Sabtu, 31 Januari 2015

QURANIYUN... SESAT DAN KAFIR???



ALIRAN QURANIYUN MUSLIM

Muslim al-Quran sahaja, juga digelar anti-Hadis[1], [2], adalah Muslim yang mengikut al-Quran dan menganggapnya satu-satunya teks suci dalam Islam. Mereka kebanyakannya adalah umat Islam progresif, menolak semua Hadis dan Sunnah, pustaka yang disusun oleh para cendekiawan kemudian yang mengkatalogkan riwayat-riwayat apa yang Nabi Muhammad s.a.w. dilaporkan telah berkata dan lakukan, yang dianggap penting oleh Muslim tradisional untuk agama Islam dan diamalkan oleh cendekiawan Islam tradisional.

ETIMOLOGI
Ahli al-Quran sahaja dapat juga dirujukkan dalam banyak cara, contohnya Qur'āniyūn (Bahasa Arab: قرآنيون‎) dan Ahl al-Qur'ān/ahle Qur'an (Bahasa Arab: أهل القران‎), kedua-dua diterjemahkan kepada "ahli al-Quran" (yang juga digunakan dalam bahasa Inggeris), Penyerah, dan biasanya oleh pembangkang mereka munkiru al-hadīth (Bahasa Arab: منكروا الحديث‎) (i.e. "penolak Hadis") dan juga istilah lain.[3]

DOKTRIN
Ahli al-Quran sahaja secara umumnya menganggap diri mereka sebagai "Muslim" sahaja, sebuah terma atau gelaran yang diambil dari dalam al-Quran itu sendiri. Mereka tidak menganggap diri mereka termasuk dalam mana-mana mazhab, seperti Ahli Sunnah Wal Jamaah atau Syiah kerana mereka tidak menerima ajaran selain al-Quran, oleh itu sejagatnya mereka menolak kedudukan muktamad yang berlandaskan Hadis oleh gagasan Muslim ortodoks seperti yang berlaku di kalangan pelbagai pengikut Sunnah Sunni, Shia, Sufi, Ahmadiyya and lain-lain mahzab pengikut Hadis dalam Islam. Sejauh mana ahli al-Quran menolak kesahihan Sunnah tidak dapat dipastikan, namun kumpulan-kumpulan yang lebih lama bertapak, telah mempersoalkan kesahihan Hadith and menolak Hadith sepenuhnya untuk pelbagai sebab, antara sebab yang paling utama ialah Hadis tidak pernah disebut di dalam al-Quran sebagai sumber teologi dan amalan umat Islam. Hadis hanya direkodkan dalam bentuk tulisan setelah lebih dari dua abad setelah kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Ahli al-Quran turut melihat Hadis sebagai mempunyai ralat-ralat yang mempunyai percanggahan apabila dibandingkan dengan al-Quran. Ahli al-Quran sahaja turut menolak fatwa berasaskan Hadis dan isu-isu yang berkaitan dengannya.

SEJARAH
Terdapat sedikit sastera pada kewujudan Quranist Islam sama ada dari sumber Islam ataupun luar.

Tulisan yang pertama berupa sejarah Islam, sama ada dalam hadis atau Sirah memberi pandangan 'Quranist' Islam tidak disebut. Walaupun hadis ini tidak dianggap sebagai sumber sejarah yang dipercayai oleh Quranists atau oleh pengkritik barat piawaian yang paling scriptual [4][5], yang mereka lakukan sekurang-kurangnya mata kepada isu-isu kontemporari yang dihadapi oleh penulis pada masa mereka telah direkodkan. Jika ideologi hadithist inovatif dikenakan pada Quranist lazim Islam abad selepas teologi Quranist lazim, seperti yang didakwa oleh Quranists, tiada bukti yang wujud tindak balas.

Terawal-jauh rehat mazhab dari teologi tradisional Islam seperti yang dicatatkan adalah Khawarij mazhab, yang berbeza dengan ketara dari ideologi Quranist. Tiada sebutan dibuat bentuk Quranist Islam dalam pertikaian ini. Sama adalah Quranism yang disebut dalam perbahasan kemudian teologi antara pelbagai sekolah seperti Muktazilah.

Panjang Quranist muncul dalam kesusasteraan dalam abad ke-20. Salah penyokong utamanya adalah [Rashad Khalifa]], yang mengasaskan [Amerika menyerahkan Antarabangsa]] mazhab dan dibunuh oleh Muslim ortodoks. Ajaran Khalifa tertumpu pada penolakan Sunnah sebagai pihak berkuasa satu yang dibuat Khalifa Quranist satu tetapi teologi beliau termasuk ajaran yang telah tidak diterima oleh semua Quranists, termasuk kepercayaan yang al-Quran mempunyai satu kod ajaib berdasarkan nombor 19, bahawa dia sendiri adalah seorang utusan Tuhan, dan bahawa Al-Quran sekarang ini rosak dan diperlukan dua ayat-ayat dikeluarkan.

