The Alien - Link Select

Rabu, 12 Januari 2011

SUNGAI... SAMPAI BILA IA BERTAHAN?



Aku masih ingat ketika itu
Hujung takdirku membawa ke sini
hujung mimpiku memutar harapan agar terus berlagu di pentas waktu

aku masih ingat ketika itu
melabuhkan punggungku di muka sampan
sambil melambaikan harapan buat ratusan sang ikan di dasarnya

aku masih ingat ketika itu
aku menunggu dengan sabar tanpa jemu
menunggu golekan sang ikan menyambar umpanku
kesabaran menghambat segenap urat hatiku agar tetap kaku dalam gerak-usahaku

aku masih ingat ketika
saat rintik hujan menyapa mataku
membuatkan seluruh harapan itu berkecai di mamah waktu.
aku melarikan harapan kini ke arah hari lain yang tidak diketahui...

tinggallah sampan itu di tengah tasik kehidupan
tanpa hiruk pikuk kami yang telah berpisah...

Tiada ulasan: