Jumaat, 22 April 2016

PESANAN IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR B.A ???

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, YANG SATU, YANG TIADA SEKUTU BAGI-NYA
MUHAMMAD ADALAH UTUSAN ALLAH DAN PENUTUP KENABIAN
DAN, SESUNGGUHNYA AKU ADALAH MUSLIM WAL ISLAM. 

BERIMANLAH KAMU KEPADA ALLAH YANG SATU,  KITAB-KITAB-NYA, PARA MALAIKAT-NYA, PARA RASUL DAN NABI-NYA, HARI AKHIRAT(PENGADILAN) DAN QADA’DAN QADAR DARI-NYA.

AKUILAH TIADA TUHAN SELAIN ALLAH YANG SATU DAN TIADA SEKUTU BAGINYA, MUHAMMAD ITU RASULULLAH DAN PENUTUP NABI-NABI
TUNAIKANLAH SOLAT YANG DIWAJIBKAN KEPADA KAMU, BERPUASALAH DI BULAN RAMADHAN, TUNAIKANLAH ZAKAT DAN SEDEKAH, TUNAIKANLAH HAJI DAN UMRAH KE BAITULLAH DI MEKAH APABILA KAMU MAMPU.  TAATILAH ULIL AMRI YANG TAAT KEPADA ALLAH DAN RASULNYA DAN BERJIHADLAH SEMAMPU KAMU KERANA-NYA.

SEMBAHLAH ALLAH SEOLAH-OLAH KAMU MELIHAT DAN MENGETAHUI ALLAH DENGAN ZAHIR DAN BATIN KAMU.  KERANA SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MELIHAT DAN MENGETAHUI ZAHIR DAN BATIN KAMU DAN SEGALA SESUATU. 

ALLAH SENTIASA MENGINGATI KAMU, MAKA INGATILAH ALLAH SETIAP DETIK HAYAT KAMU AGAR KAMU BERUNTUNG DI DUNIA DAN DI AKHIRAT.

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR B.A.



Rabu, 20 April 2016

APAKAH NABI MUHAMMAD BERKHATAN?






SALAMUN ALAIKUM....
persoalan : APAKAH NABI MUHAMMAD BERKHATAN?
Umat Islam berkhatan kerana kononnya mengikut Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Sarah. Menurut ulamak, mereka harus ikut Nabi Ibrahim sebab terdapat ayat di dalam al-Qur'an yang menyuruh Nabi Muhammad ikut anutan Nabi Ibrahim.
Ayat tersebut memang ada (3:68 atau 3:95), tetapi tentang Nabi Ibrahim dan isteri berkhatan tidak ada. Kalau berkhatan jadi satu suruhan dalam agama tentu al-Qur'an telah menyebutnya, seperti solat yang disebut bersama Nabi Ibrahim.
Sebaliknya, tentang Nabi Ibrahim berkhatan disebut pula di dalam kitab lain iaitu kitab agama Kristian. (Kitab-kitab karangan ulama Islam mengenainya tidak disebut di sini sebab mereka ditulis lama selepas penulisan kitab Bible dan juga al-Qur'an.) Sebutan Bible mengenai khatan Nabi Ibrahim dipetik daripada ALKITAB (Bible bahasa Indonesia/Melayu, terbitan Lembaga Alkitab Indonesia, Jakarta, 1996) berbunyi,
Kejadian 17:
9. Lagi firman Allah kepada Abraham: "Dari pihakmu, engkau harus memegang perjanjian-Ku, engkau dan keturunanmu turun-temurun.
10. Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang, perjanjian antara Aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat;
11. haruslah dikerat kulit khatanmu dan itulah akan jadi tanda perjanjian antara Aku dan kamu.
24. Abraham berumur sembilan puluh sembilan tahun ketika dikerat kulit khatannya.
Cerita ulama Islam mengenai khatan Nabi Ibrahim hampir serupa, iaitu ia adalah perintah Allah, dan dilakukan sendiri olehnya. Tetapi usia Nabi Ibrahim ketika berkhatan agak berbeza sedikit. Ulama Islam mengatakan 80 tahun berbanding 99 menurut Bible Kristian.
Khatan bagi lelaki diamal dengan luas di kalangan orang-orang Yahudi. Bagi Kristian pula tidak, kerana menurut mereka, suruhan tuhan hanya ke atas Yahudi. Untuk penjelasan selanjut sila rujuk bahagian Kamus di dalam ALKITAB (muka 351) yang tertulis seperti berikut:
Sunat Tanda, bahwa seorang sudah terhisab dalam perjanjian dengan Allah. Dilakukan pada tubuh setiap anak laki-laki di Israel pada umur delapan hari (Kej. 17:9-14). "Orang-orang yang tidak bersunat" berarti: bangsa-bangsa bukan Israel (mis. Gal. 2:7).
Hanya lelaki dikhatan. Di dalam kitab-kitab Kristian dan Yahudi khatan bagi perempuan tidak disebut, tetapi hanya segelintir Yahudi dikatakan mengamalkannya.
Mengkhatan perempuan dalam Islam didapati meluas, kelihatan seperti wajib dilakukan. Kononnya ia bermula dengan khatan Siti Sarah isteri pertama Nabi Ibrahim. Petikan daripada sebuah laman web mengenainya berbunyi,
Seperti amalan khatan di kalangan lelaki yang bermula pada zaman Nabi Ibrahim, amalan berkhatan bagi wanita juga berlaku pada zamannya apabila isterinya Sarah, dikhatankan.
Peristiwa itu bermula apabila Hajar yang juga isteri Nabi Ibrahim mengandung, Sarah berasa cemburu lalu bersumpah untuk memotong tiga bahagian anggotanya sendiri.
Nabi Ibrahim bimbang kalau-kalau Sarah akan memotong hidung dan telinganya lalu Baginda menyuruhnya melubangkan kedua-dua telinganya dan berkhatan. Setelah itu amalan khatan jadi sunnah bagi wanita Islam.
Cerita agak berlainan sedikit dengan kandungan e-mel di atas. Lain ustaz lain pula ceritanya. Namun, isteri yang cemburu dengan sebahagian anggotanya dikerat tidak dilupakan.
Dapat difahamkan juga iaitu bukan sahaja Nabi Ibrahim tetapi Siti Sarah, yang kedua-duanya sudah tua, mengkhatankan diri-diri mereka sendiri, tanpa mengundang atau mengupah tukang-tukang kerat yang mahir.
Nabi Ibrahim kononnya berkhatan atas perintah Allah, sementara Siti Sarah atas arahan suaminya. Dan perbuatan itu dikatakan jadi amalan agama Ibrahim.
Cerita berkhatan Nabi Ibrahim dengan Siti Sarah tidak disahkan oleh Allah di dalam al-Qur'an. Itu penting kerana ia diturunkan untuk mengawal dan mengesahkan kandungan kitab-kitab sebelumnya. Firman Allah,
"Dan Kami turunkan kepada kamu Kitab dengan yang benar, mengesahkan Kitab sebelumnya, dan mengawalnya." (5:48)
Apapun sebab diberi oleh orang-orang yang menyokong amalan berkhatan, misalan agama, kesihatan, seksual dan lain, harus diingat bahawa ia bukan suruhan Allah lantas tidak jadi suruhan agama.
Justeru, harus difikirkan tentang kebaikan tidak mengkhatankan anak-anak lelaki dan perempuan. Biarlah mereka hidup tanpa kehilangan sebahagian daripada anggota badan, walaupun sedikit. Dan biarlah mereka hidup tanpa ikut ajaran-ajaran kitab Kristian, Yahudi atau Islam palsu tetapi hanya ikut Kitab al-Qur'an yang diturunkan Tuhan mereka.
ADA ARTIKEL TENTANG NABI BERKHATAN...
Benarkah Nabi saw dilahirkan sudah berkhitan?
1. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya. Dalil yang menjadi sandaran mereka ialah:
- ".عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: "من كرامتي اني ولدت مختونا ولم ير احد سوأتي
Maksudnya: Antara kemuliaanku ialah aku dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan tiada siapa pun melihat kemaluanku.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini terlalu lemah (daif jiddan) kerana terdapat perawi hadis yg bernama Sufyan bin Muhammad al-Massisi. Berikut komentar jaguh-jaguh hadis terhadap kedudukan beliau dalam periwayatan hadis:
i. Kata Ibn Hibban: Tidak halal berhujah dengan hadis riwayatnya. (Rujuk: Kitab al-Majruhin, jld. 1, hlm. 395, al-Ilal al-Mutanahiah, jld. 1, hlm. 171)
ii. Kata Ibn Adiyy: Dia seorang pencuri hadis, melakukan taswiah (menggugurkan perawi lemah) dalam sanad hadis dan sebahagian hadis riwayatnya palsu. (Rujuk: al-Kamil fi al-Dhu'afa', jld. 3, hlm. 419)
- عبد الله بن عباس عن أبيه العباس بن عبد المطلب قال ولد رسول الله صلى الله عليه وسلم مختوناً مسروراً
Maksudnya: Dari Ibn Abbas, dari ayahnya (al-Abbas): Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya.
Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif.
- Kata Ibn Abd al-Barr: Sanad hadis al-Abbas ini tidak kukuh (daif). (Rujuk: al-Isti'ab, jld. 1, hlm. 17)
- Ini kerana terdapat perawi yang bernama al-Khabairi dlm sanad hadis ini dan dia dituduh sebagai pendusta. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)
2. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dikhitankan oleh Abdul Muttalib. Dalil bagi pendapat ini ialah:
عن ابن عباس أن عبد المطلب ختن النبي صلى الله عليه وسلم يوم سابعه وجعل له مأدبة وسماه محمداً صلى الله عليه وسلم
Maksudnya: Daripada Ibn Abbas katanya: Sesungguhnya Abdul Muttalib yang mengkhitankan Nabi saw pada hari ketujuh kelahirannya, dan dia menyediakan makanan (kenduri) dan menamakannya Muhammad saw.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif disebabkan dua illah (cacat):
1. Ia riwayatkan Muhammad bin Abi al-Sariyy. Beliau daif pada Abu Hatim dan Ibn Adiyy. Ibn Hajar menyatakan beliau soduq tetapi mempunyai kesilapan (صدوق له أوهام). Barangkali hadis ini antara kesilapan bleliau. (Rujuk: al-Jarh wa Ta'dil, jld. 8, hlm. 105, al-Kamil, jld. 6, hlm. 123, Taqrib al-Tahzib, jld. 2, hlm. 504)
2. Hadis ini tidak diriwayatkan dengan jalur lain. Maknanya beliau bertafarrud dalam meriwayatkan hadis ini. (Rujuk: al-Tamhid, jld. 21, hlm. 61)
3. Sebahagian ulama berpendapat bahawa malaikat yang mengkhitankan Nabi saw pada waktu peristiwa belah dada. Dalil mereka:
عن أبي بكرة :
إن جبريل خَتَنَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حين طهر قلبه
Maksudnya: Jibril mengkhitankan Nabi saw ketika menyuci jantungnya.
- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif kerana terdapat perawi yang bernama Abdul Rahman bin 'Uyaynah al-Basri, Maslamah bin Muharib al-Ziyadi dan ayahnya (Muharib) adalah perawi yang tidak dikenali. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)
Kesimpulannya, tiada hadis sahih atau hasan berhubung perkara ini. Jadi, tidak seharusnya kita mengaitkan kisah ini kepada baginda. Ini kerana lahir dalam keadaan berkhitan dan terputus tali pusat bukanlah suatu keistimewaan yang perlu dibanggakan sebaliknya ia merupakan satu penghinaan. Buktinya seperti berikut:
1. Ummu Salamah ra berkata:
ابن صياد ولدته أمه أعور مختونا مسرورا
Maksudnya: Ibn Sayyad (seorang yahudi yang disangka Dajjal oleh sebahagian sahabat) dilahirkan dalam keadaan buta sebelah mata dan telah berkhitan dan terputus tali pusatnya.
- al-Busiri berpendapat bahawa perawi hadis ini tsiqah. al-Albani menilainya sahih. (Rujuk: Ithaf al-Khiarah, jld. 8, hlm. 124, Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 586)
2. Diceritakan bahawa salah seorang Maharaja Rom juga dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan dia dikutuk oleh Imru' al-Qais. (Rujuk: Tuhfatul Maudud, hlm. 205)
Oleh sebab itu, Ibn al-Qayyim berpandangan bahawa Nabi saw dikhitankan seperti bayi-bayi arab yang lain. Maka tiada riwayat yang sahih dalam isu ini kerana berkemungkinan amalan khitan ini amalan biasa yang tidak perlu untuk diceritakan. (Rujuk: Zad al-M'aad, jld. 1, hlm. 80)KALAU DAH SEMUA HADIS DHOIF, TAK BOLEH PAKAI... MAKA, SOALANNYA....

-MENGAPA UMAT ISLAM PUAK SUNNI BERKHATAN?
-AJARAN SIAPA BERKHATAN INI?
-APAKAH NABI MUHAMMAD BERKHATAN?

PERSOALAN YANG BELUM ADA JAWAPAN SEHINGGA KINI.....

Selasa, 19 April 2016

SURAH 27 SEMUT / AN-NAML ???

Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.

27:1. Tha Sin. Inilah ayat-ayat al-Qur'an, dan sebuah Kitab yang jelas.

27:2. Satu petunjuk, dan berita gembira, bagi orang-orang mukmin,

27:3. Yang melakukan solat, dan memberi zakat, dan mereka yakin akan akhirat.

27:4. Orang-orang tidak percayai akhirat, Kami nampakkan indah bagi mereka amalan-amalan mereka, dan mereka merayau-rayau membabi buta.

27:5. Mereka itulah orang-orang yang kepada mereka azab yang jahat menunggu, dan merekalah orang-orang yang paling rugi di akhirat.

27:6. Kamu menerima al-Qur'an daripada satu yang Bijaksana, Mengetahui.

27:7. Apabila Musa berkata kepada keluarganya, "Aku lihat api, dan aku akan datangkan kepada kamu berita daripadanya, atau aku akan datangkan kepada kamu sepotong kayu berapi supaya kamu dapat panaskan diri-diri kamu."

27:8. Maka apabila dia datang kepadanya, dia dipanggil, "Diberkatilah orang yang di api, dan orang yang di sekitarnya. Allah disanjung, Pemelihara semua alam!

27:9. Wahai Musa, sesungguhnya ini Aku, Allah, Yang Perkasa, Yang Bijaksana.

27:10. Lemparlah tongkat kamu." Dan apabila dia melihatnya menggetar-getar seperti seekor ular, dia berpaling, berundur, dan tidak menoleh. "Wahai Musa, jangan takut; sesungguhnya para utusan tidak takut di hadapan-Ku,

27:11. Kecuali orang buat kezaliman, kemudian sesudah kejahatan, menukarkan kepada kebaikan; sesungguhnya Aku Pengampun, Pengasih.

27:12. Masukkan tangan kamu ke dalam dada kamu, dan ia akan keluar putih tanpa keburukan - antara sembilan ayat kepada Firaun dan kaumnya; mereka adalah kaum yang fasiq."

27:13. Tetapi apabila ayat-ayat Kami yang dapat dilihat datang kepada mereka, mereka berkata, "Ini sihir yang nyata."

27:14. Dan mereka menyangkalnya, walaupun jiwa mereka meyakininya, dengan kezaliman dan daripada ketinggian diri. Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang buat kerosakan!

27:15. Dan Kami beri Daud dan Sulaiman pengetahuan, dan mereka berkata, "Segala puji bagi Allah, yang lebihkan kami di atas kebanyakan daripada hamba-hamba-Nya yang mukmin."

27:16. Dan Sulaiman ialah waris Daud, dan dia berkata, "Wahai manusia, kami telah diajar percakapan burung, dan kami diberi segala sesuatu; sesungguhnya ini benar-benar pemberian yang nyata."

27:17. Dan tenteranya dikumpulkan kepada Sulaiman, daripada jin, dan manusia, dan burung, dengan berbaris.

27:18. Sehingga, apabila mereka datang ke lembah semut, berkata seekor semut, "Wahai semut-semut, masuklah ke dalam tempat-tempat tinggal kamu supaya Sulaiman dan tenteranya tidak menginjak kamu, dengan tidak sedar."

27:19. Tetapi dia tersenyum, tertawa daripada ucapannya, dan dia berkata, "Wahai Pemeliharaku, sediakanlah aku supaya aku berterima kasih atas rahmat Engkau, yang dengannya Engkau rahmati aku, dan bapaku, dan ibuku; dan supaya aku buat kerja-kerja baik yang sangat memuaskan hati Engkau, dan masukkanlah aku, dengan pengasihan Engkau, di kalangan hamba-hamba Engkau yang salih."

27:20. Dan dia periksa burung-burung; kemudian dia berkata, "Bagaimanakah dengan aku, bahawa aku tidak lihat hud-hud? Atau, adakah ia termasuk yang ghaib (tidak hadir)?

27:21. Sungguh, aku akan azab ia dengan azab yang keras, atau aku korbankan ia, atau ia datangkan kepada aku satu kuasa yang nyata."

27:22. Tetapi ia menetap tidak lama, dan berkata, "Aku tahu apa yang kamu tidak tahu, dan aku datang dari Sabak kepada kamu dengan berita yang diyakini.

27:23. Aku dapati seorang perempuan memerintah mereka, dan dia diberi segala sesuatu, dan dia mempunyai singgahsana (arasy) yang besar.

27:24. Aku dapati dia dan kaumnya sujud kepada matahari, selain daripada Allah; syaitan menampakkan indah amalan-amalan mereka bagi mereka, dan ia halangi mereka daripada jalan, maka mereka tidak dapat petunjuk,

27:25. Supaya mereka tidak sujud kepada Allah, yang keluarkan yang tersembunyi di langit dan di bumi, dan tahu apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu siarkan.

27:26. Allah, tidak ada tuhan melainkan Dia, Pemelihara Arasy yang besar."

27:27. Berkata, "Kami akan lihat sama ada kamu berkata benar, atau kamu termasuk orang-orang yang berdusta.

27:28. Pergilah kamu dengan kitabku (suratku) ini, dan lemparlah ia kepada mereka, kemudian berpalinglah daripada mereka, dan perhatikanlah apa yang mereka kembalikan."

27:29. Dia berkata, "Wahai pembesar-pembesar, sesungguhnya sebuah kitab yang mulia telah dilemparkan kepadaku,

27:30. Ia daripada Sulaiman, dan ia adalah 'Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.

27:31. Janganlah kamu meninggi terhadapku, tetapi datanglah kepadaku dalam kemusliman.'"

27:32. Dia berkata, "Wahai pembesar-pembesar, putuskanlah kepadaku mengenai urusanku; aku tidak biasa memutuskan sesuatu urusan sehingga kamu saksikan aku."

27:33. Mereka berkata, "Kita mempunyai kekuatan, dan kita mempunyai keberanian yang sangat. Urusan terpulanglah kepada kamu; maka perhatikanlah apa yang kamu akan perintahkan."

27:34. Dia berkata, "Raja-raja, apabila mereka masuksebuah bandaraya, merosakinya dan buatkan penduduknya yang perkasa rendah. Begitulah mereka buat.

27:35. Sesungguhnya aku utus satu hadiah kepada mereka, dan lihat apa yang utusan-utusan bawa kembali."

27:36. Tetapi apabila dia datang kepada Sulaiman, dia berkata, "Apa, adakah kamu bantu aku dengan harta, dan apa yang Allah beri aku adalah lebih baik daripada apa dia beri kamu? Tidak, tetapi kamu gembira dengan hadiah kamu!

27:37. Kembalilah kamu kepada mereka; sungguh, kami akan datang menentang mereka dengan tentera yang mereka tidak ada kuasa untuk hadapinya, dan kami akan usir mereka daripadanya, terhina dan direndahkan."

27:38. Berkata, "Wahai pembesar-pembesar, siapakah antara kamu yang akan datangkan kepada aku singgahsananya, sebelum mereka datang kepadaku dalam kemusliman?"

27:39. Ifrit, daripada jin, berkata, "Saya akan datangkannya kepada kamu sebelum kamu berdiri dari tempat kamu; saya mempunyai kekuatan untuknya, dan saya dipercayai."

27:40. Berkata yang mempunyai pengetahuan al-Kitab, "Saya akan datangkannya kepada kamu sebelum gerlingan mata kamu kembali kepada kamu." Kemudian apabila dia melihatnya menetap di hadapannya, dia berkata, "Ini adalah daripada pemberian Pemeliharaku untuk menguji aku, sama ada aku bersyukur (berterima kasih), atau aku tidak berterima kasih (kafir). Sesiapa berterima kasih hanyalah berterima kasih untuk dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak berterima kasih - sesungguhnya Pemeliharaku Kaya, Mulia."

27:41. Berkata, "Samarkan singgahsananya untuknya, dan kita akan lihat, sama ada dia dapat petunjuk, atau dia termasuk orang-orang yang tidak dapat petunjuk."

27:42. Maka, apabila dia (wanita) datang, dikatakan, "Adakah singgahsana kamu seperti ini?" Dia berkata, "Ia nampaknya sama." "Dan kami telah diberi pengetahuan sebelum dia (wanita), dan kami adalah dalam kemusliman.

27:43. Tetapi apa yang dia (wanita) sembah, selain daripada Allah, menghalanginya, kerana dia adalah daripada kaum tidak percaya (kafir)."

27:44. Dikatakan kepada dia, "Masuklah ke dalam istana." Tetapi apabila dia melihatnya, dia menyangkanya sebidang hamparan air, dan dia membuka betis-betisnya. Dia (lelaki) berkata, "Ia sebuah istana yang dilicinkan daripada kristal." Dia berkata, "Wahai Pemeliharaku, sesungguhnya aku menzalimi diriku, dan aku tunduk patuh bersama Sulaiman kepada Allah, Pemelihara semua alam."

27:45. Dan Kami utus kepada Tsamud, saudara mereka Salleh, "Sembahlah Allah!" Dan tiba-tiba, mereka jadi dua golongan yang bertengkar dengan satu sama lain.

27:46. Dia berkata, "Wahai kaumku, mengapa kamu minta disegerakan keburukan sebelum yang baik? Mengapa kamu tidak minta ampun kepada Allah, supaya kamu dikasihani?"

27:47. Mereka berkata, "Kami meramalkan yang buruk daripada kamu, dan orang-orang yang bersama kamu." Berkata, "Ramalan kamu adalah di sisi Allah; tidak, tetapi kamu adalah kaum yang diuji."

27:48. Dan di kota, ada sekumpulan sembilan orang yang buat kerosakan di bumi, dan tidak membetulkan.

27:49. Mereka berkata, "Bersumpahlah kamu, satu sama lain, dengan Allah, 'Kita akan menyerangnya dan keluarganya pada malam hari, kemudian kita kata kepada walinya (pelindungnya), kita tidak saksikan kebinasaan keluarganya; dan sesungguhnya kitalah orang-orang yang benar.'"

27:50. Dan mereka buat tipu daya dengan satu tipu daya, dan Kami sebaliknya buat tipu daya dengan satu tipu daya, sedang mereka tidak sedar.

27:51. Dan perhatikan bagaiman kesudahan tipu daya mereka! Kerana Kami binasakan mereka dan kaum mereka kesemuanya.

27:52. Itu rumah-rumah mereka, semua telah roboh disebabkan mereka buat zalim; sesungguhnya pada yang demikian itu adalah satu ayat bagi kaum yang tahu.

27:53. Dan Kami selamatkan orang-orang yang percaya dan bertakwa.

27:54. Dan Lut, apabila dia berkata kepada kaumnya, "Apa, adakah kamu lakukan kesumbangan dengan mata-mata kamu terbuka?

27:55. Apa, adakah kamu datangi lelaki dengan hawa nafsu (syahwat)bukan perempuan? Tidak, kamulah kaum yang bodoh."

27:56. Dan tidak ada jawapan kaumnya melainkan mereka berkata, "Usirlah keluarga Lut daripada bandaraya kamu; mereka adalah orang-orang yang bersihkan diri!"

27:57. Maka Kami selamatkan dia dan keluarganya, kecuali isterinya; Kami tentukan dia termasuk orang-orang yang tertinggal.

27:58. Dan Kami hujani mereka dengan suatu hujan; dan buruknya hujan orang-orang diberi amaran.

27:59. Katakanlah, "Segala puji bagi Allah, dan sejahtera ke atas hamba-hamba-Nya yang Dia pilih." Apa, adakah Allah yang lebih baik, atau apa yang mereka sekutukan?

27:60. Atau, siapakah yang cipta langit dan bumi, dan turunkan untuk kamu dari langit, air; dan Kami tumbuhkan dengannya taman-taman yang dipenuhi keindahan, yang pohon-pohonnya kamu tidak dapat tumbuhkan? Adakah tuhan selain Allah? Tidak, tetapi mereka adalah kaum yang setarakan-Nya.

27:61. Atau, siapakah yang buatkan bumi sebuah tempat yang tetap, dan letak sungai-sungai di celah-celahnya, dan adakan untuknya gunung-gunung, dan letak satu pemisah di antara dua laut? Adakah tuhan selain Allah? Tidak, tetapi kebanyakan mereka tidak tahu.

27:62. Atau, siapakah yang sahut orang yang dalam kesulitan apabila dia seru kepada-Nya, dan hilangkan kejahatan, dan lantik kamu jadi pengganti-pengganti (khalifah) di bumi? Adakah tuhan selain Allah? Amat sedikit kamu mengingati.

27:63. Atau, siapakah yang beri petunjuk kepada kamu dalam kegelapan darat dan laut, dan utus angin, membawa berita gembira di hadapan pengasihan-Nya? Adakah tuhan selain Allah? Tingginya Allah daripada apa yang mereka sekutukan.

27:64. Atau, siapakah yang mulakan ciptaan, kemudian kembalikannya semula, dan beri rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Adakah tuhan selain Allah? Katakanlah, "Kemukakanlah bukti kamu, jika kamu berkata benar?"

27:65. Katakanlah, "Tiada yang tahu yang ghaib di langit dan bumi melainkan Allah. Dan mereka tidak sedar bila mereka akan dibangkitkan."

27:66. Pengetahuan mereka tidak sampai mengenai akhirat; tidak, mereka adalah dalam keraguan padanya; tidak, mereka buta padanya.

27:67. Orang-orang tidak percaya berkata, "Apa, apabila kita jadi tanah, dan bapa-bapa kita, adakah kita benar-benar akan dikeluarkan?

27:68. Kita telah dijanjikan yang ini, dan bapa-bapa kita dahulu; tiadalah ini, melainkan dongeng orang-orang dahulu kala."

27:69. Katakanlah, "Mengembaralah di bumi, dan perhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa."

27:70. Jangan sedih terhadap mereka, dan jangan juga kamu dalam kesempitan kerana apa yang mereka memperdayakan.

27:71. Mereka berkata, "Bilakah janji ini, jika kamu berkata benar?"

27:72. Katakanlah, "Mungkin di belakang kamu sudah pun ada sebahagian apa yang kamu minta disegerakan."

27:73. Sesungguhnya Pemelihara kamu mempunyai pemberian kepada manusia; tetapi kebanyakan mereka tidak berterima kasih.

27:74. Sesungguhnya Pemelihara kamu tahu apa yang dada mereka sembunyikan, dan apa yang mereka siarkan.

27:75. Dan tiadalah yang ghaib (tersembunyi) di langit dan di bumi, melainkan di dalam Kitab yang jelas.

27:76. Sesungguhnya al-Qur'an ini menceritakan kepada Bani Israil kebanyakan daripada apa yang mengenainya mereka selisihkan.

27:77. Ia adalah petunjuk, dan pengasihan, kepada orang-orang mukmin.

27:78. Sesungguhnya Pemelihara kamu akan putuskan antara mereka dengan Putusan-Nya; Dia Yang Perkasa, Yang Mengetahui.

27:79. Maka tawakallah kamu kepada Allah; kamu adalah di atas kebenaran yang nyata.

27:80. Kamu tidak dapat jadikan orang yang mati mendengar, dan tidak juga kamu dapat jadikan orang yang pekak mendengar seruan apabila mereka berpaling, berundur.

27:81. Kamu tidak dapat beri petunjuk kepada orang yang buta daripada kesesatan mereka, dan tidak juga kamu dapat jadikan sesiapa mendengar, kecuali orang yang percayai ayat-ayat Kami, dan jadi muslim.

27:82. Apabila Ucapan jatuh kepada mereka, Kami keluarkan untuk mereka dari bumi, suatu haiwan yang berkata-kata kepada mereka - manusia tidak yakin akan ayat-ayat Kami.

27:83. Pada hari Kami kumpulkan daripada tiap-tiap umat, sekumpulan orang yang dustakan ayat-ayat Kami, dengan berbaris,

27:84. Sehingga, apabila mereka datang, Dia berkata, "Adakah kamu dustakan ayat-ayat-Ku tanpa mengetahuinya dalam pengetahuan kamu, atau apakah yang kamu telah buat?"

27:85. Dan Ucapan jatuh kepada mereka kerana mereka buat zalim semasa mereka tidak berkata-kata.

27:86. Tidakkah mereka lihat bagaimana Kami buatkan malam bagi mereka untuk berehat padanya, dan siang, untuk melihat? Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah satu ayat bagi kaum yang percayai.

27:87. Pada hari trompet ditiup, dan terkejutlah sesiapa sahaja yang di langit dan di bumi, kecuali siapa yang Allah hendaki, dan tiap-tiap seorang datang kepada-Nya dengan rendah diri.

27:88. Dan kamu lihat gunung-gunung yang kamu sangka tidak bergerak, melalui seperti awan-awan melalui - hasil pekerjaan Allah, yang mencipta segala sesuatu dengan sangat baik. Dia menyedari apa kamu buat.

27:89. Sesiapa yang datang dengan yang baik, dia dapat yang lebih baik daripada itu; dan mereka jadi aman daripada kejutan hari itu.

27:90. Dan sesiapa yang datang dengan kejahatan, wajah (muka) mereka dijerumuskan ke dalam Api: "Tidakkah kamu dibalas melainkan dengan apa kamu buat?"

27:91. Aku hanya diperintah untuk sembah Pemelihara tanah (negeri) ini, yang Dia jadikannya suci; kepunyaan-Nya segala sesuatu. Dan aku diperintah supaya jadi antara orang-orang yang muslim,

27:92. Dan untuk baca al-Qur'an. Maka sesiapa dapat petunjuk, hanyalah dapat petunjuk bagi dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat, katakanlah, "Aku hanya seorang pemberi amaran."

27:93. Dan katakan, "Segala puji bagi Allah. Dia akan lihatkan kepada kamu ayat-ayat-Nya, dan kamu akan kenalinya. Pemelihara kamu tidak lalai daripada apa kamu buat."

SURAH-SURAH DALAM AL-QUR'AN ???

1. Pembukaan (AL-FATIHAH)
2. Lembu (AL-BAQARAH)
3. Keluarga Imran (ALI IMRAN)
4. Perempuan (AN-NISA')
5. Meja Hidangan (AL-MAIDAH)
6. Binatang Ternak (AL-AN'AM)
7. Benteng (AL-A'RAF)
8. Rampasan Perang (AL-ANFAL)
9. Taubat (AT-TAUBAH)
10. Yunus (YUNUS)
11. Hud (HUD)
12. Yusuf (YUSUF)
13. Guruh (AR-RA'D)
14. Ibrahim (IBRAHIM)
15. Al-Hijr (AL-HIJR)
16. Lebah (AN-NAHL)
17. Bani Israil (BANI ISRAIL)
18. Gua (AL-KAHF)
19. Mariam (MARIAM)
20.Tha Ha (THA HA)
21. Nabi-Nabi (AL-ANBIYA')
22. Haji (AL-HAJJ)
23. Orang-Orang Mukmin (AL-MUKMINUN)
24. Cahaya (AN-NUR)
25. Pembeza (AL-FURQAN)
26. Para Penyair (ASH-SYU'ARA)
27. Semut (AN-NAML)
28. Cerita (AL-QASHAH)
29. Labah-Labah Betina (AL-ANKABUT)
30. Orang-Orang Rom (AR-RUM)
31. Luqman (LUQMAN)
32. Sujud (AS-SAJDAH)
33. Golongan Bersekutu (AL-AHZAB)
34. Sabak (SABAK)
35. Pemula (FATHIR)
36. Ya Sin (YA SIN)
37. Yang Berbaris (ASY-SHAFFAT)
38. Sad (SAD)
39. Kumpulan (AZ-ZUMAR)
40. Orang Yang Mukmin (AL-MUKMIN)
41.  Yang Dijelaskan (FUSHSHILAT)
42. Perundingan (ASY-SYURA)
43. Perhiasan (AZ-ZUKHRUF)
44. Asap (AD-DUKHAN)
45. Yang Berlutut (AL-JATSIYAH)
46. Bukit Pasir (AL-AHQAF)
47. Muhammad (MUHAMMAD)
48. Kemenangan (AL-FAT-H)
49. Bilik-Bilik (AL-HUJURAT)
50. Qaf (QAF)
51. Yang Menerbangkan (ADZ-DZARIYAT)
52. Gunung (ATH-THUR)
53. Bintang (AN-NAJM)
54. Bulan (AL-QAMAR)
55. Yang Pemurah (AR-RAHMAN)
56. Peristiwa Besar (AL-WAQI'AH)
57. Besi (AL-HADID)
58. Yang Berdebat (AL-MUJADILAH)
59. Pengumpulan (AL-HASYR)
60. Wanita Yang Diuji (AL-MUMTAHANAH)
61. Barisan-Barisan (ASH-SHAFF)
62. Yang Berkumpul (AL-JUMUAH)
63. Orang-Orang Munafik (AL-MUNFIQUN)
64. Tipu Menipu (AT-TAGHABUN)
65. Perceraian (ATH-THALAQ)
66. Mengharamkan (AT-TAHRIM)
67. Kerajaan (AL-MULK)
68. Pena (AL-QALAM)
69. Yang Pasti (AL-HAQQAH)
70. Tangga-Tangga Naik (AL-MA'ARIJ)
71. Nuh (NUH)
72. Jin (AL-JIN)
73. Yang Berselimut (AL-MUZZAMMIL)
74. Yang Berselubung (AL-MUDDATSTSIR)
75. Hari Kiamat (AL-QIAMAH)
76. Manusia (AL-INSAN)
77. Yang Diutus (AL-MURSALAT)
78. Berita (AN-NABA')
79. Yang Meregut (AN-NAZI'AT)
80. Bermuka Masam ('ABASA)
81. Yang Digelapkan (AT-TAKWIR)
82. Yang Terbelah (AL-INFITHAR)
83. Yang Mengurangkan Sukatan (AL-MUTHAFFIFIN)
84. Berpecah Belah (AL-ISYIQAQ)
85. Gugusan Bintang (AL-BURUJ)
86. Bintang Malam (ATH-THARIQ)
87. Yang Tinggi (AL-A'LA)
88. Yang Menutupi (AL-GHASYIYAH)
89. Fajar (AL-FAJAR)
90. Negeri/Tanah (AL-BALAD)
91. Matahari (ASY-SYAMS)
92. Malam (AL-LAIL)
93. Waktu Pagi (AD-DHUHA)
94. Kelapangan (AL-INSYIRAH)
95. Pohon Tin (AT-TIN)
96. Dadih Darah (AL-ALAQ)
97. Yang Berkuasa (AL-QADR)
98. Bukti Yang Jelas (AL-BAYYINAH)
99. Kegoncangan (AZ-ZALZALAH)
100. Yang Berlari Kencang (AL-ADIYAT)
101. Yang Mengetukkan (AL-QARI'AH)
102. Persaingan (AT-TAKATSUR)
103. Masa (AL-ASHR)
104. Pengumpat (AL-HUMAZAH)
105. Gajah (AL-FIL)
106. Quraisy (QURAISY)
107. Bantuan (AL-MA'UN)
108. Yang Berlimpah-limpah (AL-KAUTSAR)
109. Orang-Orang Tidak Percaya (AL-KAFIRUN)
110. Pertolongan (AN-NASHR)
111. Gejolak Api (AL-LAHAB)
112. Tulus Ikhlas (AL-IKHLASH)
113. Yang Memebelah (pada dinihari) (AL-FALAQ)
114. Manusia (AN-NAS)