Quranists mempunyai organisasi pusat dan sebahagian besarnya menyebarkan ajaran mereka melalui internet. Quranists tidak mempunyai masjid yang berbeza dan cenderung untuk berdoa di masjid-masjid Islam yang ortodoks. Quranists kekal mazhab kecil dalam dunia Islam, dan masa sahaja yang mereka mungkin telah membentuk peratusan besar penduduk adalah pada hari-hari terawal Islam, yang tuntutan Quranists yang Quranist sepenuhnya sekurang-kurangnya pada masa Nabi Muhammad, namun tiada sejarah wujud untuk menyokong dakwaan ini.

PENARIKHAN
Sebahagian daripada kesukaran dalam mewujudkan kredibiliti bersejarah bagi sekolah sama ada menggunakan kritikan teks sekular adalah bahawa Al-Quran yang terawal lengkap terbukti oleh sains datang dari abad ke-9 [6]. Earlier Quran fragments exist dating from the 8th century CE and possibly the late 7th century CE[7]

Bagi sejarah, satu gambaran yang ganjil muncul dua sekolah Islam dengan no rujukan sejarah: ideologi muncul hadithist berdasarkan hadith yang tidak disebutkan di dalam al-Quran sendiri dan direkodkan abad selepas fakta yang bersekedudukan, dan sebuah sekolah Quranist Islam tidak mempunyai rujukan kewujudan dalam abad (atau kemudian) awal Islam. Kedua-dua sekolah berdasarkan al-Quran, yang tarikh complition sendiri tertakluk kepada perbahasan sekali sejarah tradisional diketepikan dan radioaktif karbon dating digunakan untuk teks yang disediakan.

MAZHAB AWAL ISLAM
Penolakan ahli al-Quran sahaja terhadap teologi Islam ortodoks
Perbezaan doktrin di antara ahli al-Quran sahaja dengan Islam ortodoks merangkumi perihal kecil kepada teras pusat kepercayaan seperti lima tiang agama Islam. Bahagian-bahagian yang mempunyai perbezaan ketara adalah:

Syahadah (lafazan kepercayaan). Ahli al-Quran sahaja melafaz 'lâ ilâha illallâh' (Tiada Tuhan melainkan Allah) berbanding dengan Sunni 'lâ ilâha illallâh, Muḥammadur rasûlullâh' (Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad adalah Pesuruh Allah) and Syiah 'lâ ilâha illallâh, Muḥammadur rasûlullâh, wa Ali –un- vali -ul –lah' (Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad adalah Pesuruh Allah, Ali adalah Wali Allah). Hanya lafazan Syahadah ahli al-Quran sahaja yang menurut ayat seperti yang terkandung dalam al-Quran;

Wanita ahli al-Quran yang datang haid boleh menunaikan Solat (sembahyang), memasuki Masjid dan menyentuh al-Quran, dengan al-Quran hanya melarang wanita datang haid daripada melakukan persetubuhan atau berkahwin dengan lelaki baru tidak kurang daripada tiga kitaran haid pertama setelah meninggalkan suami, malahan al-Quran tidak lagi menyebut lagi mengenai larangan-larangan lain mengenai perihal wanita datang haid;

Al-Quran tidak menghuraikan bilangan kali untuk sembahyang dalam sehari. Sebilangan ahli al-Quran sahaja mentafsirkannya sebagai tiga kali manakala yang lain berpendapat sama dengan bilangan ortodoks lima kali dalam sehari. Ahli al-Quran menolak alkisah Hadis mengenai Miraj (perjalanan malam) di mana Nabi Muhammad SAW dikisahkan terbang ke Masjid Aqsa di Baitulmaqdis di atas Buraq, diangkat ke Syurga langit ke-7 (Sidratul Muntaha), berjemaah dengan Nabi Musa serta Nabi-nabi yang lain, dan menawarkan bilangan Solat yang diwajibkan oleh Allah dengan akhirnya ditetapkan kepada lima. Pengikut-pengikut Hadis mempercayai bahawa kesimpulan daripada peristiwa-peristiwa semasa Miraj, seseorang Muslim yang sekali doanya membawa lima puluh kali ganda pahala daripada doa orang yang bukan Muslim, manakala ahli Al-Quran menolak kesimpulan tersebut dan alkisah ini;

Jumlah Zakat. Pengikut Hadis menetapkan 2.5% daripada kekayaan mereka untuk zakat berdasarkan kaedah-kaedah dan formula-formula yang ditetapkan daripada sumber-sumber sekunder, manakala ahli al-Quran sahaja bebas memberi sedekah sebanyak mana yang diinginkan, dengan al-Quran tidak menetapkan jumlah yang spesifik atau bilangan kali untuk memberi zakat;

Ahli al-Quran tidak diikat oleh tatacara spesifik rakaat golongan Hadis, dan juga mereka tidak menganggap terdapat ganjaran tambahan jika Solat dilakukan di Mekah;
Sunat, sama ada lelaki mahupun wanita, tidak memainkan sebarang peranan dalam teologi ahli al-Quran sahaja;

Sesetengah ahli al-Quran mengganggap arak tidak dilarang dalam Islam dan larangan yang hanya terkandung dalam al-Quran ialah elakkan membuat Solat jika mabuk[8], manakala golongan al-Quran sahaja yang lain mentafsirkan larangan al-Quran bagi meminum arak[9] adalah haram seperti mana golongan ortodoks Muslim lain;

Ahli al-Quran sahaja tidak menganggap anjing sebagai tidak suci atau perlu dielakkan, manakala pemilikan dan interaksi dengan anjing adalah dilarang bagi golongan ortodoks Muslim;

Ahli al-Quran sahaja adalah bebas untuk terlibat dalam muzik dan tarian tanpa kekangan, kerana tidak tersebut pun di dalam al-Quran mengenai larangan atau tidak mengalakkan aktiviti-aktiviti ini. Komuniti ortodoks Islam pula membenarkan permit muzik and tarian hanya dengan kekangan yang ketat;

Azan ahli al-Quran sahaja berbeza daripada Azan golongan ortodoks Muslim;
Golongan ortodoks Muslim mengalakkan cara pemakaian mengikut tatacara Nabi Muhammad atau golongan-gologan isteri Nabi Muhammad, melibatkan janggut tumbuh kepada panjang tertentu, merapikan kumis atau misai, memakai taqiyah (topi) dan memakai niqab atau hijab (bergantung kepada mahzab) dan wanita tidak digalakkan atau dilarang daripada berpakaian cara-cara lain seperti lelaki, memakai pakaian berwarna kuning, sutera dan barang kemas emas. Pemakaian tidak memainkan peranan ketat dalam teologi ahli al-Quran sahaja melainkan seseorang itu berpakaian sederhana sepert yang termaktub dalam al-Quran, Surah 24:30-31. Seperti golongan ortodoks Muslim, ahli al-Quran sahaja berbeza pendapat sama ada Quran mewajipkan wanit memakai hijab untuk menutup rambutnya atau tidak. Namun begitu, bagi niqab pula berbeza dengan golongan ortodoks Muslim, kerana niqab tidak memainkan peranan dalam teologi ahli al-Quran sahaja;
Ahli al-Quran sahaja menolak bahawa memberikan susu bada kepada lelaki dewasa yang tidak bertalian darah akan membuatkannya (mahram), manakala sebahagian golongan Muslim sunni menyatakan bahawa tindakan ini akan mengakibatkan mahram[10].

Penolakan ahli al-Quran sahaja pada hukuman Islam ortodoks
Ahli al-Quran sahaja menolak hukuman-hukuman utama yang dibenarkan dan dilaksanakan oleh Mazhab-mazhab Islam Sunni and aliran Syiah Mazhab yang terlaksana selama lebih seribu tahun. Antaranya:

Hukuman mati untuk golongan Murtad, oleh kerana hukuman bunuh ini tidak termaktub di dalam al-Quran dan sepert dilarang seperti mana Surah 2:256 dan Surah 18:29. Hanya Allah SWT yang berhak menghukum golongan ini dengan api neraka.

Hukuman merejam batu untuk zina. Sebaliknya, ahli al-Quran sahaja mengikuti hukuman yang ditetapkan al-Quran iaitu hukuman 100 sebatan[11] oleh kerana al-Quran tidak membezakan antara pezina muhshan (penzina yang berkahwin) atau ghairu muhshan (penzina yang belum berkahwin) untuk hukuman ini, melalui penggunaan perkataan 'Zina' (Arabic: الزنا‎ ) dalam Surah 24:2. Hukum Zina di dalam al-Quran hanyalah 100 sebatan bagi kedua-dua belah pihak. Undang-undang Syariah ortodoks mengenakan hukuman sebatan hanya kepada golongan belum berkahwin seperti mana al-Quran, tetapi hukuman merejam batu sehingga mati kepada golongan sudah berkahwin seperti mana Sunnah;
Keperluan empat orang saksi untuk tuduhan zina iaitu mesti melihat penembusan jelas faraj semasa persetubuhan (walaupun kemestian ini jarang diketengahkan dalam amalan), manakala al-Quran hanya memerlukan empat saksi untuk tuduhan zina.

Hukuman mati untuk golongan homoseksual. Al-Quran tidak menyebut hukuman untuk bagi golongan homoseksual melainkan rujukan khas kepada komuniti Nabi Lut, suatu hukuman yang hanya Allah yang boleh jatuhkan. Ahli al-Quran sebaliknya melihat sifat homoseksual sebagai dosa yang hanya boleh dihukum oleh Allah pada hidup ini atau selepas hidup.

Hukuman memotong tangan bagi pencuri, walaupun sesetengah golongan ahli al-Quran yang menyokong hukuman ini. Terdapat perbezaan pendapat di antara golongan ahli Al-Quran disebabkan timbulnya persoalan bagaimana mentafsirkan maksud perkataan Arab 'iqta' dalam Surah 5:38-9, yang mana sesetengah membaca maksudnya sebagai 'potong' manakala yang lain membaca sebagai 'menyelar' (menanda cap dengan besi panas) atau 'mencegah daripada bertindak' lantas melarang daripada memotong tangan.

Piawai hak asasi manusia antarabangsa
Ahli Al-Quran sahaja menyokong hak asasi manusia antarabangsa dan menggalakkan pemahaman semula Islam sebagai "suatu sistem kepercayaan yang sebenarnya serasi dengan nilai-nilai merdeka dalam suatu dunia demoktratik"[12] di bawah sokongan Hudud (Arabic ح). Namun, terdapat ahli Al-Quran sahaja yang kekal ortodoks bagi pendekatan terhadap hak asasi manusia, iaitu menyokong penuh aplikasi undang-undang dan hukuman yang melanggar undang-undang hak asasi manusia antarabangsa. Mereka menyokong hukuman yang dilarang di dalam negara-negara bukan Muslim seperti memotong tangan untuk mencuri [13], pensaliban, pemotongan anggota badan dan hukuman mati ke atas musuh perang[14] kerana hukuman-hukuman tersebut termaktub di dalam al-Quran. Dalam apa pun kes, dengan mengambil kira aplikasi hukuman mati dan pemotongan anggota badan dengan mengambil kira taubat, pendekatan Quranis terhadap hak asasi manusia adalah lebih selaras dengan piawai hak asasi antarabangsa berbanding dengan undang-undang ortodoks Muslim/Shariah.

Al-Quran digunakan oleh ahli al-Quran sahaja
Hampir kesemua golongan Quranis menerima al-Quran Bahasa Arab seperti yang digunakan oleh kumpulan ortodoks Muslim, kecuali golongan minoriti 'submitter' yang berpaling kepada apa yang mereka dakwa sebagai al-Quran asli dengan mengeluarkan ayat-ayat 9:128-129 untuk dipadankan teologi 'Quran Code 19' mereka. Seperti golongan Muslim ortodoks, Quranis menerima al-Quran Bahasa Arab sebagai sumber berwibawa. Namun, tidak seperti golongan ortodoks lain, Quranis menganggap al-Quran sebagai sumber muktamad dan menolak Hadis serta Sunnah.

Golongan Quranist semakin aktif menterjemahkan al-Quran Bahasa Arab kepada bahasa-bahasa lain[15], kerana mereka menganggap kebanyakan penterjemahan oleh golongan ortodoks Muslim mengandungi berdasarkan tanggapan peribadi ataupun disalahterjemahkan untuk dipadankan kepada ideologi ortodoks. Al-Quran ortodoks kerap dipenuhi dengan ulasan dalam tanda kurungan - berlandaskan Sunnah - sepanjang ayat-ayat tertentu membuatkan pembaca mentafsirkan al-Quran melalui tanggapan penterjemah, walaupun ulasan-ulasan dalam tanda kurung tidak wujud dalam al-Quran Bahasa Arab. Walaupun begitu, ulasan dalam tanda kurunga tetap ada tetapi jarang - atau langsung tiada- dalam penterjemahan Quranis. Quranis boleh mencari nasihat maksud ayat-ayat tertentu daripada Quranis lain, tetapi guru tiada hak kekuasaan yang diturunkan daripada Allah seperti di dalam Islam Syiah, atau hak kekuasaan moral serta agama seperti di dalam Islam Sunni.

Walau bagaimanapun, penterjemahan Quranis mengalami cabaran-cabaran yang sama bagi menterjemahkan sesetengah perkataan-perkataan penting seperti penterjemahan ortodoks; contohnya, sesetengah Quranis menyatakan bahawa Surah 4:34 dengan jelas membenarkan isteri yang berdegil dipukul sepertimana yang dipersetujui oleh golongan ortodoks Islam, manakala Quranis yang lain tidak mentafsirkan ayat-ayat tersebut sebagai pukulan fizikal seperti mana penterjemahan 19.org menyatakan sebagai pisahkan daripada mereka. Golongan Sunni dan Syiah pula memberikan ulasan tambahan kepada Surah 4:34, dengan Sunnah mengatakan pukulan ke atas muka tidak dibenarkan mahupun pukulan yang memberikan kecederaan kekal. Quranist pula tiada ulasan tambahan mengenai isu ini. Cabaran-cabaran lain termasuklah sama ada al-Quran membenarkan tangan seorang pencuri dipotong ataupun diselar, sama ada minum arak dibenarkan dan sama ada Neraka adalah abadi ataupun seketika. Sejarah orang menolak hadis sebenarnya sudah panjang lebar, maksudnya ia sudah lama berlaku. Ia bukan masalah baru. Saya tidak ingin membahaskan di sini secara panjang lebar. Mungkin ia boleh dibahaskan di pentas lain seperti seminar, yang boleh kita bentangkan kertas kerja mengenai isu ini. Antara yang popular dalam sejarah penolakan hadis antaranya adalah golongan Muktazilah.

Golongan Muktazilah mengambil pendekatan menolak hadis-hadis yang bukan dalam kategori mutawatir. Maksud mutawatir adalah riwayat itu disampaikan oleh satu kelompok yang besar/ramai kepada satu kelompok yang ramai yang mana mustahil dengan jumlah tersebut mereka berpakat untuk berbohong.

Al-Quran sampai kepada kita secara mutawatir. Maka mustahil untuk orang berbohong dalam menyampaikan ayat Al-Quran kepada kita. Maka mereka terima Al-Quran. Sebaliknya, mereka menolak hadis-hadis yang bukan mutawatir khususnya dalam bidang akidah, kerana akidah/ kepercayaan memerlukan keyakinan penuh dan pasti menurut pendirian muktazilah. Jadi muktazilah hanya terima hadis-hadis yang mutawatir sahaja. Adapun hadis-hadis lain mereka tidak mahu terima.

Itu muktazilah adalah sebenarnya ideologi asas kepada anti-hadis. Tetapi kemudian datang pemikiran yang lebih teruk lagi sehingga membentuk satu pemikiran Quraniyyun ini. Terbentuknya ideologi Quraniyun ini sehingga menolak semua hadis dengan hujah-hujah yang disebutkan tadi; Antaranya firman Allah, “Dia (Muhammad) tidak bercakap ikut hawa nafsu, melainkan apa yang disampaikan adalah wahyu yang Allah wahyukan kepadanya”, “Allah tidak tinggalkan sesuatu pun penjelasan dalam Al-Quran” maknanya semua telah dijelaskan.

Kita ingin lontarkan beberapa persoalan kepada golongan antihadis, dan perlu mereka jawab; dari mana mereka mendapat tafsiran terhadap ayat-ayat Al-Quran yang mereka gunakan itu? Itu isunya. Jika hendak dibandingkan tafsiran mereka dengan tafsiran Nabi Muhammad SAW, lebih baik kita mengambil tafsiran Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Allah berikan wahyu kepada Muhammad, dan Baginda sampaikan kepada kita kitab Al-Quran. Jadi siapakah yang paling faham wahyu? Adakah Baginda atau kita?

Kalau dia hendak mengatakan tafsiran dia lebih baik dari tafsiran Muhammad SAW, dia kena buktikan apa kredibiliti dia. Dia tidak terima wahyu sedangkan Nabi Muhammad SAW menerima wahyu, dan Bagindalah yang paling faham tentang wahyu. Maka penjelasan Baginda adalah yang perlu kita terima dan perlu kita dahulukan daripada penjelasan orang lain.
tokoh-tokoh sesat Quraniyun



PENOLAKAN KEPADA RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W MELALUI PENOLAKAN KE ATAS SUNNAH DAN HADIS RASULULLAH S.A.W.  MENJADIKAN MEREKA KAFIR KEPADA ALLAH DAN RASUL-NYA.

AKU... SANG PENGEMBARA ???

AKU...  SANG PENGEMBARA!
( TRAVELOG OF VOYAGER )
11 Rabiul-Akhir 1436H
6.30 Pagi Ahad

PAGI AHAD yang sedikit lesu,  walaupun deringan penggera jam automatik berbunyi nyaring mengegarkan bilik tidurku, aku seakan-akan tidak mampu mengatasi air kencing Syaitan dalam telingaku yang terus-menerus membisikan agar terus tidur.  Dan hasilnya aku terbangun setelah Matahari hampir keluar menerangi alam.  Segala puji bagi ALLAH atas segala hal dan Maha Suci Allah yang menghidupkan kami sesudah mematikan kami dan kepada-Nya kami kembali. Aku segera bangun, bersiwak dan mandi kemudian berwuduk untuk Solat Subuh.  Bersiap dengan pakaian kerja aku dan mendirikan solat Subuh dengan tenang dan sabar.   Sungguh aku lewat subuh hari ini.  Betapa malangnya hidup aku yang bermula dengan ‘Subuh Gajah’ kata orang Pahang.  Usai Solat Subuh, Seribu istighfar ku lafazkan akibat dari kelalaian dan kealpaan hidup hari ini.  Setelah berdoa aku bangun dan melihat jam.

Melihat jam sudah menghampiri 7.30 pagi, aku segera bangun dan mencapai beg galas milikku yang sudah diubah-suai, ambil kunci kereta dan bergegas turun ke tingkat bawah.   Matahari telah mulai menampakkan dirinya tatkala aku membuka pintu rumah.    Seperti biasa sambil membaca ayat-aya amalan keluar rumah aku melakukan rutian harianku dengan tenang tetapi sedikit bergerak lebih pantas dari biasa untuk mengejar masa.  Dalam setengah jam lagi aku mesti melaporkan kehadiran ku di pejabat melalui cetakan cap ibujari pada mesin perakam waktu yang lebih moden berbanding dulu.  Tetapi aku tetap memandu dengan hati-hati seperti biasa.  Kalau biasanya aku memandu pada kelajuan 70 kilometer sejam, pagi ni aku melajukan ke tahap 90 kilometer sejam.  Satu kelajuan yang buat aku rasa cuak.  Maklumlah, aku aku bukan jenis yang suka merempit atau bawa kereta laju-laju di jalan raya.  Aku risau terlanggar atau dilanggar kerana kecuaianku atau kecuaian pemandu lain.  Bagi orang lain, mereka akan bosan menumpang kerana kelajuan mereka dan kelajuanku berbeza dalam hal memandu kereta.

Dalam beberapa minit kemudian, aku sampai di pejabat. Keadaan masih lengang, tetapi jam menunjukan 7.50 pagi.  Lagi sembilan minit, kehadiranku mesti dikesan oleh mesin perakam waktu automatik yang tersedia di pintu masuk.  Alhamdulillah, ketibaanku disambut dengan aroma pejabat yang sedikit hapak dan bunyi mesin perakam waktu yang sentiasa berdecit pada setiap 20 minit itu.  Ibu jari kananku dilekapkan ke ruang pengesan cap jari.  Bunyi berdecit dua kali kedengaran. Kehadiranku berjaya dicatat pada jam 7 : 54 minit pagi.  Alhamdulillah...  setelah menghidupkan lampu dan peralatan pejabat yang lain, aku kembali menghadap komputer sambil mencari dan menerawangkan fikiran untuk membaham segala idea yang berlegar dalam ruang udara yang sejuk dalam pejabat.  Apa isu hangat dan topik yang bagus untuk aku catat dalam TRAVELOG VOYAGER aku ini?

“Jom, minum!’
Aku tersentak.   Suara itu membuatkan aku tertoleh kepada pemiliknya. “Haa... Abang Kom.  Ada pun. Ingatkan tak dapat tadi.” 
Aku senyum sambil angkat kening sebelah.  Reaksi yang biasa aku lemparkan kepada rakan sepejabatku yang mesra alam.
“Eh.... Ada kat belakang. Aku baru keluar dari Pantry.  Jom minum.” Katanya sambil menggaru-garu kepalanya yang licin kerana dibotakkan dua hari lepas.
“Katne?” soalku.
“Mana-mana pun boleh.”
“Seksyen Tujuh lah!” aku buat keputusan.
“Ok je .” katanya, masih dengan senyuman dari balik janggutnya yang tersikat rapi.
Dan kami berdua meninggalkan pejabat yang kebetulan pula kawan sepejabat yang lain muncul.  Ezar, juga merupakan pembantu di pejabat ini.  Setelah meninggalkan pesan dan Ezar pula sanggup jaga kaunter depan.  Maka kami dengan segera ke sebuah restoran di Seksyen 7. 
  
Nasi Goreng kampung dan Telur goreng mata kerbau.  Air minum hanya air suam kosong  Menu yang sangat aku gemari.  Sementara itu, Abang Kom hanya memilih menu dan menikmati keenakan Sup Soto dan Kopi O panasnya.






Usai doa makan dibaca, kami menikmati rezeki pagi itu sambil-sambil berbincang tentang sikap manusia yang terlalu tamak dengan harta dunia.  Yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin.    Pendapat Abang Kom tentang orang kaya yang tidak bersyukur dan orang kaya yang bersyukur sememangnya selari dengan pendapat ku.  Zakat dan Sedekah juga menjadi topik yang kami bincangkan yang akhirnya solusi dari apa yang kami bualkan semasa makan itu hanya bahawa untuk menjamin hak-hak orang ain dalan harta si orang kaya itu adalah dengan melalui Sedekah Dan Zakat.    Kerana manusia itu lupa adanya ‘Hak’ orang lain dalam harta serta wang ringgit yang diusahakannya sehingga menjadi kedekut dna tamak.  Lantaran itu orang kaya ini tidak mengeluarkan zakat dna sedekah kepada yang berhak.  Maka muncullah istilah si kaya bertambah kaya dna si miskin bertambah miskin.  Namun, kekayaan itu tanpa disedari oleh manusia akan mengundang bala bencana kepada pemiliknya.  Kerana harta yang tidka dizakatkan itu pasti akan ditarik oleh ALLAH dalam pelbagai situasi dan cara seperti dirompak, terbakar, dibunuh oleh penjenayah.  Kerana merekalah, penjenayah-penjenayah ini wujud.    Jadi yang bersalah di sini bukanlah penjenayah tetapi masyarakat yang memaksa penjenayah jadi penjenayah.    Apabila Isu GST muncul maka ini menjadi satu langkah yang bagus untuk Kerajaan mengagih-agihkan kekayaan dan harta kepada yang berhak diberi.    Jadi akan hilanglah istilah si kaya terus kaya dan si miskin terus miskin.  Yang ada nanti adalah keseimbangan ekonomi yang baik dan bermanfaat kepada kedua belah pihak. Tepat jam 9 pagi, kamu selesai makan dan kembali ke pejabat kerana ada lagi orang yang belum bersarapan pagi itu.
Tiba di pejabat aku terus mengadap komputer melayari internet.  Cuba mencari beberapa keping gambar tentang masjid di Indonesia.  Sebuah masjid yang aku rasa unik Kubahnya. Masjid Lhokseumawe, Indonesia.



Esok Isnin, merupakan hari cuti Wilayah Persekutuan KL.  Dan hari Selasanya adalah cuti am Thaipusam 2015 (3 Feb 2015 - 4 Feb 2015). Hari Thaipusam merupakan perayaan yang disambut oleh mereka yang beragama Hindu di seluruh dunia bagi menghormati dewa Hindu, Dewa Murugan atau juga dikenali sebagai Dewa Subramaniam. Thaipusam dirayakan pada bulan 'Thai' bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil. Pada hari Thaipusam, bulan penuh melintasi bintang terang, Pusam dalam zodiak Cancer. Hari Thaipusam merupakan hari menunaikan nazar dan menebus dosa atau memohon ampun di atas dosa-dosa yang telah dilakukan selama ini. Tidak semua penganut Hindu akan menunaikan nazar. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran. Di Malaysia, hari Thaipusam merupakan cuti umum di beberapa buah negeri seperti di Selangor, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan Pulau Pinang. Pada 20 Januari 2008, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur akan bercuti umum sempena hari Thaipusam. Negeri Pahang, Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Sabah , Sarawak dan Melaka belum menjadikan Thaipusam sebagai cuti umum. Sebagai rakyat satu Malaysia.  Maka haruslah bagi umat Islam menghormatinya.

5:00 PETANG
Tamat waktu kerja aku bergegas balik.  Seperti biasa dalam rutin hidupku, aku membaca ayat-ayat khusus ketika masuk ke dalam rumah dna beri salam walaupun tiada sesiapa yang ada di dalam rumah.  Kerana yakin kalau bukan manusia yang sambut, para malaikat dna Jin-jin yang Islam pasti akan menyambutnya.   Ini juga memberikan aku satu keyakinan bahawa rumah kita ini juga ada penghuninya selain kita.  Khususnya Jin-jin yang belum kita ketahui apakah ia seagama dengan kita atau tidak.  Namun, sebagai umat Islam yang beriman kepada hal-hal Ghaib, makhluk Jin adalah makhluk yang sama seperti kita juga, memerlukan tempat tinggal, bekerja, berkeluarga, memerlukan makan dan minum, dan hal-hal lain yang biasa kita lalui.  Alhamdulilah setakat ini tiada lagi makhluk-makhluk Jin yang mengacau dalam rumah aku. Selagi mereka beradab dan berlaku sopan mereka aku benarkan saja duduk dan menghuni rumahku.  Rumahku besar dan banyak bilik, malah loteng atau ruang siling tempat simpan tangki air juga luas dan banyak tikus. Mereka boleh berkongsi dengan tikus-tikus yang tidak jemu-jemu berlari ke serata ruang siling ketika aku mahu beradu.   Sebagai Hamba ALLAH tiada apa yang perlu kita takutkan. Cukuplah ALLAH yang wajib kita takuti dalam hal Dosa dan wajib kita ingat dalam rasa cinta melalui zikrullah.  Makhluk lain, semuanya tiada kuasa dan lemah.  Allah Maha Berkuasa atas segalanya.
Hanya sahaja aku akan melaungkan azan dalam rumah setiap kali masuk waktu solat fardhu, itu kalau aku berada di rumah ketika waktu tersebut.  Kadang-kadang terasa jjuga meremang bulu tengkuk aku ketika berada dalam rumah. Namun aku tak hiraukan.  Kerana aku tahu Makhluk Halus itu ada di situ.  Aku hanya menguatkan zikirullah dalam hati dan memohon perlindungan kepada ALLAH dari kejahatan dan keburukan mereka.  Alhamdulillah, selepas sahaja aku kuatkan zikir dalam hati, perasaan seram itu hilang serta merta diganti dengan ketenangan.  Benarlah Firman ALLAH. ‘Dengan zikrullah, hati akan jadi tenang.’
Seperti biasa, setelah memastikan pintu utama telah dikunci, aku bergegas mengambil wuduk dan azan kemudian menunaikan solat Asar dengan tenang.  Usai berdoa aku mengemaskan sejadah dan menukar pakaian ke pakaian khusus untuk bersenam.  Senaman Yoga yang aku ubah-suai dengan menyerapkan posisi-posisi solat menjadi latihan rutin harianku ketika berada di rumah selepas Asar.   Dalam masa sejam aku mempraktikan keseluruhan posisi khusus senaman ini.  Peluh bagaikan air terjun mencurah-curah pada seluruh tubuhku.  Di akhir senaman, Set Pernafasan Cakra khusus aku praktikan untuk membangkitkan tenaga dalaman agar sentiasa sihat dan bertenaga.   Di akhir nafas aku, sujud ke arah Kiblat untuk sujud 5 minit, agar darah yang penuh oksigen itu sampai ke dasar dan ruangan otak. Sambil membaca Ummul Kitab dalam hati sebanyak 10 kali hinggalah aku terasa berada di awang-awangan lantaran oksigen memenuhi seluruh ruang kepala ku.
Aku akhir senaman khas itu dengan istighfar dan selawat.  Beberapa minit selepas itu aku meneguk segelas air suam.  Aku beredar ke dapur kemudiannya dan membuka peti ais.  Di dalamnya ada banyak bungkusan ikan yang sedia dimasak.  Kubuka salah satunya dan seekor ikan Kerapu yang dibekukan kelihatan dan menggamit seleraku.   Aku letak ikan beku itu dalam besen  berisi air suam.  Supaya cepat hilang kerasnya.  Malam ini aku memang terasa untuk makan protein sahaja.  Karbohidrat tidak diperlukan malam ini.  Cukuplah ikan itu dimasak stim.  Bersama sebiji Bawang Merah yang dihiris ke dalam kuah Kicap pekat pedas sudah cukup sebagai pencecah daging ikan Kerapu jenis Kerapu Bunga itu.
Usai solat Maghrib, aku mulai memasak ikan kegemaranku itu. Dalam beberapa minit kemudian ia sudah masak dna bersedia utnuk mengalas perutku yang sudah berkeroncong sejak dari tadi.  Sambil membaca buku novel Sains Fiksyen karangan seorang penulis tempatan, aku menghayati keeenakan daging ikan Kerapu yang sedap itu.  Kisah yang diceritakan dalam novel itu memang cukup merangsang kegilaan ku terhadap genre itu.  Sesuai dengan bakat yang dikurniakan oleh ALLAH kepadaku.  Selepas menghasilkan sebuah novel Sains Fiksyen beberapa tahun yang lalu, aku seakan-akan hilang semangat untuk menulis.  Aku tidak pasti mengapa tetapi yang nyatanya semangat membaca genre itu pula yang menguasaiku.  Mungkin aku hanya sesuai jadi pembaca berbanding seorang penulis.
Ketika Azan Isyak kedengaran dari arah Surau, aku menutup novel dan mengemaskan pinggan mangkuk yang aku gunakan itu.    Mencucinya dan meletakkannya di rak khas di ruang dapur.  Aku mengambil wuduk dan melontarkan azan Isyak di ruang tamu rumah aku.  Dengan suara yang sederhana kuat yang diiring perasaan khusyuk kepada Tuhan seluruh alam...


ALLAH MAHA BESAR... ALLAH MAHA BESAR...
AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
AKU BERSAKSI BAHAWA MUHAMMAD ITU RASULULLAH
MARILAH MENUNAIKAN SOLAT
MARILAH MENUJU KEJAYAAN
ALLAH MAHA BESAR... ALLAH MAHA BESAR...
TIADA TUHAN SELAIN ALLAH


Hukum melaungkan azan adalah sunat muakkad ketika hendak mendirikan solat fardhu. Melaungkan azan juga adalah satu Fardu Kifayah bagi sesuatu kumpulan, dan tuntutan sunatnya terlaksana walaupun tidak dilakukan oleh semua ahli kumpulan tersebut. Bagi individu pula, ia merupakan satu sunat aini atau, dan pahala sunat akan diperolehi apabila seseorang itu melakukannya. Bagi kaum wanita, disunatkan melakukan Iqamat sahaja kerana dikhuatiri boleh menimbulkan fitnah apabila meninggikan suara mereka.


BERSAMBUNG...