The Alien - Link Select

Selasa, 25 Ogos 2009

WUJUDKAH KRISTIAN DALAM BIBLE?

Hari pertama puasa di bulan Ramadan, saya mendapat mesej dari adik tersayang… katanya. “Perkataan yang cantik dan nama yang tercantik ialah ‘ALLAH’, Lagu yang merdu dan terbaik ialah ‘AZAN’, Novel yang amat menarik dan menawan ialah ‘AL-QUR’AN’, Senaman yang terbaik ialah ‘SOLAT’ dan Diet yang paling mujarab ialah ‘PUASA’- SELAMAT MENYAMBUT RAMDHAN!”… Untuk adik, terima kasih atas ucapan manis itu… semoga puasa kita semua diterima Allah SWT.

Baiklah mari kita lihat pula nama Kristian itu… Dari mana asalnya dan apa maksudnya??? Siapa yang memulakannya? Dan apakah tujuannya. Kita tahu lambang salib itu darimana asalnya.-Lambang salib itu digunapakai oleh agama terdahulu(Adat orang terdahulu dari sebelum kelahiran Isa a.s sebagai alat menghina dan menghukum dengan menyalib orang yang hina dan pengkhianat yang kemudiannya digunapakai untuk Jesus- jelas sekali mereka menghina Jesus dengan menyalibnya dengan meletakkan mahkota berduri di kepalanya.).

Mari kita lihat dalam Bible siapa yang memulakan Kristian dan dari mana asalnya… Sebenarnya Jesus tidak pernah mendakwa bahawa agama yang dibawa baginda itu bernama Kristian. Begitu juga agama Yahudi- tidak disebut langsung tentang pengakuan Musa dan Isa tentang nama agama ini. Kristian hanya disebut 3 kali dalam Bible. Mula-mula oleh orang musyrik dari kaum Yahudi dalam Antioch kira-kira 43 Masihi selepas peninggalan Isa a.s Kita lihat ayat-ayat ini ;

Acts 11 : 26 “… Dan murid-murid dipanggil umat KRISTIAN pertama kali di Antioch.”

Tidak lama kemudian oleh Raja Agrippa II kepada Paul dalam
Acts 26 : 28 “Kemudian Agrippa berkata kepada Paul, ham[pir engkau menarik aku menjadi orang Kristian.”

Jadi nama Kristian itu pertama kali lebih tepat diberi oleh musuh berbanding kawan sendiri. Dan akhirnya oleh Peter dalam suratnya untuk memudahkan kesetiaan dalam

Peter 4 : 16 “Jika mana-manaorang masih menderita sebagai umat Kristian, janganlah dimalukan ia…”


Sejak Adam sehingga Muhammad SAW, para nabi Allah ini mengajarkan agama Islam. Nabi pertama yang menyerah diri kepada Allah adalah nabi Ibrahim. Bukanlah Muhammad SAW. Tetapi bermula dari Nabi Adam a.s hingga disempurnakan allah pada zaman Nabi Muhammad SAW- penutup para nabi. Kemudian diikuti oleh seluruh manusia sebagai cara hidup.
Bagaimana saya boleh katakana Nabi Ibrahim dan dan yang lain-lain itu adalah nabi-nabi Islam???

Kita akan sambung artikel ini …

Tiada ulasan: