Isnin, 7 Mac 2016

AL-QUR'AN ITU RASUL ???

Telah terbit satu persoalan mengenai Rasul, yang mengakibatkan sesetengah pihak disangka jadi Rasul pada hari ini. Sangkaan lahir daripada fahaman bahawa Rasul terdiri daripada golongan manusia dan malaikat sahaja. Dan bahawa Rasul, menurut al-Qur'an, didapati berada di kalangan masyrakat dewasa ini. Firman Allah,

"Bagaimanakah kamu boleh tidak percaya sedang kepada kamu ayat-ayat Allah dibacakan, dan Rasul-Nya berada di kalangan kamu? Sesiapa berpegang teguh kepada Allah, dia diberi petunjuk pada jalan lurus." (3:101)

Kerana Rasul dikatakan hadir pada hari ini maka dia disangka hanya terdiri daripada orang-orang yang menyampaikan ayat-ayat Allah, yang bilangannya didapati begitu ramai.

Sedia maklum bahawa ayat-ayat Allah yang diturunkan, antara lain, beri petunjuk kepada manusia pada jalan lurus. Tugas itu, apabila direnungkan tidak hanya mampu dilaksana oleh Rasul jenis manusia kerana sebuah Kitab pun mampu buat demikian. Lalu Kitab itu boleh juga dianggap sebagai Rasul, seperti ditunjukkan dalam kandungan Peringatan berbunyi,

"Wahai ahli Kitab, sungguh telah datang kepada kamu Rasul Kami, menjelaskan kepada kamu banyak perkara yang kamu sembunyikan daripada Kitab, dan banyak yang dimaafkan. Telah datang kepada kamu daripada Allah satu cahaya, dan sebuah Kitab yang jelas.
Allah beri petunjuk kepada siapa ikut kepuasan hati-Nya pada jalan-jalan kesejahteraan, dan keluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya dengan izin-Nya; dan Dia beri petunjuk kepada mereka pada jalan lurus." (5:15-16)

Rasul dikatakan telah datang dan apa yang dikatakan telah datang di situ dijelaskan lagi dengan frasa sebuah Kitab yang jelas. Justeru, ayat tersebut dengan jelas membawa mesej iaitu Rasul adalah Kitab.

Penurunan Kitab ambil masa yang lama, di antara sebuah Kitab dengan Kitab yang lain (contoh, Injil dan al-Qur'an yang memakan masa kira-kira 600 tahun, atau al-Qur'an hingga ke hari ini selama lebih 1400 tahun). Kerana begitu lama mungkin terdapat orang-orang di kalangan ahli Kitab menyatakan tidak ada sebarang pemberi berita gembira mahu pun pemberi amaran datang kepada mereka. Namun Allah sangkal mereka dengan ayat berikut:

"Wahai ahli Kitab, sungguh telah datang kepada kamu Rasul Kami, menjelaskan kepada kamu pada satu masa jeda antara Rasul-Rasul, supaya kamu tidak kata, 'Telah tidak datang kepada kami sebarang pembawa berita gembira, dan tidak juga sebarang pemberi amaran.' Sungguh, telah datang kepada kamu pembawa berita gembira, dan pemberi amaran; Allah berkuasa atas segala sesuatu." (5:19)

Dia menyatakan bahawa Rasul merupakan pemberi berita gembira dan pemberi amaran. Pembawa dan pemberi tersebut boleh berbentuk sebuah Kitab. Seperti Kitab al-Qur'an, yang tidak dinafikan berfungsi sebagai pemberi berita gembira dan pemberi amaran menurut firman berbunyi,

"Sebuah Kitab yang ayat-ayatnya dijelaskan sebagai sebuah Qur'an bahasa Arab bagi kaum yang tahu,
pemberi berita gembira, dan pemberi amaran, tetapi kebanyakan mereka berpaling, dan tidak mendengar." (41:3-4)

Serupa mana-mana Rasul jenis manusia, al-Qur'an juga dikatakan memberi berita gembira dan beri amaran, dan kerana mesejnya masih terpelihara hingga hari ini maka mana-mana manusia tidak perlu lagi menganggap diri mereka sebagai Rasul.  Kerana Rasul boleh berbentuk sebuah Kitab, seperti al-Qur'an, sebagai pemberi berita gembira dan pemberi amaran, maka Rasul kita pada hari ini ialah Kitab al-Qur'an.

Oleh itu ayat ini bermaksud…


Katakanlah, "Taatlah kepada Allah, dan Rasul." Tetapi jika mereka berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang tidak percaya (3:32)

Dan taatlah kepada Allah dan Rasul supaya kamu dikasihani. (3:132)

Wahai orang-orang yang percaya, taatlah kepada Allah, dan taatlah kepada Rasul, ……   (4:59)

Wahai orang-orang yang percaya, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah berpaling daripada-Nya, sedang kamu mendengar. (8:20)

Adalah merujuk kepada QUR’AN itu sebagai RASUL! 

Sebab itulah Allah tidak menyebut RASULULLAH atau NABI MUHAMMAD dalam ayat-ayat yang mengandungi  “Taati ALLAH dan RasulNya.”  Ini kerana RASUL bukan hanya Nabi Muhammad seorang dan Kenabian itu telah ditutup  dengan Muhammad sebagai nabi terakhir.  Tetapi Rasul masih ada iaitu kitab terakhir iaitu kitab Qu’ran.


Terdapat banyak lagi ayat-ayat yang berkaitan dengan subjek taat kepada Allah dan taat kepada Rasul.

Perhatikan di sini, dalam semua ayat-ayat yang berkaitan dengan ‘taat’ , Allah pilih untuk menggunakan perkataan ‘Rasul’ tidak ‘Muhammad’.

Allah, pencipta dan pemelihara Quran, beritahu kita bahawa kesemua dalam cakrawala adalah dalam penguasaanNya, termasuk Quran. Surah-surah, ayat-ayat, perkataan, nombor, susunan, pemilihan sifat-sifat kata, nama-nama, kisah-kisah, panjang pendeknya ayat dan surah..… kesemuanya adalah dibuat dan dipilih oleh Allah, dengan sengaja dan dengan tujuan khusus.

…... Kami tidak alpakan sesuatu di dalam al-Kitab; ….. (6:38)

Pembaca, pemerhati dan yang percaya kepada Quran sudah tentu memahami, dengan izin Allah bahawa Allah yang mengajar kita Quran, dan bukannya hadith-hadith susunan manusia.

Yang Pemurah, ajar al-Qur'an. (55:1-2)

Maka, dalam percubaan untuk memahami sesuatu subjek dalam Quran, kita perlulah rujuk kepada Quran itu sendiri. Oleh kerana Allah mengatakan Dia yang mengajar Quran, dan dia tidak berkomunikasi terus dengan kita, maka Quran sajalah yang kita boleh buat bahan rujukan untuk memahami Quran.

Kita perhatikan bahawa Allah secara konsisten sebut dalam ayat-ayatNya “taat kepada Allah….” dan diikuti dengan perkataan “Rasul” dan tidak “Muhammad”.

Dalam Quran Allah menyebut nama ‘Muhammad’ hanya pada empat ayat (3:144, 33:40, 47:2 dan 48:29), dan tiada satu pun berkaitan secara langsung dengan subjek taat. Lebih dari 25 kali Allah menyuruh kita taat kepada Rasul, tidak sekali pun Allah menyebut “taat kepada Muhammad”

Adakah ini secara kebetulan sahaja? Atu adakah ianya suruhan yang disengajakan?

Hanya “orang-orang yang percaya” percaya bahawa semua dalam dunia Allah ini adalah disengajakan dengan keinginan Allah. Tiada suatu pun dengan secara kebetulah saja. Ayat-ayat yang digunakan pun adalah secara sengaja dengan tujuan, tidak secara kebetulan.

Katakanlah, "Sekiranya laut adalah dakwat untuk Kata-Kata Pemeliharaku, tentulah laut itu habis sebelum Kata-Kata Pemeliharaku habis, walaupun Kami datangkan pengisian semula yang serupa dengan itu." (18:109)

Sekarang, cuba kita fahami apa Allah mengajari kita berkenaan nabi Muhammad.

Katakanlah, "Aku hanyalah seorang manusia yang serupa dengan kamu; diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu…..(18:110)

Allah yang Maha Mengetahui, tahu bahawa nabi Muhammad, sebagai manusia menjalani kehidupan hariannya sebagaimana manusia lain. Dia makan dan minum, tidur, berkeinginan, bernafsu, berkeluarga, buat kesilapan, berperasaan takut, rungsing, sakit, dsbnya. Muhammad adalah Rasul hanya kerana mesej yang diberikan melaluinya, yaitu Quran. Begitu juga Rasul-Rasul lain yang diberikan kitab-kitab. Muhammad tanpa Quran adalah seorang manusia biasa macam kita semua.

Wahai Rasul, sampaikanlah apa-apa diturunkan kepada kamu daripada Pemelihara kamu kerana, jika kamu tidak buat, tidaklah kamu sampaikan Mesej-Nya. Allah lindung kamu daripada manusia. Sesungguhnya Allah tidak beri petunjuk kepada kaum tidak percaya. 
(5:67)

Allah, bila menggunakan perkataan ‘Rasul’ mahukan subjek taat jadi jelas, yaitu supaya manusia mentaati seseorang empunya mesejNya, bukan mentaati peribadi atau mentaati Muhammad atas perkara-perkara lain.

Taati Rasul adalah bergantung kepada adanya mesej, yaitu Quran. Taati Rasul oleh sebab mesej yang dia diberi, yaitu Quran. Taati Rasul bermaksud ikut mesej yang diberi kepadanya, yaitu Quran.

Menyimpan janggut, pakai jubah singkat atas buku lali, jilat jari selepas makan, memakai serban dan sebagainya tidak termasuk dalam konsep taati Rasul, kerana semua itu tidak dijelaskan dalam Quran.

Nabi Muhammad tanpa Quran adalah manusia biasa. Walau pun dalam status Rasul, dia masih mempunyai perwatakan, perangai dan nafsu manusia biasa. Sebagai contoh, Allah mencerikan dalam Quran yang dia bermasam muka dengan seorang buta (80:1-11) sehingga Allah menegurnya, ada ketika dia takutkan manusia sedangkan dia sepatutnya takut kepada Allah (33:37) dan dia pernah mengharamkan apa yang tidak sepatutnya (66:1).

Itu sebab tiada tiada satu pun suruhan atau arahan supaya kita mentaati Muhammad. Kalaulah kita ambil konsep “taat kepada Rasul” sebagai taati Muhammad sebagai manusia, sudah tentu kita juga mesti bermasam muka kepada yang buta dan miskin. Kita mesti lakukan lain-lain kesalahan yang dilakukan oleh Muhammad sebagai manusia biasa. Sudah tentu tidak begitu. Kita disuruh mentaati Rasul sebab mesej yang dibawanya, Quran mewajibkan kita mentaati Rasul. Mentaati mesej ialah mentaati Rasul.

Satu contoh perbezaan di antara mentaati Rasul (oleh sebab dia membawa Quran) dan mentaati manusia ialah dua ayat berikut :

Wahai isteri-isteri Nabi, sesiapa antara kamu yang lakukan kesumbangan yang nyata, baginya azab akan digandakan dengan dua kali ganda; itu, bagi Allah, mudah. 
(33:30)

Tetapi sesiapa antara kamu yang patuh kepada Allah, dan Rasul-Nya, dan buat kerja-kerja baik , Kami akan beri upahnya dua kali; Kami sediakan untuknya rezeki yang mulia. 
(33:31)

Perhatikan di sini, arahan kepada isteri-isteri nabi ialah supaya patuh kepada allah dan Rasul, bukannya kepada suami atau pun Muhammad. Sekiranya Allah menyuruh mereka patuh kepada suami (perkataan suami digunakan), sudah tentu ianya jadi satu arahan mutlak supaya isteri-isteri patuh kepada suami, tanpa syarat atau kelonggaran. Kita mesti ingat Allah tidak kekeringan atau kesuntukan perkataan (18:109). Disebaliknya Allah mahukan mereka, isteri-isteri nabi patuh kepada Rasul dengan mesej yang ada padanya.

Sebagai manusia, Muhammad telah diberi penghormatan besar apabila dipilih untuk menjadi Rasul Allah yang terakhir untuk sampaikan mesej yang terakhir, yaitu Quran. Budi pekertinya dijelaskan sebagai berikut,

Sesungguhnya kamu adalah di atas budi pekerti yang besar. 
(68:4)

Pun begitu, kita mesti ingat supaya tidak bezakan Muhammad sebagai Rasul dengan Rasul-Rasul Alah yang lain (2:285).  Yang perlu kita memahami dan bezakan ialah di antara :

mentaatinya dengan tunduk patuh kepada mesej (Quran)

dengan….

mentaatinya dengan meniru apa yang dia buat sebagai manusia biasa.

Yang sedihnya, ramai orang yang menganggap Islam itu akan lebih sempurna dengan beri penekanan silap dan lebih kepada meniru cara hidup harian nabi Muhammad dan ulamak-ulamak pada masa lampau. Pakai jubah, pakai serban, berus gigi pakai kayu sugi, makan sambil berlutut dan bermacam-macam lagi, tapi unta tak nak naik, nak naik Honda Accord. Itu semua adalah hak individu. Tetapi untuk mengatakan pakai jubah dan simpan janggut dapat pahala adalah memandai-mandai lebih dari Allah. Allah ada sebut janggut dalam Quran, tapi pasal Musa memegang janggut Harun, tidak pasal galakan atau pahala menyimpan janggut.

Tidak boleh dinafikan, kita mesti mentaati Rasul. Bagi mereka yang menerima Quran, mereka menerima arahan daripada Allah untuk “mentaati Rasul” dengan ikut mesejnya, Quran. Hanya Quran. Bila nabi Muhammad meninggal dunia, dia tinggalkan kepada kita hanya satu kitab yaitu Quran.

Bila Allah beritahu nabi Muhammad dalam Quran, Pada hari ini, Aku sempurnakan agama kamu untuk kamu, dan Aku cukupkan rahmat-Ku ke atas kamu, dan Aku puas hati Islam sebagai agama untuk kamu. …. (5:3) Muhammad ada hanya ada satu kitab yaitu Quran. Dia beri kita satu definasi islam, yaitu yang ada hanya dalam Quran, bukannya campuran-campuran palsu hasil dari ciptaan-ciptaan manusia sebgaimana yang banyak terdapat sekarang ini.

Dalam menyuruh manusia mentaati Allah dan Rasul, Allah tahu bahawa manusia akan mengabaikan Quran dan sebaliknya beri tumpuan lebih kepada tulisan-tulisan ciptaan manusia.


Rasul berkata, "Wahai Pemeliharaku, sesungguhnya kaumku mengambil al-Qur'an ini sebagai suatu yang tidak dipedulikan." (25:30)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PLEASE COMMENT!