IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL

All types of perfect praise belong to Allah alone The Lord of all the worlds Most Gracious, Ever Merciful Master of the Day of Judgement Thee alone do we worship and Thee alone do we implore for help Guide us along the straight path-the path of those on whom Thou hast bestowed Thy favours, those who have not incurred Thy displeasure and those who have not gone astry

Allah
is He save whom none is worthy of worship, the Ever-Living, the Self-Subsisting and All-Sustaining. Slumber seizes Him not, nor sleep. To Him belongs whatsoever is in the Heaven and whatsoever in the earth. Who is he that dareintercede with Him, except by his permission? He knows all that is before them and all that is behind them, and they cannot compass aughtof His knowledge, except that which He please. His knowledge extends over the heavens and the earth, and the care of them wearis Him not. He is the Most High, the Most Great

The Messenger
has full faith in that which has been sent down to him from his Lord and so have the believers: all of them believe in Allah, and His angels, and in His Books and in His Messengers, affirming : we make no distinction between any of of His Messengers; we have heard Allah’s command and we have submitted ourselves wholly to Him.They supplicate: We implore Thy forgiveness, Lord, and to Thee is our return.Allah requires not of any one that which is beyond his capacity; each shall have the benefit of the good he does and shall suffer the consequences of the ill he works. Supplicate, therefore: Lord, take us not to task if we forget or fall into error; Lord place us not under responsibility in the manner of those whom Thou didst place under responsibility before us; Lord, burden us not with that which we have not strength to bear; overlook our defaults and grant us forgiveness and have mercy on us; Thou art our master, so grant us succour against those who reject thee.


“Surely, We ourself have sent down this Exhortation, We will, most surely, safeguard it.” (Al-Hijr : 9)

“I Perfected your religion for your benefit, and have completed My favour unto you, and have chosen for you Islam as your faith.”(Al-Maidah :3)

“Have
We not expanded thee thy breast?. And removed from thee thy burden. The which
did gall thy back? And raised high the esteem (in which) thou (art held)? So,
verily, with every difficulty, there is relief. Verily, with every difficulty
there is relief. Therefore, when thou art free (from thine immediate task),
still labour hard, And to thy Lord turn
(all) thy attention.”
(Al-Insyirah-As-Syarh.)

Proclaim: He is Allah, the Single; Allah, the Self-Existing and Besought of all. He begets not, nor is He begotten; and there is none equal to Him in His attributes(Al-ikhlash)

Proclaim: I seek the protection of the Lord of the break of dawn, from the mischief of every created thing, from the mischief of the darkness when the moon is eclipsed, from the mischief of those who seek to promote discord, and from the mischief of every persistently envious person.(al-Falaq)

Proclaim: I seek the protection of the Lord of mankind, the King of mankind, the God of mankind, against the mischief of every sneaking whisperer, who whispers into the mind of people, whether he (Jin)behidden from sight or be one of the common people.(an-Naas)

Proclaim : Hearken ye who disbelieve! ! I don not worship as you worship, nor do you worship as I worship. I do not worship those that you worship, nor do you worship Him Whom I worship; that is because you follow one faith and I follow another faith.(Al-Kaafiruun)


KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW
9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, GUNUNG 'ARAFAH

"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya.

Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba- Mu. "

"Dan, Ingatlah... hanya dengan mengingati Allah... hati akan menjadi tenang."


“Semoga ALLAH
melindungiku dari keburukan dan kejahatan kamu serta melindungi kamu dari
keburukanku dan kejahatanku... Semoga Allah melindungimu dari kemurkaan-Nya dan
neraka-Nya... Semoga Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, melindungi
kita semua dari Azab Neraka, Azab Kubur, Fitnah-fitnah kehidupan dan kematian,
Fitnah-fitnah Dajjal laknatullah, Fitnah-fitnah Syaitan jin dan manusia dann
seluruh fitnah-fitnah dosa-dosa silam kita...
Dan, Semoga Allah
memberkati kamu dan mengampuni segala dosa kamu dan sesiapa pun yang bersama
kamu buat selama-lamanya... amin”

CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA UPAYA DAKU
MELAINKAN DENGAN KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG, YANG TIADA TUHAN YANG
DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SEMATA-MATA.MAHA SUCI ALLAH, SEGALA PUJI BAGI ALLAH,
TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ALLAH MAHA BESAR.

COP MOHOR RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W

COP MOHOR RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W

:: ISLAM ::

:: ISLAM ::
"Sesungguhnya Matahari, Bulan, Bumi dan Langit dan Bintang, terdapat tanda-tanda KeIslaman makhluk kepada ALLAH dan menjadi tanda Kebesaran dan Kekuasaan ALLAH, Tuhan seluruh alam, bagi mereka yang berfikir dengan akal dan Iman." IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR B.A

SKROL UNTUK UMAT ISLAM

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TUHAN SELURUH ALAM SALAWAT DAN SALAM KE ATAS RASULULLAH NABI MUHAMMAD S.A.W ”SESUNGGUHNYA AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YANG PATUT DISEMBAH SELAIN ALLAH DAN MUHAMMAD ITU RASULULLAH.” ASSALAAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WAL BARAKAATU WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM BERTAKWALAH KEPADA ALLAH, TUHAN SELURUH ALAM INI SESUNGGUHNYA AKU MENYERU KAMU DENGAN NAMA ALLAH DAN RASUL-NYA NABI MUHAMMAD S.A.W BERPEGANGLAH KEPADA DUA PERKARA IAITU KITABULLAH AL-QUR’AN DAN AS-SUNNAH NABI MUHAMMAD S.A.W SESUNGGUHNYA AKU BERIMAN KEPADA ALLAH DAN RASUL-NYA, MALAIKAT-MALAIKATNYA, KITAB-KITABNYA, HARI AKHIRAT DAN SEGALA QADA’DAN QADAR ITU DARI ALLAH SEMATA-MATA. WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM BERSYAHADAHLAH DAN PATUHI DENGAN SABAR DAN REDHA AKAN PERSAKSIAN MU ITU, TUNAIKAN SOLAT FARDHU PADA WAKTUNYA, BERPUASALAH SEBULAN DI BULAN RAMADHAN, KELUARKAN ZAKAT DARI HARTA-HARTA YANG ALLAH PINJAMKAN KEPADA KAMU DAN TUNAIKAN HAJI APABILA KAMU MAMPU. INGATLAH SEMUA ITU LAKUKANLAH DENGAN IHSAN YAKNI KAMU MELAKUKAN IBADAH ITU SEOLAH-OLAH ALLAH MELIHAT KAMU DAN KAMU MELIHAT ALLAH. DAN, BERIKHLASLAH DALAM BERAGAMA AGAR KAMU SELAMAT DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM ISLAMLAH DENGAN KEISLAMAN YANG MENYELURUH NESCAYA KAMU SELAMAT. SESUNGGUHNYA AGAMA ISLAM INI ADALAH SATU-SATUNYA JALAN YANG MENJADIKAN KAMU DIREDHAI ALLAH DAN BERSATU SEBAGAI UMAT ISLAM YANG SELAMAT DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. JANGANLAH KAMU MEMILIH JALAN SELAIN ISLAM ATAU KAMU AKAN ROSAK BINASA DAN DIMURKAI ALLAH. WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM BERSATULAH KAMU SEMUA DI BAWAH SATU KALIMAH IMAN. TEGAKKAN BENDERA ISLAM AL-LIWA’ DAN AR-RAYAH. BERHUKUMLAH DENGAN HUKUM ALLAH ATAU KAMU DIPANDANG ALLAH SEBAGAI KAFIR KEPADA-NYA JANGANLAH KAMU KAFIR KEPADA ALLAH DAN JANGANLAH KAMU MENJADI MUNAFIK KERANA BERTUHANKAN NAFSU DIRI YANG MEMBINASA. DAN JANGANLAH KAMU MATI KECUALI DALAM ISLAM. WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM AMALKAN SUNNAH NABI YANG DIAJARKAN KEPADA KAMU MELALUI HADIS-HADIS NABI MUHAMMAD S.A.W YANG DISAMPAIKAN KEPADA MU OLEH ULAMA-ULAMA YANG TAKUT KEPADA ALLAH DAN YANG BERAMAL DENGAN SUNNAH NABI MUHAMMAD S.A.W SERTA TINGGALKANLAH SELAIN YANG DEMIKIAN ITU WAHAI SAUDARA KU, UMAT ISLAM CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKIL BAGI KU ATAS SEGALA URUSAN. KEPADA-NYA KITA SEMUA BERTAKWA DAN BERTAWAKKAL SESUNGGUHNYA TIADA DAYA DAN UPAYA MELAINKAN KEKUATAN DAN PERTOLONGAN ALLAH YANG MAHA AGUNG LAGI MAHA MULIA. SEMOGA ALLAH MENGHIMPUNKAN KITA SEMUA DALAM KEBAIKAN DAN KESELAMATAN DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. AMIN SESUNGGUHNYA PERUTUSAN INI DARIPADAKU IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR B.A HAMBA ALLAH

CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA UPAYA DAKU MELAINKAN DENGAN KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG, YANG TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SEMATA-MATA.MAHA SUCI ALLAH, SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ALLAH MAHA BESAR.

SKROL BUAT UMAT KRISTIAN

DENGAN

NAMA ALLAH

YANG MAHA PENGASIH LAGI

MAHA PENYAYANG

SESUNGGUHNYA PERUTUSAN INI DARIPADAKU :

“SESUNGGUHNYA AKU BERSAKSI BAHAWA

TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH S.W.T

DAN

NABI MUHAMMAD S.A.W ITU PESURUH-NYA”

SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TUHAN SELURUH ALAM.

KESELAMATAN BAGI MEREKA YANG MENGIKUT CAHAYA PENTUNJUK

AMMA BA’DU

WAHAI UMAT KRISTIAN

Aku memuji Allah SWT untukmu dan aku bersaksi bahawa Nabi Isa a.s ( Jesus ) adalah Roh Allah SWT dan Kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam yang tidak pernah kahwin, yang suci, baik dan terjaga. Ia telah mengandungkan Isa a.s lalu Allah SWT menciptakan dari Roh-Nya dan tiupan-Nya sebagaimana Dia telah menciptakan Adam a.s dengan tangan-Nya dan tiupan-Nya.

Aku berdoa kepada Allah SWT semata, yang tiada sekutu bagi-Nya dan berserah diri dan taat kepada-Nya. Hendaklah kamu mengikuti Muhammad Rasulullah SAW, beriman kepadanya dan apa-apa yang telah datang kepadanya sepertimana para Rasul dan para Nabi Allah SWT sebelum baginda Rasulullah SAW.

Sesungguhnya aku menyeru kamu dengan seruan Islam dan Allah SWT akan mendatangkan padamu dua kali pahala di dunia dan di Akhirat yang kekal abadi selamanya. Maka apabila kamu berpaling maka kamu kuserahkan kepada Allah SWT, Tuhan seluruh alam ini.

Yakni ,

Allah SWT,

tiada Tuhan selain-Nya yang hidup kekal dan berkuasa dengan sendiri-Nya.Tiada mengantuk dan tiada pula tidur, kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at dan pertolongan di sisi Allah SWT tanpa izin-Nya? Allah SWT mengetahui apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka dan mereka hanya dapat mengetahui sedikit sahaja dari ilmu Allah SWT dengan kehendak-Nya. Qursyi-Syiar Allah SWT itu meliputi langit dan bumi. Dia tidak merasa berat memelihara kedua-duanya. Dia Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Marilah kita berpegang teguh pada satu kalimat yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu. Bahawa tidak kita sembah kecuali Allah SWT dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu apa pun selain-Nya. Tidak pula sebahagian kita menjadikan sebahagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah SWT.

KETAHUILAH !

AGAMA YANG BENAR DI SISI ALLAH, TUHAN SELURUH ALAM HANYALAH ISLAM DAN BARANG-SIAPA YANG MEMILIH SELAIN ISLAM SESUNGGUHNYA DIA TELAH RUGI DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. SESUNGGUHNYA TELAH TERANG DAN JELAS KEPADA KAMU YANG MANA SALAH YANG MANA BETUL. ISLAMLAH NESCAYA KAMU SELAMAT... SEKIRANYA KAMU BERPALING MAKA SAKSIKANLAH BAHAWA KAMI ADALAH ORANG-ORANG ISLAM YANG BERSERAH DIRI KEPADA ALLAH SWT.

IKHLAS DARI

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR B.A

PANDUAN

PANDUAN
KIBLAT WAKTU SOLAT DAN INFO LAIN

:: SUMPAH DAN DOA ::


DENGAN NAMA ALLAH
YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG
SEGALA PUJI BAGI ALLAH , TUHAN SEMESTA ALAM
SALAWAT DAN SALAM KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W
DENGAN INI
SESIAPA PUN DARI KALANGAN MANUSIA DAN JIN YANG BERNIAT DAN BERBUAT
ZALIM KE ATAS BLOG INI. AKU SUMPAH DAN
AKU BERDOA, SEMOGA ALLAH MELUMPUHKAN TANGANNYA YANG MELAKUKAN KEZALIMAN APA
SAHAJA ITU KE ATAS BLOG INI. SUMPAH DAN
DOA INI BERLANDASKAN HAK ORANG YANG DIZALIMI.
SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK SUKA KEPADA PENZALIM-PENZALIM.
CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA DAN UPAYA MELAINKAN
KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG.
SALAWAT DAN SALAM KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W
DAN AHLUL-BAIT DAN PARA SAHABAT R.A
SEGALA PUJI BAGI ALLAH , TUHAN SEMESTA ALAM
KUN FAYA KUN
AMIN

The Alien - Link Select

Isnin, 23 Mei 2011

SURAH-SURAH QUR'AN DAN KELEBIHANNYA???


(1) BISMILLAH (Dengan Nama Allah)
Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut.

Dan barang siapa membaca sebanyak 50 kali diahadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada pembaca.

(2) SURAH AL-FATIHAH (Pembukaan)
Barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunatnya, nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit lekas sembuh dan nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh.

Barang siapa membaca 20 kali sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya rezkinya dilapangkan oleh Tuhan dan bertambah baik keadaannya, serta bercahaya rohaninya.

(3) AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah)
Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya terpelihara dari tipudaya dan ganguan syaitan.

Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.

Barangsiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.

Barangsiapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat.

Dan tersebut dalam hadith yang lain : Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid.

Hadith yang lain mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan 'malaikat-maut', dan Allah sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya hingga ia gugur mati Syahid.

Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan: Barangsiapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.

(4) SURAH AL-BAQARAH (Sapi Betina)
Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surah ini (Amanarrasulu) sebelum tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan mara bahaya.

(5) SURAH ALI-IMRAN (Keluarga Imran)
Barangsiapa membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini, Nescaya ia akan mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan jin.

(6) SURAH AN-NISSA' (Perempuan)
Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia akan terselamat dari kejahatan para penjahat.

(7) SURAH AL-MAIDAH (Hidangan)
Barang siapa membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang mungkin selama 3 hari berturut -turut, insya Allah akan terselamat dari was-was semasa wudhu dan sembahyang.

Barang siapa membaca ayat 89 hingga ayat 101dari surah ini, keatas air lalu diberi minum kepada orang yang bercakap dusta, nescaya ia tidak akan bercakap dusta lagi.

(8) SURAH AL-AN'AM (Binatang Ternak)
Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali, nescaya akan terhindar dari segala bala bencana.

Jika ayat 63 dan 64 dari surah ini,dibaca oleh penumpang kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.

(9) SURAH AL-A'RAAF (Benteng Tinggi)
Barang kali membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap-tiap sembahyang fardhu, lalu beristighfar kepada Allah, nescaya akan terampun segala dosanya.

Barang siapa membaca ayat 47 dari surah ini, ia akan terpelihara dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah.

(10) SURAH AL- ANFAL (Rampasan)
Barang siapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan di cintai dan dihormati oleh sekalian manusia.

(11) SURAH AL-BARAAH (AT-TAUBAH) (Pemutus perhubungan)
Barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman.

Barang siapa membaca ayat 111 dari surah ini, dikedai atau ditempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

(12) SURAH YUNUS (Yunus)
Barangsiapa membaca ayat 31dari surah ini, ke atas Perempuan yang hamil, nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat.

Barangsiapa membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk dan mengigau.

(13) SURAH AL-HUD (Hud)
Barang siapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan Kehebatan serta ketenangan dan ketenteraman jiwa.

Barang siapa membaca ayat 56 dari surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia yang jahat dan binatang yang liar.

Barang siapa membaca ayat 112 dari surah ini, sebanyak 11 Kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan mencapai ketetapan hati.

(14) SURAH YUSUF (Yusuf)
Barang siapa membacanya, akan di murahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya.

Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup.

Barang siapa membaca ayat 68 dari surah ini, nescaya Allah akan mengurniakan kesalehan
kepada anak-anaknya.

(15) SURAH AR-RA'D (Petir)
Barang siapa membaca ayat 13 dari surah ini, ia akan terselamat dari petir.

Dan barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya Penyakit jantungnya akan sembuh.

(16) SURAH IBRAHIM (Ibrahim)
Barang siapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bida'ah.

(17) SURAH AL-IIIJ'R (Batu Gunung)
Barangsiapa membacanya, nescaya ia akan mendapat keberkatan dari Allah.

(18) SURAH AL-NAHL ( Lebah)
Barang siapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan terselamat, dari gugurnya.

(19) SURAH BANI ISRAIL (Anak-anak Israil)
Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang bercakap gagap insya Allah akan hilang gagapnya itu.

Barang siapa membaca ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia akan dimuliakan dan dihormati oleh orang- orang yang setempat dengannya.

(20) SURAH AL-KAHF (Gua)
Barang siapa membacanya, akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan.

Barang siapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat rezeki yang murah.

(21) SURAH MARYAM (Maryam)
Barang siapa membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.


(22) SURAH THAAHAA (Hai Manusia)
Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya.

Barang siapa membaca ayat-ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap- tiap hari selepas sembahyang subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.

(23) SURAH AL ANBIYA (Nabi-Nabi)
Barang siapa membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya dia akan terhindar dari bala dan musibat.

Barang siapa membaca ayat 87 dari surah ini,nescaya dia akan mendapat sebesar-besar pangkat di sisi Allah s.w.t .

(24) SURAH AL-HAJ (Haji)
Barang siapa membacanya, Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.

(25) SURAH AL-MU'MINUN (Orang-orang Mukmin)
Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang selalu minum minuman keras,nescaya dia tidak akan meminumnya lagi.

Barang siapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan musuh.

(26) SURAH AN-NUUR (Cahaya)
Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk.

Barang siapa membaca ayat 35 dari surah ini, pada hari Jumaat sebelum sembahyang Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.

(27) SURAH AL-FURQAN (Pembeza)
Barang siapa membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.

(28) SURAH ASY-SYU A'RA (Ahli-ahli Syair)
Barang siapa membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan senafas ke atas orang-orang yang digigit oleh binatang-binatang yang berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.

(29) SURAH AN-NAML (Semut)
Barang siapa membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah akan kekal kepadanya.

(30) SURAH AL-QA-SHASH (Cerita)
Barang siapa membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya mereka tidak akan mencuri dan mengkhianat.

Barang siapa membaca ayat-ayat 51 hingga 55 dari surah ini, Nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan budi pekertinya akan halus.

(31) SURAH AL-ANKABUT (Labah-labah)
Barang siapa membacanya, nescaya demamnya akan sembuh.

Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.

(32) SURAH AR-RUM (Rum)
Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang hendak menzaliminya.

(33) SURAH LUQMAN (Luqman)
Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala-gala penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut.

Barang siapa membaca ayat 31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.

(34) SURAH AS-SAJ DAH (Sujud)
Barang siapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas kanak-kanak yang baru lahir, nescaya ia akan terhindar dari segala- gala penyakit rohani dan jasmani.

(35) SURAH AL-AHZAB (Gulungan-gulungan)
Barang siapa membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia akan mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati.

Dan barang siapa membaca ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.

(36) SURAH SABA' (Saba')
Dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala-gala bala bencana, terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.

(37) SURAH FAATHIR (Pencipta)
Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah Akan memberkati perniagaannya.

(38) SURAH YAASIIN (Hai Manusia)
Nabi kita Muhammad s.a.w bersabda : "Tiap-tiap sesuatu Mempunyai hati dan hati Al-Quran ialah surah Yaasiin.

Hadith yang lain mengatakan; Barangsiapa membaca surah " Yaasiin kerana Allah, nescaya akan terampun segala-gala dosanya kecuali dosa syirik.."

Dalam satu hadith yang lain Baginda s.a.w bersabda: "Hendaklah kamu membaca surah Yaasiin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul- maut, nescaya Allah s.w.t akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu."

Dalam satu hadith yang lain pula Baginda s.a.w bersabda: "Aku ingin benar, agar surah Yaasiin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku.

-“Barangsiapa membacanya bersama surah Ash-Shaaffaat pada hari jumaat,nescaya Allah akan memperkenankan segala doa dan permohonannya”

-" Barang siapa membacanya sebanyak 41 kali, pasti akan tercapai segala hajat dan cita-citanya.

-Barang siapa membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat, Lalu berdoa istghfar untuk kedua ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan diampunkan oleh Tuhan.

-Barang siapa membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

-Barang siapa membacanya sekali pada awal malam, andai kata ia mati pada malam itu, mesti ia mati syahid dan barangsiapa membacanya sekali pada awal pagi,andaikata ia mati pada hari itu,mesti ia mati syahid.

- Barang siapa membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat, nescaya ia akan diselamatkan dari siksa kubur.

Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun kemedan peperangan, Allah akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan, serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya.

Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasiin ini banyak benar didapati di dalam kitab-kitab hadith tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal oleh anda sekalian.

(39) SURAH ASH-SHAAFFAAT (Yang Berbaris)
Barang siapa membacanya, insya Allah ia akan terpelihara daripada gangguan jin.

(40) SURAH SHAAD (Shaad)
Dengan membaca ayat 42 dari surah ini, nescaya akan mendapat kebahagian sejati.

(41) SURAH AZ-ZUMAR (Puak-puak)
Barangsiapa membacanya,nescaya ia akan di kasihi dan di segani.

(42) SURAH AL-MU’MIN (Mu’min)
Barangsiapa membaca ayat 44 dari surah ini,nescaya ia akan terhindar dari penyakit-penyakit mata.

(43) SURAH FUSH-SHILAT (Dijelaskan)
Barangsiapa membaca ayat 36 dari surah ini,sebanyak 7 kali pada pagi Jumaat sebelum terbit matahari,nescaya dia akan terhindar dari ketakutan dan kebimbangan dan dari was was.

(44) SURAH ASY SYUURAA (Rembukan)
Barangsiapa membacanya,nescaya ia akan dipelihara oleh Allah dari kejahatan manusia.

Barangsiapa membaca ayat 15 dari surah ini,nescaya ia akan terhindar dari gangguan manusia yang jahat dan binatang yang buas.

Dan barangsiapa membaca ayat 19 dari surah ini,nescaya Allah akan memurahkan rezekinya.

(45) SURAH AZ-ZUKHRUF (Perhiasan)
Barangsiapa membacanya keatas air hujan atau air embun,lalu di beri minum keatas orang yang mengidap penyakit batuk kering, inshaAllah ia akan sembuh.

(46) SURAH AD-DUKHAN (Asap)
Barangsiapa membacanya keatas kanak-kanak yang baru lahir, inshaAllah ia akan terselamat dari gangguan manusia dan jin.

Dan barangsiapa membacanya,nescaya ia akan terpelihara dari segala-gala bala bencana.

(47) SURAH AL-JATSIYAH (Yang Berlutut)
Barangsiapa yang membacanya keatas kanak-kanak yang baru lahir,inshaAllah ia akan terselamat dari gangguan manusia dan jin.

(48) SURAH AL-AHQAFF (Bukit-Bukit Pasir)
Barangsiapa membacanya keatas air zam zam,lalu di minumnya,nescaya ia di kasihi dan disegani orang.

Barangsiapa membacanya nescaya teringat apa yang ia dengar.

Dengan membacanya keatas air hujan,lalu dimandikannya,nescaya akan sembuh dari segala jenis penyakit.

Barangsiapa membaca ayat 15 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan menjadi soleh,taat dan setia.

(49) SURAH MUHAMMAD (Nabi Muhammad s.a.w.)
Barangsiapa membacanya keatas air zam zam lalu di minumnya,nescaya ia akan di kasihi dan di segani orang.

(50) SURAH AL-FAT-H (Kemenangan)
Barangsiapa membacanya sebanyak 3 kali,ketika melihat anak bulan ramadhan (puasa),nescaya hidupnya akan makmur sepanjang tahun.

Dengan membacanya akan mendapat kemenangan di medan peperangan.

Dengan membacanya ketika menaiki bahtera(kapal) ,inshaAllah terselamat ia dari karam.

(51) SURAH AL-HUJURAT (Bilik-bilik )
Barangsiapa membacanya,nescaya ia akan terpelihara dari gangguan jin.

Jika dibacakannya keatas perempuan yang menyusu anaknya,nescaya susu ibu itu akan bertambah.

(52) SURAH QAFF (Qaff)
Barangsiapa membacanya nescaya ia akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan dan kekayaannya akan kekal padanya buat selama-lamanya.

(53) SURAH ADZDZAARIYAT (Pembangkit-pembangkit Debu )
Barangsiapa membacanyan kepada orang sakit,nescaya ringganlah penyakitnya.

(54) SURAH ATH-THUUR (Gunung)
Jika pengembara membacanya,nescaya ai akan kembali kerumahnya dengan selamat.

(55) SURAH AN-NAJ-M (Bintang)
Dengan membacanya,nescaya ia akan berani apabila bercakap.

(56) SURAH AL-QAAMAR (Bulan)
Barangsiapa membacanya sebelum sembahyang Jumaat,nescaya ia akan di hormati,di segani dan ditakuti orang.

(57) SURAH AR-RAHMAAN (Pemurah)
Nabi kita Muhammad s.a.w. bersabda;
Barangsiapa membaca surah ini bersama surah Al-Waaqi’ah dan surah Al-Hadiid,nescaya ia akan dimasukkan kedalam syurga Firdaus’.

Sahabat ibnu Mas’ud r.a. membaritakan bahawa Nabi Muhammad bersabda ; Barangsiapa membaca surah Ar-Rahman ini ,nescaya ia akan di syafaatinya pada hari Qiama.

Barangsiapa membaca ayat 33 dari surah ini,nescaya ia akan terselamat dari penyakit-penyakit mata.

(58) SURAH AL-WAAQI’AH ( Kejadian Yang Besar)
Sahabat ibnu Mas’ud r.a. memberitakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda; Barangsiapa membaca surah ini pada malam hari,nescaya ia akan terhindar dari kebuluran’ .

Sahabat Ibnu Mas’ud r.a. menyuruh anak-anak perempuannya membaca surah ini pada setiap malam.

Dan barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali,dengan sekali gus dalam satu majlis,nescaya segala doa dan permohonannya akan di perkenankan oleh Tuhan.

(59) SURAH AL-HADIID ( Besi)
Barangsiapa membacanya pada setiap pagi,nescaya dia akan terpelihara dari tembakan.

(60) SURAH AL-MUUJAADALAH (perempuan Yang Membantah)
Barangsiapa membacanya setiap pagi dan petang,nescaya dia akan di rahmati dan diberkati Allah.

(61) SURAH HASY-R (Pengusiran)
Barangsiapa membaca ayat 20 hingga akhir surah ini,nescaya dia akan mendapat kejernihan jiwa dan ketenangan hati.

(62) SURAH AL-MUMTAHANAH (Perempuan Yang Diuji)
Dengan membacanya selama 3 hari berturut turut,nescaya ia akan terselamat dari penyakit-penyakit perut.

(63) SURAH ASH-SHAFF (Baris)
Barangsiapa membaca ayat 9 hingga 13 dari surah ini,nescaya ia akan mendapat kehebatan dan disegani orang.

(64) SURAH AL-JUMU’AH (Hari Jumaat)
Barangsiapa membaca ayat 4 dari surah ini, segala benda-bendanya diberkati dan di pelihara.

(65) SURAH AL-MUNAAFIQUUN (orang-orang Munafik)
Dengan membacanya,nescaya terhindarlah pembaca dari penyakit penyakit mata.

(66) SURAH AT-TAGHAABUN ( Ternyata Kecurangan)
Barangsiapa membacanya,nescaya ia akan terpelihara dari kejahatan orang zalim.

(67) SURAH ATH-THALAAQ ( Perceraian )
Barangsiapa mengalami kesempitan rezeki,maka hendaklah ia bangun pada tengah malam Jumaat,lalu membaca kalimah istighfar 100 kali,selawat 100 kali dan ayat 7 dari surah ini 100 kali,nescaya ia akan mendapat rezeki yang murah.

(68) SURAH AT-TAHRIIM ( Mengharamkan )
Dengan membacanya akan terjelas hutang si penghutang dengan senang dan mudah.

(69) SURAH AL-MULK (Kerajaan )
Sabat Abu Hurairah r.a. membaritakan bahawa nabi s.a.w. bersabda: ’ Di dalam al Quraan ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, barangsiapa membacanya,nescaya ia akan mensyafaati si pembaca itu sehingga segala dosanya diampunkan Tuhan,surah itu ialah surah Al-Mulk.

Sahabat Ibnu Abbas r.a. memberitakan bahawa rasulullah s.a.w. bersabda : ’Didalam al-Quraan ada satu surah yang terdiri dari 30 ayat,barangsiapa membacanya ketika hendak tidur,maka Allah s.w.t. akan menulis 30 kebaikan baginya dan akan memaafkan 30 dosanyadan akan menghantarkan seorang melaikat yang akan memeliharaya dari segala bala bencana’

Hadith yang lain mengatakan; ’barangsiapa membaca surah ini (Al-Mulk) bersama-sama surah Aliff Laam Miim As-Sajadah diantara maghrib dan isya’,seakan-akan ia menghidupkan seluruh malam Qadar dengan beribadat’.

Dalam hadith yang lain pula Nabi s.a.w. bersabda;’hendaklah setiap mukmin membaca surah ini pada setiap malam’.

Ada lagi satu hadith mengatakan bahawa Nabi s.a.w. bersabda;’Bagi segala sesuatu ada perhiasan,dan perhiasan al-Quraan ialah surah Al-Mulk.barangsiapa membacanya pada setiap malam.allah s.w.t. akan menghiasi rumah baginya di dalam syurga.

(70) SURAH AL-QALAM (Qalam)
Barangsiapa membacanya dalam sembahyang,nescaya ia akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan.

(71) SURAH AL-HAAQAAH (Yang Tentu datang )
Barangsiapa membacanya keatas anak yang baharu lahir,nescaya ia akan terpelihara dari segala jernis penyakit,terutama penyakit kanak-kanak dan jika membacanya keatas minyak zaitun,lalu menyapu keatas badan kanak-kanak itu,nescaya ia akan sihat sejahtera.

(72) SURAH AL-MA’AARIJ (jalan-Jalan Naik)
Dengan membacanya ketika hendak tidur,nescaya terjauhlah pembaca dari mimpi-mimpi yang buruk lagi kotor.

(73) SURAH NUH (Nabi Nuh a.s. )
Barangsiapa membacanya, nescaya akan tercapai segala hajatnya dan akan terjauh dari segala keluh kesah dan gundah gulana.

(74) SURAH AL-JIN (Jin)
Jika sesorang banduan membacanya,nescaya ia akan dibebaskan dari penjara dengan segera.

(75) SURAH MUZZAMMIL (Yang Berselimut )
Barangsiapa membacanya selalu,nescaya rezekinya akan dimurahkan.

Barangsiapa membaca 41 kali,nescaya segala doa dan permohonannya akan di perkenankan terutama permohonan rezeki.

Dan barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang,nescaya semua amal ibadatnya akan diterima oleh Tuhan Rabbul A’alaminn.

(76) SURAH AL-MUDDASTSIR (Yang Berselubung)
Barangsiapa hendak menghafaz Al-quraan,maka hendaklah ia membaca surah ini,lantas berdoa kepada Allah s.w.t. nescaya mudah baginya menghafaz al-Quraan itu.

(77) SURAH AL-QIYAAMAH (Qiamat)
Barangsiapa membacanya keatas air yang suci,lalu di minumnya, nescaya ia akan khyusu’ dan tawadhu’ didalam ibadatnya.

(78) SURAH AL-INSAAN (Manusia)
Barangsiapa membacanya sebanyak-banyaknya,nescaya Allah akan mengurniakan ilmu pengetahuan yang tidak terhitung banyaknya.

(79) SURAH AL-MURSALAAT ( Yang Dikirim )
Jika seorang pemerintah membacanya, nescaya rakyatnya akan mentaatinya.

(80) SURAH AN-NABAA (Cabaran)
Barangsiapa membacanya, nescaya harta bendanya akan terpelihara dari kecurian dan dari
kejahatan para penjahat.

(81) SURAH AN-NAAZI’AAT (Yang Beralih Cepat )
Barangsiapa membacanya ketika menentang musuh, nescaya ia akan terpelihara dari bencana musuh.

(82) SURAH ’ABASA (Bermasam Muka )
Barangsiapa membacanya, akan terpelihara dari keganasan para pengganas.

Dengan membacanya,nescaya terjauhlah pembaca dari segala jenis penyakit mata.

(83) SURAH AT-TAKWIIR (Menggulung)
Barangsiapa membacanya, nescaya Allah s.w.t. akan melindungi dia daripada tersingkap kejahatan-kejahatannya pada hari Qiamat.

Barangsiapa membacanya ketika turunnya hujan,lantas berdoa apa-apa yang di kehendakinya, nescaya Allah s.w.t. akan memperkenankan doanya itu.

(84) SURAH AL-INFITHAAR (Terbelah)
Jika seorang banduan membacanya, inshaAllah ia akan dibebaskan dari penjara.

Jika si demam membacanya keatas air, lalu dimandinya, inshaAllah akan sembuh demamnya itu.

(85) SURAH AL-MUTHAFFIFIIN (pencurang-Pencurang)
Barangsiapa membacanya keatas barang-barang yang tersimpan,nescaya akan terpelihara barang-barang itu dari kecurian, kerusakan dan kebakaran.

(86) SURAH AL-INSYIQAAQ (Pecah Belah)
Barangsiapa membacanya keatas orang yang terkena racun, inshaAllah ia akan sembuh.

(87) SURAH AL-BURUUJ (Bintang Bintang )
Barangsiapa berniat hendak mengembara jauh meninggalkan rumahnya,hendaklah membaca ayat 20 dari surah ini sebanyak 3 kali, inshaAllah terpelihara dirinya dan barang-barang yang dibawanya.

(88) SURAH ATH-THAARIQ (Bintang Penembus )
Bangsiapa membacanya keatas ubat yang hendak diminum, atau dtelan, inshaAllah tidak mendatangkan mudharat bagi dirinya.

(89) SURAH AL-A’ALAA (Yang Paling Tinggi )
Barangsiapa membacanya berterusan, inshaAllah akan terpelihara dari penyakit bawasir.

(90) SURAH GHAASYIYAH ( kejadian Yang Dahsyat)
Barangsiapa membacanya keatas makanan, inshaAllah akan terpelihara dari kemudharatan bagi dirinya.

(91) SURAH AL-FAJR ( Fajar)
Barangsiapa membacanya ketika hendak bersatu dengan isterinya, inshaAllah akan memperoleh anak yang solleh.

(92) SURAH AL-BALAD (Negeri)
Surah ini ialah pundi-pundi atau uncang bagi orang-orang miskin.barangsiapa membacanya sebelum dan sesudah sembahyang subuh, inshaAllah ia tidak akan kehabisan wang ringgit.

(93) SURAH ASY-SYAMS ( Matahari)
Barangsiapa membacanya sebanyak-banyaknya,nescaya Allah akan menyediakan segala apa yang di kehendakinya.

Barangsiapa membacanya keatas orang yang demam, inshaAllah akan sembuh demamnya itu.

(94) SURAH AL-LAIL ( Malam)
Barangsiapa membacanya kedalam telinga orang yang di rasuk syaitan atau jin,nescaya ia akan sedar.

Dan barangsiapa membacanya keatas air, lalu diberi minum kepada orang yang demam,nescaya ia akan sembuh.

(95) SURAH ADH-DHUHAA (Waktu Dhuha)
Barangsiapa membacanya untuk orang yang telah hilang, inshaAllah ia akan kembali dengan segera.

Barangsiapa membacanya keatas sesuatu barang yang kita terlupa dimana diletakkannya, inshaAllah akan teringat dimana diletakkannya.

(96) SURAH AL-INSYIRAAH ( Kelapangan )
Barangsiapa membacanya keatas orang yang sakit dada atau sakit didalam hati, inshaAllah akan sembuh penyakit itu.

Barangsiapa membacanya keatas air, lalu diberi minum kepada orang yang demam, inshaAllah akan sembuh.

(97) SURAH AT-TIIN (Buah Tin)
Jika si pengembara membacanya, inshaAllah ia akan kembali kepada keluarganya dengan selamat sejahtera.

(98) SURAH AL-A’LAQ (Segumpal Darah )
Jika si pengembara membacanya, inshaAllah ia akan kembali kepada keluarganya dengan selamat sejahtera.

(99) SURAH AL-QADR ( Kemuliaan )
Barangsiapa membacanya keatas air , lalu diminumnya, nescaya Allah akan mengurniakannya cahaya dalam penglihatanya dan keyakinan dalam hatinya.

Barangsiapa membacanya sebanyak-banyaknya, inshaAllah ia tidak akan bercakap dusta lagi.

(100) SURAH AL-BAIYINAH ( Bukti )
Barangsiapa membacanya, inshaAllah akan terjauh dari penyakit berjangkit.

(101) SURAH AZ-ZALZALAH (Gempa)
Barangsiapa membaca sebanyak-banyaknya dalam sembahyang, nescaya Allah mengurniakannya kekayaan duniawi dan memeliharakannya daripada apa yang ditakutinya.

(102) SURAH AL-‘AADIYAAT ( Yang Berlari )
Barangsiapa membacanya, nescaya akan terpelihara dari ketakutan dan Allah akan mengurniakannya rezeki yang murah.

(103) SURAH AL-QAARI’AH ( Penggegar )
Barangsiapa membacanya, nescaya Allah akan menjauhkannya dari kesempitan dan kepayahan dan rezekinya disediakan dari jalan yang tidak disangka-sangka.

(104) SURAH AT-TAKAATSUR (Berlebih-lebihan )
Barangsiapa membacanya 7 kali ketika turunnya hujan,ia akan mendapat pahala yang amat banyak.

Barangsiapa membaca sebanyak-banyaknya,nescaya Allah mengurniakannya kekayaan.

(105) SURAH AL-‘ASHR (Masa)
Barangsiapa membacanya berterusan, nescaya akan terpelihara rumah dan harta bendanya daripada binasa.

(106) SURAH AL-HUMAZAH (Pencela)
Barangsiapa membacanya berterusan, nescaya ia akan bertambah kaya dan akan murah rezekinya.

(107) SRUAH AL-FIL (Gajah)
Barangsiapa membacanya di medan peperangan dengan niat yang suci bersih, nescaya Allah akan menghinakan dan menewaskan musuhnya itu.

(108) SURAH QURAISH ( Bangsa Quraish )
Barangsiapa sentiasa membacanya, nescaya perbicaraannya akan berinspirasi (berkesan) ,dan permintaannya akan di perkenankan.

(109) SURAH AL-MAA’UUN (Pertolongan )
Barangsiapa membacanya ketika menghadapi makanan, inshaAllah akan terselamat dari apa apa yang di khuatirinya.

(110 ) SURAH AL-KAUTSAR
Barangsiapa membacanya 1,000 kali dan selawat 1,000 kali pada malam jumaat,lalu tidur dalam keadaan suci, inshaAllah ia akan melihat wajah baginda Muhamad s.a.w. dalam mimpinya.

(111) SURAH AL-KAAFIRUUN (Orang Orang Kafir )
Surah ini sebanding dengan satu per empat Al-Quraan.barangsiapa sentiasa membacanya ketika terbitnya dan terbenamnya matahari, ia akan di anugerahkan kesejahteraan untuk selama-lamanya.

Barangsiapa membacanya setiap pagi dan petang, inshaAllah ia akan terjauh dari syirik, bidaah, buruksangka dan kepercayaan-kepercayaan yang karut.

Sahabat Ibnu Abaasr.a. mengatakan bahawa surah ini benar-benar dibenci oleh syaitan kerana ia mengandungi ajaran-ajaran tauhid dan ajara- ajaran yang menjauhkan syirik.

(112) SURAH AN-NASHR (Pertolongan )
Barangsiapa membacanya ketika menghadapi musuh, nescaya Allah akan menewaskan musuhnya itu.

(113) SURAH AL-LAHAB (Julangan )
Barangsiapa membacanya keatas sesuatu penyakit yang ditakuti bertambah melarat, inshaAllah akan beransur kurang penyakitnya itu sehinggalah sembuh.

(114) SURAH AL-IKHLAASH (Tulus )
Fazilat dan pahala membacanya amatlah banyak.

Sahabat Abu Hurairah r.a. memberitakan bahawa nabi s.a.w. mendengar seorang membaca surah al-Ikhlaash ,lantas baginda s.a.w. bersabda;’telah wajib’.aku bertanya: wahai kekasih Allah,apa yang telah wajib?Baginda s.a.w. menjawab ’:syurga.’ Hadith ini menunjukkan barangsiapa membacanya, ia pasti masuk syurga.

Hadith yang lain menyatakan, barangsiapa membacanya sebanyak 50 kali, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya selama 50 tahun.

Sahabat Ibnu Abaas r.a. mengatakan : barangsiapa mengerjakan 4 rekaat sembahyang, lalu membaca surah Al-Ikhlash sebanyak 25 kali di tiap-tiap rekaat, nescaya Allah s.w.t. mengampunkan dosanya untuk selama 100 tahun; 50 tahun dahulunya dan 50 tahun kemudiannya.

Sahabat Annas r.a. memberitakan bahawa Nabi s.a.w. bersabda : ’Barangsiapa membacanya sekali,nescaya Allah s.w.t. akan menurunkan kebaikan dan keberkatan untuknya : dan barangsiapa membacanya 2 kali,nescaya Allah s.w.t. akan menurunkan kebaikan dan keberkatan untuk sekelian isi rumahnya, dan barangsiapa membacanya 3 kali,nescaya Allah s..w.t. akan menurunkan kebaikan dan keberkatan untuk sekelian kaum keluarga dan tetangga tetangganya.’

Hadith yang lain mengatakan bahawa nabi s.a.w. mengatakan ;’ tidak kuasa kamu membaca 1/3 Al-quraan pada tiap-tiap malam?... mereka bertanya ;’bagaimanakah ya Rasulullahs.a.w.?
sabda Baginda s.a.w. ;’Bacalah surah Al-Ikhlash, serupa dengan 1/3 Al-Quraan’

Barangsiapa membacannya 10 kali,nescaya Allah s.w.t. membinakannya mahligai didalam syurga.

Mereka yang sentiasa membacanya ketika memasuki rumah, nescaya akan bertambah lapang rezeki dan keadaannya.

(115) SURAH AL-FALAQ (Cuaca Subuh)
Brangsiapa membacanya, nescaya akan terpelihara daripada terkena mata, sihir dan hasad dengki atau fitnah orang.

(116) SURAH AN-NAAS (Manusia )
Nabi s.a.w. bersabda;
’Sepuluh yang menahan daripada sepuluh.Surah Al-Fatihah dari kemurkaan Allah, surah Yaasiin daripada kedahagaan Hari qiamat, Surah Ad-Dukhaan daripada huruhara hari qiamat, Surah An-Naas memelihara daripada was was hingga akhir riwayat.maka barangsiapa membaca surah An-Naas, nescaya akan terpelihara dari was-was dan rasukan syaitan.

Tiada ulasan: