Dan tugas Rasul pula adalah untuk sampaikan yang JELAS (5:92, 24:54, 27:92) ini dan tidak dialpakan sesuatu pun dalam kitab yang jelas ini (6:38).  Satu petunjuk yang jelas kepada kita semua (7:52).
Oleh itu setiap tata ibadah di dalamnya telah disebutkan dengan jelas. Agar kita ikut petunjuk ini sahaja.

Jangan kita jadi seperti apa yang ALLAH ceritakan dalam ayat ini.

“Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutlah apa yang Allah turunkan", mereka berkata, "Tidak, kami akan ikut apa yang kami dapati bapa-bapa kami buat." Apa? Dan jika bapa-bapa mereka tidak faham sesuatu, dan mereka tidak dapat petunjuk?” (2:170)

Tidak perlulah kita nak tambah apa-apa dalam ajaran ALLAH ini.
"Apa, adakah kamu akan ajar Allah mengenai agama kamu, padahal Allah tahu apa yang di langit, dan apa yang di bumi? Dan Allah tahu segala sesuatu," (49:16)

Dan tidak perlu kita SANGKAL ayat-ayat ALLAH ini..
"dan tiada yang sangkal ayat-ayat Kami kecuali orang-orang tidak percaya (kafir)," (29:47)

Qur’an ini dengan jelas sekali menyatakan ALLAH menjaganya.  Lihat ayat-ayat ini.

ALLAH S.W.T Berfirman :
"Kamilah yang turunkan Peringatan (Ad-Zikri), dan Kamilah yang menjaganya.."
[ Q.S. Al Hijr 15 : 9 ]

"Orang-orang tidak percaya kepada Peringatan apabila ia datang kepada mereka - dan sesungguhnya ia adalah Kitab yang perkasa. Kepalsuan tidak datang kepadanya dari hadapannya, dan tidak juga dari belakangnya; satu penurunan daripada yang Bijaksana, Terpuji.."
[ Q.S. Fushshilat 41 : 41-42 ]

KALAU KITA LIHAT HADIS-HADIS  YANG DIRIWAYATKAN OLEH IMAM-IMAM HADIS PULA :

Apa yang terdapat di dalam kitab-kitab karangan ulamak hanyalah hadis-hadis seperti dari si anu yang diriwayatkan oleh imam si anu katanya,  ‘pada satu hari sewaktu aku sedang berbual-bual dengan si anu aku ternampak Rasulullah mencuit-cuit jari telunjuknya sewaktu beliau sedang duduk’, dan dari si anu yang diriwayatkan oleh imam si anu katanya ‘pada satu hari sewaktu Nabi sedang bersolat aku lihat beliau letak kedua-dua tangannya ke atas pusatnya’ atau dari si anu, katanya ‘pada satu hari sewaktu Nabi sedang berdiri aku lihat beliau meluruskan kedua-dua tangannya ke bawah. 

Cuba perhati baik-baik disini. Yang amat ketara cara dan kaedah hadis-hadis dikumpul tadi langsung tidak beri keyakinan bahawa apa yang ditulis itu benar-benar datang daripada Rasulullah atau wahyu Ilahi sepertimana yang ditegaskan oleh para ulamak. Ia lebih merupai tulisan atau karangan orang-orang yang suka mengintai dan mengintip. Selain itu, cara Nabi tunjukkannya pula nampak begitu tidak acuh, seolah-olah beliau tidak peduli kalau ada orang yang melihatnya atau tidak.
 
Siapakah yang boleh mengesahkan hadis-hadis ini  bahawa ia dari mulut nabi sendiri?  Jawapannya takde siapapun yang boleh!  Ini jelas sekali!

"Atau, adakah mereka punyai sekutu-sekutu yang mensyariatkan untuk mereka sebagai agama, yang dengannya Allah tidak izinkan?"  (42:21)

Bukhari dan Muslim dan imam-imam hadis yang seangkatan dengan mereka hanya mengumpul dan mensahihkannya sendiri . 

TANPA PENGESAHAN DARI ALLAH DAN RASULNYA.  MALAH TIADA JAMINAN DARI NABI SEPERTI MANA ALLAH MENJAMIN DAN MENJAGA AL-QUR’AN.

Walaupun dakwaan Puak Sunni bahawa hadis-hadis ini diriwayatkan secara MUTAWATIR bersandarkan SANAD dan MATAN.  Namun, ia gagal mengatasi HAQ yang ditunjukkan dalam AL-QUR’AN dalam segala hal yang berkaitan dengan hukum ibadat seperti SOLAT.  TIDAK ADA SATU pun hadis yang LENGKAP yang mampu menceritakan secara detil tentang solat dari mula hingga akhirnya secara detil oleh satu periwayat.  Fenomena tampal menampal hadis berlaku dalam syariat yang dimulakan oleh golongan ulama yang kononnya pewaris nabi ini.

Tetapi dalam satu KITAB sahaja ALLAH jelaskan secara detil tentang SOLAT dalam Qur’an.  Ini sangat jauh bezanya dengan HADIS-HADIS yang beratus-ratus JILID,  semata-mata untuk menerangkan tatacara solat.

 * TIDAK DINAFIKAN, ADA HADIS YANG SELARI DENGAN QUR'AN.  ITU BOLEH SAHAJA DITERIMA.

Segala sesuatu ALLAh dah ajar dalam KitabNya, terutama tentang SOLAT.

Seperti yang kita tahu. Menurut SUNNI.  Perintah solat diturunkan ketika nabi Mihraj.  50 waktu jadi 5 waktu setelah berlaku tawar-menaawar antara Nabi Muhammad dan Allah setelah menurut nabi nabi Musa.

TETAPI,  menurut Qur’an adalah sebaliknya.  Dalam Qur’an sudah dijelaskan waktu solat, nama-nama solat dan tatacara menunaikan solat dengan jelas.

Menurut Qur’an.  SOLAT ini telah dilakukan oleh para nabi sebelum Muhammad.  Secara umum.  Solat perintah SOLAT diturunkan kepada NABI IBRAHIM (21 : 73, 14 : 40, 22 : 78, 22:26 ), imam seluruh manusia.  Bermula dari Nabi Ibrahim inilah solat telah difardhukan. Diikuti oleh keturunannya dari kedua belah pihak iaitu Ishak dan Ismail sehinggalah kepada Nabi yang terakhir iaitu Nabi Muhammad SAW (16 : 123).
  

Malah, disebutkan bahawa nabi Muhammad sudah melakukan solat sebelum ISRA dan MIHRAJ dari hadis-hadis karangan imam hadis seperti Ibnu Ishaq, yang merupakan orang yang mula-mula mengarang biografi Nabi Muhammad.  Menurut beliau, Nabi Muhammad telah solat pagi dan petang. Malah solat juga pada waktu malam seperti dalam surah al-Muzzammir.  Dan rakaat solat pada mulanya adalah dua rakaat menurut Saidatina Aisyah RA.  Malah dikhabarkan juga bahawa sebelum nabi Isra , neabi telah solat Isyak sebelum berangkat dan apabila sampai ke masjdil aqsa, nabi telah solat 2 rakaat.  Solat apa?  Tak disebut dengan jelas dalam hadis.



Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
“Dia disanjung, yang menjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram ke masjid yang lebih jauh di mana sekitarannya Kami berkati, supaya Kami lihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Melihat.”
[Q.S. 17 :1]

“Demi bintang apabila ia menjunam. Teman kamu tidak sesat, dan tidak juga bersalah. Dan tidak juga berkata-kata daripada keinginannya. Ini tidak lain hanya satu wahyu yang diwahyukan. Yang mengajar dia, yang sangat dalam kekuatan. Sangat kuat; dia tegak mengambang,. Di horizon yang tinggi. Kemudian mendekati dan turun. Jarak dua ibu panah, atau lebih dekat, Kemudian mewahyukan hamba-Nya, apa yang dia wahyukan. Hatinya tidak berdusta pada apa yang dia lihat. Apa, adakah kamu meragui atas apa yang dia lihat?. Sesungguhnya dia telah melihatnya sekali lagi,Di sisi pohon bidara berbatasan. Di sisinya taman (jannah) untuk menginap. Ketika sesuatu yang menutupi, menutupi pohon bidara, Penglihatannya tidak menyimpang, dan tidak juga melampaui batas. Sesungguhnya dia telah lihat satu daripada ayat-ayat Pemeliharanya yang paling besar.
[ QS 53:1-18]

Dalam dua ayat itu tujuan ISRA adalah jelas untuk melihat ayat-ayat  ALLAH. TIDAK ADA AYAT PERINTAH SOLAT 50 WAKTU HINGGA MENJADI 5 WAKTU.  
MALAH AYAT-AYAT ITU, TIADA KAITAN DENGAN PERINTAH SOLAT.   

Yang jelas di sini, sebelum isra mihraj, nabi telah menyahut seruan ALLAH untuk ikut agama Ibrahim yang hanif.  Ibrahim dan seluruh keturunannya telah mendirikan solat, melaksanakannya dengan patuh tanpa gagal sehinggalah SOLAT ini diwarisi oleh nabi Muhammad SAW(6 : 161).   Cara solat dan waktu-waktu solat serta tatacara solat itu telah diberitahu oleh ALLAH kepada nabi Muhammad SAW dalam Qur’an. ini tidak ada perubahan sejak ia diturunkan dan tidak akan berubah menurut ALLAH (17:77-78)



Oleh itu perintah solat telah lama diturunkan sebelum Nabi Muhammad lagi….






PERINTAH SOLAT SEJAK NABI IBRAHIM, SEBELUM NABI S.A.W DAN TIADA PERUBAHAN

ALLAH S.W.T
 Berfirman :
“Wahai Pemeliharaku, buatlah aku seorang yang melakukan SOLAT, dan daripada keturunanku. Wahai Pemelihara kami, dan terimalah seruanku (doaku).”
[ Q.S. IBRAHIM 14 : 40 ]

“Dan lantik mereka menjadi imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah Kami, dan Kami wahyukan mereka perbuatan kebajikan, dan melakukan SOLAT, dan memberi zakat, dan Kami mereka sembah.”
[ Q.S NABI-NABI / AL-ANBIYA’ 21 : 73 ]

"Dan berjuanglah untuk Allah dengan perjuangan yang sebenar; Dia telah pilih kamu, dan tidak letak ke atas kamu kesusahan dalam agama kamu, anutan bapa kamu, Ibrahim; Dia namakan kamu Muslim dari dahulu, dan dalam yang ini, supaya Rasul menjadi saksi ke atas kamu, dan kamu jadi saksi ke atas manusia. Maka lakukan SOLAT, dan berikan zakat, dan berpegangteguhlah kamu kepada Allah; Dia Pelindung kamu - Pelindung yang sangat baik, dan Penolong yang sangat baik."
[ Q.S. 22 : 78 ]

Dan apabila Kami menempatkan untuk Ibrahim tempat Rumah, "Janganlah kamu sekutukan Aku dengan sesuatu. Dan kamu bersihkan Rumah-Ku untuk orang-orang yang kelilinginya, dan orang-orang yang berdiri, dan orang-orang yang tunduk, orang-orang yang sujud.”
[Q.S. HAJI / AL-HAJJ 22:26 ]

Katakanlah, "Allah berkata benar, maka ikutlah anutan Ibrahim, seorang yang lurus, dan bukanlah dia orang yang sekutukan."
[ Q.S. KELUARGA IMRAN / AL-IMRAN 3 : 95 ]

Katakanlah, "Bagiku, Pemeliharaku telah beri aku petunjuk pada jalan lurus, agama yang betul, anutan Ibrahim, seorang yang lurus; dia bukanlah orang yang sekutukan."
[ Q.S. BINATANG TERNAK / AL-AN’AM 6 : 161 ]

Kemudian Kami wahyukan kamu, "Ikutlah anutan Ibrahim, seorang yang lurus, dan bukan orang yang sekutukan."
[ Q.S. LEBAH / AN-NAHL 16 : 123 ]


Dia syariatkan bagi kamu sebagai agama apa yang Dia wasiatkan Nuh dengannya, dan apa yang Kami wahyukan kamu, dan apa yang Kami wasiatkan Ibrahim dengannya, dan Musa, dan Isa: "Lakukanlah agama, dan janganlah berpecah belah di dalamnya.”

[ Q.S.  PERUNDINGAN / AS-SYURA 42 : 13 ]

“Apa pendapat kamu? Orang yang melarang, Seorang hamba apabila dia menyembah(SOLAT). “
[ Q.S. DADIH DARAH / AL-ALAQ : 9 – 10 ]

“Sesungguhnya Akulah Allah; tidak ada tuhan melainkan Aku; maka sembahlah Aku, dan lakukan solat untuk mengingati Aku.”
[ Q.S. Ta Ha : 14 ]

“Dan lakukanlah SOLAT(Salata) ...”
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 : 110 ]

“...Sesungguhnya SOLAT (Salata) itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.”
[ Q.S. AN-NISA’ 4 : 103 ]

“Sunnah (resam) orang-orang yang Kami utus sebelum kamu, daripada Rasul-Rasul Kami, dan kamu akan dapati tiada perubahan pada sunnah Kami.”
[ Q.S. AL-ISRA 17 : 77 ]

 "Tidak ada kesalahan ke atas Nabi mengenai apa yang Allah telah tetapkan untuknya - sunnah (resam) Allah pada orang-orang yang telah berlalu sebelumnya; dan perintah Allah adalah ketetapan yang telah ditetapkan."
[ Q.S. AL-AHZAB 33:38 ]

RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W
Bersabda :
 “(Pembatas) antara seorang Muslim dan kesyirikan serta kekafiran adalah meninggalkan SOLAT.”
Daripada Jabir bin ‘Abdillah R.A
[ H.R.S : Imam Muslim Ra. A. - no. 257 ]

“Beribadahlah kepada ALLAH  semata-mata dan jangan menyekutukannya dengan sesuatu apa pun, tinggalkan apa yang menjadi ajaran nenek moyang kalian. Dia memerintahkan kami untuk SOLAT, Zakat, bersikap Jujur, menjaga Kehormatan, dan menyambung  Silaturahim.”
Daripada Abu Sufyan Ibn Harb
[ H.R.S : IMAM BUKHARI & MUSLIM Ra. A. ]
*Bukhari 7 dan Muslim 1773

“Kemudian aku masuk masjid (Al-Aqsa) dan aku SOLAT 2 rakaat.”
Daripada Anas bin Malik R.A
[ H.R.S : IMAM BUKHARI & MUSLIM Ra. A. ]
 *Muslim 162

”SOLATLAH kamu sebagaimana kamu melihat aku SOLAT.”
[ H.R.S : IMAM BUKHARI & MUSLIM Ra. A. ]


HADIS SAHABAT NABI
"Solat itu diwajibkan dua rakaat…"
Daripada Saidatina Aisyah R.A
 [ H.R.S : IMAM BUKHARI Ra. A. ]

SOLAT : 
RITUAL BERDIRI, RUKUK DAN SUJUD, BACAAN (AYAT QUR’AN, TASBIH, TAHMID DAN DOA SERTA SERU NAMA2 ALLAH) UNTUK MENGINGATI ALLAH.


WAKTU SOLAT
ALLAH S.W.T
Berfirman :
"Dan DIRIKANLAH SOLAT pada dua tepi siang  ( SOLAT FAJAR dan SOLAT WUSTA ) dan Awal Malam ( SOLAT ISYAK).”
[ Q.S. HUD 11 : 114 ]

“Lakukan solat dari terbenam matahari (SOLAT ISYAK) hingga kegelapan malam, dan bacaan (qur'anal-Fajri) Fajar; sesungguhnya bacaan fajar disaksikan Dan untuk malam, pada sebahagiannya, berjaga-jagalah dengannya sebagai amalan tambahan bagi kamu; mudah-mudahan Pemelihara kamu bangkitkan kamu kepada sebuah medan yang terpuji..
[ Q.S. AL-ISRA 17 : 78-79 ]


NAMA-NAMA SOLAT FARDHU
“PELIHARA-lah kamu SEGALA SOLAT (SALAWATI), khasnya SOLAT WUSTA (SALATI WUSTA), dan berdirilah kerana ALLAH dengan taat dan khusyuk.”
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 : 238 ]

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu, dalam tiga masa; sebelum SOLAT FAJAR (SALATI FAJR) dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari ( Az-Zahri ), dan sesudah SOLAT ISYAK (SALATI ISYAK); itulah tiga masa bagi kamu...”
[ Q.S. AN-NUR 24 : 58)



NAMA-NAMA SOLAT
(SALATI FAJR)
Keadaan Waktu Fajar disebut dalam ayat  2:187
Nama solat Fajar disebut dalam ayat 24:58
Waktu solat Fajar di sebut dalam 11:114

(SALATI WUSTA)
Keadaan Waktu Wusta disebut dalam 17 :78
Nama solat disebut dalam 2:238
Waktu solat disebut dalam 11:114

(SALATI ISYAK)
Keadaan Waktu Isyak disebut dalam 11:114, 17:78
Nama solat disebut dalam 24:58
Waktu Solat disebut  dalam 11:114

SOLAT PADA HARI JUMAAT/WAKTU BERKUMPUL  
-Didirikan pada waktu SOLAT WUSTA di tepi siang kedua, - hanya pada hari Jumaat(berkumpul pada Hari Sittah) sekali dalam seminggu. Perniagaan dan hiburan diadakan sebelum solat Wusta dan selepasnya. 
Terikat dalam kefardhuan solat tiga waktu (Solat Fajar, Solat Wusta dan Solat Isyak).- juga bermaksud solat berkumpul yang dilakukan pada 3 waktu solat yang ditentukan.
disebut dalam 62 : 9-11
***
SOLAT BERJEMAAH/JUMUATH/BERKUMPUL

Solat pada hari Jumuaht/ waktu berkumpul(berjemaah) 
*Berjemaah/berkumpul/Jumuaht juga ditunaikan dalam 3 waktu solat (Fajr, Wusta dan Isyak) dan Wajib ke atas lelaki dan perempuan Muslim.

2 RAKAAT SOLAT

Jumlah rakaat ditentukan dalam  4 : 102





SOLAT BERJEMAAH
ALLAH S.W.T
Berfirman :
 "Wahai orang-orang yang percaya, apabila dipanggil untuk SOLAT pada hari berkumpul(HARI JUMAAT), bersegeralah kepada mengingat Allah, dan tinggalkanlah jual beli; itu lebih baik bagi kamu jika kamu tahu.  Kemudian, apabila solat telah diselesaikan, bertaburlah di bumi dan carilah pemberian Allah, dan ingatlah Allah dengan banyak agar kamu beruntung.  Tetapi apabila mereka lihat perdagangan atau hiburan, mereka menyuraikan diri kepadanya, dan mereka tinggalkan kamu berdiri. Katakanlah, “Apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik daripada hiburan dan perdagangan. Allah yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki."
[ Q.S. JUMU’AH 62 : 9-11 ]

" Dan apabila engkau berada dalam kalangan mereka, lalu engkau mendirikan solat dengan mereka(BERJUMUAHT), maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah SUJUD*, maka hendaklah mereka berundur ke belakang ; dan hendaklah datang pula puak yang lain yang belum solat, maka hendaklah mereka bersolat bersama-samamu**."
[ Q.S. AN-NISA’ 4 : 102 ]

***
SALATA : SINGULAR –HANYA SATU SOLAT SECARA UMUM
SALAWATI : PLURAL- MELEBIHI 2 SOLAT
SALATI : KHUSUS UNTUK SATU NAMA SOLAT SEPERTI SOLAT WUSTA, SOLAT ISYAK DAN SOLAT FAJAR  SERTA SOLAT PADA HARI JUMAAT (BERJEMAAH)





TASBIH DAN TAHMID
ALLAH S.W.T
Berfirman :
Maka sabarlah kamu atas apa mereka kata, dan sanjunglah dengan memuji Pemelihara kamu, sebelum terbit matahari, dan sebelum terbenamnya, dan lafazlah sanjungan Pemelihara kamu pada bahagian-bahagian malam, dan pada tepi-tepi siang, supaya kamu sangat puas hati.
[ Q.S. 20:130 ]

Dan sanjunglah Dia pada waktu awal pagi dan petang.
[ Q.S. 33:42 ]

Maka Allah disanjung, waktu kamu berpetang, dan waktu kamu berpagi.  Bagi-Nya segala puji di langit dan di bumi, pada waktu petang dan waktu zuhur kamu.
[ Q.S. 30:17-18 ]

Maka sabarlah kamu atas apa mereka kata, dan sanjunglah dengan memuji Pemelihara kamu, sebelum terbit matahari, dan sebelum terbenamnya,
[ Q.S. 50:39 ]

Apabila kamu sudah laksanakan solat, ingatlah akan Allah, berdiri, dan duduk, dan di atas lambungan kamu.
[ Q.S. 4:103 ]

Wahai orang-orang yang percaya, ingatlah Allah dengan banyak
[ Q.S. 33:41 ]

 "... dan mengingat Allah dengan banyak. "
[ Q.S. AL-AHZAB 33:21 ]

TASBIH DAN TAHMID
SELEPAS SOLAT WAKTU FAJAR (6-7 PAGI)
SUBHANALLAH (50:39, 20:130)
ALHAMDULILLAH (20:130)

SELEPAS SOLAT WUSTA (6.30-7.00 PETANG)
SUBHANALLAH (50:39, 20:130)
ALHAMDULILLAH (20:130)

SELEPAS SOLAT ISYAK (AWAL MALAM) (7.30-11 MALAM)
SUBHANALLAH (20:130)


TASBIH  AWAL PAGI ( DHUHA 7.30-8.30 PAGI)
SUBHANALLAH (33:42, 30:17)

TAHMID ZUHUR (TENGAH-HARI JAM 1 )
ALHAMDULILLAH (30:18)

TASBIH & TAHMID PETANG (ASAR 4.30 PETANG)
SUBHANALLAH (33:42, 30:17)
ALHAMDULILLAH (30:18)

ZIKRULLAH
ALLAH…ALLAH….ALLAH… (4:103, 33:21 & 41)



TEMPAT ZIKIR, TASBIH DAN TAHMID
(MASJID, RUMAH DAN TEMPAT MENCARI REZEKI DI BUMI)

"dan masjid-masjid, yang di dalamnya nama Allah disebut dengan banyak."
(22:40)

"Di dalam rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan, dan nama-Nya disebut di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang,"
(24:36)

"Kemudian, apabila solat telah diselesaikan, bertaburlah di bumi dan carilah pemberian Allah, dan ingatlah Allah dengan banyak agar kamu beruntung."

(62:10)


CARA MENDIRIKAN SOLAT
ALLAH S.W.T
Berfirman :
“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan SOLAT (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.”
[ Q.S AL-MAIDAH 5 : 6 ]

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri SOLAT (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.”
[ Q.S AN-NISA’ 4 : 43 ]

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama " Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia". Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau SOLAT mu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu.”
[ Q.S AL-ISRA’ 17 : 110 ]

"Kepunyaan Allah nama-nama paling baik, maka serulah kepada-Nya dengannya, dan tinggalkan orang-orang yang mencercai nama-nama-Nya. Mereka akan dibalas dengan apa mereka buat."
(Q 7:180)

KIBLAT
 "Dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram; ia adalah yang benar daripada Pemelihara kamu, dan Allah tidak lalai daripada apa kamu buat. Dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya, supaya manusia tidak ada hujah terhadap kamu, kecuali orang-orang buat kezaliman antara mereka; dan janganlah takut pada mereka, tetapi kamu takutilah Aku, dan supaya Aku sempurnakan rahmat-Ku ke atas kamu, dan supaya kamu dapat petunjuk.”
[ Q.S AL-BAQARAH 2 : 149 – 150 ]

 "Kami lihat kamu membalik-balikkan wajah (muka) kamu ke langit; sungguh Kami akan palingkan kamu kepada kiblat yang kamu puas hati. Maka palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram (Masjid Suci); dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya. orang-orang diberi al-Kitab tahu bahawa itu adalah yang benar daripada Pemelihara mereka; Allah tidak lalai daripada apa yang mereka kerjakan.”
[ Q.S AL-BAQARAH 2 : 144 ]

Kepunyaan Allah Timur dan Barat; ke mana sahaja kamu palingkan di situlah wajah Allah; sesungguhnya Allah Merangkumi, Mengetahui.
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 : 115 ]

 "ALLAH buatkan KAABAH, Rumah Suci, sebagai satu penetapan bagi manusia,..."
[Q.S. AL-MAIDAH 5:97]

"RUMAH yang pertama diletakkan bagi manusia ialah yang di BAKKAH, yang diberkati, dan jadi petunjuk bagi semua alam."
[ Q.S. AL-IMRAN 3:96 ]

"Orang-orang bodoh antara manusia akan berkata, 'Apakah yang memalingkan mereka daripada kiblat (haluan) yang mereka hadap dahulu?' Katakanlah (Muhammad), 'Kepunyaan Allah Timur dan Barat; Dia beri petunjuk kepada sesiapa Dia hendaki pada jalan lurus.'
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 :142 ]

Dan apabila Kami menempatkan untuk Ibrahim tempat Rumah, "Janganlah kamu sekutukan Aku dengan sesuatu. Dan kamu bersihkan Rumah-Ku untuk orang-orang yang kelilinginya, dan orang-orang yang berdiri, dan orang-orang yang tunduk, orang-orang yang sujud.”
[Q.S. HAJI / AL-HAJJ 22:26 ]


(*Lihat Juga : 5:2, 5:97, 14:37, 2:125, 22:26, 22:29, 22:33, 5:97, 2:125, 2:158, 3:97, 3:96, 5:2, 5:97, 22:29, 22:33 dan 106:3 )


AZAN
*Dan apabila kamu menyeru (azan) untuk mengerjakan solat, mereka menjadikan solat itu sebagai ejek-ejekan dan permainan. Yang demikian itu ialah kerana mereka suatu kaum yang tidak berakal. 
[ Q.S. AL-MAIDAH 5 :58 ]

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR
(Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar)
ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR
(Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar)
LAA ILAAH ILLALLAH
(Tiada Tuhan Selain ALLAH)
LAA ILAAHA ILLALLAH
(Tiada Tuhan Selain ALLAH)
MHAMMADURRASULULLAH WA KHATAMANNABIYIN
(Muhammad itu Rasul ALLAh dan Penutup kenabian)
MUHAMMADURRASULULLAH WA KHATAMANNABIYIN
(Muhammad itu Rasul ALLAh dan Penutup kenabian)
HAIYYA ALASSOLAH
(Marilah bersolat)
HAIYYA ALASSOLAH
(Marilah bersolat)
HAIYYA ALALFALAH
(Marilah menuju kejayaan)
HAIYYA ALALFALAH
(Marilah menuju kejayaan)
ALAHUAKBAR ALLAHUAKBAR
(Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar)
LAA ILAAHA ILLALLAH
(Tiada Tuhan Selain ALLAH)

*Bagi Azan Solat Fajar hanya ditambah “ASSOLAATU KHAIRUMMINANNAUM” 2 kali selepas “HAIYYA ALALFALAH”


IQAMAT

ALLAHU RAHMAN, ALLAHU RAHIIM
ALLAHU KHALiQ, ALLAHU MAALIK
(Allah Yang Pengasih, Allah Yang Pemurah
Allah yang Pencipta, Allah yang Merajai)
LAA ILAAHA ILLALLAHUAHAD WAHDAHUU LAA SYARIIKALAH
(Tiada Tuhan Selain ALLAH yang Satu, tiada sekutu bagi ALLAH.)
MUHAMMADURRASULULLAH WA KHATAMANNABIYIIN
(Muhammad itu Rasul ALLAH dan Penutup kenabian)
HAIYYA ALASSOLAH
(Marilah bersolat)
HAIYYA ALAL FALAH
(Marilah menuju kejayaan)
QADQAAMATISSOLAH, QADQAAMATISSOLAH
(Telah hampir masa untuk didirikan solat, Telah hampir masa untuk didirikan solat)
ALLAHU AHAD, ALLAHUSSAMAD 
(Allah Yang Satu, Allah  adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu)
LAA ILAAHA ILLALLAH
(Tiada Tuhan Selain ALLAH)



2 RAKAAT SOLAT

" Dan apabila engkau berada dalam kalangan mereka, lalu engkau mendirikan solat dengan mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah SUJUD*, maka hendaklah mereka berundur ke belakang ; dan hendaklah datang pula puak yang lain yang belum solat, maka hendaklah mereka bersolat bersama-samamu**."
[ Q.S. AN-NISA’ 4 : 102 ]

 "Solat itu diwajibkan dua rakaat…"
Daripada Saidatina Aisyah R.A

 [ H.R.S : IMAM BUKHARI Ra. A. ]

*Menurut Jumhûr Mufassirîn:
“Apabila telah selesai serakaat(yang diQasarkan), maka diselesaikan satu rakaat lagi sendiri (Sempurna 2 rakaat); dan Nabi SAW. duduk menunggu golongan kedua yang belum shalat.”

** Yaitu rakaat yang pertama, sedang rakaat yang kedua mereka selesaikan sendiri bagi   pula dan mereka mengakhiri shalat mereka bersama Nabi SAW.

Dalam masalah ini, bilangan rakaat solat lima waktu yang difardhukan menjadi perselisihan di kalangan fuqaha, pengkaji dan penyelidik. Misalnya, al-Sya’bi, Hassan al-Basri, Maimum b. Muhran dan Muhammad b Ishaq berpendapat bilangan rakkat solat lima waktu semasa difardhukan adalah 2 RAKAAT. Kemudian selepas Baginda berhijrah ke Madinah barulah ditambah menjadi empat bagi solat Zohor, Asar dan Isyak, dalam solat bermukim atau hadr, dan dikekalkan rakaat bagi solat subuh dan solat ketika dalam musafir. Manakala Maghrib ditambah satu rakaat menjadi 3 rakaat.

Namun demikian, Abdullah b Abbas, Nafi’ b Jubair dan menurut riwayat lain dari Hassan al-Basri berpendapat bahawa bilangan rakaat bagi solat empat rakaat di dalam solat hadr dan dua rakaat dalam solat musafir adalah difardhukan semasa peristiwa Israk dan Mikraj. Walau bagaimanapun pendapat yang mengatakan bilangan rakaat bagi semua solat fadhu adalah 2 RAKAAT selepas peristiwa Israk dan Mikraj dan ketika Malaikat Jibril mengimami Nabi Muhammad SAW.  Namun dikatakan (dari sumber yang meragukan) berubah selepas Rasulullah berhijrah ke Madinah iaitu empat rakaat bagi Zohor, Asar dan Isyak manakala dikekalkan bagi solat Subuh dan ditambah 1 rakaat bagi solat Maghrib menjadi tiga rakaat adalah lebih kuat. Pendapat ini disokong oleh hadis riwayat Aisyah yang bermaksud :


“Solat difardhukan, samada ketika bermukim sebanyak dua rakaat, dua rakaat kemudian selepas Baginda berhijrah ke Madinah dan menetap disana, ditambah pada solat hadr(Bermukim) sebanyak dua rakaat (Zohor), dua rakaat(Asar)dan dikekalkan pada solat fajar dua rakaat kerana bacaan di dalam solat Fajar(Subuh) ini panjang. Begitu juga dengan solat Maghrib kerana ia solat witir di siang hari. Diwajibkan solat itu dua rakaat lalu ditambah rakaatnya bagi orang yang Muqim (bukan Musafir), dan ditetapkan dua rakaat bagi orang musafir.”
SAIDATINA AISYAH R.A

”Solat dalam Musafir adalah dua rakaat, dan menyempurnakan (empat rakaat) bukanlah mengqasar seperti dikatakan Nabi kamu (Muhammad SAW).”
SAIDINA UMAR AL-KHATTAB R.A

“Adalah Rasulullah SAW apabila keluar musafir, beliau solat dua rakaat sehingga beliau pulang.”
IBNU ABBAS

*NAMUN HAL PENAMBAHAN RAKAAT INI TIADA PENGAKUAN ALLAH, RASULULLAH S.A.W DAN MALAIKAT JIBRIL A.S.  MEREKA TIDAK MENYEBUT HAL TERSEBUT, MAKA TIADA SIAPA SELAIN MEREKA YANG LAYAK MENYEBUT HAL TERSEBUT.  KITA MERAGUI DENGAN APA YANG DIKATAKAN OLEH AISYAH, ABU BAKAR DAN IBNU ABBAS DALAM HADIS-HADIS MEREKA YANG DIRAGUI PERIWAYATNYA.  JADI KITA MENGAMBIL KEPUTUSAN UNTUK SOLAT 2 RAKAAT SEPERTI DALAM SURAH 4 : 101-103, OLEH ITU SOLAT 5 WAKTU HANYA DUA RAKAAT SETIAP WAKTU DENGAN BERJEMAAH/ JUMUAHT


PAKAIAN BERSIH DAN INDAH
KELAYAKAN SOLAT
"Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan SOLAT)... "
[ Q.S. AL-A’RAF 7:31 ]


*Semua dalam keadaan bersih dan indah dan berwuduk dengan sempurna.

BAHASA YANG DIFAHAMI (ARAB)
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah mendekati solat apabila kamu sedang mabuk sehingga kamu TAHU / FAHAM apa yang kamu ucapkan,"
[ Q.S. 4 : 43 ]

NADA SUARA
"Dan jangan kamu lantangkan dalam solat kamu, dan jangan juga mendiamkannya, tetapi carilah kamu satu jalan di antara yang demikian itu (sederhana)."
[ Q.S. 17:110 ]

NIAT SOLAT
“Mereka diperintah hanya untuk sembah Allah, dengan mengikhlaskan agama untuk-Nya, orang-orang yang lurus, dan untuk melakukan solat, dan memberi zakat - itulah agama yang betul.”
[Q.S. BUKTI YANG JELAS / AL-BAYYINAH 98 : 5 ]

RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W
Bersabda:
“Sesungguhnya sekalian amalan (ibadat) mesti dengan niat, dan sesungguhnya yang didapati oleh manusia apa yang diniatkannya.”

 [ H.R.S : Imam Bukhari & Muslim Ra. A.]

“Sahaja aku solat ...... DUA rakaat kerana ALLAH.”-


GERAK LAKU SOLAT
“... BERDIRI-lah karena Allah (dalam solatmu) dengan khusyu`.”
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 : 238 ]

“Wahai orang-orang yang beriman, RUKUK-lah serta SUJUD-lah (mengerjakan solat), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).”
[Q.S. AL-HAJJ 22 : 77 ]
"Dan kamu bersihkan Rumah-Ku untuk orang-orang yang kelilinginya, dan orang-orang yang BERDIRI, dan orang-orang yang TUNDUK, orang-orang yang SUJUD."
[ Q.S. HAJI / AL-HAJJ 22 : 26 ] 
"Wahai Pemelihara kami, aku tempatkan sebahagian daripada keturunanku di sebuah lembah di mana tidak ada tanah yang disemai dekat Rumah Suci Engkau; wahai pemelihara kami, agar mereka melakukan SOLAT, dan buatkan hati manusia berkeinginan padanya, ...."

[ Q.S. IBRAHIM 14 : 37 ]
“Dan Daud sangka Kami mengujinya; lalu dia minta ampun kepada Pemeliharanya dan dia jatuh, tunduk, dan dia berkesesalan”
[ Q.S. 38 : 24 ]

Katakanlah, "Percayalah kepadanya, atau tidak percayai; orang-orang diberi pengetahuan sebelumnya, apabila dibacakan kepada mereka, jatuh di atas dagu-dagu mereka dengan bersujud, Dan berkata, 'Pemelihara kami disanjung! Janji Pemelihara kami dilakukan.'
[ Q.S. 17 : 107-108 ]

“Yang melalui malam dengan bersujud kepada Pemelihara mereka, dan berdiri. Yang berkata, "Wahai Pemelihara kami, Engkau palingkanlah daripada kami azab Jahanam; sesungguhnya azabnya adalah penderitaan yang paling ngeri,
[ Q.S. 25 : 64-65 ]

Orang-orang yang percayai ayat-ayat Kami hanyalah yang apabila mereka diingatkan dengannya jatuh bersujud, dan mereka sanjung dengan memuji Pemelihara mereka,
[ Q.S. 32 : 15 ]

Lafazlah sanjungan-Nya pada malam hari, dan pada hujung-hujung sujud.
[ Q.S. 50 : 40 ]


( LIHAT JUGA : QS.22:26, QS.22:77, QS.2:125, QS.26:218-219) 

SOLAT HANYA UNTUK MENYERU DAN MENGINGATI ALLAH
“Sesungguhnya Akulah Allah; tidak ada tuhan melainkan Aku; maka sembahlah Aku, dan lakukan solat untuk MENGINGATI Aku.
[ Q.S. Ta Ha : 14 ]

"Masjid-masjid adalah kepunyaan Allah; maka janganlah SERU, berserta Allah, sesiapa pun.
[ Q.S. AL-JIN 72 : 18 ]

Dan siapakah lebih zalim daripada orang yang halangi masjid-masjid Allah supaya nama-Nya tidak disebut di dalamnya, dan berusaha untuk meruntuhkannya. Mereka tidak mungkin memasukinya, melainkan dengan takut-takut. Bagi mereka kerendahan di dunia, dan di akhirat, azab yang besar.
[ Q.S. AL-BAQARAH 2 :114 ] 


SERUAN DALAM SOLAT
"Katakanlah, ‘Serulah Allah, atau serulah Yang Pemurah; apa sahaja yang kamu seru, bagi-Nya nama-nama paling baik.’ Dan jangan kamu lantangkan dalam solat kamu, dan jangan juga mendiamkannya, tetapi carilah kamu satu jalan di antara yang demikian itu."
[ Q.S. 17:110 ]

BACAAN SEBELUM MEMULAKAN SOLAT

BISMILLAHI MASYALLAH
WA BISMILAAHI TAWAKKALTU ILLALLAH
LAA ILAAHA ILLALLAH WAHDAHUU LAA SYARIIKALAH
ANAA U’MINUU MUHAMMADAR RASULULLAH WA KHAATAMANNNABIYYIN
Aku percaya Muhammad Utusan Allah dan penutup kenabian
( Q.S. AL-AHZAB : 40)

“RABBANAA AAMANNA BIMAA ANZALTA WATTABA’NA RASUULA FAKTUBNA MA’ASSYAAHIDIN”
"Wahai Pemelihara kami, kami percaya kepada apa yang Engkau turunkan, dan kami ikut Rasul, maka tuliskanlah kami bersama orang-orang yang saksikan."
(3:53)

BERDIRI MENGHADAP KIBLAT, DAN SERU NAMA TUHAN SELURUH ALAM.
"ALLAH..."

BACAAN DOA IFTITAH
ALLAH...
 Laa ilaaha illallahuahad, wahdahu laa syariikalah Laa Ma'bud ilallah
ALLAHU RAHMAN, ALLAHU RAHIIM


Audzubika min hamazaati-Syaatiini wa ‘audzubika rabbi anyahdhuruun
[ Q.S. 23 : 97-98 ]
Bismillahirrahmaanirrahim
Alhamdulillahilladzi lam yattaghiz waladann walam yakunlahuu
Syariikun fillmulki walam yakunlahuu.
[ Q.S. 17 : 111 ]
ALHAMDULILLAHIKATSIIRAN WA SUBHANALLAHU BUKRATAWWAASIILA.
Inni Wajjahtu wajhia lillazifataras sama wati wal ardh hanifan musliman wama ana minal musyrikin
Inna solati wanusuki wamahyaya wammamati lillahi rabbil'alamin
[ Q.S. 6 : 162 ]
La syarikalahu wabiza lika umirtu wa ana minal muslimin


Terjemahan:
ALLAH
Tiada tuhan selain ALLAH yang Esa, dan tiada sekutu bagi-Nya.  Tiada sesuatu yang disembah selain ALLAH
Allah Yang Pengasih, Allah Yang Pemurah
Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku".
Dengan nama ALLAh yang Maha Penagsih lagi Maha Penyayang
"Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya."
[ Q.S. 17 : 111 ]

Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi,
aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.
 "Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, dan hidupku, dan matiku, untuk Allah, Pemelihara semesta alam".
[ Q.S. 6 : 162 ]
Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).

"ALLAH..." 


BACAAN SURAH AL-QUR’AN DALAM SOLAT

Bismillaahir rahmaanir rahiim.
Alhamdu lillaahi rabbil ‘aalamiin. Arrahmaanir rahiim. Maaliki yaumiddin. Iyyaaka na’budu wa iyyaaka nasta’iin. Ihdinash shiraa-thal mustaqiim.. Shiraa-thal la-dziina an’amta ‘alaihim ghairil magh-dhuubi ‘alaihim wa ladh dhaalliin.

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi”
“Segala puji hanya kepunyaan Allah, Tuhan yang memelihara segala alam. Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang mempunyai hari pembalasan. Engkaulah yang kami sembah dan kepada Engkaulah kami meohon pertolongan. Ya Allah, tunjuki kami pada jalan yang lurus. Iaitu jalan segala mereka yang telah Engkau beri nikmat. Bukan jalan orang-orang yang dibenci dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.”
[ Q.S. AL-FATIHAH  1 : 1-7 ]

Bismillaahir rahmaanir rahiim.
“Allaahu ahad, Allaahu shamadu, lam yalid walam yuuladu,  walam yakun lahu kufuwan ahad.”

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi”

Dia-lah Allah, Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu , Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,  Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.
[ Q.S. AL-IKHLAS :1-4 ]



BACAAN DALAM RUKUK
Subhaana rabbial azhiim wabihamdihii---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka
 waa tuubu-ilaika.
“Maha Suci Tuhan Yang Maha Agung serta memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”

"ALLAH..."

BACAAN DALAM IKTIDAL
Rabbanaa lakal hamdu.
“Wahai Tuhan kami, Engkau sendirilah yang memiliki segala rupa puji.”

"ALLAH..."

BACAAN DALAM SUJUD 1
 Subhaana rabbial ‘alaa wabihamdihii
---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka waa tuubu-ilaika."

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi Dan memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”


"ALLAH..."


BACAAN ANTARA DUA SUJUD
Rabbighfirli warhamni wajburni walfa’ni walzukni wa’adinii wa a’afini wa afuanni.
“Ya Allah,ampunilah dosaku,belas kasihinilah aku dan cukuplah segala kekuranganku dan angkatlah derajatku dan berilah rezeki kepadaku,dan berilah aku petunjuk dan berilah kesehatan padaku dan berilah ampunan kepadaku.”
Allah...

BACAAN DALAM SUJUD 2
 Subhaana rabbial ‘alaa wabihamdihii
---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka waa tuubu-ilaika."

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi Dan memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”


"ALLAH..."


BERDIRI SEMULA UNTUK RAKAAT KEDUA
BACAAN SURAH AL-QUR’AN DALAM SOLAT
Bismillaahir rahmaanir rahiim.
Alhamdu lillaahi rabbil ‘aalamiin. Arrahmaanir rahiim. Maaliki yaumiddin. Iyyaaka na’budu wa iyyaaka nasta’iin. Ihdinash shiraa-thal mustaqiim.. Shiraa-thal la-dziina an’amta ‘alaihim ghairil magh-dhuubi ‘alaihim wa ladh dhaalliin.

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi”
“Segala puji hanya kepunyaan Allah, Tuhan yang memelihara segala alam. Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang mempunyai hari pembalasan. Engkaulah yang kami sembah dan kepada Engkaulah kami meohon pertolongan. Ya Allah, tunjuki kami pada jalan yang lurus. Iaitu jalan segala mereka yang telah Engkau beri nikmat. Bukan jalan orang-orang yang dibenci dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.”
[ Q.S. AL-FATIHAH  1 : 1-7 ]


Bismillaahir rahmaanir rahiim.
A'udzu birobbil falaqi, Min syarri ma kholaq, Wamin sharri ghosiqin idza waqoba, Wamin sharrin naffatsati fiil 'uqad, Wamin sharri hasidin idza hasada

Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
"Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh, dari kejahatan makhluk-Nya, dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita, dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul , dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki".
[ Q.S. AL-FALAQ : 1-5 ]


Bismillaahir rahmaanir rahiim.
 “A'uudzu bi rabbin naas,  Malikin naas, Ilaahin naas, Min sharril wawaasil khannas, Alladzii yuwaswisu fii suduurin naas, Minal Jinnati wannaas.”

Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
"Aku berlindung pada Pemelihara manusia, Raja manusia, Tuhan manusia, Daripada kejahatan pembisik yang menyelinap, Yang membisikkan di dalam dada manusia, Daripada jin dan manusia."

[ Q.S. AN-NAAS : 1-6 ]

"ALLAH..."

BACAAN DALAM RUKUK
Subhaana rabbial azhiim wabihamdihii---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka
 waa tuubu-ilaika.
“Maha Suci Tuhan Yang Maha Agung serta memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”

"ALLAH..."

BACAAN DALAM IKTIDAL
Rabbanaa lakal hamdu.
“Wahai Tuhan kami, Engkau sendirilah yang memiliki segala rupa puji.”

"ALLAH..."

BACAAN DALAM SUJUD 1
 Subhaana rabbial ‘alaa wabihamdihii
---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka waa tuubu-ilaika."

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi Dan memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”

"ALLAH..."


BACAAN ANTARA DUA SUJUD
Rabbighfirli warhamni wajburni walfa’ni walzukni wa’adinii wa a’afini wa afuanni.
“Ya Allah,ampunilah dosaku,belas kasihinilah aku dan cukuplah segala kekuranganku dan angkatlah derajatku dan berilah rezeki kepadaku,dan berilah aku petunjuk dan berilah kesehatan padaku dan berilah ampunan kepadaku.”
Allah...

BACAAN DALAM SUJUD 2
 Subhaana rabbial ‘alaa wabihamdihii
---Subhanaka walhamduka laa ilaaha illa anta Astaghfiruka waa tuubu-ilaika."

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi Dan memujilah aku kepada-Nya--- Maha Suci Engkau, segala puji bagi Engkau,  tiada tuhan selain engkau, aku mohon ampun dan aku bertaubat kepadamu.”



DOA
ALLAH S.W.T
Berfirman :
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina.”
[ Q.S AL-GHAFIR 40 : 60 ]
“Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas".
[ Q.S. AL-A’RAF 7 : 55 ]
“iaitu ketika ia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut.”
[ Q.S. MARYAM 19 : 3]
“... dan penutup doa mereka adalah “al-hamdulillahi Rabbil-‘aalamiin”.
[ Q.S. YUNUS 10 : 10 ]


RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W
Bersabda :
"Sedekat-dekat seorang hamba kepada Tuhannya yaitu ketika ia Sujud, maka perbanyaklah berdoa di dalam Sujud."
[ H.R.S :  Imam Muslim Ra. A., kitabush shalah, no : 482 ]

 “Rendahkanlah suara kamu! Sesungguhnya kamu tidak berdoa (memohon) kepada yang pekak dan tidak pula kepada yang jauh. Sesungguhnya kamu memohon kepada Yang Maha Mendengar lagi Maha Dekat, dan Dia senantiasa bersama kamu”.
[ H.R.S :  Imam Muslim Ra. A. ]

“Adapun dalam sujud maka bersungguh-sungguhlah kalian dalam berdoa. Karena sangat besar kemungkinannya untuk dikabulkan bagi kalian.”
[ H.R.S :  Imam Muslim Ra. A. ]

 “Ya Allah! Ampunilah dosaku semuanya. Yang kecil, yang besar, yang pertama, yang terakhir, yang kelihatan, dan yang tidak Nampak.” 

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu sesungguhnya Rasulullah shallallahu alaihi wasallam biasa membaca dalam sujudnya:
[ H.R.S :  Imam Muslim Ra. A. ]

“ … Nabi S.A.W tidak mengangkat kedua tangannya sedikitpun ketika berdoa, kecuali dalam istisqa’ (mohon air hujan) hingga terlihat putih kedua ketiaknya.”
Daripada Anas Bin Malik R.A
[ H.R.S :  Imam Muslim Ra. A. ]
*doa boleh dilafazkan mengikut apa yang diingini..
----

DOA



SUBHANAKAH ALLAHUMMA 
(Q.S.10:10)
 YA ALIIYU, YA ADZHIIM, 
YA RABBIL AALAMIN, YA RAHMAAN YA RAHIIM, IYYAKANA’ BUDUU WA IIYYAKANASTA’IN,  
YA ALLAHUSSAHAMAD 
(Q.S.112:2)

Maha Suci Engkau, Ya ALLAH, 
Yang  Tinggi , Yang Agung.  
Wahai Pemelihara semua alam. Wahai Yang Pemurah, Yang Pengasih. Hanya Engkau yang aku sembah dan hanya kepada engkau aku meminta." 
YA ALLAH, Yang kepada mu seluruh makhluk bergantung harap dan berdoa.


ROBBIGHFIRLII WARHAMNII WAJBURNII WARFA'NII WARZUQNII WAHGDINII WA'AAFINII WA'FU 'ANNII
Ya Allah,ampunilah dosaku,belas kasihinilah aku dan cukuplah segala kekuranganku da angkatlah derajatku dan berilah rezeki kepadaku,dan berilah aku petunjuk dan berilah kesehatan padaku dan berilah ampunan kepadaku

"RABBIGHFIRLI WALIWAALIDAYA WALIMANN DAGHALA BAITIYYA MUKMINAN WALIL MUKMINIINA WAL MUKMINAATI WALAA TAZIIDI DZAALIMIINA ILLA TABAARA''
Wahai Pemeliharaku, ampunilah aku, dan ibu bapaku, dan sesiapa yang masuk rumahku sebagai seorang mukmin, dan orang-orang mukmin lelaki, dan orang-orang mukmin perempuan; dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang zalim, kecuali dalam kebinasaan!”
(Q.S. 71:28 ) 

FATHIRISSAMAAWAATI WAL ARDHI ANTA WALIIYI FIDDUNYA WAL AAKHIRA, TAWAFFANI MUSLIMAN WALHIQNII BISSHOLEHIIN.
Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".
[Q.S 12 : 101 ]

"RABBANAA AATINA FIDDUNNYA HASANATAU WAFIL AAKHIRATI HASANATAU WAQIINA AZABANNAAR"
"Wahai Pemelihara kami, berikan kami di dunia yang baik, dan di akhirat yang baik, dan lindungilah kami daripada azab Api."
(Q.S. 2:201) 

“RABBANAA SRIF’ANNA ‘AZAABA JAHANNAM”
"Wahai Pemelihara kami, Engkau palingkanlah daripada kami azab Jahanam; 
(25:65)

“INNAKA SAMI’UDDOA’I.”
Sesungguhnya Engkau medengar Doa." 
(Q.S.3:38)

 “RABBI TAQABBAL DOA’I”
“Wahai pemeliharaku, kabulkanlah doaku.
(Q.S.14:40)

"WALHAMDULILLAHIRRABBIL AALAMIN.”
“(dan akhir Doa mereka): Segala puji bagi Allah, Pemelihara semua alam."
(Q.S. 10:10)



BANGUN DARI SUJUD

TAHIYYAT

“ALLAH…”

SUBHANALLAH
Allah yang  disanjung (Maha Suci ALLAH)

LAA ILAAHA ILLALLAHU-AHAD WAHDAHUU LAA SYARIIKALAA, LAA MA’BUD ILALLAH. LAA QUWWATA ILLAH BILLAH
Tiada tuhan selain Allah Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Nya, tiada yang disembah selain ALLAH. Tiada daya dan upaya melainkan ALLAH.

ALLAHURAHMAAN, ALLAHURRAHIIM
Allah yang Pemurah, Allah yang pengasih

ALHAMDULILLAHILLAZII LAHU MAA FISSAMAAWATI WAMAA FIL-ARDHI’ WALAHUL HAMDU FIL A’AKHIRA’   WAHUWAL HAKIIMUL-KHABIIR
Segala puji bagi Allah yang kepunyaan-Nya apa yang di langit dan apa yang di bumi. Bagi-Nya segala puji di akhirat; Dia Yang Bijaksana, Yang Menyedari.
(Q.S. 34:1)

ALLAHU RABBI WALAA USYRIKU BIRABBI AHADA
Allah, Pemeliharaku, dan aku tidak sekutukan Pemeliharaku dengan sesiapa pun.
(Q.S.18:38)

WAASLAMTU LIRABBIL ‘ALAMIIN
"dan aku tundukkan diriku kepada Pemelihara semua alam."
(Q.S. AL-BAQARAH 2 : 131)

LASYARIIKALAHU WABIZAALIKA UMIRTU WA ANA MINAL MUSLIMIN
“Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya . Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).”
( Q.S. 6 : 163 )

WAMAA ANA MINAL MUSYRIKIN
“Dan bukanlah aku daripada orang-orang yang sekutukan."
( Q.S. 6 : 79 )

WA KAFAA BILLAHI SYAHIIDAN
Dan cukuplah ALLAH sebagai saksi
(48:28)

WALHAMDULILLAHIRABBIL A’ALAAMIN
Dan segala puji bagi ALLAH, tuhan seluruh Alam.

(Q.S. 1 : 1)


SALAM KE KANAN DAN KE KIRI
"SALAMUN’ALAIKUM”
[ Q.S. 6 : 54 ]

DUDUK ZIKIR


LAA ILAAHA ILLALLAHU-AHAD WAHDAHUU LAA SYARIIKALAA, LAA MA’BUD ILALLAH. LAA QUWWATA ILLAH BILLAH
Tiada tuhan selain Allah Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Nya, tiada yang disembah selain ALLAH. Tiada daya dan upaya melainkan ALLAH.


"ANAA U'MINUU MUHAMMADURRASULULLAH WAKHATAMANNABIYYIIN. 
INNADDIINA INDAALAAHIL ISLAM.  INNAA AANA MINAL MUSLIMIIN WASLAMTU LIRABBIL 'AALAMIN.
WA KAFAA BILLAHI SYAHIIDAN
WASALAAMUN ALAL MURSALIIN.
WALHAMDULILLAHIRABBIL 'AALAMIN

"Aku percaya, Muhammad adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi.
Sesungguhnya agama yang benar di sisi ALLAH  hanyalah Islam. Aku adalah dari golongan orang-orang Muslim dan aku tundukkan diriku kepada Pemelihara seluruh alam,
Dan cukuplah ALLAH menjadi Saksi.
Dan sejahtera ke atas para utusan.

Segala puji bagi ALLAH Tuhan seluruh alam.


WALLAHUALAM

*****
 
:: DARI PERSPEKTIF PELAKU SOLAT KEPADA ALLAH::


Konsep tujuan solat :

ingat ALLAH sahaja- doa bantuan, sabar dan puji/seru nama ALLAH(2:45, 20:14, 17:110, 72:18) dalam Bahasa yang difahami-bahasa ibunda-lagi elok dari segi adab kalau faham bahasa Arab Namun dalam hal ini sebagai penulis yang berbangsa dan berbahasa melayu, adalah lebih baik bahasa melayu digunakan dalam bacaan solat ini(Q.S.41:44, 14:4, 4:43).

Pakaian kemas, bersih dan cantik dan pakai minyak wangi(Q.S.7:31).  Berwuduk 4 anggota(Q.S.5:6).  Menghadap kiblat- Kaabah di masjidil haram(Q.S.2:114, 2:226). Melakukan gerakan laku (Berdiri, rukuk dan sujud) solat dan doa untuk diri sendiri(Q.S. 2:238, 22:77).

*BACAAN ADALAH BERBEZA DENGAN SOLAT YANG BERJEMAAH/ BERJUMUAHT/ BERKUMPUL. DENGAN MENGGUNAKAN PERKATAAN 'AKU' BAGI SOLAT SEORANG.  PERKATAAN KAMI BAGI SOLAT BERJUMUAHT.


BERDIRI
- SOLAT PADA WAKTU YANG DITETAPKAN.
(Q.S. 2:238, 24;58,11:114, 17:78, 62:9-11, 4:102, 98:5)
baca dengan suara yang sederhana(17:110)
Baca ayat Qur'an yang mengandungi pujian, syukur dan doa.

Seru nama "ALLAH" Sambil angkat tangan tanda menyerah diri kepada ALLAH.(Khusyuk)
-QIYAM TANGAN kanan atas tangan kiri pada bahagian Dada tengah, TUNDUKKAN MUKA KE TEMPAT SUJUD
-

:: MULA SOLAT ::

ALLAH…
Tiada tuhan selain Engkau, Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain Engkau, dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH."

Wahai Tuhanku, aku berlindung kepada Mu dari hasutan Syaitan-syaitan Dan aku berlindung kepada Mu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku".
Dengan nama Mu, Ya ALLAH yang  Pengasih, yang Penyayang
"Segala puji tertentu bagi Mu, Ya Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagi Mu sekutu dalam urusan kerajaan Mu, dan tiada bagi Mu penolong disebabkan sesuatu kelemahan-Mu."
[ Q.S. 17 : 111 ]

Kuhadapkan mukaku, kepada Mu, yang menjadikan langit dan bumi,
aku cenderung lagi berserah kepada Mu ya Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Engkau.

"Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, dan hidupku, dan matiku, untuk Mu, Ya Allah, Pemelihara semesta alam."
[ Q.S. 6 : 162 ]
Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan Engkau. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).



AL-FATIHAH
Dengan nama-Mu Ya Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
Segala puji bagi-Mu Ya Allah, Pemelihara semua alam. Yang Pemurah, Yang Pengasih. Yang Merajai Hari Agama. Engkau sahaja yang aku sembah, dan kepada Engkau sahaja aku mohon pertolongan. Tunjukkan aku jalan yang lurus, Jalan orang-orang ke atas mereka yang Engkau rahmati, bukan orang-orang yang dimurkai, dan bukan pula orang-orang yang sesat.
[ Q.S 1:1-7 ]


‘Ya Allah,
tidak ada tuhan melainkan Engkau,
Yang Hidup, Yang Kekal.
Tidak Mengantuk dan tidak juga tidur.
Kepunyaan-Mu apa yang di dalam langit dan apa yang di dalam bumi.
Siapakah dia yang akan mengantara di sisi-Mu, kecuali dengan izin-Mu?
Engkau tahu apa yang sebelum mereka, dan apa yang sesudah mereka,
dan mereka tidak tahu sesuatu dari pengetahuanMu,
kecuali apa yang Engkau kehendaki.
Qursyi-Mu merangkumi langit dan bumi,
dan Engkau tidak rasa tertekan menjaga keduanya;
Engkau Yang Tinggi, Yang Agung.”
Q. 2:255


AL-IKHLAS
Dengan nama-Mu Ya Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
"Engkau Ya Allah, yang Esa. Allah,  Engkau Tuhan yang diperlukan oleh segala sesuatu, Yang tidak melahirkan, dan tidak dilahirkan, Dan tiada yang setara dengan Mu."
[ Q.S.112:1-4 ]

ALLAH…



RUKUK @ TUNDUK
“Maha Suci Engkau dan Segala Puji bagi Engkau,  Ya ALLAH, Yang Agung
Tiada tuhan selain Engkau, Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain Engkau, dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH."


ALLAH…

SUJUD
”Maha Suci Engkau dan segala puji bagi-Mu wahai Tuhan-ku, Yang Tinggi,
Tiada tuhan selain Engkau, Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain Engkau dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH.”

ALLAH…


*SELESAI SATU RAKAAT.
-BERDIRI SEMULA UNTUK RAKAAT KEDUA

AL-FATIHAH
Dengan nama-Mu Ya Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
Segala puji bagi-Mu Ya Allah, Pemelihara semua alam. Yang Pemurah, Yang Pengasih. Yang Merajai Hari Agama. Engkau sahaja yang aku sembah, dan kepada Engkau sahaja aku mohon pertolongan. Tunjukkan aku jalan yang lurus, Jalan orang-orang ke atas mereka yang Engkau rahmati, bukan orang-orang yang dimurkai, dan bukan pula orang-orang yang sesat.


AL-FALAQ
Dengan nama-Mu Ya Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
“Aku berlindung pada-Mu wahai  Pemelihara yang menguasai Al-Falaq (Subuh),  Daripada kejahatan apa yang Engkau cipta. Dan daripada kejahatan kegelapan apabila ia gelap. Dan daripada kejahatan orang yang meniup pada ikatan. Dan daripada kejahatan pendengki apabila dia dengki.

SURAH AN-NAAS
Dengan nama-Mu Ya Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.
Aku berlindung pada-Mu wahai  Pemelihara manusia, Raja manusia, Tuhan manusia, Daripada kejahatan pembisik yang menyelinap, Yang membisikkan di dalam dada manusia, Daripada jin dan manusia.

ALLAH…

RUKUK @ TUNDUK
“Maha Suci Engkau dan Segala Puji bagi Engkau,  Ya ALLAH, Yang Agung
Tiada tuhan selain Engkau, Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain Engkau, dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH."


ALLAH…

SUJUD
”Maha Suci Engkau dan segala puji bagi-Mu wahai Tuhan-ku, Yang Tinggi,
Tiada tuhan selain Engkau, Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain Engkau dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH.”


Segala puji bagiMu, Ya Allah yang kepunyaan-Mu apa yang di langit dan apa yang di bumi. Bagi-Mu segala puji di akhirat; Engkau Yang Bijaksana, Yang Menyedari.
(Q.S. 34:1)

Ya Allah, Engkaulah Pemeliharaku, dan aku tidak sekutukan Engkau dengan sesiapa pun.
(Q.S.18:38)

"dan aku tundukkan diriku kepada-Mu wahai Pemelihara semua alam."
(Q.S. AL-BAQARAH 2 : 131)

“Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan Engkau. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).”
( Q.S. 6 : 163 )

“Dan bukanlah aku daripada orang-orang yang menyekutukan Engkau."
( Q.S. 6 : 79 )

"Dan cukuplah Engkau, Ya ALLAH sebagai saksi ke atas ku"
(48:28)

(DOA)
Suci Engkau, Ya ALLAH, Yang Tinggi , Yang Agung.  Wahai Pemelihara semua alam. Wahai Yang Pemurah, Yang Pengasih. Hanya Engkau yang aku sembah dan hanya kepada engkau aku meminta."


Wahai Pemeliharaku, ampunilah aku, dan ibu bapaku, dan sesiapa yang masuk rumahku sebagai seorang mukmin, dan orang-orang mukmin lelaki, dan orang-orang mukmin perempuan; dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang zalim, kecuali dalam kebinasaan!”
(Q.S. 71:28 )

Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".
[Q.S 12 : 101 ]

Dan cukuplah Engkau, Ya ALLAH sebagai wakil atas segala urusan.

Sesungguhnya Engkau mendengar Doa."
(Q.S.3:38)

“Wahai pemeliharaku, kabulkanlah doaku.”
(Q.S.14:40)

Segala puji bagi-Mu, Ya Allah, Pemelihara semua alam."
(Q.S. 10:10)


:: BANGUN DARI SUJUD-TAMATLAH SOLAT ::

: DUDUK DAN BACA :

Tiada tuhan selain Engkau, Ya Allah Yang Esa dan Tiada sekutu bagi-Mu, tiada yang disembah selain-Mu. dan tiada kuasa selain Engkau, Ya ALLAH.

"Aku percaya, Muhammad adalah Utusan-Mu dan penutup nabi-nabi Mu.
Sesungguhnya agama yang benar di sisi-Mu  hanyalah Islam.  Aku adalah dari golongan orang-orang Muslim dan aku tundukkan diriku kepada Mu,
Dan cukuplah Engkau menjadi Saksi, wahai Pemelihara seluruh alam,

Sejahtera ke atas hamba-hambaMu yang Engkau pilih.
Dan sejahtera ke atas para utusanMu.
Segala puji bagi-Mu, Ya ALLAH, Tuhan seluruh alam.

:::::

Tiada ulasan: