Hafiz Firdaus Abdulllah :
Ketahuilah bahawa yang dimaksudkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala
apabila Dia menyatakan kesempurnaan, kelengkapan dan perincian kitab suci-Nya
al-Qur’anul Karim, adalah merujuk kepada peranan yang dimiliki oleh al-Qur’an
sebagai “kitab induk” yang telah mengusulkan pelbagai kaedah dan cara
bagi umat manusia menerima dan mempraktikkan risalah Allah dalam kehidupan
harian mereka sehingga ke Hari Akhirat.[1] Al-Qur’an adalah lengkap dan sempurna dalam konteks
ia meletakkan asas-asas mentauhidkan Allah dan kaedah-kaedah menjanakan
syari’at-Nya. Demikian juga, apabila dikatakan bahawa kitab al-Qur’an tidak
meninggalkan atau terlupa apa-apa, ia bererti bahawa al-Qur’an tidak leka atau
lengah dari menggariskan pelbagai kaedah serta prinsip penukilan hukum dan
ajaran yang diperlukan umat untuk melaksanakan syari’at Allah yang indah ini
dalam semua suasana dan keadaan.
JAWAPAN
: Al-Qur’an BUKAN-lah Kitab Induk seperti yang
didakwa oleh penulis artikel ini. Tiada
satu ayat pun yang menyatakan demikian.
Tanpa dalil dari Qur’an. Beliau
hanya berkata-kata menurut pendapat Habr-habr agama golongan Sunni, Yusuf
Qardhawi. Dakwaan seperti ini memang
tidak dapat diterima tanpa penjelasan wahyu dari ALLAH. Bagaimana pun, Qur’an menurut ALLAH :
“Ha Mim. Demi
Kitab yang jelas, Sesungguhnya, Kami membuatnya sebuah Qur'an bahasa Arab
supaya kamu faham. Dan sesungguhnya ia
adalah di dalam IBU KITAB, di sisi Kami; sungguh tinggi, bijaksana.”
(Q.S. 43:1-4)
*Qur’an jelas di sini adalah berasal dalam IBU
KITAB yang ada di sisi ALLAH. Boleh saja
ia digelar sebagai KITAB INDUK di sisi ALLAH. Qur’an
bukanlah Kitab Induk di sisi ALLAH seperti yang didakwa oleh penulis ini. Tetapi ia hanya menjadi KITAB UTAMA untuk rujukan
bagi Nabi Muhammad dan seluruh umatnya. Kerana tidak ada kitab selain Qur’an
yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad.
“…dan al-Qur'an ini diwahyukan kepadaku supaya aku
beri amaran kepada kamu dengannya, dan sesiapa ia sampai. ……” (6:19)
Hafiz Firdaus Abdulllah :
Dalam suasana kelengkapan dan keterperincian inilah al-Qur’an
meletakkan dasar serta prinsip yang jitu bahawa hadis serta sunnah Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam wajib dijadikan salah satu dari sumber syari’at yang
ditaati, dirujuki dan dipegangi. Apabila hadis dan sunnah Rasulullah
disisihkan, maka ia bererti menyisih sebahagian dari dasar dan prinsip penting
yang digariskan oleh al-Qur’an; dan apabila hadis dan sunnah Rasulullah
ditentang, ia bererti menentang sebahagian dari ajaran al-Qur’an itu sendiri.[2]
JAWAPAN
: Tiada ada
dalam mana-mana ayat Qur’an yang menyatakan demikian. Malah tiada satu pun ayat yang menyebut
perkataan SUNNAH NABI atau HADIS NABI dalam
mana-mana surah atau ayat dalam Qur’an.
Penulis artikel ini hanya mendakwa tanpa alasan dan dalil yang jelas
dari Qur’an. Beliau hanya bersandarkan
kata-kata Habr agama - Ibnu Qayyim.
Qur’an itu Jelas dan lengkap, terperinci dan tiada
satu pun yang tertinggal melaionkan semua hal yang berkaitan dengan apa yang
diwahyukanNya itu disebut dengan jelas.
“Tha Sin. Inilah ayat-ayat al-Qur'an, dan sebuah
Kitab yang jelas.” (27:1)
“Kami tidak alpakan sesuatu di dalam al-Kitab; kemudian kepada
Pemelihara mereka, mereka akan dikumpulkan.” (6:38)
“Sesungguhnya Kami buatkan untuk manusia di dalam
al-Qur'an ini tiap-tiap macam persamaan…”(30:58)
“Sesungguhnya Kami mengulang-ulangi untuk manusia
di dalam al-Qur'an ini tiap-tiap macam persamaan tetapi kebanyakan manusia
menolak semua, kecuali ketidakpercayaan.” (17:89)
“Apa, adakah aku akan cari sebarang hakim selain
Allah? Dan Dia yang turunkan kepada kamu Kitab yang cukup jelas...” (6:114)
“Telah sempurna kata-kata Pemelihara kamu dalam
kebenaran dan keadilan; tiada yang boleh tukar kata-kata-Nya; Dia Yang
Mendengar, Yang Mengetahui.” (6:115)
“Dan Kami telah datangkan kepada mereka sebuah
Kitab yang Kami jelaskan, berdasarkan pengetahuan, menjadi satu petunjuk, dan
satu pengasihan, bagi kaum yang percayai.” (7:52)
“Alif Lam Ra. Sebuah Kitab yang ayat-ayatnya
menentukan, dan kemudian dijelaskan, daripada yang Bijaksana, Menyedari.” (11:1)
Tetapi Qur’an itu sendiri adalah HADIS dari ALLAH
yang menjadi Ucapan Rasul yang mulia. Renungkan ayat-ayat ini :
"Allah turunkan hadis yang paling baik
sebagai sebuah Kitab" (39:23).
Kitab yang dimaksudkan adalah al-Qur'an, yang
diturunkan kepada Nabi Allah yang terakhir, Muhammad. Kitab tersebut diturunkan
kepada baginda untuk dipanjangkan kepada seluruh manusia. Maka baginda, dengan
cara lisan terutamanya, sampaikan kandungan Kitab kepada orang-orang di
sekelilingnya. Justeru, seluruh kandungan kitab Hadis Allah yang diterima
merupakan Hadisnya juga. Seperti maksud firman Allah berbunyi,
"Sesungguhnya ia adalah ucapan Rasul yang
mulia" (69:40)
Maka tidak ada perintah dari ALLAH untuk mengikuti
HADIS NABI atau SUNNAH nabi yang diriwayatkan oleh habr-Habr hadis seperti 6 imam hadis yang terkenal dalam golongan sunni. Melainkan disuruh
untuk mentaatiNya melalui Qur’an dan mentaati RasulNya melalui ajaran ALLAH
dalam Qur’an yang berbentuk AL-HIKMAH yang sendirinya ada dalam Kitab Qur’an
itu sendiri(17:39).
Adapun percakapan, perlakuan nabi sebagai manusia.
Bukanlah termasuk dalam ajaran ALLAH dan ia tidak perlu diikuti kerana ia
adalah satu fitrah kehidupan manusia. Makan minum, berak, berjimak dan bergaul sesama
manusia lain boleh sahaja dipelajari secara semulajadi tanpa kitab ALLAH. Sebelum Qur’an turun kepada nabi Muhammad,
semua orang ARAB tahu makan dan minum, tahu berjimak dan bergaul serta
bersyair, memerintah dan mentadbir Mekah. Mereka berjubah, serban, berjanggut dan
lain-lain budaya Arab. Abu jahal misalnya, berjanggut dna berserban, berjubah
macam nabi Muhammad. Itu hanya budaya
bukan berkaitan dengan agama.
Kalau ia
adalah agama. Maka semua manusia tak
kira bangsa adalah wajib memakai serban, berjanggut dan berjubah tanpa mengira
iklim dan tempat sesebuah tempat di bumi ini.
Hafiz Firdaus Abdulllah :
Adalah merupakan tindakan yang amat jahil apabila seseorang itu
memahami ayat-ayat di atas secara zahir (face value) sehingga mereka
berkata segala apa yang berkaitan dengan agama dan kehidupan di dunia ini telah
diperincikan satu-persatu di dalam al-Qur’an. Jika inilah kefahaman mereka,
maka penulis bertanya – jika pagi tadi kita bersarapan Mee Goreng dan ingin
mengetahui hukumnya, bolehkah kita mencarinya di dalam al-Qur’an ? Pastinya
kita tidak akan menemui keterangan tentang Mee Goreng. Maka apakah dengan itu
Mee Goreng tersebut menjadi sesuatu yang halal, atau haram, atau sesuatu yang
dilupai oleh al-Qur’an ?
JAWAPAN
: Pendapat penulis ini adalah terlebih jahil. Mungkin
beliau mengatakan bahawa Qur’an tidak cukup sempurna sehingga beliau memerlukan
kitab lain yang dikarang oleh habr-habr agama golongannya utnuk melengkapkan
Qur’an. Tindakan beliau adalah lebih
menghina kesempurnaan dan kebijaksanaan yang diabadikan oleh ALLAH dalam Qur’an.
"Atau, adakah mereka punyai sekutu-sekutu
yang mensyariatkan untuk mereka sebagai agama, yang dengannya Allah tidak
izinkan?" (42:21)
Sekutu-sekutu dalam ayat ini adalah Habr-habr
agama yang berani mengada-adakan sesuatu yang tidak diajar oleh ALLAH dalam
wahyuNya kepada Nabi Muhammad SAW. Dengan mengandalkan pendapat-pendapat
Habr-habr agama seperti Yusuf Qardhawi dan Ibnu Qayyim, jelas beliau menghina
kemuliaan Qur’an. Seolah-olah Qur’an itu
memang tidak cukup atau ALLAH terlupa nak sebut perkara-perkara yang diajarkan
oleh habr-habr agama golongan mereka.
Ini bukan sahaja merendah-rendahkan Qur’an malah menghina ALLAH dan
rasulNya.
Mengaitkan dengan dalil ‘Mee Goreng’, adalah
sesuatu yang tidak sepatutnya. Hal-hal
seperti ini adalah perkara yang anda boleh pelajari di luar kitab ALLAH dan
sudah pasti ia adalah ilmu ALLAH jua.
Apa yang digariskan oleh ALLAH dalam Qur’an adalah jelas, yang haram dan
halal adalah jelas. Terpulang kepada kita bagaimana mengaplikasikannya dalam
kehidupan kita hari ini.
Hafiz Firdaus Abdulllah :
Sebaliknya jika difahami ayat-ayat di atas sebagai yang menerangkan
peranan al-Qur’an dalam meletakkan dasar serta prinsip syari’at dan kehidupan,
pasti kita akan ketahui bahawa Mee Goreng tersebut adalah halal dan baik untuk
dimakan, kerana al-Qur’an sedia menggariskan beberapa prinsip asas pemakanan,
antaranya semua yang ada di mukabumi ini adalah halal untuk dimakan (Yunus
10:59) asalkan disembelih atas nama Allah (al-An’aam 6:121) atau dari
sembelihan Ahli Kitab (al-Maidah 5:05) dan ia bukan bangkai atau daging khinzir
(al-Maidah 5:03); dan bahawa umat Islam sangat dianjur makan (al-An’aam 6:142)
asalkan mereka tidak berlebih-lebihan (al-A’raaf 7:31).[3] Inilah maksud dan cara sebenar mengguna-pakai
ayat-ayat di atas yang menjadi asas perbincangan.
JAWAPAN
: Ayat yang disebutkan itu adalah jelas hukum dalam
Qur’an. Anda tidak perlukan hukum selain
apa yang ditetapkan oleh ALLAH dalam wahyuNya ini, cukup dengan ayat-ayat ALLAH
ini, anda tidak perlukan yang lain. Mungkin anda boleh menerima pakai panduan
dalam Quraish Sihab, tetapi pastikan ia tidak bercanggah dengan Qur’an. Pastikan ia selari dengan Qur’an. Namun, ingatlah dalam firman ALLAH yang berikut
:
“Itu ayat-ayat
Allah yang Kami bacakan kamu dengan benar; maka dengan hadis apakah, sesudah
Allah dan ayat-ayat-Nya, yang mereka akan percayai?” (45:6)
Kepada penulis
saudara Hafiz
Firdaus Abdulllah
Mengambil
habr-Habr agama sebagai panduan selain dari Qur’an adalah kontradik dengan Qur’an
(45 :6). Tidak salah sekiranya apa yang
dikatakan oleh mereka itu selari dengan Qur’an.
Itu bukan masalah. Masalahnya apabila
mereka mengajar sesuatu yang bukan dari ajaran ALLAH. Mereka menulis
kitab-kitab mereka sendiri sebagai kononnya satu penjelasan kepada Qur’an tanpa
menyedari mereka ini mengajar sesuatu yang berbeza dengan mesejNya dan tidak sedar berada dalam golongan yang disebutkan oleh ALLAH dalam Qur’an.
Maksud firman Allah:
"Atau, adakah mereka punyai sekutu-sekutu
yang mensyariatkan untuk mereka sebagai agama, yang dengannya Allah tidak
izinkan" (42:21).
Orang-orang yang memandai-mandai mensyariatkan
sebagai agama adalah hanya para habr atau ulama agama. Mereka memakai gelaran
seperti "Imam" atau "Maulana" atau "Syeikhul" dan
sebagainya. Mereka juga diangkat sebagai
pemelihara atau tuhan oleh pengikut-pengikut mereka, menurut ayat yang berikut:
"Mereka ambil habr (ulama agama) mereka, dan
rahib-rahib mereka, sebagai pemelihara-pemelihara selain daripada Allah .....
tidak ada tuhan melainkan Dia; Dia disanjung, di atas apa mereka
sekutukan" (9:31)
Oleh kerana ajaran manis mereka, atas nama Islam
sebenar, serta kelalaian pengikut-pengikutnya, maka apabila diseru kepada Allah
satu-satunya, pengikut-pengikutnya tidak percaya, tetapi jika mereka
disekutukan dengan-Nya, mereka percaya pula. Tanpa sedar hari ini umat islam
mengagung-agungkan ulama atau habr ini dalam menyelesaikan masalah kehidupan
mereka tanpa melihat dna merujuk kepada firman ALLAH terlebih dahulu. Kata-kata
Habr adalah muktamad bagi mereka. Namun, Alhamdulillah. Masih ada hamba ALLAH
yang merenung firman ALLAH setelah bertanya kepada Habr-habr agama ini. Dengan Qur’an sahajalah kita akan tahu sama
ada ajaran habr-habr agama ini betul atau salah menurut firman ALLAH. Tanpa
mereka sedari, Habr-habr ini bukan sahaja menghalang mesejNya untuk sampai
kepada kita malah mereka menjadi sebab utama perlawanan umat manusia kepada
ALLAH. Kerana ajaran mereka juga pengikut-pengikut melawan Allah dengan cara
menolak ajaran-Nya. Sila renungkan dua ayat yang berikut:
"Itu adalah kerana, apabila diseru kepada
Allah satu-satunya, kamu tidak percaya; tetapi jika yang lain disekutukan
dengan-Nya, maka kamu percayai. Putusan adalah bagi Allah, Yang Tinggi, Yang
Besar" (40:12)
"Kemudian pada Hari Kiamat, Dia aibkan
mereka, dengan berkata, 'Di manakah sekutu-sekutu-Ku, orang-orang yang kerana
mereka kamu melawan?'" (16:27)
ALLAH DISANJUNG
SEGALA PUJI BAGI ALLAH, PEMELIHARA SELURUH ALAM