The Alien - Link Select

Isnin, 26 Julai 2010

JAKIM DAN KOPITIAM!!!



Alasan pengusaha kopitiam
KUALA LUMPUR 26 Julai - Beberapa pengusaha kopitiam hari ini meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) melonggarkan prosedur mendapatkan sijil halal yang ketika ini dianggap terlalu merumitkan.

Pemilik kopitiam Uncle Lim's Cafe, Datuk Goh Seng Toh turut mendakwa ramai pemilik kopitiam sukar mendapatkan kerjasama Jakim dalam berurusan bagi memperoleh sijil halal.

"Permohonan yang ditetapkan pihak Jakim melecehkan, pengusaha terpaksa mengisi butir-butir yang tidak munasabah di samping menyenaraikan setiap bahan yang digunakan.

"Contoh mudah adalah seperti gula dan juga belacan, sudah tentu pengusaha kopitiam mengambil bahan tersebut daripada pembekal yang diakui halal," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, Jakim seharusnya membantu memudahkan proses permohonan kerana ia melibatkan orang Islam yang semakin gemar berkunjung ke kopitiam.

"Disebabkan ketidakcekapan Jakim, kami mengambil keputusan untuk mendapatkan sijil halal daripada agensi swasta," jelasnya.

Pendapat yang sama turut dikongsi oleh Pengurus Operasi Kluang Station, Phun Jun Jin, yang mencadangkan Jakim menubuhkan satu jawatankuasa bagi memudahkan proses permohonan sijil halal melalui pemberian maklumat yang berkesan dan jelas.

"Jika pihak Jakim tidak memudahkan proses pemberian status halal ini, mungkin sampai bila-bila isu ini akan berlarutan," katanya.

Menurut Jun Jin, sebelum ini pihaknya menerima pelbagai tawaran daripada agensi swasta yang menawarkan sijil halal.

"Namun pihak kami enggan untuk mendapatkan sijil tersebut kerana tidak mahu menipu pelanggan menggunakan sijil halal yang tidak diiktiraf oleh kerajaan.

"Kami juga sukar untuk mendapatkan status halal Jakim kerana proses permohonan yang kurang jelas," katanya.


P/S ; Ini lagi satu... aku pun tak faham sangat apa sebenarnya yang berlaku antara Jakim dan Kopitiam ni... Jakim kenalah jelas apa yang disyaratkan untuk pemohon sijil Halal... dan yang meohon ni pun satu juga... kenalah ikut prosedur yang ditetapkan oleh Jakim... sumber-sumber bahan mentah itu mestilah HALAL yang diakui oleh Jakim... tak kiralah Belacan ke Gula ke susu ke... semuanya mesti Halal yang diakui JAKIM sahaja... barulah HALAL itu terjamin kualitinya... dan orang Islam yang menggunakannya juga yakin kehalalannya... HANYA JAKIM SAHAJA YANG AKU YAKIN! halal lain.. aku tak peduli.. lantaklah!!!! ini tak.. kalau senarai bahan mentah pun tak mampu nak nyatakan pada Jakim.. baik tak payah minta sijil Halal... operasi je macam biasa... huh! kalau aku la... aku tengok la siapa yang buat makanan dan minuman tu.. kalau bukan Islam yang buat!... sorrryyyy la! aku takkan masuk dan makanan kat premis tu!... makanan dan minuman yang dimasak oleh orang bukan islam sebenarnya adalah Syubhat yang bagi aku membawa kepada HARAM! sebab tu aku jenis yang tengok sapa masak... 99% aku masak sendiri... terjamin kehalalannya... Insyallah... Kalau yang kat luar tu pun aku was2... maka, sebagai jalan penyelesaiannya... aku masak sendiri!!! hehehehe... lagi terjamin kebersihannya dan aku nampak sendiri dengan mata kepala aku!!! keduanya barulah cop HALAL -Jakim. Soal betul halal atau tidak itu bukanmasalah aku.. dosanya dna haramnya(kalau betul haram,lah) maka semua orang dalam jakim tu akan tanggunglah dosa-dosa aku tu... mudah je life ni sebenarnya!!!

1 ulasan:

Shaz berkata...

Mudah je.. jangan la masuk kedai kopitiam.. bukannye sedap sgt pun.. setakat roti bakar tu.. buat kat rumah lagi sedap.. ntah hapa hapa ntah.. mi udang tu.. buat sendiri pun mudah je.. dah ada pun paste utk buat sendiri.. just masak ngan udang je.. tak susah sebenarnye...

but, banyak juga org islam masuk kopitiam nie.. especially, white house coffe kat ampang park nie.. sumer org islam... sendiri mau fikir la...